Agera emot djurförsök!
Skickar en länk till ECEAE:s hemsida. ECEAE betyder the European coalition to end animal experiments och är en koalition mellan olika europeiska djurskydd- och djurrättsorganisationer som arbetar gentemot EU för att förbättra försöksdjurens villkor alt. få bort djurförsöken. Länken går till en av deras nuvarande kampanjer och därifrån kan du navigera till en sida för att agera mot djurförsök. Just nu pågår en översikt av ett djurförsöksdirektiv och vi har världens chans att förbättra för försöksdjuren. Du kan via ECEAE skriva till våra EU-ledamöter och be dom rösta rätt. Där finns också mycket information om ejdjurtestade hygienprodukter. Vilka godkända märken som finns i Europa och ett brev att skicka till sitt favoritföretag om nu det inte finns med på listan över godkända företag. några av deras andra kampanjer är alternativa metoder och primater i djurförsök.
Fler än tolv miljoner djur används vid djurförsök i Europa varje år.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Man kan också, förutom att skriva till EU-ledamöter, göra en liten insats genom att bli medlem i Stifud, eller sätta in en liten slant som engångsbelopp.
Stiftelsen utan djurförsök:

Behövs det igentligen djurförsök för ex innom kosmetik??
Där tycker inte jag att de behöver forska mer i varje fall, vid detta laget så borde de redan veta vad de behöver.
Vad det gäller medecin fins det nog tillräkligt med sjuka två benigar att forska o exprementera med typ han som hadde dotter i källaren i 24 år.
Han passar alldeles utmärkt för det syftet o det finns flera lika sjuka att exprementera på som är garanterat skylldiga utom all tvivel så varför forska på djur alls???
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Kan kanske göra lite reklam för SHAC här med. Stop Huntingdon Animal Cruelty. En organisation som kämpat länge mot Hundingdon Life Sciences, ett företag som är ökänt för sina grymma djurförsök. Det är sjukt att de verkligen får finnas till, för det de sysslar med är nog egentligen inte tillåtet någonstans. Allt handlar bara om pengar i sånna här sammanhang, och någon sjuk lust att plåga andra djur verkar det som. :(
Ja, det kommer bli viktigt sedan i och med det här EU-grejset att rösta på rätt personer, sånna som verkligen vill göra skillnad för djuren och inte bara slicka de rika typernas rövar… 
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#2,4 och 5 Tack ska ni ha!
Stifud är dock ingen förening så man kan inte bli medlem. Det är en stiftelse som delar ut forskningsanslag till forskning utan djurförsök. Däremot kan man bli medlem i Djurens Rätt!
#3 Den typen av argumentation betackar jag mig för. Den är inte seriös. Läs stifud hemsida för mer seriös argumentation och gärna också Djurens Rätts www.djurensratt.se

Ang Stiftelsen Forskning utan djurförsök - Stifud
#6 Det är riktigt det du säger att man inte kan bli medlem. Jag uttryckte mig fel. Det jag menade var att man kan bli månadsgivare. Jag har själv varit det i flera år. Man kan också skänka en enstaka gåva, gratulera med gåvogram, bli forskningsfadder m m.
Man kan alltså göra en insats på olika sätt för att stödja Stiftelsen forskning utan djurförsök.
Stiftelsen är ekonomiskt fristående och har inga statliga eller kommunala bidrag. Deras verksamhet är helt beroende av frivilliga gåvor från privatpersoner och företag.
Ett utdrag ur ändamålsparagrafen i deras stadgar:
"Väsentligt är att Stiftelsen med sin verksamhet befordrar utvecklandet av sådana rön och metoder, att användningen av försöksdjur i synnerhet för plågsamma djurförsök nedbringas med sikte på total avveckling."
Deras hemsida är mycket bra och informativ. Väl värd att gå in på och läsa! Rekommenderas!

#7 Det är ju en bra idé att bli forskningsfadder eller på annat stödja dem ekonomiskt. Det blir ju senare anslag till djurfri forskning.
Jag rekommenderar också stifuds hemsida. Alla gånger.

#8 Bra att vi är överens om Stifud. Toppen!
Jag fick idag ett brev från Stifud:
"Vi har stor chans att påverka EU:s nya förslag till djurförsöksdirektiv som kom i höstas. I vårt remissvar till Jordbruksverket fokuserade vi främst på de punkter i direktivet som berör alternativ till djurförsök. Vår utgångspunkt är att det ska ställas högre krav på alla parter - EU, medlemsländerna och företagen - så att de måste satsa på att utveckla fler alternativ till djurförsök."
"Jordbruksverket tog intryck - vi påverkar EU:s nya djurförsöksdirektiv"
Stifud skriver vidare att i jordbruksverkets sammanställníng har man tagit intryck av Stifud´s remissvar. "Flera av våra förslag finns med i deras sammanvägda ståndpunkt. Det känns väldigt positivt och hoppfullt!" Sammanställningen har lämnats till jordbruksdepartementet och Stifud kommer att fortsätta att följa upp och påverka!
Jag tycker det finns all anledning att stödja deras verksamhet.

Man kan genom att handla ifrån kända nätbutiker idka välgörenhet på köpet (till bla Stifud, Djurens Rätt mfl):
Godhandling.se, Välgörenhet på köpet
Kolla vad du kan bidra med genom att handla genom denna sajt.

Puttar för www.godhandling.se

#10 och 11. Detta är vi också mycket överens om. Jag brukar handla därigenom när jag hittar det jag söker. Det är ju ett mycket enkelt sätt att stödja en verksamhet på.

"12 Bra att vi är överens även om detta.
Undrar vilken eller vilka EU-ledamöter man ska satsa på att maila?
Vet inte vilka som redan är "på vår sida" och kanske inte behöver påverkas.

Är det någon som vet vilka EU-ledamöter man behöver bearbeta med mail. Ska man skicka till de svenska eller är det något annat lands ledamöter som behöver extra påtryckning?
Puttar också lite till för att handla genom
och därigenom kunna idka välgörenhet på köpet!

#8 du tyckte du kan vara utan min åsikt.
Är orblind o kan inte använda alla ord jag vill kan för f… inte ens skriva detta utan orbok.
Det jag ville ha fram är att jag inte heller gillar djurförsk.
Kan alldrig vara med i en debat om detta men gör så gott jag kan genom att försöka handla produkter som de inte är testade mm
Mint sätt att skriva kan veka barnslit och ogenomtänkt men försöker kombinera fram saker på mitt sätt o göra så gott jag kan i denna skrivadets värld.
Det viktiga är väll att agera för djurens bästa eller????

#15 du menade nog #6
Puttar lite till för www.godhandling.se
Handla på nätet och affären du handlar i skänker viss % av köpesumman till den organisation du själv väljer: bl a Stiftelsen Forskning utan Djurförsök, Djurens Rätt mm mm. Men man måste gå via "godhandling.se"

#15 Ordblind eller inte så är din insats mycket viktig!
Vad jag menade med att ex. med Fritzl och liknande är att det inte är seriöst. Förtryck av sjuka/störda människor är inte ett dugg bättre än förtryck av djur. Ska människor användas i försök ska det ske med deras egen vilja och de ska kunna bedöma och förstå vad dem gör. Alternativen till djurförsök står att finna annanstans.
Jag tycker det är mycket bra och starkt av dig att skriva trots dina svårigheter och jag hoppas du fortsätter skriva. Det kan bara bli bättre!
Utanför ämnet hoppas jag att du fått tillgång de hjälpmedel som finns och som man har rätt till när man har dyslexi.

Ja alla behövs absolut här inne som är emot djurförsök.
Det är ju inte många som skrivit i denna tråd, tycker mest det är jag som puttar. Det måste väl vara många fler som tycker som vi.
Puttar lite till för att agera mot djurförsök på länken högst upp, puttar för Stiftelsen Forskning utan Djurförsök och puttar för att handla på nätet genom godhandling.se
Har skickat till EN eu-parlamentariker. Puttar upp EN VIKTIG TRÅD!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Åh vad bra att någon mer puttar här inne. Toppen. Tack för det så jag slipper putta ensam.
Jag tycker det är en så väldigt angelägen fråga.
Nu finns det ju olika aspekter på detta med att #plåga" djur. Det finns naturligtvis bland alla hemlösa katter många som blir plågade på olika sätt. Både genom att de är hemlösa, sjuka och värnlösa samt att dessutom sjuka, elaka och människor som inte har någon empati plågar dessa hemlösa katter ytterligare. Man klarar nästan inte av att tänka på hur djuren har det runt om i världen!
Ja, det gäller ju djur överhuvudtaget, även de som inte är hemlösa.
Det känns så oöverstigligt, men man får försöka göra allt man kan för att i någon mån göra någon liten insats. Det är i alla fall bättre än att inte göra något alls!
Puttar också för en VIKTIG TRÅD!
Tack Debattia för stöd
Tyvärr finns det många djur som blir utsatta och plågade,oftast känner man sig bara så maktlös över allt elände, gäller egentligen både människor och djur. Men man kan i alla fall göra en liten insats presis som du skriver och en liten sten kan med tiden få ett berg att rulla.
Debattia
Får bli en nattputt här också då! Hoppas fler går in och skriver till de ansvariga. Såg en utställning om djurförsök och det var hemskt att se.
Debattia

putt

Puttar för att fler ska skriva till EU-ledamöter och protestera mot djurförsök
Puttar !
Debattia

Puttar!
Puttar!
Debattia

En kvällsputt. Nu har jag mailat ytterligare en EU-ledamot.
Hoppas det är fler som vill göra det!
Puttar!

En putt till i kväll för:
Stiftelsen Forskning utan Djurförsök:
samt för Godhandling.se, välgörenhet på köpet:

#21 har så rätt så. Bra att ni puttar tycker jag. Jag önskar också att många fler tycker detta är viktigt.
Puttar!
Debattia

Puttar!
Agera mot djurförsök. Skicka mail till någon av våra EU-ledamöter och be dem rösta rätt i frågan om djurförsöksdirektiv. Det finns färdiga brev (mail) att skicka, bara att skriva under.

Puttar!
Debattia

Puttar en sista putt från mig i denna tråd.
Gör en liten insats, skicka ett mail (finns färdigskrivna mail) till EU-ledamot eller gå in på någon av de andra länkarna i #33
. Alla kan vi hjälpas åt att dra vårt lilla strå till stacken för att försöka göra livet bättre för djuren även i denna så viktiga fråga om djurförsök!
Önskar er alla en trevlig helg med mycket sol och härligt vårväder.

*putteliputtar* jag med. :)

#36 Tack! Det kan aldrig "puttas" för mycket
Snart är det ju EU-val också. Då kan man tänka på hur de valbara agerar när det gäller djurrätt bl.a.

Djurrättsalliansen ska ha demonstrationer mot ett årsmöte i Ystad för en massa företag som i något led har med djurförsök att göra, allt från burtillverkare till djurförsöksföretag och läkemedelsföretag och gud vet allt. Jag kommer inte ihåg vad det heter… Men om någon här är sugen på att demonstrera så kommer det komma folk från hela sverige till ystad på lördag, ni kan ju alltid gå in på www.djurrattsalliansen.se för att leta upp detta… Borde stå om det där.

Är väl inte sämre än att jag kan ändra mig - har ju sagt att det var min sista putt den 3 april, men jag fortsätter väl ett tag till.
Det behövs flera som puttar här inne!
Agera mot djurförsök!
http://www.sv.eceae.org/a1_directive.php, skicka ett mail till en EU-ledmot. Gå in på länken, där finns färdigskrivna brev att underteckna och skicka till någon lämplig svensk EU-ledamot 
Gå in på nedanstående adresser och få information om djurförsök.
Handla på nätet i kända butiker genom nedanstående länk, därigenom skänker du någon % av det du handlar till välgörande ändamål, bl a till Djurens Rätt, Stifud (stiftelsen forskning utan djurförsök) m fl
Jag är emot alla sorters djurförsök och försöker hålla mig till produkter som inte ska vara testade på djur. MEN i de flesta fall är nog ingredienserna testade på djur för det är det lag på om jag inte har alldeles fel. LD 50 är obligatoriskt och det testet innebär att man ger ett antal försöksdjur mer och mer av ämnet som man testar och när hälften har dött då har man hittat Lethal Dose 50. Med vattenlevande organismer testar man på samma sätt LC 50 = Lethal Concentration 50.
Alla krafter som verkar mot djurförsök ska stödjas tycker jag.

Det finns ingen lag som säger att hygienprodukter ska vara testade på djur. Om jag inte minns fel så är LD50-testet förbjudet sedan några år tillbaks bl.a. p.g.a. ovetenskaplighet och att det är onödigt plågsamt.
Alla krafter som verkar mot djurförsök ska stödjas tycker jag.
Det håller jag med om
.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Instämmer till 100 % med #40 och #41.
Alla krafter som verkar mot djurförsök ska stödjas!
Vi får försöka dra vårt lilla strå till stacken. Det känns dock som ett näst intill oöverstigligt problem. Det är mer än 12 miljoner djur som används i djurförsök per år i Europa, men vi får inte ge upp kampen. Alla kan göra något!
Någon måste föra djurens talan, de kan ju nämligen inte göra det själva.
Om det vore så väl att LD50 inte används längre. Jag vet i alla fall att hygienprodukter som angavs inte vara testade på djur innehöll ämnen som hade testats på djur. Har själv talat med tillverkare av några fabrikat men det var för några år sedan.

#43 Jag har kollat upp det där med LD50 nu och uppenbarligen mindes jag fel tyvärr. Det var mycket jobb för att förbjuda det och jag fick för mig att det gick igenom.
När det gäller djurtester och hygienprodukter finns det produkter som marknadsförs som ej djurtestade fastän dom är det. Oftast brukar företaget mena att slutprodukten inte är djurtestad.
Skulle det vara en produkt som finns på Djurens Rätts lista är det mera allvarligt. Då har företaget bluffat med kontrollerna som görs för att bli godkänd och då tycker jag att Djurens Rätt ska få veta det.

En kvällsputt för en viktig fråga
Agera mot djurförsök!
http://www.sv.eceae.org/a1_directive.php, skicka ett mail till en EU-ledmot. Gå in på länken, där finns färdigskrivna brev att underteckna och skicka till någon lämplig svensk EU-ledamot 
Gå in på nedanstående adresser och få information om djurförsök.
Handla på nätet i kända butiker genom nedanstående länk, därigenom skänker du någon % av det du handlar till välgörande ändamål, bl a till Djurens Rätt, Stifud (stiftelsen forskning utan djurförsök) m fl