Akut, annars avlivning!
Jag var in på blocket och hittade denna annons. Vad matt jag blir. Annonsen är kvar men enligt den så skulle kissen avlivas idag halv fyra så.. Hon satte in annonsen igår och med vilken tro att en ny ägare skulle hittas då inom ett dygn, men jag tror jag blir knäpp snart!

ja, det är verkligen grymt när katten är frisk och så..

Blir så less..trött o frusterad över sådana här annonser…att pressa med avlivning av ett friskt djur känns helt oacceptabelt..o missen har ju knappt någon tid på sig att finna en ägare…varje gång man ser sådana här saker..önskar man att man hade stort tillräckligt hemma för att kunna ta emot en kisse eller fler i nöd..

Men den är visst borttagen…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
fruktansvärt!!! finner inga ord hur folk betér sig mot friska djur!!!

Ja men har man inget val så..
Ja du, annonsen var kvar för någon timme sedan. Då är det nog redan försent
. Det jag tänkte på är att hur kan ägaren tro att missen ska hitta en ny matte/husse inom ett dygn, då tycker jag nog att man är bra puckad. Det kan jag bara inte smälta….

Riktigt riktigt pantat gjort! Tänk om världen funkade som så att man avlivade allt och alla som man inte hade tid med, protesterade eller hade gjort något fel…Hur skulle en sådan värld se ut?
#5 Man har alltid ett val anser jag. Och hade vi varit i Holland, Tyskland eller Norge nu hade det här alternativet inte ens existerat eftersom det i dessa länder inte är tillåtet att avliva friska sällskapdjur.
Nej jag tycker det är för trisst med alla dessa avlivningshot som jag möts av hela tiden sedan jag flyttat tillbaka till Sverige igen. Det känns som att vara förflyttad till stenåldern. Det är deprimerande i högsta grad.
#6 Instämmer - varför lägga ut en annons om människan inte ger kissen någon tid alls…… Såg också att annonsen är bortagen nu.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
men vad stod de på annonsen?varflr sålde hon den?
tänk en liten katt man en gång tagit hand om,myst med,gett mat älskat mst av allt.. och sen ska man döda den!fyfarao!

#9 Det undrar jag också. Jag hann aldrig läsa annonsen innan den togs bort.
Återigen så utnyttjas djurvänner! Nu får det vara nog helt ärligt! Låt oss sluta agera i panik, det gynnar inte katterna. Om vi utan konsekvens för den som hotar ser till att katten tas om hand så bidrar vi till förfallet. Därmed inte sagt att vi inte ska bry oss! Låt oss istället agera kraftfullt mot dessa hot och polisanmäla enligt djurskyddslagen. Genom att bidra till att omhändertaga dessa katter bidrar vi till ett oförändrat beteende. Att katterna behöver vår hjälp är smärtsamt påtagligt, men utan vår medverkan så kommer katterna at fortsätta lida. Detta går att förstås på olika sätt men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar!Dvs jag är inte för att katterna lider. Men nu är det dags att ställa krav på ägare, vi är ingen slasktratt och framförallt ska ingen katt behöva få ett hem för att ingen annan ville ha den!
Mvh Helene

Det du skriver är jätte bra Trullis. Man blir så arg när man läser jämt att man ska avliva friska katter fär att man inte har tid med dom längre..

Säger detsamma. Katten blir alltid den som blir lidande i slutändan.
#12 Det ligger mycket i vad du skriver Trullis. Jag der den här typen av avlivningshot som värsta graden av projektion, där en djurägare för över sitt eget ansvar på engagerade djurvänner. "Om du inte tar hand om min katt kommer jag att döda den". Det blir extra vidrigt när ägaren tom sätter ut ett exakt klockslag för när katten kommer att dödas. Det skulle inte vara tillåtet att föra in en annons med det budkapet. Sedan är det lite annorlunda när det är som i fallet förra veckan med de 19 avlivningshotade hittekatterna som inte hade en ägare.
Borde vi inte skriva till annonsforumen som Blocket och Eniro och be dem förbjuda annonser med avlivningshot?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det tycker jag absolut att vi kan/ska göra, Lena!
men tror ni inte att katterna avlivas ändå eller att de sätter ut annonsera på ntex eniro ist?