Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2111 ggr
[LucyInTheSky]
0

Kissar revir!

Blir galen på Ruu! Han har ju varit väldigt agressiv ett tag och slagit små pojkarna och försökt ge sig på Simba ute när vi varit på promenad.. Han har även bitit mig, Rasmus, min syster och bror utan någon orsak..

Och idag har han kissat i var enda hörna på lägenheten!! Har försökt få tag i djursjukhuset för att få prata med någon för jag vet inte vad jag ska göra.. Vad är hans problem?!!

Jag vill inte bli rädd för honom.. Men det gör ju ont när han bits.

[LucyInTheSky]
0

Pratat med vet nu och hon undrade lite om han kunde ha någon inflamation typ urinvägs.. Men han har inte betett sig så.. Har haft katter hos mamma med urinvägsinfektion hos mamma och dom har visat det tydligt.

Hon hade något som kunde göra honom lugnare som jag kunde få testa minns inte vad hon sa det hette.. Men jag fick ett recept utskrivet till honom.. Hoppas inte det kostar skjortan..

Nu är han ute och jag har ont i magen över allt detta.. Det är min lilla kisse ju! Jag vill inte att han ska vara sån här.. Han verkar ju inte trivas med situationen heller..

essut50
0

Ruu kan ha UVI, eller urinstenar. När Pontus hade det så kissade han överallt. Så kolla om han har det.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[LucyInTheSky]
0

Men brukar det inte göra ont när de kissar då? Han säger inget han står bara och skakar så där på svansen som dom brukar göra när dom revir markerar..

Mari
0

#3 Ibland gör det inte ont, vet inte hur det är med katter men ett marsvin jag har visade inga tecken på smärta när han hade urinstenar och grus.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

essut50
0

#3 Pontus sa inget alls, tror att dom inte vill visa att dom har ont.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[LucyInTheSky]
0

Okej, Känns väldigt skit om det är det för jag har bara 500kr kvar tills nästa lön.. Är det farligt att ge honom pencillin mot uvi för att testa? Jag har pencillin kvar sen Nemo var sjuk..

Annars får jag fråga om jag kan få veterinär undersökningen på räkning.. Pencillin kan jag skrapa ihop pengar till.

Stackars kisse.. Är det farligt med urinvägsinfektion? Sten är ju farligt det vet jag.. Men borde han inte kissa blod då?

Gronstedt
0

Sten behöver inte vara farligt, men OM det blir farligt kommer det fort och blir väldigt farligt, om stenar/grus plötsligt sätter igen och det blir tvärstopp. Då kan det bli akut veterinärbesök och ännu dyrare. De behöver inte kissa blod.

Olika slags penicillin ges för olika besvär, så det kan du inte bara ge "för att testa", om inte Nemo hade urinvägsproblem. Att ge penicillin på på spekulation är också dumt ur resistenssynpunkt.

Kamomill
0

Det kan ju vara så att han blivit agressiv för att han har ont. Han har ju tidigare inte betett sig så och inte kissat fel så när han nu plötsligt gör det finns det säkert sjukdom bakom.

[LucyInTheSky]
0

Agressiv har han varit en stund.. Men han har inte kissat inne.. Agressiviteten kom ungefär när små pojkarna blev kastrerade. Sen dess har han bråkat en jäkla massa.

kattassen
0

Min snälle storkatt Baffe får ibland stressrelaterad urinblåse-inflammation. (Obs inte bakteriell UVI alltså). Då springer han och skvätter små skvättar här och där. Gudskelov mest i lådan men det händer också utanför. Jag har kollat upp honom två gånger när detta hänt men de hittar inget som tyder på bakterier eller stenar. Första gången fick han lite anti-inflammatorisk medicin samt rekommenderat att vi fortsatte med Cystase (glukosamin som man köper hos vet). Penicillin är bara mot bakterier och i vårt fall rörde det sig inte om det. Så mixtra inte själv med penicillin.

Andra gången fick han bara smärtstillande spruta med lite lugnande så att blåsan fick vila. Det är ju det som gör att han vill kissa ofta när det tränger och gör ont. Det blir en ond cirkel. Då gäller det att bryta det genom att han får smärtstillande i några dagar. Då försvinner inflammationen av sig själv. För några veckor sedan kom detta igen och då körde jag på med Cystease direkt och allt försvann efter ca 5-6 dagar.

Gå till veterinären omgående dock - det kan ju vara UVI som sagt. Antingen stressrelaterad eller bakteriell.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

emjon
0

Tycker också att det är bra att ta Ruu till veterinären så du direkt får reda på vad som är fel för sådant ändrat beteende kan vara sjukdomsrelaterat.

Blir säkert bättre för både kissen och plånboken och jag hoppas ni snart kommer till rätta med problemet och att Ruu snart mår bättre.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[LucyInTheSky]
0

Jag kan ju inte betala veterinären.. Jag avvaktar idag.. Sen får vi se hur han uppför sig i morgon. Så får jag ringa igen.

sagan
0

Vissa katter dvs kastrerades hormoner kan vara i obalans och dem gör det dem alltid gjort innan kasteringen. Dvs revirmarkera för att obalansen gör att kasteringen inte har den tänkta effekten som vi alla strävar efter! Se´n oxå det att han varit okastrerad väldigt länge i sitt liv gör inte saken bättre heller. Har hört vissa säga man kan ge dem en hormonspruta, och sedan försvinner problemen. Alla har dock inte hört talas om detta. Så ring runt till olika veterinärer o hör dig för. Om det nu inte skulle vara UVI.

Kan tänka mig att dina katter blev könsmogna innan dem kastrerades vilket då Ruu upplever som ett hot.  El att han upptäckt ngn katt utanför som han eg hyser agg mot och låter det gå ut över dem små. 

Har du provat feliway adapter? Det kan hjälpa.

Önskar dig lycka till!

Hawknestgrove
0

Sagan, Ruu har inte varit okastrerad länge. Han hittades ju här i Strömstad förra sommaren vid en campingplats och var redan då kastrerad….Däremot, så KAn det vara så, som du säger i sista stycket om aggresionen. Oj, så jobbigt!' MEn jag hade nog också försökt få tag i vet idag. i morgon är det ju helgdag…..OCh nu är det ju så varmt, så för er egen skull, så håll honom på balkongen. Med ett varmt krypin, så slipper du riskera att han kissar på otillåtna ställen…. OCh att han bits, det verkar tyda på att han har ont.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

sagan
0

#14  Aha, fick för mig att han hittades okastrerad, sorry :) men det kan ändå  vara obalans i hormonerna. Vem vet om han markerade innan, där och om han haft ett hem innan.   Vilket verkar troligt.  Om det  kan hjälpa med en enkel hormonspruta så är det bättre än att han fortsätter markera.  Men som sagt man kan bara spekulera.  Hoppas att det inte är något allvarligare.

Hawknestgrove
0

Ja han tillbringade ju en -två månader på jourhem i höstas och då var det ju inga problem och där fanns ju både hund och katt. HAn gick ju innna dess hela sommaren på Daftö Camping i somras och har troligen fått stryk, för farbrorn som tog honom under sitt beskydd i sitt sommarhus, märkte att han var lite rädd om ryggen. JA helt klart, hjälper en homonspruta då är det ju bara toppen.

[LucyInTheSky]
0

Jag har fått min vet mobil nummer.. Har pratat med henne om hur läget är.. Jag har varit kund hos henne sen hon öppnade sin klinik så hon kunde fixa så jag kan få avbetala om det vill sig illa. Har även varit inne med djur till henne under nyårshelgen så jag vet att hon hjälper mig om det händer något i helgen.

Ruu har inte kissat något mer i lägenheten nu.. Bara i morse. Har sprayat med sista feliway.. Har även känt igenom hela honom för att kolla magen osv.. Men ingen ilska eller något.. Han njöt av behandlingen. Somnade en stund hos mig.

Känner mig väldans förvirrad.. Men ska fråga om det där med hormonerna och sprutan.. Och agresiviteten.. ena sekunden är han gulliga Ruu sen bits han nästa gång man vill kela.

sagan
0

Ok, men då kan det vara så att småmissarna blev könsmogna och att han har smärtor i ryggen. Får hoppas att det går över och löser sig på bästa sätt.

sagan
0

En tanke som slår mig, är om han kan ha något i hjärnan som trycker? Vissa blir ju förändrade om dem tex har tumörer.  Vilken även kan vara godartad. Hoppas dock att det inte är ngt sådant.

Hawknestgrove
0

JA jag tänker också i de banorna. Ruu kommer ju från mig liksom. OCh han var helt OK, på vetkontrollen här i Strömstad innan han åkte och sen har han ju varit med Lucy på vaccinering en gång till och IDmärkning. INget har märkts då heller. MEn bra att du har sån tumme med din vet. Då jkänner jag mig lite lugn. PSt… Det är ju Ruu som är den andra kissen på vår hemsida….Den på ena sidan är ju Arne, men sen så satte Frank (stödhusse) dit Rune, som han hette då på sidan.

kattassen
0

#19 Jag tycker inte vi skall spekulera i orsaken förrän Lucy har varit och kollat upp Ruu. Att diskutera ev tumörer tycker jag är lite magstarkt i detta initiala skede. Det gör bara Lucy orolig och det känns onödigt när det kan röra sig om en enkel UVI.

Nospuss till RUU!

[LucyInTheSky]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas verkligen inte det är något sånt hemskt! Nu i kväll har han varit sitt vanliga jag.. Han spanar lite i fönstren och sover i sin älskade låda =)

Gått på lådan utan några problem.. Han undrar dock lite varför mamma kryper efter honom när han går på toa.. Men jag ville försäkra mig om att han inte kissade blod. De sa vet till mig att jag skulle kolla om.

Han kissar oxå som vanligt i lådan, han är en stoooor katt så han kissar som en mindre flodhäst.

Men tänkte först låta honom sova på toa i natt ifall han kissade mer i lägenheten men nu verkar det inte vara något sådant på g.. Så då lär det bli pappas säng i natt igen. Han ska bara sova på Rasmus, även om jag lockar och vill kela.. Nepp, bara pappa som gäller.

mymlanbus
0

Oh så fin han är gosekillen. Man vill verkligen stoppa ner sin egen näsa i hans mage :) Hoppas att det ordnar sig med grabben, håller tummarna för det.

sagan
0

Ber om ursäkt om  någon tog illa vid sig av mitt inlägg.  Det var absolut inte min mening att göra någon ledsen el oroligRynkar på näsan

[LucyInTheSky]
0

#24 Det är ingen fara!

kattassen
0

#25 Skrattande Hoppas han fortsätter med sina "flodhästpölar", det är bättre än skvätteri i allafall.

DesireEsmeralda
0

Kom hem från jobbet och läste denna tråd nu.

LUCY…om det enda som hindrar dig från att åka till veterinären är pengar, så pm'a mig… Har inte mkt men kan nog  hbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbui hjälpa till lite iaf…=/

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

DesireEsmeralda
0

*skratt* Desirée håller nog med eftersom hennes tassavtryck på tangentbordet tydligen följde med i förra medd. Skäms

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Alexej
0

Men det är skillnad mellan småpinkande när en katt har UVI och revirkissande. När katten står och kissar samtidigt när svansen darrar är det revirmakering. Oangenämt när det händer inne.

Jag hade en kastrerad hankatt som gjorde det jämt och överallt. Som tur inte inne. Men mot alla utemöbler och tvättkorgen.

Det är nog hormoner som spöker och för många hanar nu för honom. Att han biter och klöser när du klappar honom är också typisk. Min Avatar Rasmus gör det och det gör väldigt ont ibland. För han är snabb. När jag kelar med honom kan han klöser hårt och biter samtidigt. Då är det bara att hålla handen still och sedan försöker ta bort en tass med klorna bort i taget. Han menar inte illa och spinner ofta samtidigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

JA som Alexejs Rasmus beter sig faktiskt Arne också ibland. Han får för sig, att ALLA plastlådor kan man pinka i. JAg har en sån med hjul underkökssoffan där jag har alla virkade  kattleksaker och lite kuvert och sånt. HAn fick för sig att han skulle pinka  i den en gång! Tur som väl var, så är alla leksaker i plastpåsar, så ingen skada skedde. Sen vill han busa och bitas hårt ibland och då får man göra så, att man håller handen alldelses stilla. OCh Arne pinkar som en liten häst han med, det skvalar rejält ilådan när han sitter och kissar. MEn dt kan alltså vara hormonspökeri så här i hänryckningens tid…..

[LucyInTheSky]
0

Han har inte kissat en droppe utanför kattlådan sen den morgonen han använde vart enda hörna som revir. Vet inte vad som flög i honom..

Grinig är han dock fortfarande.. Men små pojkarna undviker bråk med honom nu.  Har haft kalas idag, Rasmus fyller år.Och det var en intressant upplevelse att säga åt alla gästerna att vara vaksamma mot Ruu =) Han är ett gull, men han kan bitas

Hawknestgrove
0

JA ta du och ring! Som jag sa, jag bjussar på det samtalet!