Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 8560 ggr
Raja
0

*Låst* Katt i Göteborg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Min farmor hittade häromkvällen en katt som sprang runt på Chapmans torg i Majorna. Hon har satt upp lappar runt torget men inte fått nån respons. Polisen är kontaktad men dom hade inte fått nån anmälan om en katt som matchade beskrivningen. Har även kollat runt på nätet. Idag har hon varit hos veterinären och konstaterat att han inte är chippad men kastrerad och välskött.
Katten är slank och långhårig. Grå-/silvertabby men bara lite mönstrad i ansiktet. Har vit teckning på undersida, tassar och ansikte. Väldigt speciella ögon. Han är uppenbarligen en innekatt. Rumsren och helt ointresserad av både ytterdörr och hund, även om han varit framme och hälsat. Väldigt kelig men inte direkt framåt, men det kan ju bero på allt som hänt dom senaste dagarna.
Jag hoppas på att han har smitit ut och vandrat lite för långt. Om det låter bekant så skicka gärna ett pm.

Ankie
0

Bra att ni tagit in katten. Men ett kort på den skulle underlätta

Raja
0

Har bara ett i mobilen men ska försöka lägga in det :)

piaca
0

hoppas du hittar ägaren! Pröva att lägga ut annons på kattpolisen.ifokus.se eller på www.upphittat.se/

lycka till!

Raja
0

Här kommer en bild på pojken Glad

catfoot
0

Hoppas ägaren saknar sin katt..Bra att ni tog hand om den lilla kissen..Kram..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

kattassen
0

Pröva med annons i GP, det kostar inget och man får annonsera i flera dagar. Blocket, upphittat.se, Göteborgs Katthjälp är bra sajter där många kollar.

Hoppas din lille skyddsling hittar hem!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sidentass
0

men så fin han är!!! Håller tummarna för att eventuell ägare snart ger sig till känna..någon borde ju sakna sin misse!

Hawknestgrove
0

HAr ni lagt hono på Kattpolisen i fokus?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Raja jag har skickat ett PM till dig. Göteborgs Katthjälp har fått in en efterlysning om en bortsprungen katt som skulle kunna vara kissen ni hittat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Raja
0

Här kommer lite uppdatering på kissen.
Han har numera flyttat hem till mig där han får lite mer utrymme att röra sig på. Det var mycket fräs och morr första dagarna mot mina egna katter men nu har han lugnat ner sig. Därmed inte sagt att han uppskattar sällskapet ;) Ibland lägger han sig nära en annan katt men han är snabb att slå ifrån sig om någon kommer för nära. Har en känsla av att denna katt levt i ett hem där frånsägelser inte respekterats, vilket kan vara anledningen till att han ibland inte säger ifrån innan han klöser.

Har lagt ut annonser och sökt runt där jag kan komma på men ingen ägare har hittats. Tror inte han mår så bra i längden av att bo här då det ev blir tre permanenta katter här hemma till sommaren plus dom två jourkatter jag redan har. Ett lugnt hem utan barn och andra katter vore det ideala men vi får se vad som händer. Först och främst ska han vaccineras och märkas så han inte kommer bort igen.

Här kommer lite bilder på Dover, som han kallas. Ben Dover som min bror av någon anledning tyckte passade SkämsTungan ute

Raja
0

Riktigt vacker är han.

Raja
0

Killen är mycket intresserad av diverse hamstrar och annat smått.

Raja
0

Sötnosen

Raja
0

Snygg sovstil har han :)

kattassen
0

Å det var minsann en tjusig herre! Märkligt att ingen givit sig tillkänna som ägare. Men det är ju inte helt ovanligt. Jag har ju en långhårig yngling här hemma som ingen frågat efter.

Hoppas det går att hitta ett nytt hem till din skyddsling.

Raja
0

#16 Ja tyvärr hjälper det tydligen inte att vara vacker för att sitta säkert i ett hem. Man kan ju hoppas att han rymt och ägaren inte har möjlighet att leta eller nåt sånt men det är väl tyvärr inte så troligt. Min bror hade gärna haft kvar honom men tyvärr är han i en situation där det inte är så bra att ha ett husdjur, annars hade kissen nog haft ett livslångt hem där.

Hawknestgrove
0

verkligen en vacker kisse…. Hur har det gått från Göteborgs KAtthjälp?

Raja
0

#17 Tur du sa det :) Försökte lägga upp en annons där det första jag gjorde men det krångla så mycket med min dator så jag gav upp. Ska göra ett försök igen.

Hawknestgrove
0

maila till dem ifall det strular annars.

Raja
0

Ska absolut maila dom om jag inte hittar ett hem. Men tycker det är bättre om jag kan ordna det själv Glad Dom har ju tyvärr inte oändligt med pengar och jag "bidrar" hellre med så mycket jag kan själv.

Hawknestgrove
0

Ja givetvis. Tänkte bara att du kunde få lägga upp bland deras efterlysningar….De har ju en avdelning för upphittade också på hemsidan. HAr du kontaktat Djurens Smarittjänst? Kan ju vara någon som frågat där med..De är också bra folk.

Raja
0

Ja det var det jag försökte mig på men jag hade en av min amindre tekniska dagar så sköt upp det Tungan ute Jag rhar ringt djurens samarittjänst men dom hade inget som matchade. Ringde även djurens vänner men dom ställde lite knepiga frågor, bl a om han var skrikig och när dom kunde hämta honom Obestämd Fick verkligen dåliga vibbar så där bröt jag ganska snabbt.

Lena
0

#22 Djurens Vänner i Göteborg ska man akta sig för. De avlivar de flesta katter som kommer in där. Dina vibbar var mao rätt.

Kissen är vacker som en dag. Om du behöver omplacera honom senare blir det säkert inga svårigheter. Var bara noga med hemmet. (Det tror jag säkert att du är).

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Raja
0

Kommer absolut vara noga med hemmet. Vacker är han så man smälter när man ser honom. Tyvärr är han en riktigt Mr grumpy face just nu men det är inte så konstigt med allt han varit med om. Han kanske inte har sett en annan katt sen han var 12 veckor, eller ännu tidigare. Hunden funkade det fint med hos min farmor men pga hans brist på förvarning skulle jag absolut inte lämna honom till någon barnfamilj. Men som sagt, han stannar iaf till månadsskiftet då han ska märkas och vaccineras innan han åker nånstans :)

kattassen
0

Kolla på Gbgs katthjälp! Där finns en bortsprungen i Majorna med likadant utseende. Verkar stämma!

http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=19&Itemid=70

liinah
0

jamenvisst måste det vara den missen!!!

kattassen
0

Jag har mailat annonsören så får vi se om vederbörande hittar in hit och kollar.Flört

Ankie
0

ja men du det var väldigt likt även fast bilden var lite suddig och långt ifrån. Glad

anebit
0

Väldigt lik, måste jag säga. Han försvann ju vid majorna också.

Bra Kattassen att du mejlat.

Jag själv har hållit på i 30 minuter och ringt men antingen är det upptaget eller så telefonsvarare.

Det konstiga är att Lena sände ett PM till Ts om detta redan den 2/4………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

kattassen
0

#29 Japp såg det också nu…Obestämd Undrar om Raja har kvar katten?

Ankie
0

Näe men tänk om katten inte är kvar…. Har hon inte nåt nummer Raja?

anebit
0

Nu har jag varit i kontakt med ägaren av katten och hon är helt säker på att det är hennes katt.

Hon har nu reggat sig och kommer nu att själv skriva.

kattassen
0

#29 Nu jag sms-at också.

kattassen
0

#32 Oj det var bra!

ChristinaGbg
0

Hej varit i kontakt med både anebit och Maria angående Musse

som jag är säker på att det är min katt. Jag har haft kontakt med 'raja' tidigare då det låg en efterlysning på blocket på en katt som lät som Musse jag sände då en bild till Raja (eller NN som det stod i mailadressen.)som då sa att det ser ut som din katt vi hade då mailkorrespondans då hon ej ville lämna ngt telefonnummer om att träffas och överlämna Musse och jag ville betala hittelön till henne , hon sa att hon försökt att ringa mej men jag har varit hemma och ej haft ngr missade samtal sedan efter ngr mail så togs annonsen bort på blocket utan att hon gav sig till känna mer till mig hon har fått mina telefonnummer och adress jag bor väldigt nära där jag tror hon bor. Jag är väldigt tacksam om ngn kan hjälpa mig att hitta vart Musse är nu   . Musse har en lillasyster som efter musse försvann blev mkt orolig och ledsen och som ständigt väntar på at han skall komma tillbaka bifogar en bild på honom som dock är ngt år gammalt jag bor mkt nära Chapmanstorg  tack alla ni snälla som hjälper till och som kontaktat mig

Ankie
0

Är det nån som känner Raja och som kan gå hem till henne å tala om att katten har en ägare som väntar?

ChristinaGbg
0

Musse försvann i slutet på Mars annonsen på blocket såg jag cirka 2 - 3 vcekor efteråt det var då vi hade mail kontakt jag promenerar dagligen runt och letar i området där jag tror Raja bor och ser om jag ser honom i ngt fönster då raja inte har lämnat ngt telefon nummer och jag är osäker på hennes adress , vore mkt tacksam om du kontaktar mig igen Raja så att Musse kan komma hem igen men det vet du ju redan då vi mailat om detta.   Efter vi haft kontakt så togs som sagt efterolysningen bort på blocket jag väntar fortfarande på ett samtal var jag kan hämta Musse

Häsningar Christina

kattassen
0

#36 Raja vet ju uppenbarligen det redan enligt #35.

Knepigt läge måste man säga.

liinah
0

Ja, detta låter lite märkligt.. Hoppas Musse får komma hem SNART!

Ankie
0

Får du inte tillbaka katten så måste du ju polisanmäla henne. Det är ju din katt hon har hemma hos sig.

Vet du inte vad hon heter på riktigt eller nån annan heller? Annars får du veta namnet så är det ju lätt att hitta adressen å gå dit.

ChristinaGbg
0

Hon sa även i ett mail att hon varit i kontakt med göteborgs katthjälp angående adoption och att hon genast skulle maila dem att hon hittat ägaren men inget har hänt mer inga samtal jättetråkigt .Allt är mkt märkligt

Tack snälla ni som engagerar er och bryr er jättegulligt

anebit
0

Jadu Christina, en mycket märklig situation.

Har väl aldrig varit med om att man startar en tråd om en upphittad katt samt annonserar på blocket och sen inte lämnar över katten till ägaren, när ägaren hör av sig.

Väldigt skumt!

Ankie
0

senaste aktiviteten är idag ivarjefall, står på hennes profil, så nog är hon kvar på ifokus

går det att se vart hon har varit aktiv nånstans? Inget konto så man kan nå henne så?

ChristinaGbg
0

Tittar i mina mail och sista gången hon svarade mig var den 27/4 då skulle hon ringa mig NN är hennes namn i mailet i alla fall

Hälsar

Christina

Ankie
0

men vet du på ett ungefär vart hon bor så kan du ju gå dit å leta efter någon som heter XXXX, kan väl inte finnas så många.

Om det nu är så att hon har sålt katten så måste ju du har juridiskt rätt att få tillbaka katten eftersom hon själv sa att hon hittat ägaren, se inlägg # 41.  Men vad är det för jävla sätt? Jag blir arg nu, hur kan hon göra så här och du din stackare går och väntar på din katt som har varit borta. Jag kan tänkar mig själv hur jag skulle ha reagerat.

ChristinaGbg
0

jag mailar henne igen nu så får vi se om det kommer ngt svar tillbaka

Ankie
0

Pm:a henne här med, hoppas nu att du får nåt svar

Denna kommentar har tagits bort.
Kalli
0

Håller tummarna för att katten snart får komma hem!

ChristinaGbg
0

Hej

Alla snälla hjälpsamma såg att hon varit aktiv idag 9.58 ungefär och nu när jag tittar verkar profilen Raja vara borttagen kan det stämma ?

Detta är mkt mystiskt och verkar inte normalt

Om någon vet någon annan sajt  där hon är aktiv meddela mig gärna

Detta är ju absolut inget normalt beteende , hon vill gärna visa upp honom och tala om hur fin han är och att hon tar hand om honom

men när man ger sig till känna tar hon bort annonser och profiler

Mysko

Imasy
0

Jag var in på TS sajt igår kväll, och då verkade allt vara okej. Det kan vara så att TS antingen har avslutat sitt medlemskap, eller använder sig av funktionen som finns här på iFokus att man kan stänga ute medlemmar ifrån den.

Jag har pmat dig!

Gullimat
0

Hon skrev igår em på tråden dumpade.  

Förstår inte vad hon sysslar med. Har hon inget medlidande med en som älskar och saknar sin katt, och en katt som saknar sin familj.Sjukt

[LucyInTheSky]
0

Låter mycket mysko detta och vad jobbigt för er Christina! Att veta att er katt är i närheten men inte få tillbaka honom.. Hoppas allt löser sig!

Gullimat
0

Något underligt har ju hänt. Eftersom hon skriver på andra trådar, så läser hon naturligtvis också den tråd hon själv skapat.

ChristinaGbg
0

Hej har inte hört ngt nytt från henne än men hoppas på att hon hör av sig snart tack snälla för att ni

bryr er,jag tror nog Musse mår bra för hon verkar ju vara en djurvän men tycker det är konstigt att hon

inte hör av sig

Mvh Christina

Ankie
0

Hon har kanske sålt den till nån annan, det vet man ju inte eftersom hon varken skriver här eller svarar på dina mail. Men gå dit där hon bor å försök få reda på vilken lägenhet hon bor i.

Raja
0

Hej.
Har tyvärr inte haft tid att svara på detta innan men ska försöka få med det mesta iaf.

Katten hittades som sagt ute i full storm och efter vad Christina säger hade han då varit borta i fyra dagar. Min farmor hittade katten men kunde som jag tidigare skrivit inte ha honom kvar hemma och han fick då komma till mig. Farmor hade satt upp lappar i hela området som ingen kan ha undgått att se men inte fått nåt svar från ägaren. Jag satte också ut annonser och kollade i alla medier jag kunde hitta efter någon som saknade katten. Efter ca två veckor fick jag ett svar från C som trodde att det kunde vara hennes katt och jag fick senare en bild som var väldigt likt. Detta var drygt en månad efter att katten försvunnit. För varje mail jag fick blev min bild av denna C allt sämre. Hade även kontakt med mer erfarna personer som delade min uppfattning. Att C säger sig inte ha några missade samtal kan bero på att jag har skyddat nummer. Vad jag förstått är katten utekatt i området och "ökänd då han leker med hundarna". I området finns gott om knarkare som ofta sitter i närmaste park med lösa hundar som visserligen gärna leker med andra djur men på ett sätt som inte direkt är uppskattat av djuret i fråga. Spårvagnarna går ofta vid Chapmans torg och trafiken är tät. Bakom torget ligger motorvägen. Katten har enligt C vid ett flertal tillfällen blivit inplockad av folk som inte släppt ut honom igen och enligt C även tagit av hans halsband. Han har tydligen även för vana att själv plocka av sig halsbandet. Att märka katten har av någon anledning inte varit aktuellt. Enligt C skulle katten må dåligt av att inte få gå ut, vilket han inte visat några som helst tecken på att vilja göra här. Jag har aldrig haft och har heller inte nu några planer på att behålla katten vilket borde vara uppenbart då jag själv annonserade för att hitta ägaren. Jag har agerat utifrån kattens bästa och min ambition är att han ska få ett bra hem där han slipper avsluta sitt liv som en blöt fläck på motorvägen.
Vänliga hälsningar Raja.

Imasy
0

Visst kan jag förstå att du bara tänker på kattens bästa, och jag är också emot att ha katter ute om det inte är en miljö som passar.

Men för det kan man ju inte ta andra katter utifrån och omplacera, för det är ju inte olagligt att ha katten ute.

Vad säger ägaren om detta? Kommer ägaren att skriva över katten på dig, och tillåter dig att omplacera katten?

Har du anmält katten upphittad ho polisen? Isådanfall blir han ju din efter 3 månader enligt hittegodslagen.

Är det så att det handlar om ren vanvård anser jag det är bätre att koppla in berörd myndighet för utvärdering, men efter vad jag läser i ditt inlägg verkar det ju röra sig om att katten får vara ute?

ChristinaGbg
0

Hej Musse är en väl omhänder tagen katt som jag har varit med och fött upp , Musse tycker om att vara ute och han har rört sig i området där jag bor och jag har inte haft ngr problem med det och som sagt det är ju inte olagligt att ha katter ute, sedan undrar jag om man kan ta in en katt och behålla när ägaren gett sig till känna som Raja själv skriver så är Musse en välskött och kastrerad katt allt enligt vetrinären . Jag har efterlyst musse och även polisanmält honom försvnunnen.Jag vill naturligtvis ha hem min Musse . Det känns fruktansvärt att någon annan bara bestämmer sig för att behålla Musse utan att hon överhuvud taget vet ve jag är utan bara har en massa antaganden, jag har alltid tagit väl hand om mina katter  annars hade jag väl inte efterlyst och letat efter honom

Som jag sagt du vet var jag bor och du har mina nummer bara att ringa så kommer jag och hämtar honom

Mvh Christina

Raja
0

Jag har inte tagit en katt utifrån för att omplacera. Jag tog in en katt som helt uppenbart var vilsen och när den påstådda ägaren efter många om och men hörde av sig kom jag fram till att det bästa för katten är ett hem där man sätter mer värde på hans liv. Att säga att jag slutit katten är lite att ta i. Kan nämna ett antal fall som kommit upp på denna sajt där människor "slutit" katter där dom själva bedömt att ägaren är olämplig. Har inte sett många fall där personen i fråga inte fått medhåll och tips om hur dom kan stödja sig i lagen. Visserligen har jag inte varit jätteaktiv på denna sajt men tycker ändå det är underligt att en person som kommer in efter tips blir trodd på utan att en enda person ifrågasätter hur hon handlat eller inte handlat för att hitta och få hem sin katt.

Imasy
0

jag har också "stulit" en katt som var misskött på riktigt, han var ägd men lämnad vind för våg.

Så jag gick ut och hämtade in honom helt enkelt med tanke på att omplacera.

MEN, det jag gjorde innan var att jag traskade hem till ägaren och berättade att jag hade katten hemma hos mig, och bad om lov att göra det jag hade tänkt göra. Ägaren skrev över katten på mig och jag kunde fullfölja mina planer.

De katter som jag har tagit hand om som inte har haft någon ägare har jag gått via polisen så de har blivit mina lagligt innan jag omplacerat dem.

Hur din konversation med ägaren har varit ska jag låta vara osagt, då jag inte alls vet vad som har sagts mellan er, utan jag kan bara gå på det som skrivs i tråden. Det jag läser är att det finns en ägare som vill ha tillbaka sin katt och du skrivcer att du inte tänker lämna tillbaka den.

Dagoe
0

#61 Vad är skillnaden rent juridiskt sett  mellan att, som du gjorde, ta en ägd katt utan att berätta det för ägaren eller att ta in en katt och sen berätta för ägaren att du har den men inte lämnar tillbaka den? Det är väl egenmäktig förfarande i båda fall? Tycker du att ditt sätt är snyggare eller vad handlar det om?

Norrann
0

Oj,jag har inte läst tråden alls men tänker att om det finns en ägare så är det bara att lämna tillbaka katten.

Skulle det ha varit frågan om vanvård då vore läget annat men bara om du anmält till myndigheterna.Det är inte olagligt att låta sin katt vara ute även om det ofta är olämpligt med tanke på biltrafik osv.Det ger iaf inte andra rätten att ta en sån katt lika lite som andra har rätten att t ex gå fram till någon som dricker öl och helt sonika hälla ut den "det är ju olämpligt" bevars (tycker alltså tömmaren,givetvis inte den som dricker).

Raja
0

#61 Tyvärr är det inte alltid man har möjlighet att föra en sådan dialog med ägaren och det är långt ifrån alla ägare som skulle gå med på att avsäga sig rätten till en katt hur illa dom än sköter den. Det är inte heller så lätt att få myndigheterna att agera.

Det är upp till ägaren att bevisa vem katten tillhör och det är också ägarens ansvar att göra vad h*n kan för att hitta katten. I detta fall har jag inte sett ett enda bevis på någon ansträngning att hitta katten förutom den mailkonversation vi haft och efter det en annons på katthjälpens hemsida.

Finns mycket jag kan tillägga men ser faktiskt ingen anledning att lägga ut varenda ord härinne. Anledningen att jag svarade var för att ge min sida av historien och det har jag gjort.

ChristinaGbg
0

Hej

Har astt upp lappar där jag bor , sedan har jag tittat på blocket och där hittatde jag då en beskrivning på Musse och vi mailade varandra och du sa att du skulle ringa mig så jag kunde hämta Musse men efter detta togs annonsen bort och du struntade i att höra a dig det tycker jag är märkligt det är svårt att hitta någon när man inte uppger telefon nummer på annonsen och annonsören ej hör av sig jag tycker det är bra att du tog in Musse så han inte rpåkade illa, men eftersom du annonserade och jag svarade och du sedan inte ville att jag skulle hämta katten så är det svårt för mig att agera på annat sätt jag bor ju int precis där ni satt upp lappar och dåhar jag ju inte sett dem, men som du förstår så är jag engagerad eftersom han är efterlyst och han är ju min katt och en välskött vacker katt som jag älskar och jag är ju säker på att Musse vill komma hem till sitt riktiga hem också

Jag anklagar inte dig på ngt sätt men jag ber dig lämna tillbaka honom till hans riktiga hem , i fortsättningen så kommer inte Musse att få vistas ute efter denna händelse

Mvh

Christina

Dagoe
0

Om C skulle göra anmäla R för stöld av katt liger bevisbördan på C… kan bli svårt att bevisa att katten är hennes om polisen öht kommer att bry sig….  Tänker rent praktiskt här.

Raja
0

#65 Hur vet du var vi satt upp lappar om du inte har sett dom? Om man verkligen är engagerad i att leta reda på sin katt kan man väl iaf anstränga sig såpass att man går ner för backen från sin egen gata, där det suttit flera lappar. Har även suttit lappar på mataffärerna i området men du kanske inte besöker dom? Skulle även vara intressant att få se någon av dom efterlysningar du säger dig satt ut.

Norrann
0

Nog går det att bevisa med hjälp av fotografier och veterinär.Det är dags att kattägare som blivit av med sina katter ryter ifrån!

Imasy
0

Vad har myndigheterna sagt då, eftersom de inte lyssnar?

Raja
0

Om han inte haft turen att lyckas undvika alla faror som finns i området och t ex varit påkörd när han hittades, hade mitt val plötsligt varit "rätt" då?

ChristinaGbg
0

Jag har tLäst tråden jag handlar inte på Chapmanstorg och vet ej hur länge lapparna suttit uppe jag har engagerat mig och letat och som sagt jag letade på blocket och svarade dig men du ignorerade det och det var 2 - 3 veckor efter han försvann , Musse är min katt och han vill  komma  hem.

Jag förstår inte vad du vill jag har erbjudit dig hittelön och ber dig bara om att få hämta min katt jag är inte ovän med dig men förstår inte riktigt varför du inte hör av dig sista gången du mailade mig var 27/4 sedan har du bara struntat i det ju. så nu bestämmer vi att jag kommer förbi dig  imorgon och hämtar  Musse

Ring mig imorgon eller med en gång så kommer jag och det har jag mailat dig tidigare jag kan komma när som helst och hämta honom

Mvh

Chrisitna

Raja
0

#71 Tråkigt att du inte förstår. Pengar är iaf inte är vad jag är ute efter. Du vet ju tydligen var jag bor och jag kan knappast bestämma vart du går eller inte går.

ChristinaGbg
0

Hej

Jo jag vet vart du bor efter lite forskning  har jag fått fram din adress idag , jag tycker att man kan sköta saker snyggt och att erbjuda en hitte lön om ngn tagit hand om en katt eller hittat den är vanligt hyfs , ja gtycker det är konstigt att du inte förstår att Musse är min och det vet du och han är väl vårdad och väl omhänder tagen som hans lillasyster som fortfarande väntar på honom och som sagt Musse kommer inte att ¨gå ut mer efter detta jag skall dessutom flytta till landet snart . Så vi kan väl träffas som vänner och så hämtar jag Musse 

ring mig imorgon så syns vi då

Jag saknar Musse mkt och hoppas du förstår att jag tänker på hans bästa

Mvh

Christina

Gronstedt
0

#62: Rent juridiskt är det en himmelsvid skillnad mellan en ägare tillfrågats och överlåtit katten och en ägare som INTE tillfrågats och INTE överlåtit katten, utan som upprepade gånger sagt att man vill ha tillbaka sin katt.

Låt Musse komma hem till sin ägare och sin syster!

tuska
0

Låt nu Musse flytta hem.

Ägaren till katten ska hålla katten inomhus.  Musse har ju ett hem där dom längtar efter honom. Musse bör bli chippad ifall han skulle "smita" igen.

Katten va välskött enligt veterinär.

veterinärkostnaden betalar säkert ägaren av katten.

liinah
0

Visst kan man tycka att det är fel att ha katten ute men det är inga grunder för att kunna göra lite som man vill.

Lämna nu tillbaka Musse som har ett hem och en matte som saknar honom!

Som tidigare nämnts så är Musse välskött och kastrerad och C säger ju att hon inte kommer släppa ut Musse mer. Förhoppningsvis kommer katten märkas efter det här och jag tror också att hon betalar de pengar som lagt ut på veterinär o.s.v.

Imasy
0

TS, vill du göra en hjälpande insats för katterna i Gbg, så tycker jag att du ska satsa på de som är hemlösa på riktigt.

Dessa katter skulle gladeligen få den omvårdnad Musse nu får, och han har ju sitt hem som väntar.

Dagoe
0

#74 Att medveten plocka in en katt som man vet har en ägare är egenmäktig förfarande, att plocka in en katt som man tror är hemlös är inget brott. Oavsett vad man väljer göra sen vid dessa olika scenarion så är första scenarion ett brott och det andra s.k. ockupation vilket inte är brottsligt.

Oavsett att jag tycker det är hedersvärd att som privatperson plocka in en vanvårdad katt som man vet har en ägare är det enligt lag inte tillåten att göra det. Det spelar ingen roll hur katten har vårdats av ägaren, du får bara inte ta en katt som du vet, redan innan du plockar in den, har en ägare.

martdat
0

Nä men vad händer här?? Klart Musse ska hem till sin ägare, tänk om alla katter vi hittar här på sighten hadde en matte som brydde sig, så är ju inte faller offtast, men när det nu är så så låt katten komma hem, hadde någon tagit in min katt och vägrat ge mig den så hadde helvetet brutit lös.  Här där jag bor är oxå högst olämpligt att ha katt med alla långtradare och annat som far förbi i 120 hela dagarna, Men inte sjutton går jag ut och tar in mina grannars katter för det,, även om jag tycker det är fel att ha dem ute här? nä. lämna ijen Musse omgående till sin matte,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gronstedt
0

#78: Jag missförstod, jag trodde du menade det som hände efteråt! Är det inte brottsligt att vägra lämna ut upphittade föremål till ägare som kan bevisa ägande?

kattassen
0

#80 Jo men ägandet måste ju kunna bevisas.

Gronstedt
0

#81: Jag menade generellt, även om jag tycker att beviskvaliteten är fullt tillräcklig i det här fallet. Till och med TS säger ju att ägaren är ägare, låt vara en som TS inte tycker är bra. Ägande bör gå att bevisa ännu bättre med hjälp av fotografier och veterinär, som någon ovan nämnde.

Lena
0

#72 & #73 Vi får nu hoppas att detta ärende får en bra lösning nu när ägaren är funnen och ni fått kontakt med varandra. 

Som Imasy skriver finns det gott om hemlösa katter i Göteborg som TS kan hjälpa nu när Musses ägare har återfunnits. Vi får också förutsätta att Musses matte håller vad hon lovar och inte låter Musse gå ute utan uppsikt i Majorna. Tyvärr ett område som inte alls lämpar sig för utegående katter då det är för mycket trafik. (Har jobbat där tidigare och känner området väl).

ChristinaGbg
0

Hej

När Musse kommer hem kommer han absolut inte att få vistas ute utan kommer omgående att chippas och skall han gå ut så är det i koppel ihop med mig under kontrollerade former de ngt jag kan garantera något annat blir det absolut inte tal om

Har talat med Raja idag på morgonen som har lovat att ringa tillbaka till mig när hon vaknat ordenligt så att jag kan komma och hämta Musse , Jag kommer att informera här på sajten när jag Musse åter i mitt hem.

Tack för allt stöd och förståelse

Mvh

Christina

Jag har redigerat bort namnet och satt dit nicket istället på TS begäran. /Kattassen- Medarbetare.

tuska
0

Se där…. det kan byggas en god vänskap mellan er tror jag.

Raja har säkert börjat att älska Musse så det är nog lite svårt för henne.

Kanske hon kan komma och hälsa på Musse och se att han har det jättebra.

Jag har redigerat bort namnet och satt dit nicket istället på TS begäran. /Kattassen- Medarbetare.

Marga
0

Jag ser fram emot att läsa att Musse har fått komma hem till sin matte och syster. Han är säkert tacksam för den kärlek och omsorg han har fått av upphittaren, men allra helst vill Musse säkert ändå hem! Låt detta bli en solskenstråd!

kattassen
0

Vi hoppas på en god och vänlig uppgörelse i detta fall. Hur som helst finns det mycket kunskap här på forumet och det är jätteroligt att Christinagbg har hittat hit. Nu håller vi tummarna för att det blir en bra lösning för alla parter. Inklusive lille Musse förståsKyss

emjon
0

Även jag hoppas på att detta löser sig nu och att kissen snart är hemma hos sin matte igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattassen
0

TS har önskat att vi använder nicket (om man inte själv har lagt ut sitt namn förstås) när vi benämner varandra.

Därför har jag redigerat endel inlägg.
Vänligen respektera.

kattassen
0

Hur går det?

ChristinaGbg
0

Hej

Talade men Raja idag på förmiddagen hon svarade visste väl inte att det ar jag som ringde Jag presenterade mig och sa att jag ville komma och hämta min katt hon sov och ville fortsätta sova och jag sa att jag ville komma men hon sa du vet inte vart jag bor hon ville ringa tillbaka när hon vaknad och sovit klar sedan skulle hon arbeta sent i eftermiddag och  jag att jag vill hämta musse innan hon börjar arbeta och hon lovade ringa upp och jag sa att du ringer ju inte när du lovar men hon sa att hon skuller ringa, hon har inte ringt mig än jag har ringt 6 ggr men inget svar ngn gång jag lämnade även ett meddelande på telefonsvararen, men än så länge händer det ingenting

Jag är en vuxen person med vuxna  barn och ansvarfull och hon känner mig inte alls. Inte heller känner hon till mitt område så jag är förvånad över hur man kan ha en uppfattning om ngn man inte känner och anse sig själv vara så bra på djur vem har bestämt att det är så?

jag var faktiskt i hennes hus igår och ringde på men ingen öppnade kanske ingen var hemma?. Men  allt är mkt märkligt har aldrig varit med om något liknande inte heller min vänner som har katter och hundar förstår vad som är problemet allt är mkt märkligt

Jag kommer försöka igen naturligtvis jag vet ju var han finns

Fortsättning följer …….

Mvh Christina

kattassen
0

En tröst är ju att du i alla fall vet vad som har hänt Musse och vet var han är. Sedan får vi hoppas att det blir en positiv utgång. Vi håller tummarna för ett lyckligt slut på denna historia.

Missesmatte
0

Men vad är detta?Om du,kattägaren,gjort polisanmälan om försvinnandet borde polisen kunna bistå med hjälp att hämta katten.

Jaja,jag vet att polisen har mycket att göra men i ett sånt här fall kan de spara in ev kostnader för rättstvister.Kanske bästa sättet att få slut på det här konstiga "ärendet"?

Intressant att det skrivs om egenmäktigt förfarande,det skulle behövas upplysning om detta för jag vet många många kattfolk både inom och utanför föreningar som ägnar sig åt det.I klartext så tar de katter som de vet har ägare,många gånger utan att kontakta varken myndigheter eller ägare.Sen jag upptäckte det har jag börjat se på "hittekattsfolk" med andra ögon,de är inte hjältar längre det finns för många fanatiker i "branchen".

kattassen
0

#93 Nåja, det finns alltid folk som har svårt att hålla sig inom rättvisans gränser - i alla "branscher". Jag tycker ditt uttalande rent generellt känns orättvist mot de som sliter dag och natt med att ordna, fixa och städa upp efter alla oansvariga kattägare som inte kastrerar och håller efter sina katter. De allra flesta har trots allt en seriös inställning och gör ett stort arbete där många andra inte ser eller rycker på axlarna. Sedan finns det naturligtvis alltid undantag.

Ursäkta att mitt sinne rinner nu, men jag tycker nog allt att det finns en hel del hjältar som man hittar i denna "bransch".

anebit
0

Jajamen, det finns verkligen mååånga hjältar bland hittekattsfolk som sliter natt och dag för att hjälpa hemlösa katter, och det efter 8 timmars vanligt arbete.

Lena
0

#93 Citerar dig här: "I klartext så tar de katter som de vet har ägare,många gånger utan att kontakta varken myndigheter eller ägare.Sen jag upptäckte det har jag börjat se på "hittekattsfolk" med andra ögon,de är inte hjältar längre det finns för många fanatiker i "branchen".

Det var ord och inga visor detta! Vill dock upplysa dig om att vi som står bakom Hittekatter iFokus absolut inte förodrar den här typen av egenmäktigt förfarande. Synd att du drar alla som ägnar sig åt hemlösa katter över samma kam. Råder dig som helt ny medlem att surfa runt lite på sajten - då bör du får en annan uppfattning.

Det finns helt enkelt på tok för många hemlösa katter (minst 100.000) för att vi skulle ha tid och resurser att åka runt och stjäla katter som redan har ett hem. Att någon enstaka medlem handlar fel är inte detsamma som att alla vi andra (nästan 2000 medlemmar inkl sajtledning gör detsamma). Istället informerar vi alltid om vad man ska göra om man hittar en katt som verkar hemlös. Det första man ska göra är att kontakta polisen och anmäla att man hittat en herrelös katt.

Sist men inte minst vill jag hälsa dig hjärtligt Välkommen till Hittekatter iFokus!

Kalli
0

#93: Tråkigt sätt att dra alla över en kam. Aktiva på denna sajt har till och med varit med och skapat Kattpolisen i fokus, en sida vars syfte är just att hjälpa upphittade eller borttappade katter att hitta hem!

Lena
0

#97 Precis - vi ska inter glömma systersajten Kattpolisen! Det är faktiskt vad vi alltid hoppas på, att den upphittade katten har ett hem någonstanns. Det är alltid en riktig solskenshistoria - de fall som slutat med att vi hittar kattens ägare och katten i fråga får komma hem igen.

Vi väntar ni på att även historien med Musse ska få sluta som en sådan solskenshistoria.

Hawknestgrove
0

Missesmatte
0

Men detta är också typiskt,att man genast känner behov av att försvara sig.

Jag har INTE dragit alla över en kam.

Jag VET tyvärr om alltför många som plockar in katter på det sätt jag skrev och jag försöker få stopp på dem med hjälp av myndigheterna men si,det är minsann inte lätt.Eftersom myndigheterna inte precis prioriterar katter öht så bryr de sig inte heller om ifall folk som släppt ut sina katter blir av med dom.Som ni vet är resonemanget att "det är upp till ägaren att efterlysa sin katt".

Javisst,jag HAR försökt prata förstånd med dessa folk först men det har inte gått de tycker att det de gör är bra.De förstår inte ens att det finns olika sätt att se på deras "arbetssätt".

De som gör ett bra jobb,de som hjälper HEMLÖSA katter dem är värda beundran men dessa andra…no more comments.

[LucyInTheSky]
0

Lämna tillbax kisse! Om någon tagit mina katter på detta vis bara för att dom varit ute och att jag låtit som en dålig kattägare, jag har dåliga dagar och kan låta både sur och tvär men älskar mina katter gör jag..

Då hade jag slagit in dörren och hämtat ut min katt..

Det är ju familjemedlemar och mina barn! Blir jäkligt upprörd! Han har ju ett hem.. Rikta in dig på hemlösa katter i stället eller låt bli överhuvudtaget..

Ankie
0

Har du fått tillbaka din katt ännu? Tycker hon att du är en dålig kattägare så får hon väl anmäla dig det är ju så det går till, annars får väl du anmäla henne som stöld av din katt. Det skulle jag ha gjort om jag inte fick tillbaka min katt.

Lena
0

#100 Som jag skrev här ovan (#96) är det inte något vi förordrar eller stödjer här på sajten - att man går och tar andras katter. Mig veterligen är det inte heller särskilt vanligt förekommande. Så som du formulerade dig, fick man lätt intrycket av att du menade att alla som jobbar för hemlösa katter jobbar på det sättet. Därför känndes det viktigt att bemöta ditt inlägg.

Om du läser den här tråden grundligt ser du att TS inte alls har stöd i sitt sätt att agera. Iställer hoppas vi nu på att hon tar sitt förnuft tillfånga och återlämnar Musse till sin matte.

ChristinaGbg
0

Hej

Musse har fortfarande inte fått komma hem tyvärr , hon svarar inte

och ringer inte upp mig, mkt tråkigt.

Hon är hembjuden till mig för att se hur jag bor och för att se vem jag är och att hälsa på Musses lillasyster Skrållan en lika fin katt som Musse fast lite nättare hon är ju en liten dam. Men tyvärr finns det inget intresse av det , verkar det som.

Det hela är mkt tråkigt och beklagligt

Musse är av den första katten av kullen som min andra katt fick och sedan kom Skrållan så jag har fött upp båda katterna och varit med när de föddes, så som sagt det är ju en familje medlem

Kan tillägga att Skrållan vistas i Löplina ihop med mig enbart och är märkt .och kastrerad .

Mvh

Christina

martdat
0

#104 Kontakta polisen och be dem följa med dig, de får väll ordna husransakan om hon inte öppnar,

kattassen
0

#104 Usch jag, vad tråkigt att det inte löst sig.Rynkar på näsan

Raja, det är nog dags att omvärdera ditt beslut igen! Att man gör misstag i sin bedömning kan alla göra men kan du inte ge det en chans till - för Christinas skull?

Gronstedt
0

… och för Musses och Skrållans skull!

anebit
0

Men Raja, nu får du väl ge dig! 

Lämna genast tillbaks Musse!

Han är ju både välskött, kastrerad och älskad även om han fått gå ute, men hur många katter gör inte det. Och nu ska han bli chippad och få gå ut i koppel.

Vad mer begär du?

Jag som blev så glad när jag ringde upp Christina och det visade sig vara hennes katt och så blir det på det här viset.

SKÄRPNING!

Alexej
0

Ofattbar! Jag skulle bli vansinnig när någon skulle vägra att lämna tillbaka en av mina katter för jag har utekatter….

Det finns ca 1,6 miljononer katter i Sverige och alldeles för många okunniga kattägare som tex låter sina katter vara ute i olämpliga miljöer. Men här gäller det att informera!!

Jag tycker det är helt okay att "ta" en katt som är vanvårdat fast det är iaf viktig att samtidigt anmäla ägaren för vanvård. Men här handlar det inte om vanvård utan om en oinformerad och kanske för naiv kattägare. Jag har också haft utekatter när jag bodde mitt i stan, något som jag inte skulle göra idag.

Raja, lämnar katten tillbaka med en gång! Det du gör är ingen katträddning utan du gör en kriminell handling! Det finns ingen ursäkt för ditt beteende längre. Skrikandes

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Trist att det inte har löst sig. jag hade också blivit vansinnig och jag hade gått vidare med detta om jag inte fått min katt :(

Jag börjar fundera hur föreningen som TS säger sig ha i ryggen ställer sig till denna kriminella handlig? Har det råd att bli polisanmälda?

Alexej
0

#110 Kan inte tro att någon kattförening skulle stöda det…Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Nej, jag hoppas verkligen att katthemmet har blivit informerade att detta handlar om stöld utan grund och inget annat.

Kanske skulle ta kontakt med katthemmet för att dubbelkolla?

Alexej
0

Flört

Denna kommentar har tagits bort.
[LucyInTheSky]
0

Jag hade även satt mig på trappen framför hennes dörr och suttit där tills jag fått tillbaka katten..

ChristinaGbg
0

Hej

vill bara uppdatera att det har inte hänt ngt nytt angående Musse

inget svar , så fort det händer ngt kommer jag att meddela på sajten.

Är mkt imponerad av alla som har ett så stort hjärta för alla katter som lägger ner hela sin själ för att värna om djurens bästa

Tack för det.

Hälsar

C

Gronstedt
0

Det är ju gräsligt! Jag förstår att du saknar din kisse så det värker i hjärtat. Hoppas det löser sig, du får göra som Lucy föreslår och sätta dig på trappan tills hon blir hungrig och måste komma ut. Så här får det inte gå till!

Raja, lämna ut Musse nu! Du kan väl följa med honom hem och se hur han har det hos sin rätta ägare?

Hawknestgrove
0

JA nu när löfte ges om att kissen får leva vidare i en säker tillvaro, så råder inga som helst tvivel från min sida heller. Hur ont det än kan göra i ditt hjärta………

Imasy
0

Jag hade helt missat ditt inlägg. Svaret är att hade den rättmätiga ägaren velat ha tillbaka sin katt så hade det bara varit att lämna över den såklart.

Jag gick ju dit för att berätta vart hennes katt fanns och om hon skulle ha tillbaka den eller om jag fick ta över den.

Kan säga att hon berättade att hon hade redan städat ut katten saker mm innan jag kom, för nån nyfiken granntant hade skvallrat, och ägaren satte nästan i kaffet i halsen när jag frågade om katten skulle tillbaka för hon hade ju som sagt städat….

Inte en lämplig ägare om du frågar mig, men jag kunde hur som helst inte stjälva katten oavsett vad jag anser om dennes djurägaransvar.

monsi
0

Är TS Kvar någonstans på fokus??

Har inte sett några inläg någon stans.

Har någon anna sett några?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

kattassen
0

Jag har "städat" i ytterligare inlägg där TS namn hade kommit med och jag missat vid tidigare "städning". Medarbetare får gärna göra en titt till om jag missat något mer.

Ankie
0

men vad i glödhet är detta? Har du inte fått tillbaka din katt ännu? Men vart ringer hon, Christina allstå, isånnafall, blir det polisen eller djurskyddsmyndigheten för att ha lagen på sin sida? Det är viktigt det när det är som det är.

ChristinaGbg
0

Inget Musse än …..tvyärr

det är anmält

C

martdat
0

#123 vad sa de, kan de Polisen? hjälpa dig att hämta honom?

ChristinaGbg
0

Hej återkommer på tråden när jag har mer besked då det är viktigt för alla att veta vad som händer i ett sådant här fall.

Vi jobbar på det

Mvh

C

JeanetteS
0

Det här låter mycket skumt tycker jag. Hoppas det löser sig för dig, Christina!

Alexej
0

Är katten tillbaka nu?

anebit
0

Nej, inte än. Jag har fått PM från Christina i dag.

JeanetteS
0

Mycket märkligt beteende av denna Raja tycker jag…..

Alexej
0

Raja, det är nu över en vecka sedan du vet vem kattens ägare är och du vägrar fortfarande att lämna katten tillbaka. Det du håller på med är absolut oseriöst och skadar hela hittekattsarbetet. Skrikandes

Det här är en av de värsta katthistorie som jag har läst om. Du verkar ha missförstått hela grejen med att hjälpa hemlösa katter. Vi ska inte stjäla katter som ha ett bra hem. Det finns över 100 000 katter som verkligen behöver hjälp.

Skäm inte ut oss som verkligen jobbar för katter. Annars kommer jag också att polisanmäla dig!

buster65
0

#130 Mycket bra sagt Alexej. Har följt denna tråd och hoppats i det längsta att Raja ska ta sitt förnuft till fånga. Det är mycket sorgligt att läsa om så egenmäktigt förfarande. Det är ren STÖLD i mina ögon. Polisanmälan måste till!!

Håller verkligen med om att det är att skämma ut sig och det riktigt ordentligt! Hur tänker du egentligen Raja? Det vore verkligen på sin plats att du förklarade dig här och nu!!!

SKÄMS!!

Imasy
0

Folk innefrån hamster har tagit kontakt med mig och undrat vad det är som pågår här, och tycker detta är oseriöst och drar öronen åt sig, då även TS hänger på hamstersajten.

Pmade TS för några dagar sedan om en vädjan att detta spektakel ska ta slut någon gång, men det har jag inte ens fått svar på. Däremot har TS skrivit inne på hamstersajten efter att jag pmat, så hon har ju varit inloggad iallafall.

Eftersom TS har fått så många chanser att lösa detta men inte vill, så får vi väl vänta på Christina återkommer med en rapport där myndigheterna nu är inblandade.

anebit
0

Raja är online just nu så hon är nog in här och läser.

Raja nu vädjar vi till dig att ta ditt förnuft till fånga och lämna tillbaks katten.

Så här får det inte gå till.

Läs Alexej inlägg, håller med i allt hon skriver.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Håller med #130 att sådant här skadar seriöst hittekattsarbete.

Ren och skär stöld så jag hoppas verkligen att ni som vet vem personen är polisanmäler denna.

Gullimat
0

Känner till en till som tar in katter, men som inte ens annonserar efter ägare eller polisanmäler, en såldes genast, och en var dräktig och som blev kastrerad och öronmärkt.

liinah
0

Hur kan du sova gott om nätterna, med vetskapen om att du har stulit en katt?

För f*n - gör rätt för dig nu och återlämna Musse! Visste jag vem du var hade jag polisanmält dig också.

Du är väl mer än medveten om hur många du upprör och hur många som är riktigt förbannade på dig?

DU BORDE SKÄMMAS NÄR DU GÅR UTANFÖR DÖRREN!

Jag börjar nu tro att Musse är såld och att hon inte klarar av att upphäva köpet.

Alexej
0

Raja, du ser. Inte mycket stöd för ditt agerande här. Hoppas att katten kommer hem mer än snabbt. Jag har ditt namn och adress och drar mig knappast för att dela ut den. Min erfarenhet är att polisen reagerar bra på massanmälningar.

Imasy
0

Ja detta börjar gå bra överstyr nu, och jag kan tänka mig att skriva under på anmälan om det blir aktuellt.

Gullimat
0

Om och när du gör det, hjälper jag också till att polisanmäla.

Jag och flera andra tänker också på att polisanmäla den personen jag skrev om innan, där det också finns annat att anmärka på.

Gronstedt
0

Om någon talar om hur en anmälan bör vara formulerad och vart man skickar den, så ska jag gärna hjälpa till med en anmälan.

Lena
0

Det är för sorgligt att Raja styvnackat vägrar lämna tillbaka Musse till sin ägare. Detta trots att vi är så många som vädjat till henne.

Har själv i egenskap av Sajtvärd haft PM kontakt med henne, tyvärr utan resultat. Jag har även föreslagit att ett ombud kunde gå in och agerar som mellanhand vid överlämnandet.

Bollen ligger helt hos Raja. Än är det inte försent att ändra riktning på den här historien.

mymlanbus
0

Ibland skäms jag över att vara människa! Skrikandes

Lämna genast tillbaka Musse!

annebeate
0

Raja

Redan i dagsläget kan du misstänkas för brott, nämligen egenmäktigt förfarande alternativt olovligt förfogande eftersom du vägrar lämna ut Musse trots att du vet vem ägaren är och denne vill ha tillbaks Musse. Ju längre tid du behåller Musse ju större är risken att en domstol anser att du i praktiken  har olovligen tillägnat dig Musse och du därigenom  gjort dig skyldig till olovligt förfogande som är ett allvarligare brott än egenmäktigt förfarande. Så för din egen skull Raja lämna tillbaks Musse till ägaren så fort du bara kan.

Raja, jag skriver inte till dig som amatör på det juridiska området utan som professionell.

ChristinaGbg
0

Hej alla snälla det är Polisanmält , när jag ringt på är det ingen som öppnar och när jag ringt på telefonen är det ingen som svarar

raja har mina telefonnummer men hon hör inte av sig till mig

jag är naturligtvis mkt orolig för min Musse och undrar vad som hänt och varför hon inte hör av sig

om hon inte vill träffa mig går det jättebra att lämna över Musse via ombud , för jag antar att hon måste skämmas mkt

jag är mkt tacksam för all hjälp jag kan få och tips

Kram Christina

Imasy
0

Kanske det ska till en gemensam anmälan efter helgen?

liinah
0

Om min namnteckning kan göra någon nytta så skriver jag mer än gärna på.

Danielssonsgarden
0

Men vad är det jag läser! Vilken vändning!

Raja, lämna genast tillbaka Musse till hans ägare!

Kan min namnteckning göra nån nytta så skriver jag gärna på jag också! Jag hade blivit rosenrasande om jag inte hade fått tillbaka min katt!

forrest
0

eftersom TS är jourhem åt vad jag tolkar som något katthem så har ju de rätt att hälsa på henne och skulle även kanske kunna agera som överlämnare av katten och framför Allt få reda på vad som sker i ett av deras jourhem

Jag tolkade som att någon visste vad TS heter och var hon bor och då går det ivarjefall att prova höra med närliggande katthem om hon är ett jourhem till dem.. en ide bara..

forrest
0

ja om nu inte detta katthem eller dylikt inte är fullt så seriösa som det ska låta eller ens i närheten av hur det stavas vill säga… ursäkta uttrycket.. men det här är ju rent sagt löjligt! har människor inge bättre för sig?

Dagoe
0

Forrest: att hon är jourhem åt katter från ett katthem betyder väll inte att katthemmet styr över vad jourhemmet gör som privatperson i hennes privata ärenden så länge det inte innefattar jourhemskatterna?

Som andra skriver i denna tråd finns det tillräckligt med hemlösa katter som katthemmet har mer än fullt upp med. Katthemmet behöver inte spela polis i ärenden där katterna har tak över huvud och inte blir vanvårdade. Det finns andra instanser som sköter brott som stöld mm. Katthemmet tar hand om hemlösa katter. Ser inte vad som inte är seriöst med det.

Ankie
0

men hon kankse inte ens har katten hos sig, hon har kanske sålt den redan eller så.. man börjar ju fundera

forrest
0

Dagoe, Naturligtvis är inte ett jourhems agerande som privatperson Katthemmets ansvar. Det jag skrev var en ide på och få en ev överlämnare av katten som jag tolkade då som att det kanske var ett av problemen i denna tråd. Och att katthemmet kanske är av intresse av att få veta vad som sker och kan och ev vill hjälpa till. Det kan ju ingen veta om inget heller sägs. Sedan vad jag menar med seriös är min tolkning av katthem som har en fasad utåt och en inåt. Känslorna for iväg.

Lena
0

#152 Vi har redan å Hittekatter iFokus vägnar föreslagit TS att någon från sajten kan agera som ombud. TS har inte nappat på förslaget.

#145 m.fl. Nu får vi avvakta polisutredningen. Allt som skrivits i den här tråden har lämnats in som bevismaterial. Att skriva protestlistor tror jag inte påverkar själva utredningen. Vad polisen behöver är fakta i målet.

annebeate
0

Jag har försökt att  i går skicka meddelande till Christina under användarnamnet ChristinaGb men fick meddelande om att detta inte finns.

Puma77
0

#154 det kan beror på att hon inte aktiverat sin sida tyvärr.

//Pia

ChristinaGbg
0

Hej

Jag har användarid ChristinaGbg försökte klicka på ditt namn annebeate men får inte upp ngt heller

Christina

kattassen
0

Vare sig annebeate eller ChristinaGbg har aktiverat sina sajter. Det behövs iofs inte för att man skall kunna skicka meddelande (PM).

Gå in under meddelanden längst upp till höger och "Skriv nytt meddelande". I raden "till" anger ni det användarid som skall ha meddelandet. Ex. annebeate eller ChristinaGgb.

Sedan är det bara att skriva på och skicka!Glad

mymlanbus
0

putt

JeanetteS
0

#157 Hur gör man för att aktivera sin sajt?

kattassen
0

#157 Jag antar att man går in under Mina Inställningar eller Min personliga sajt. Minns inte riktigt, men du är ju aktiverad JeanetteS - minns du hur du gjorde?

JeanetteS
0

# 160 Skäms Inte en aning. Men det är ju bra att jag är aktiverad.

annebeate
0

#157 Jag  lyckades tidigare på eftermiddagen få iväg ett meddelande till Christina men har ännu inte fått svar.

annebeate
0

Christina har gjort polisanmälan men fortfarande ingen Musse hemma. Väntar nu på agerande från göteborgspolisens sida.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Usch vad jag lider med Christina. Vet inte om jag varit lika tålmodig och gjort en polisanmälan inte.  Den dagen Musse är hemma hos sin rätta matte ska vi fira

Maria-I
0

Putt och hoppas att katten äntligen fått komma hem till sin familj igen. Att ha utekatt i detta område är naturligtvis inte genomtänkt, men det är inte olagligt. Det är det däremot att vägra lämna tillbaka katten till sina rättmätiga ägare!

Alexej
0

Christina, några nyheter?

Debattia
0

Vad är det som gör att du C nu har ändrat inställning till att ha katten inne och inte släppa ut den ? Vad tänkte du på förut då du lät den springa ute dagligen,en uppfattning jag får av att läsa tråden. Din inställning var ju att katter ska vara ute ?

Det är ju ett helt olämpligt ställe du bor på, det hade kunnat hända katten vad som helst.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

[LucyInTheSky]
0

#167 jag tycker inte det spelar någon roll.. Det är hennes katt, katten mår bra och är älskad.. Alla katter funkar inte som inne katter. Man kan väl inte ta en katt ifrån en ägare bara för att den går ute på olämpligt ställe? Då hade ni kunnat komma och ta alla mammas katter och dom mår fin fint men bor som utekatter i lägenhet i samhället här..

Jag tror att jag oxå skulle ha min katt inne om det gick för kisse om någon fanatisk katträddare tagit min katt och vägrat lämna tillbaka honom..

Kalli
0

#168: Debattia sa väl aldrig att det var rätt att stjäla katten? Hon undrade bara vad som fått ägaren att ändra uppfattning och vad som gjorde att hon släppte ut katten tidigare? En enkelt fråga.

Personligen tycker jag inte alls att det är rätt att stjäla en katt i den här situationen men det betyder inte att det inte är direkt livfarligt att släppa ut sin katt utan uppsikt i centrala Göteborg. Det finns massvis med både bilar och spårvagnar och E45 går inte alls långt ifrån Majorna. Känner man så starkt för att katter ska gå ute kanske man bör vänta tills dess att man kan flytta till ett lugnare ställe innan man skaffar just katt?

kattassen
0

#167 Det är ju det som hittekatter.ifokus jobbar för - att kanske ge människor en ny syn på en gammal invand tanke man haft. Att man tänkt på ett sätt hittills men fått lite andra perspektiv som gjort att man ändrat inställning är väl precis det som vi kämpar för här.

Tycker inte man skall lasta någon för att man gjort en ny bedömning utifrån nya erfarenheter.

Imasy
0

Om Christina har ändrat uppfattning så är väl det bara bra? :)

Debattia
0

Har inte belastat någon utan bara ställt en enkel fråga om när och var det sa klick ?? Brukar själv diskutera med kattägare som absolut ska ha sin katt ute fast dom bori en innerstad för katten enligt dom är beskaffad så och att det är synd om den om den enbart får vara inomhus .

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

[LucyInTheSky]
0

#169 Jag menade inte att säga att debattia tyckte det var okej att ta en katt av den orsaken! För så menade jag inte.. Men kan oxå tycka när jag läser igen vad jag skrivit att det kan låta så.. Förlåt.

Men jag står fast vid att vissa katter kan man inte ha som innekatt även om man bor mitt i centrala göteborg eller vart man nu bor.. Och har man ingen möjlighet till att flytta som inte är det enklaste bara för att inte katten trivs.. Så skulle jag försökt omplacera eller släppt ut kisse. Här där jag bor skulle en kisse lätt kunna gå ut och vandra, även på nya stället jag ska flytta till, det är ännu bättre där nere.. naturen med havet bakom huset och parken med mycket träd framför.. Fast bara några meter till så ligger torget med pizzeria, cafe, bibliotek och pub..

Hoppas kisse får komma hem snart!

Gullimat
0

Om man bor i innerstaden och katten vill gå ut, får man ha den i koppel i såfall.

kattassen
0

#173 Lucy mitt i centrala göteborg släpper man inte ut en katt överhuvudtaget! Det är en stoor stad med massor av spårvagnar, bilar och bussar och massor av folk som rör sig. Jag kan däremot se vissa ytterområden som något mer möjligt, men man får komma en bra bit utanför för att hitta några sådana trakter kan jag säga som infödd göteborgare och bosatt sedan 45 år tillbaka.

[LucyInTheSky]
0

Jag vet inte.. Jag har inte bott centralt.. Detta är så mycket centralt jag har bott och detta är Mörbylånga. Men jag hade endå tänkt över saken om katten mått dåligt som inne katt.. Men första steget hade varit att försöka omplacera kissen.

Jag tänker bara på min Kurt, vi gjorde allt för att han skulle trivas inne.. Vi hade balkong, vi gick i koppel men nej, han kissade tillslut protest i huset, han skrek hela tiden mot fönster och dörrar.. Vi gick till veterinären där dom sa att katten är frisk men beteendet tyder ju på psykisk ohälsa.. Katten blev deprimerad. Så vi släppte ut honom. Det blev en annan kisse, han kelade och spann hela tiden vilket han inte gjort på flera flera månader.. Han var helt rumsren igen och var pigg och glad.

Han överlevde ute 2 veckor.. Sen blev han påkörd.

Om detta var ett dumt beslut att släppa ut kisse? Ja det är det nog många som skulle sagt. Men han var lycklig. Han fick vara lycklig.

Men det gjorde så ont! Otroligt ont.. Det var ju mitt fel, jag släppte ut honom då jag viste att han inte hade stor chans.. Men att stänga in honom föralltid skulle inte ha funkat heller. Han hade inte överlevt det.. Och placera om honom.. Ja, det hade i såfall fått bli hos en erimit där ingen mer än kisse och matte bodde. Då Kurt inte hörde ett ljud. Men han var en vacker vit kisse..

Jag tänker alltid på honom när jag funderar på Ute och innekatt. Men nu har jag spårat ur ämnet totalt..

Lingbo08
0

RAJA!!!!!!

Vad ger dig rätt att leka polis?!

Om katten är ute på ett olämligt ställe ger inte dig rätt att stjäla den, just det, stjäla den, för det är precis vad du gjort!!!!!!!

Du har begått stöld och gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande som det heter enligt svensk lag och du har begått brott!!!!

Du är en ynklig person som handlar på detta sätt, gör det rätta och lämna tillbaka katten. Du vet att du är polisanmäld!

Gullimat
0

Tror knappt det är sant det du skriver. Släppa ut en döv katt till ett förutbestämt öde.

annebeate
0

Jag kan bara hålla med Gullimat, jag vill inte tro det är sant  det du skriver#176.  Släppa ut en döv kattGråter

Gronstedt
0

#178 och 179: Fy för sådana påhopp! Ingen av er kan döma Lucy hårdare än hon dömer sig själv! Och all heder åt Lucy som inte plågade livet ur sin katt utan lät den få två lyckliga veckor. Det enda hon kunde gjort som kanske varit mer barmhärtigt var omedelbar avlivning. Men det hade ni säkert också klagat på! FY!

[LucyInTheSky]
0

#180 jag var helt beredd på sådana komentarer..

Jag tänker ofta på Kurtan och hoppas han har det bra där han är nu.. Det var ett jäkligt svårt beslut som bara jag som kattägaren kunde ta, ingen annan kunde bestäma åt mig.. Och jag tror att det var det bästa jag kunde gjort då. Men det gör fortfarande ont då jag tänker på honom.

annebeate
0

I Kurts fall menar jag att avlivning var det rätta än att bli påkörd med det lidande detta skulle kunna innebära för honom men som sagt det är min uppfattning. Jag förstår så väl att det är en mycket svår situation att hamna i.

Gullimat
0

Det är väl bara att räkna med om man skriver det på tråden.Blev verkligen upprörd när jag läste det.Det skrevs också längre upp i tråden, att om inte katter trivs inne så är det bara att släppa ut dom. Kan inte tänka mig att filosofin här inne på hittekatter stämmer överens med detta, isåfall har jag missuppfattat det hela.

Hawknestgrove
0

Ja, det var tufft. Jag hade nog tyvärr valt antingen omplacering eller avlivning. För att köras ihjäl gör ondare än at få en spruta. Då har jag alltså inte blandat in några känslor i det hela. För om man ser det så här, en döv katt borde egentligen ha vants vid inneliv från början.

MEn jag vill inte moralisera över något handlande här. Nu är kissen borta och det är starkt av dig, att berättat och nu efteråt så kan man ju faktiskt inte klandra dig, för det hjälper ju inte.

JAg syndar ju själv  mot mina principer just nu med lilla Mee. KAn ju inte ta in henne hur gärna jag än vill. Tvåhundra meter bort går vägen, folk kör som de hade stulit bilarna. I den mån jag kan, så tar jag lilla fröken och sätter i säkerhet över natten, men kommer hon inte fram, så kan jag inget göra.

Många skakar på huvudet och undrar, varför jag ödslat en dryg tusenlapp på att kastrera och IDmärka en katt, som när som helst kan bli påkörd. MEn jag vet att hon i varje fall inte kan göra fler kattungar och att hennes närvaro här inte är lockande för okastrerade hanar.

monsi
0

Tror det finns en tråd för diskutionen om katt ska vara inne eller ute, eller har jag fel?

Det är alltid ett tuft beslut för oss som älskar våra katter om de ska få vara ute eller ej när de ber om det.

Så länge man vet att det var rätt att släppa katten eller tvinga den vara inne med ex protest kiss mm besluten fattas ju alltid i den tron man har om att man gör det bästas för sin katt vad man än väljer.

Om någon vill  diskutera det jag skrev Så gör jag det gärna  på rätt tråd o finns det ingen så får vi väll skapa enGlad

Har du fått hem Musse änu?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[LucyInTheSky]
0

#183, du får det att låta så "slit och släng" Inte tänker i allafall jag så att om katten inte trivs inne så ut med honom! Det krävs MYCKET tanke.. Pröva saker.. Prata med veterinär.. Jag ser det som så att jag gjorde allt jag kom på för min Kurt och jag måste stå fast vid att en katt som verkligen inte trivs inne släpper jag ut. Men inte på sekunden! Utan efter att först försöka lösa problemet..

Men hade jag bott i hus då hade kattlucka varit självklarhet om jag inte bott mitt vid vägen.

[LucyInTheSky]
0

Ja, tillbax till ämnet vi kan diskutera detta någon annanstans.

Winta
0

Tråkigt det där tyckte jag… hoppas ni kan lösa det mellan… och det är även ju stöld om man inte lämnar tillbaka. låt Musse komma hem tillrätta ägare.

ChristinaGbg
0

Hej

Nej Tyvärr är inte Musse tillbaka lämnad ännu

Vi saknar honom mkt , eftersom han har en lillasyster 'Skrållan'

så är det så sorgligt att se hur  hon saknar Musse väldigt mycket också och är helt annorlunda mot när han var hemma

Hon är en katt som pratar mkt och som alltid låg bredvid honom när han sov oavsett om hon sov eller ej

Mvh

Christina

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Men vad händer med polisanmälan? Vad skulle de göra för att du skulle få katten åter?

Herregud Raja lämna katten åter, det är inte olagligt med utekatter även om på olämpligt plats.

Alexej
0

Christina, finns det nåt vi kan hjälpa med? En polisanmälan?

Mison
0

Är det någon som har pratat med Göteborgs Katthjälp? Var det inte dom som Raja hade vart i kontakt med? Dom kanske kan hjälpa till på något sätt.

Hoppas du får Musse tillbaka, jag är chockad över vad jag läser

Snälla, någon,  gör en ny tråd. Jag har inte gått in på denna förut för den var för lång,men jag prövade nu, och fick se vad som har hänt…. (min dator oooorkar inte) puss

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Josefa
0

Hm, såvida inte Göteborgs katthjälp har hjälpt Raja att omplacera katten.

Alexej
0

Göteborgs Katthjälpen har inget med Rajas agerande att göra! Och de stöder absolut inte stöld.

ChristinaGbg
0

Hej

Det är om man kan snabba på ärendet men jag ligger i skall ni veta

Musse kommer att vara innekatt, sedan finns det löplina och koppel som fungerar bra så jag kan gå ut med honom om han vill

Mvh

Christina

Winta
0

Alexej: Har en fråga.. även jag kanske missat det däruppe genom all inlägg. har du (färdigt) anmält Raja också?

Jag håller tummarna att Polisen kommer att göra något innan det blir försent och att hon kanske skulle ge bort katten till annan person eller sådant…

Alexej
0

Låser tråden nu för den blev för lång.

Fortsättning finns under: Stulen katt i Göteborg.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer