Ministers svar ang. katter..
Detta fick jag som svar på mitt mail till jordbruksministern ang. alla övergivna å vanskötta katter…
Tack för ditt e-brev om hemlösa katter.
Till skillnad från hundar som ofta kostar stora summor saknar många katter i det närmaste ett ekonomiskt värde. Detta tillsammans med en del människors dåliga omdöme har, precis som du påpekar, resulterat i en mängd övergivna katter, inte minst sommarkatter. Katterna far ofta illa och orsakar dessutom materiella skador i sin omgivning.
Enligt djurskyddslagen skall alla djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. I lagen om tillsyn över hundar och katter finns bestämmelser om bland annat hund- och kattägaransvar. Kattägare är därmed enligt lag skyldiga att se efter sina djur. Det är olyckligt när katter lämnas utan tillsyn och jag vill understryka att man som kattägare har ett dubbelt ansvar för sitt djur. Dels ett djurskyddsmässigt ansvar enligt djurskyddslagen och dels ett ägarmässigt ansvar enligt lagen om tillsyn över hundar och katter. Tillsynslagen har ändrats ett flertal gånger sedan den tillkom år 1943. Ursprungligen omfattade den endast hundar men år 1988 utvidgades den till att omfatta även katter. Sedan dess finns en lagstadgad skyldighet för en kattägare att hålla sin katt under sådan tillsyn som behövs- med hänsyn till kattens natur och övriga omständigheter - för att förebygga att katten orsakar skador eller avsevärda oangelägenheter. Problemet är med andra ord inte att vi saknar lagstiftning på området, problemet är att en del människor struntar i lagen.
Som du kanske vet är det kommunerna som har till uppgift att övervaka djurskyddslagens efterlevnad. För att förbättra deras möjligheter att kontrollera bland andra kattägare har regeringen föreslagit ändringar i lagen. Ändringarna innebär att samarbete över kommungränserna nu underlättas och att tillsynsmyndigheten ansvar för att leda och samordna tillsynen tydliggörs. Tillsynsmyndigheten ska ge ökat stöd till de lokala myndigheterna och det ska bli lättare att ingripa mot kommuner som missköter sig.
För närvarande pågår också en översyn av lagen om tillsyn över hundar och katter. Lagen ses över bland annat för att stärka djurägaransvaret. Jag kan försäkra dig om att jag följer detta arbete mycket noggrant. Mot bakgrund av ovanstående planerar regeringen för närvarande inte att tillsätta någon utredning avseende utökat kattägaransvar.
Med vänlig hälsning
Eskil Erlandsson
Jordbruksminister
Ja, det var faktiskt ett redigt/begripligt svar du fick med bakgrundshistoria och allt.
Låter intressant med den där översynen av lagen om tillsyn av hund och katt. Kanske det är en VÄG att öka kattens status. Vet någon mer om det?
Det där om samverkan mellan kommuner handlar då om det särskilda register som han sagt att han vill införa för att inte "vanvårdare" bara ska kunna byta kommun och sedan fortsätta
"vanvårda".
Något som han inte nämner just här är väl problemen med att få djurskyddinspektörer och det kommunala att agera mot "vanvårdare" över huvudtaget.
Men det var ett riktigt fint svarsbrev du fått, Catfoot. Hoppas han fortsätter ha denna ödmjuka och trevliga inställning när grovjobbet börjar!!
Soulway
..hiii..hiii…! Jo, du har rätt i att skepticism när det gäller politikers gulligullbrev inte sitter helt fel. Men vi får välan se som sagt när grovjobbet tar vid!!
Trevlig helg föressten!
Soulway

Ja det där var ett litet sagolit brev. Trevligt och gulligt så där som sagor ska vara. Tyvärr är det väl ytterst sällan som sagor blir till verklighet. Men vi kan ju hoppas, precis som när man var barn och hoppades på att bli en av prinsessorna i sagorna ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Sämre svar än detta har man ju sett i sina dagar. Många gånger bryr de sig inte ens om att svara. Särskilt den här formuleringen gillade jag: "Tillsynsmyndigheten ska ge ökat stöd till de lokala myndigheterna och det ska bli lättare att ingripa mot kommuner som missköter sig." Vi får trots allt hoppas på att något händer i frågan. Det verkar trots allt vara mycket positivt på gång just nu.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det ser så fint ut på pappret….Men kommer det att funka i verkligheten?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis