Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 994 ggr
SaraC
0

Artikel om sommarkatter

Tänkte fixa en artikel om sommarkatter inne på Sommar iFokus. Någon som vill hjälpa till lite? Tips på vart man kan hitta lite bra info och vad som är viktigt att ta med till exempel. Eller någon som vill skriva en själv inne på Sommar? Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lena
0

Låter som en mycket bra idé! :)

Vi har skrivit många artiklar om hemlösa katter här på sajten, men jag tror inte vi gjort det enbart ur synvinkeln sommarkatter. En tendens numera är att bergreppet sommarkatter har utvidgats till att omfatta hela året.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
0

Tycker detta är viktigt och  snart aktuellt. Puttar upp för mer info om sommarkatter!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

SaraC
0

Någon som har siffror på (i alla fall uppskattningsvis) hur många katter som blir hemlösa varje år/är hemlösa nu?

Hawknestgrove
0

100.000 är det talet som nämns. MEn sen har vi ett mörkertal så du kan nog gott tredubbla det.

Varje fertil katthona producerar 120 ungar i sitt liv

och här…

Två okastrerade katter kan bli 11 miljoner katter.
Efter antal år Antal katter
1år 12 st
2år 67 st
3 år 376 st
4 år 2 107 st
5 år 11 801 st
6 år 66 088 st
7 år 370 092 st
8 år 2 072 514 st
9 år 11 606 077 st

Vill du ha kattpoem som handlar om sommarkatter, så har jag massor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SaraC
0

#4 Tusen tack! Tar gärna emot om du har något du tror kan passa, få se om jag kan få till en liten artikel.

Hawknestgrove
0

ge mig din vanliga mailadress, så ska du få dem i Wordfiler

Simson
0

Underbart initiativ av dig, Eros!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Debattia
0

Undrar hur många var och en kommun ? Hur har dom räknat ut antalet hemlösa över hela landet ???

Verkar som det finns fler hemlösa i Skåne än uppåt landet ?? Kan det stämma ??

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

SaraC
0

#6 Tack så mycket

sara_gunnteg@hotmail.com

#7 Tack för det Glad

Kamomill
0

En sak jag tror är viktig att betona är att det inte behöver handla om att någon skaffar en kattunge som de överger när de ska hem efter semestern - ett så utstuderat beteende tror jag inte är så vanligt och skriver man bara om det tror jag många slår ifrån sig och hävdar att det inte alls förekommer.

Något jag tror är betydligt vanligare är att en katt dyker upp vid sommarstället, kanske en hemlös katt eller en som kommit vilse eller blivit bortkörd av andra katter från en närliggande bondgård, tex, och att man matar den och kanske även låter den komma in och sen när semestern är slut sätter man ut lite mat och åker sen hem utan att fixa något för katten eftersom "det är ju inte vår katt och den klarade sig ju innan vi dök upp".

Vid det laget har kattstackaren vant sig vid att få mat och trygghet och om det fanns en ägare från början är risken stor att denne har gett upp och i stort sett slutat leta eftersom katten varit borta i någon månad, och kvar blir den stackars katten, ensam:(

Hawknestgrove
0

Så, nu har du fått en bibba att välja och vraka i!

SaraC
0

#11 Tusen tack! Ska läsa igenom senare, det var ju som sagt en hel del Skrattande

Hawknestgrove
0

ja, jag sparar alla såna i en mapp….

SaraC
0

#13 Smart!

[Gisele]
0

Jag tycker att det är viktigt att betona att katter överges under hela året. Sommarkatter är ju bara ett begrepp. Vi har ju semesterkatterna också som överges för att klara sig själva när matte och husse åker på semester. Vi har ju katthonorna som får gå lösa ute och när de kommer hem dräktiga, slängs ut av sina ägare. Det kanske vore bättre att koncentrera artikeln på att handla mer om huskatternas situation i Sverige idag? Och skriva om varför katten är det husdjur som har lägst status, en akvariefisk kostar ofta mer än en kattunge te x…Eller skriva om hur snabbt en kattkoloni  uppstår…?

SaraC
0

#15 Eftersom jag ska skriva artikeln till Sommar.iFokus så kommer den kallas något med sommarkatter, men artikeln kommer det självklart, som du skriver, inte bara handla om "sommarkattsbegreppet" utan om katternas hela situation idag. Eftersom det inte är någon kattsida jag har så kommer det bli en mer sammanfattad artikel där jag istället kommer länka till andra sidor.

SaraC
0

Nu är artikeln klar och publicerad!

Länk till artikeln

liinah
0

Mycket bra artikel!

Har en fråga; skulle jag också kunna få låna de dikterna för att placera ut på en kolonilott som skaffar sommarkatter efter sommarkatter?

SaraC
0

#18 Tack! Det är Gunilla som skickat dikterna till mig, jag antar att det borde vara okej med henne men fråga för säkerhets skull Glad

Hawknestgrove
0

JA sprid em så lågt ut ni kan! Det är INte mina, vill bara betona det. HAr samlat ihop dem lite här och var

majvi
0

#10 Jag tror det var i höstas som Stockholms katthem gick ut med ett nödrop i någon kvällstidning om att det var så många som ringde dagligen om upphittade tama kattungar, som var ensamma.

Dom var inte ensam kattförening om att bli nedringda av folk som hade hittat vilsna kattungar, så nog är det många som fortfarande överger kattungen efter sommaren.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Gisele]
0

Artikeln är fantastiskt väl skriven! Mycket bra jobbat! Rosor i massor till dig!

SaraC
0

#22 Tack så mycket för det! Kul att du gillade den.