Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkatthemsevenemang
Läst 742 ggr
vanessa
0

Pressmeddelande resekatterna

**En vidareutveckling på Soulways fina presserelease. Med mer fakta så att de som vill skriva om detta inte behöver söka längre än till papperet. Vill de gräva mer, så finns även länkar till mer fakta samt telefonnr. Tänkte även bifoga gerättelserna som katterna har så de förstår vår tankegång, samt kan ta upp det i en eventuell artikel.  En sida mer än vanligt i pressmeddelande, men det får de stå ut med. Så läs och kommentera. Hittar hela tiden själv saker som jag vill ändra, så då lär ni också göra det :-).
**

PRESSMEDDELANDE

**Stickade katter nya SJ-resenärer med seriöst budskap
**Dagligen lider ca 100 000 hemlösa katter i Sverige. För att nå ut till allmänheten har nedanstående grupp målsättningen att visa katter i ett nytt ljus. Höja deras status samt förhindra att nya överges. Detta görs genom att placera fyra stickade katter på olika SJ-tåg. Katter som vid inköp redan bidragit med pengar till hemlösa katter genom KKS. En följeberättelse placeras på varje katt, som beskriver ett vanligt kattöde, en berättelse för varje katt. Vår förhoppning är att människor ska uppmärksamma budskapet och sedan låta katterna resa vidare i Sverige. Den 3 december, på Kattens nationella dag, startar de sin resa kl. Med mera.

**100 000 hemlösa katter
****I Sverige beräknas det finnas ca 100 000 hemlösa katter. Katter som svälter, fryser, förökar sig och lider. Utöver det vanvårdas, kastas ut och misshandlas dagligen katter inom Sveriges gränser. Ibland skjuts de, med myndigheters godkännande.

**Ändrade lagar i grannlandet Norge I grannlandet Norge har kattens värde omdefinierats. Där har det blivit lag på att inga friska katter får avlivas. Att alla katter måste id-märkas. Ny lag uppmanar att kattägare kastrerar katter som inte ska gå i avel. Dessutom får inte begreppet skadedjur och vildkatter längre användas. Nu heter det istället hemlösa eller ägarlösa katter. Hundar ska enligt lag id-märkas i Sverige, men det anses för komplicerat att ha samma krav på katter. I Norge och andra länder finns det redan lagar som stärker katter och andra djurs status. www.kattliv.com/artiklar/artikelnr1-0506.htm

Skaparna av resekatternas Medlemmar i hittekatter iFokus, som arbetar ideellt med hemlösa katter över hela Sverige startade detta. Trots årtionden av arbete blir situationen sämre och sämre. För att få slut på detta krävs krafttag av polis, djurskyddsinspektörer, veterinärer, myndigheter och lag för att detta ska upphöra. Katterna skapades för att påminna om att katter och andra djur behöver bättre skydd i Sverige.

**Kommande år
**Nästa år börjar en stor kampanj för hemlösa djur som Djurskyddet Sverige håller i, www.djurskyddet.se. Då hoppas vi att det blir en liten ljusning för katterna och att statusen ökar.

**För mer information om katters situation i Sverige kan du bland annat gå till:
****http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnews/shownews.aspx?groupId=19
****www.hittekatter.ifokus.se/default.aspx
**www.djurskyddet.se

Med vänliga hälsningar

**Ordförande i
****Föreningen Djurhjälpen hjälper
**Hittekatter iFokus

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Det här blir jättebra Vanessa!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Soulway
0

Nja, Vanessa! Tror faktiskt att min variant har större möjlighet att ev. fånga intresse.

Din argumentering är bra men resultatet som förevisas känns nog för mig lite som att "koka soppa på spik". Alldeles för många högtidliga ord utan riktig substans för en journalist. Det är som att den där "hybrisen" inte riktigt släppt ännu!

"De stora drakarna, erövra världen osv som Gunilla H  så världsvant uttryckte sig. Som vore hon agent för Madonna och inte för köksbordsdiskussionerna i Hökebohult!

Jag hade kunnat "låta allt gå" från första början men jag är uppriktigt engagerad i denna grupp och hoppas innerligt att den skulle kunna utvecklas till en bra sajt som verkligen kan göra något mer än att bara ta hand om de katter som vi förmår av alla övergivna katter i Sverige.

Ni har lyckas få en tvättäkta journalist med i er grupp som är beredd att gratis låna ut hela sin yrkeskunskap och all den information om både journalister och journalistik som en sådan kan förmedla. (Organisationer, politiker, företagare och alla tycker att detta är ett drömläge och betalar dyrt för små kurser i media som journalister ibland erbjuder.)

Men i denna lilla grupp så är man så upptagen med att  försvara sin position att man inte för en sekund förstår att utnyttja de kunskaper och den information journalisten har att erbjuda.

Så uppfattar jag det och det är oerhört tröttande.

Å andra sidan. Jag har inte alltid rätt bara för att jag har mina journalistiska kunskaper. Men när det gäller journalistik och journalistisk skrivande och att nå journalister så ligger ni i lä. Ni fantiserar och jag vet!

Soulway

vanessa
0

Då mitt pressmeddelande inte håller, sätter jag in Soulways meddelande. Det får  bli den, så att  erfarenheten tas till vara.

Vanessa

PRESSMEDDELANDE

**Stickade katter nya SJ-resenärer med seriöst budskap
**För att försöka nå ut till människor med information om hur svårt de övergivna katterna har i Sverige avser vi

(en nätgrupp på webben där människor med erfarenhet av hemlösa katter träffas, diskuterar och agerar på olika sätt för att få till stånd förändringar som kan återge katterna ett värdigt liv och förhindra att nya katter överges) att placera fyra stickade katter, med en liten följeberättelse som beskriver fyra" vanliga" hemlösa katters öden, på olika tåg i Sverige.

Vår förhoppning är att människor på tågen ska uppmärksamma budskapet och sedan låta katterna resa vidare i ett år. Den 3 december på Kattens Dag ska de starta sin resa kl..från..Gävle stn ..Karlskrona stn ..osv

Hittekatter iFokus

Lena Lindell sajtvärd

Soulway

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

kattlover
0

Soulway,  ursäkta men jag tycker nog att det verkar vara du som är upptagen med att försvara din position.   Du gillade ju inte den här idén så varför håller du på och lägger dig i och häcklar andras sätt att uttrycka sig? Du verkar ha många bra idéer och ett stort engagemang men i den här frågan kanske du ska ta och backa lite….  du har ju en gång tagit avstånd från detta.

Lena
0

#2 Soulway du har mycket bra ideer och en gedigen erfarenhet av att utrycka dig i skrift. Det är en stor tillgång i en grupp som Hittekatter. Men jag tycker det är tråkigt att du tar till en sådan överlägsen ton. Det påverkar stämningen på sajten. Vad det handlar om här är att kunna samarbeta utifrån att vi har olika kompetens och erfarenhet. Tillsammans kan vi göra mycket mera än vad vi kan om vi sitter ensamma på vår egen kammare och jobbar var och en för oss själva. Vi möts här för att vi alla brinner för de utsatta katterna och vill ha en förändrig till stånd. Alla är lika viktiga och lika mycket värda. Ingen har rätt att fördömma någon annan eller tycka att de själva är mera värda än någon annan. Då blir det fel, så oerhört fel och dessutom tråkigt och motigt att komma med nya ideer och synpunkter. Då blir hela tanken med den här gruppen förfelad.  

Som Kattlover skriver gillade du inte den här ideen med resande Plysch katter från första början. Så kan det vara ibland, vi kan inte alla gilla allt som görs här på sajten. Då tycker jag man får ta ett steg tillbaka och konstatera att just det här projektet/ideen var inte min grej och satsa sin energi på andra saker som kan vara till hjälp för hemlösa katter. Som jag skrivit så många gånger förut kan man hjälpa hittekatter på så väldigt många olika sätt. Dock vill jag poängtera att påhopp och intriger hör inte alls dit.

Jag vill att vi på Hittekatter i Fokus ska ha en öppen anda, högt till tak och att vi respekterar varandra. Glöm inte det! Snälla!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Radisa
0

vanessa ditt pressmeddelande var jättebra! Av vilken anledning skulle det vara dåligt att bifoga fakta soulway? Det blir ju ett längre pressmeddelande och visst, kanske en stressad journalist föredrar att få en bild av allt på några rader men det får man ju här. Och sen ideer på fakta man kan spinna vidare på, man skulle ju kunna göra uppdelningen ännu tydligare om det är längden du tror är en nackdel. Det är kanske just faktan som behövs för att hittekatter inte ska hamna bland kuriosan som du själv pratat om som ett problem. Alla journalister har ju verkligen inte ett intresse i detta och kan behöva lite extra fakta så de ser att det finns mkt att skriva om.

hanita
0

tyckte redan från början att plyschkatterna var en bra ide, och det tycker jag fortf. har inte varit inne på hittekatter på ngr veckor utan har först nu läst igenom alla trådar ang ämnet.

blir verkligen förvånad över hur du soulway tar dig rätten att sätta dig över alla andra o att du tror dig veta bäst om allt bara för att du är journalist. inte nog med det, i ditt inlägg #2 gör du dig dessutom lustig över en annan person på ett riktigt otrevligt sätt.

tack vare dig har taket på detta forum sänkts rejält, man kan knappt stå upprät och ideer som jag har kommer jag aldrig våga utrycka här, ty jag vill inte bli hånad och få min keativitet körd i botten. 

förövrigt är det första pressmeddelandet bäst, såvitt jag förstår ska det skickas till sj, inte till granskande journalister. 

du har redan från dag ett visat tydligt vad du tycker om detta projekt, så varför inte luta dig tillbaka och lägga din energi på ngt annat. med inställningen du har nu förstör du bara för alla som tror och jobbar på resekatterna!

/Hanita

Lena
0

#7 Hanita och alla andra kreativa medlemmar snälla sluta inte med att skriva och att komma med förslag och goda ideer. Vi behöver varandra så innerligt väl för katternas skull. Låt oss gå vidare och fortsätta i den goda andan som brukar råda här. Vi får inte låta den här motgången knäcka oss.

#2 Soulway jag tycker faktiskt du är skyldig oss en ursäkt!

//Lena

Hawknestgrove
0

Lena, angående inlägg #2 så har jag skrivit till dig privat här inne. Blev faktiskt väldigt sårad och ledsen. Tolkar det som personligt påhopp. Därmed menar jag absolut inte, att vare sig Vanessas eller soulways pressmeddelande är dåliga. Svårt att välja, helt enkelt. Hanita, tack. Tycker också att takhöjden kommer ner i krypnivå. Sen kan jag inte (nu rackar säkert fler på mig) låta bli att tycka: Typiskt fruntimmer att käbbla och bråka och nästan förstöra en jättefin sak. Skall katterna aldrig komma iväg? Jag accepterar till fullo att majoriteteten här vill hålla kissarna i Sverige. Datumet, däremot, verkar vara lite för snabbt påkommet, då vi verkar så himla osams om petitesser. Som vi vet, så är Lena bortrest denna helg, kanske vi skulle skjuta på avresan då all har tid att vara kontaktbara? Eller  det är kanske fel det med…….Trots ditt elaka uttalande Soulway, no hard feelings…

"Agenten"

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Soulway
0

Jag avser inte att vara elak. Jag avser att vara ärlig! Jag rackar inte ner på någon människa. Jag rackar ner på ageranden/handlingar som jag tror kan åtgärdas till det bättre.

Jag har inte behov av att skada någon.(Jag är vekhjärtad som få.) Jag vill bara se bra resultat och att människor ska göra bra ifrån sig! Försöka stå på jorden för där måste man stå om man ska kunna hjälpa hemlösa katter! 

Soulway

Hawknestgrove
0

Spelar ingen roll Soulway, du har i alla fall sårat mig personligen. Du har gått in och  visat var jag bor och förlöjligat mig och mina tankar. Tydligen är du inte så pass mänsklig att du kan be mig om en personlig ursäkt för ditt påhopp. Jag har i alla fall i andra trådar bett om ursäkt för eventuella felaktiga påståenden till personer. Men det kanske du är för stolt för. Än en gång har du fått mig att bli gråtfärdig. Tack för den passningen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

RolfH
0

#10 Men visst är det elakt det du skrivit i #2? Det är väl inte att racka ner på agerande utan ett verkligt påhopp på person. Otroligt synd att kraft skall behöva läggas på sådana här saker när katter lider och behöver all kraft som går att uppbringa.

Be om ursäkt Soulway så att alla kan gå vidare med denna viktiga uppgift. Alla behövs till detta inklusive dig. Tyvärr tycker jag nog att du har en kganska felaktig infallsvinkel på problemet. Vi måste enas och suga upp fler för denna uppgift, INTE stöta bort folk.

//RolfH

Soulway
0

#11 Jag trodde inte din bostadsort var hemlig. Verkligen inte.Det ber jag om ursäkt för. Anledningen att jag vågade vara så konkret är att du själv så många gånger nämner din bostadsort (men det kanske bara gäller i den andra gruppen. Dock må du betänka att den gruppen är offentlig så det lär knappast vara något nytt jag avslöjat.

I princip är jag helt emot att utlämna någons privata. Men om nu personen själv väljer att vara så konkret som du valt så ser jag det som ett slags godkännande av att vilja vara offentlig. Du har ju lämnat ut det mesta härinne (Skrev bland annat ett inlägg som du kallade För Kännedom om ditt mest privata liv osv osv) höll jag på att skriva. Brukar minsann inte var ängslig av dig på den fronten! du har lämnat ut telefonnummer och tider när du och din man tar tupplur och inte vill bli störda.

Ja, jag har kört ganska tufft med dig Gunilla H.Du verkar ha en sådan grandios uppfattning om dig själv och dina prestationer och far iväg och driver på folk i fel riktningar, anser jag.

Inte minst i det s k Merosärendet där du for iväg i gapskrikande versaler (som om det vore en krigsrubrik och det påverkar människor Gunilla. Vilket jag nog tror du är medveten om.)och känslopjunk (utan substans) som jag tror driver upp folk till missförstånd och dumheter.

Men när det gäller ditt engagemang för katter så tror jag verkligen att du vill väl. Och jag har stor respekt för ditt engagemang och att du kämpar så bra inte minst dina stora ekonomiska stöd. Att du stickar till KKS är en annan sak jag tycker är så positivt med dig.

Soulway

.

Soulway
0

Orsaken till att jag inte ber om ursäkt är att det i sådana fall finns fler som skulle be om ursäkt. Jag anser inte att jag ensam ska bära detta ansvar för de problem som till slut kom i dagern. Det är nog en del som legat på lur. Och en del som jag drabbats av.

Soulway

Leffe
0

Jag trodde det skulle handla om alla hemlösa katter och inte en massa saker och missförstånd mellan medlemmar i gruppen. De stackars katterna verkar ha blivit en bisak Nej tillbaka till det det skulle handla om

Soulway
0

Leffe D. Jag jobbar fortfarande för hemlösa katter. Har ägnat mycket tid åt de dessa senaste dagar. Så inte är jag glömt dem. Tvärt om!  Allt som sker sker ju inte bara här inne, eller hur Leffe?

Soulway

Soulway
0

P.S. Läs gärna mitt meddelande till RolfH:

"#53 RolfH. Vi här inne jobbar med hemlösa katter. Det är tufft och det är mycket känslor som väcks av att ständigt tampas med detta lidande som Våra Katter Drabbas av. Det tär nog på de flesta här inne!

Det är fruktansvärda öden som vi har här inne varje dag. Vi möter fördomar, okunskap, vanvård, idioti och gud vet allt Rolf H. Det slipper du på din lilla gullesajt!Men kul att se ditt visade intresse. Har ni tråkigt inne hos er?"

Soulway

Leffe
0

Det jag menar är om en helt ny medlem eller utomstående går in hit på denna tråd och tittar vad får denne för intryck. Självklart vill ni allihopa katternas bästa, men ser det ut så här om man inte är insatt.
Soulway jag tänser fortfarande på ljusdemostration på Sergels Torg, men det är en annan tråd.

Soulway
0

Jo, du har rätt Leif. Det är hemskt! Vi har ju bland annat Nattis som är ny medlem och skänkt pengar direkt. Jag ber om ursäkt, Lena och alla andra.

Vi måste skärpa oss nu!!!

Soulway

Lena
0

Lyssna på LeffeD och RolfH samt glöm inte min väjdan: Jag vill att vi på Hittekatter i Fokus ska ha en öppen anda, högt till tak och att vi respekterar varandra. Glöm inte det! Snälla! Om inte annat för katternas skull som dör där ute i kylan under tiden. Vi måste använda vår tid och vår energi bättre!

//Lena

RolfH
0

#17 Vad jag vet har Lena ännu inte sagt upp mig som Medarbetare på Hittekatter vilket verkligen ger mig rätt att yttra mig på detta forum dessutom är jag inne här och kollar varje dag. Jag var en av de första som blev Medarbetare på sajten och det var innan den lanserades, men det verkar du inte ha kollat in. Du har inte den ringaste aning om vad jag gör för våra behövande katter så där borde du absolut inte yttra dig.

Numera tycker jag att du Soulway även är skyldig mig en ursäkt för att inte tala om hela sajten Hittekatter och dess medlemmar.

//RolfH

Soulway
0

Sorry Rolf H! Flört

Soulway

RolfH
0

Nu kan ämnet återupptas.

//RolfH