Fråga till katthjälpsföreningar
Undrar om ni tvingas betala skatt/moms på försäljning? T ex på hembakat, pysselleksaker till katterna etc
Vet att KKS får betala för det de säljer i deras webbshop.
//Pia

Fler?

Puttar eftersom det är en viktig fråga för idéella katthjälpsföreningar som sliter för att få pengar till katterna.

bässta är att du ringer skattemyndigheten så hjälper de dig, håller med om att det är vikig fråga, skulle ju bli katastrof om man åkte på en skattesmäll för att man inte riktigt vet,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vet inte vad de gör men det som säljs på tradera dras det ju inget på utan det är KKS webbshop endast. Loppis och sånt vet jag inte.
//Pia
Vad jag hört är föreningar momsbefriade, sen om det gäller för saker de säljer eller om de bara är det på inköp är jag osäker men som #4 säger kolla av med skattemyndigheten.
http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/sarskilt/ideellaforeningar.html
Moms i ideella föreningar
Endast föreningar som bedriver yrkesmässig verksamhet i momslagens mening kan vara skattskyldiga till moms eller ha rätt till återbetalning. En förening ska betala moms till staten för momspliktig omsättning av varor och tjänster som görs inom Sverige i en yrkesmässig verksamhet. I vissa fall ska även en förening som inte bedriver yrkesmässig verksamhet betala moms på inköp av varor och tjänster från andra länder.
En verksamhet anses vara yrkesmässig om den utgör näringsverksamhet. Med näringsverksamhet avses en yrkesmässig och självständigt bedriven förvärvsverksamhet. En sådan verksamhet kännetecknas av självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Även en verksamhet som bedrivs i former som är jämförliga med en näringsverksamhet är yrkesmässig om omsättningen är högre än 30 000 kr per beskattningsår.

Vad jag är ute efter är om det bedöms olika från förening till förening inte vad skatteverket skriver i första hand. Det är givetvis bra att veta vad de skriver också.

Puttar envist vidare. Finns det inga aktiva från olika katthjälpsföreningar härinne?

Putt.

Putt igen.
Putt från mig med :)
Puttar!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Gulliver, fråga Birgitta. Det är ju ho n som håller i den biten på KKS
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Eller Susanne hon har ju webbshopen.
//Pia
putt upp

Är redan införstådd med förhållandena för KKS. Frågan är ställd för att få veta hur det är för andra föreningar.
Kanske kontaktar Göteborgs Katthjälpen och frågar?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Man betalar moms precis som privatpersoner gör, däremot är man inte momsredovisningsskyldig. För att det ska gälla så ska man vara registrerad förening med stadgar, styrelse och ha bank/postgiro. Det ska också vara årsmöte och styrelsemöten samt möten för medlemmar för att betraktas som ideell förening. Har man inte registrerad förening så kan man anses bedriva affärsverksamhet om man handhar fler än 8 katter per år. Även om man inte tjänar på affärerna så råder bakvänd bevisbörda i ekonomiska rättsprocesser. DVS man ska bevisa att man inte tjänat pengar eller bedriver det i affärsform.
Eftersom de flesta djurhem gör förlust så skulle den inbetalda momsen överstiga den utbetalda, alltså skulle man få tillbaka pengar i de flesta fall, om man redovisade moms.
Puttar ! Men alla registrerade föreningar måste väl göra likadant.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

#18 Det som känns lite märkligt är att man lyfter ut en del av verksamheten som skatt/momspliktigt.
Momsredovisningsskyldig är man då det som registrerad förening?
Jag menar veterinärerna tar 25% moms och det är moms på maten och grusen osv.
Nej man slipper då momsredovisning, moms betalar man ju alltid, men man kan inte lyfta moms. Alltså dra av den moms man betalar mot den man får in.
Om man säljer en katt för 1000:- skulle då priset bli 1250:-, 250:- ska då in till staten. Har man lagt ut 1100:- så skulle man då lyfta 25:-, alltså det man betalat mer i moms än man fått in.
Som ideell förening utan vinstsyfte slipper man hålla på och krångla med dessa utgifter.
Vill påpeka att det finns de som startar "föreningar" fast de inte finns registrerade. Dels kan man då inte se vart pengarna går, man vet inte om det är demokratiskt styrt, dvs vem bestämmer. Vilket gör att skänkta pengar till dessa kan gå till vad som helst. Man får inte som privatperson tjäna pengar på verksamheten, eller ens bedriva den utan att registrera verksamheten. Det finns vägar runt det men de är krångliga. Man får ha hobbyverksamhet registrerat, och omsätta ett basbelopp på ca 37 000:-/år innan det blir affärsverksamhet. Man kan starta företag, ideell förening, stifelse och så vidare.
Det kan verka krångligt men det har också sina fördelar, vem som helst kan inte bedriva vilken verksamhet som helst. Här på hittekatter finns det många exempel på personer som inte är lämpliga. Det finns säkert också föreningar som en del inte tycker är lämpliga, men då kan man i alla fall granska dem då verksamhetsberättelser, årsredovisningar, mötesprotokoll och deras stadgar är offentliga.
Jag har själv gått ur en förening där jag då inte tyckte likadant som de andra. Men då har det skett i demokratisk anda. För min del är det en principsak som inte jag kan acceptera, men de andra gör det. Då kan inte jag vara kvar och får ta konsekvenserna, vilket också föreningen får göra.
Mitt avskedsbrev till föreningen är också en offentlig handling där de som vill veta varför jag gått ur har rätt att ta del av brevet.