OT - Tulpaner i Dalsland
Måster bara visa våra blommande tulpaner. Det här är riktigt gamla tulpaner som växt i 20-30 år i den gamla trädgården. Planterade av en tidigare ägare som för länge sedan är död. Men tulpanerna lever vidare.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Underbara bilder:) Funderar ibland om dina tulpaner som du satte i höstas är i blomningen. Mina slå ut om några dagar…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Härligt med tulpaner! Alla grannarna har tulpaner i lite olika färger och storlekar medan mina redan har blommat ut… satte nog tidiga sorter. Så nu är det alldeles tomt i rabatten tills sommarperennerna kommer… Men jag fick fylla på lite med pelargoner i byttorna idag så det lyser upp lite.
Blir det nattfrost får man se till att lyfta in dem i förrådet
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Riktiga sommarbilder. Trodde först du tagit med dig hem från Holland . Naturen fortsätter år efter år oavsett om vi finns där eller inte. Undrar hur många år dom kan komma igen ?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Vad fina :)
Är det på din gård de växer?
#8 Ja det är i vår gamla trädgård här i Mellerud. Huset är 100 år gamalt. fast så gamla är nog inte tulpanerna.
#5 Tulpanerna jag satte i höstas har också börjat blomma så smått. Men de är inte riktigt i lika full blom som dessa.
#7 I Holland är nog tulpanerna utblommade nu. Här nedan kan du se en bild på tulpanfält som jag tagit när vi var i Holland ett annat år. Där går inte Tulpanerna av för hackor.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag såg faktiskt ett ganska intressant program som handlade om tulpaner förr i tiden.
Det var en riktig status symbol och tulpanerna kostade mer än ett hus typ. Sinnesjukt vad de betalade för dessa blommor.
Sedan berättade de också hur tulpanderna kan bli mönstrade eller vad man ska kalla dem :)
Vilka fina tulpaner :) sådana skulle man ha på landet :)
Så snyggt. OCH jag som helt tappat intresset för trädgård och blommor sen Siw dog.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Göra trägården fin igen till minne av just Siw? :)
#10 Det var under 1630-talet som det rådde Tulpanfeber i Amsterdam. Då investerade man i Tulpaner istället för i aktier. Tulpanerna kommer ursprungligen från Turkiet. Men den vilda formen är ganska liten och oansenlig.
Intressant att få veta hur de gör när de får fram alla dessa färgvariationer.
JA tulpaner är vackra, det kan man inte förneka. OCh som bukett, så föredrar jag tulpaner framför rosor.
Imasy, jo visst, har tänkt så också. JAg får se i år. Förra året blev det inte köpt en blomma.
#15 Imasys tanke var fin tycker jag. Det skulle nog Siv gilla att du planterade några blommor till hennes minne! :)
Ja jag får vänta tills järnnätterna är över, innan jag köper blommor.
Det var ganska simpelt att ändra färg/mönster i tulpanerna, och jag uppfattade det som att de kom på det av en slump långt efter denna hysteri tid.
I allafall så tog de en bit av en rutten tulpanlök och stoppade in den i en frisk/färsk lök.
Vips hade tulpanen ändrat färg/mönster :)
Du får väl plantera Siws favorit blomma/buske? Så har hon en alldeles egen plats i din trädgård?
Åh vilka vackara tulpaner Lena..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"