Livlinan behöver hjälp!
7 katter i Halmstad behöver akut hjälp! 4 födda förra året, 2 vuxna honor på ca 2 år och en vuxen hane. En av honorna har även fått kattungar, men ingen har lyckas hitta vart de finns. De flesta går att klappa på, men är avvaktande.
Tjejen som matar katterna har press från både grannar och kummun som vill skjuta dem. Istället har hon bestämt sig för att avliva dem runt den 5 maj. Då hon inte vill att de ska transporteras långt, tycker hon endast att jour eller permanenta hem i Halland är aktuellt.
Kan du hjälpa? Kontakta Anette på Livlinan: kramgoas@hotmail.com eller Tina som matar katterna: 070-33 13 824
--------------------------------------------------------------------------------
Corrine söker nytt hem!
Husky-tik på två år. Pigg och glad i humöret och älskar lek och stoj. Hon går bra i koppel och ihop med andra hundar. Corrine gillar musik och vi dansar tillsammans! Corrine pratar mycket och gärna om man bara sätter igång henne.
Jag har även gått två lydnadskurser med henne som hon klarade fint. Hon kommer på inkallning i rastgården men utanför inhängnad är det si och så med det! Uppvuxen med katter och andra djur.
Dock har Corrine en viss nervös ådra vilket gör att hon måste sitta i bur när jag är borta. Detta är något som går att träna bort om man har tiden och orken. Man ska även veta att Corrine har en egen vilja och bör inte komma till någon som inte har tålamod och intresse.
I nuläget drar jag inte med Corrine men har provat på både drag och agility vilket hon klarade av med bravur. Jag önskar att Corrine får komma till någon där hon blir en i familjen, jag vill inte att hon står i en rastgård hela dagarna.
Corrine har varit tillfällig omplacerad, men då Corrine är högrangig gick hon inte ihop med hemmets ena tik, därför önskas ett hem till henne där det antingen inte finns andra hundar eller att de är yngre än henne själv.
Mer info kan fås vid kontakt. Corrine finns för tillfället att ses hos vår väninna i Varberg.
Kontakta Tina på tina.livlinan@gmail.com
--------------------------------------------------------------------------------
Hunden Hero är åter igen ute för omplacering, då det inte fungerade i förra hemmet.
Hero är en väldgt trevlig hane på 2 år. Gillar att mysa och trivs väldigt bra inomhus.
Han har inga problem med katter eller tikar, men hanar är ett stort nej.
Hero har som 1 åring blivit attackerad av en annan hane under promenad
då ägarna till hanen tappat kontrollen över sin hund.
Detta har gjort att Hero inte klarar av hanar och inte går ihop med vår andre
hane heller. Du som vill ha Hero måste vara medveten om detta för att inte
utsätta honom för onödiga kontakter med hanar som ex. vid rasgårdar eller
liknande. Du måste vara hundvan då Hero inte är en första gångs hund med
tanke på detta problem.
Vi har under drygt 1 år försökt att få bukt på problemet men har ej lyckats helt.
Vi tror dock att med rätt ägare och god hundvana och även mycket träning kan
Hero med tur bli bra. Något vi inte kunnat erbjuda honom.
Hero och barn fungerar utan större problem. Men ba rnen bör vara i åldern 10 år uppåt
då Hero kan brumma till när han vill vara ifred och små barn kan bli rädda även om
hans läte inte är menad att skrämma utan snarare be om att få vara ifred.
Detta har Hero alltid gjort men aldrig skadat våra barn på de 2 åren vi haft honom
hos oss. Vår minsta barn är nu 5 år.
Hero är en ledarhund och har användts till körning på barmark. Så har man intresse
av att bli dragen på cykel är han toppen. Han fungerar också bra i lydnad om intresse
finns. Första året när mer tid fanns i vårt hem körde jag (matte) rally lydnad med honom
och han var riktigt duktig.
Hero går att lämna inomhus om man måste iväg. Han har aldrig tagit sönder något eller
suttit och ylat för att han blivit lämnad ensam hemma. Vi ser dock att den Hero hamnar
hos max har en 4-6 timmars jobb inte mer. Detta då det inte är bra för honom eller
någon hund att vara ensam för många timmar.
Hero har inga problem med att va ra ensamhund i ett hem, vi tror snarare det är possitivt för honom
då han är en kille som vill ha uppmärksamhet och trivs med att vara i centrum.
Hero har en liten reva på nosryggen efter slagsmål. Den har läkt men kan ta lite tid innan
ny päls kommer på plats. I övrigt är han i toppkondition
Kontakta Tina på tina.livlinan@gmail.com
Obs ! Detta är ett utskick från www.livlinan.be . Svara inte på detta mailet utan kontakta respektive kontaktperson.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus