Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 615 ggr
CamillaAndersson
0

Elvis söker nytt hem!

Elvis söker hem!

3 årig hel-vit katt, kastrerad hane, rumsren, MYCKET kelen!

Älskar bus och att vara i centrum. Perfekt för dig som bor ensam och söker trevligt sällskap, men passar lika bra i barnfamilj.
Är en helt underbar katt som älskar kelstunder och att leka.
Van vid hund.

Kravet är att han måste (!) vara innekatt pga att han är döv. Han skulle inte klara att vara ute pga att han inte skulle höra om det kom en bil, lastbil etc.
Man märker inte av att han inte hör, för han läser kroppsspråk/tecken mkt bra!

Men han älskar att gå ut och gå i sele, så utebehovet går att tillfredställa på det sättet.

Vill komma till dig som har tid och kärlek, gärna en kattkompis men det är inget måste.

Behöver hem pga tidsbrist tyvärr.

Bilder finns att se på denna sidan:
http://s61.photobucket.com/albums/h47/CamillaAndersson3/Cats/

Är du personen han söker?
Kontakta då mig på min mail så får du telefonnumret
Boyzans_flicka@msn.com

Cammo
0

Åh kära du, vilken underbar kisse! Kärlek vid första ögonkastet… Jag hoppas verkligen att du kan finna det perfekta hemmet för honom.

/CAMMO

Lena
0

Vilken underbar helvit kisse! Jättelik våran egen vita Linus! Om vi inte redan hade kattfamiljen fulltalig hade jag adopterat honom bums! Men man måste hedja sig…..

Håller tummarna att Elvis får det perfekta hemmet!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Villken sötnos! Jag vill ha…men jag har ju mina och en till får inte plats. Har du provat att annonsera om ett hem till honom?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

modellflickan
0

Han är helt underbar! Dessvärre har jag inte plats för fler katter här. Ledsen Har du prövat annonsera på blocket?

modellflickan
0

Sedan vill jag också tillägga att du bör vara försiktig med vem du ger katten till. Ta inte första bästa utan det måste kännas bra och seriöst anser jag.

Sessan1
0

Oj vilken sööööt misseKyss är så lik min Trisse som oxå var helt döv.

Har ju 4 hittekatter redan. Kan inte heller ta emot fler för Mimmis skull, som inte gillar för många kompisar här hemma.

Hoppas Elvis får det hem han verkligen förtjänar!

Tasskram till dig och Elvis

CamillaAndersson
0

Ja, jag har haft annons på annonsdirekt.se men tyvärr har ingen nappat där:(

CamillaAndersson
0

Nej, där har jag inte försökt. Är det bra att annonsera där?

Nej såklart, man får vara försiktig mded vart han hamnar. Man har ju ändå ett visst ansvar för ett annat liv.

CamillaAndersson
0

Tack så mkt! :)

modellflickan
0

Hej Camilla!

Ja pröva blocket.se. Skriv något riktigt bra så kommer du säkert få svar. Jag har positiv erfarenhet av blocket, så pröva, du har ju inget att förlora. Men skriv som sagt var något mycket bra i annonsen och lägg gärna ut några bilder på sötnosen. Lycka till!

kattlover
0

Vad söt han är!

Själv har jag 2 katter som är jättegoda kompisar. Är osäker på hur det skulle fungera om man skaffade en katt till. Vad måste man tänka på? Blir den nye kissen alltid accepterad av de andra 2 som redan har "pinkat in reviret"?  Skulle t ex en döv katt hamna i underläge om han bodde med 2 hörande katter?

CamillaAndersson
0

# Kattlovet

Hej!

Ja visst är han!

Det trodde vi också skulle bli ett problem med honom eftersom att han är döv, att dom andra katterna inte skulle acceptera honom. MEn det gick jättebra! Tvärtom är det han som är ledarkatten i huset, och bestämmer över de andra. T.o.m hunden!

Så att introducera honom i ett nytt hem med andra katter skulle nog inte vara något som helst problem. Får dom bara vänja sig i lugn och ro, och inte bara kasta in katten till de andra, utan låta dem vänja sig separerade, och helst inte båda två på en gång, utan en och en, då skulle det funka fint.

Ett bra tips, (som vi gjorde när vi skaffade en till katt) var att den nya katten fick vara instängd i ett rum, avskärmat med en såndär grön kompostgrind, så att dom kan se och lukta på varandra.
nästa dag lät vi en av katterna gå in till honom, och vara där en liten stund.
Blev de bråk separerade vi dem en stund och försökte på nytt.

Det tog ca 3-4 dagar, så hade båda två accepterat sin nya medlem!

Självklart måste allt ske under uppsikt, men det förstod du nog:)

Måste tillägga att det känns mkt tråkigt att inte kunna ha kvar honom, men tiden räcker inte till och det är synd åt honom som vill ha så mkt kontakt.

Sidentass
0

Vilken underbar kisse!

Lycklig den som kan adoptera en sådan going..sådan skönhet!

Själv bor jag litet med så många som åtta huskatter..och vi ska dessutom flytta här vad det lider så det vore varken bra för varesig Elvis eller våra missar hemma hos oss…önskar verkligen att han hittar till ett hem där han blir högt älskad..det är han verkligen värd!

Sidentass

[helenal]
0

OOJ VA FIN HAN ÄR! hur gammal är han? förstår att det är jobbigt att skiljas från honom,men du vill ju hans bästa;)

Lena
0

#11 Det brukar inte vara några stora prpblem att introducera en ny katt till de katter man redan har. Inte om alla är kastrerade. Vi brukar låta katterna sköta det helt själva. Förr var jag med mycket mera i proccesen, men fick rådet av vår mycket kattkunnige veterinär att låta katterna reda ut det helt själva. Han menade att vår inblandning bara förvärrade situationen och gjorde det mera utdraget. Det har faktiskt gått mycket bättre sedan vi började följa det rådet. Vad som händer de första dagarna är att katterna gör upp om rangordningen. När det är gjort brukar det bli husfrid.

#12 Pröva även att annonsera på www.katter.nu och www.katt.nu som båda har särskilda annonsforum för omplaceringskatter. Har mycket postiva erfarenheter av dessa. Dessutom är det mest seriösa kattfolk som besöker dessa forum.

Mvh Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

essut
0

Visst är han jätte snygg…Varför ska just han få flytta??Du skriver att du har andra katter oxå?? Det förstår jag inte…FundersamSen säger du att han ska flytta på grund av tidsbrist???Förvånad

[helenal]
0

ibland när man skaffarkatter har man allt tid i världen,men man kanske får ett jobb som kräver mer tid på jobbet än hemma.. då kanske det bästa är att föröska hita ett nytt hem åt missen… För inga katter tycker om att vara ensamna för länge

CamillaAndersson
0

För att vi märkt att han inte mår så bra när man inte håller på med honom så mkt som vi brukade innan. Nu har jag jobb, och då blir han lidande. De andra två katterna bryr sig inte nänmvärt, dom sköter sig själva och har alltid varit sådana.

Men Elvis är så otroligt sällskapligt, och vill bara kela och leka mest av dem. Så det är därför. Vi tänkte att han behöver ett hem där han behövs.

CamillaAndersson
0

Tack:)

Han är 3 år gammal

[helenal]
0

har du hittat ngt nytt hem till elvis?

CamillaAndersson
0

Nej tyvärr. Inte ännu.

Lena
0

#18 Ja ibland kan katter reagera väldigt olika på förändringar som t.ex. att man börjar arbete mera, flyttar eller att familjesituationen förändras. När man märker att en katt inte mår bra i den givna situationen kan en omplacering till ett hem som kan erbjuda kissen det den behöver vara det bästa alternativet. Om vi inte själv hade "fullt katthus" hade vi gärna adopterat honom. Elvis är en underbar kisse. Men vi adopterade en ny kisse för två månader sedan och har nu fyra kissar.

Nu fortsätter vi att hålla tummarna för Elvis!

//Lena

[helenal]
0

men kolla på blocket kategori hundar &katter sedan trycker du på köpes,finns en hel del som är intresserad av en katt.

CamillaAndersson
0

Tack för tipset!

CamillaAndersson
0

*putt*

Lena
0

Putt! / Lena

[Ambrosia]
0

I ett inlägg på denna sida, bad en av medlemmarna oss här kolla upp ex:

Om katten är Id- märkt? Vaccinerad? Till vilket Pris katten säljs?

Jag undrar även: Hur din uppföljning av om din katt får ett bra hem ser ut.

Vore underbart om du kan svarapå dessa frågor! Och även skriva med dem i nästa annons du gör. Seriösa kattmäniskor borde läsa katttidningar, kolla om du kan annonsera i tidningen Kattliv.

Med Vänlig Hälsning

Ambrosia

CamillaAndersson
0

Han är inte ID-märkt pga att han bara varit innekatt. Men han är vaccinerad. För mig är hemmet absolut mkt viktigare än priset, så priset får köparen bestämma själv.

Jag kommer att önska telefon eller mailkontakt med köparen, för att se att allt går bra och hur han har det genom åren.

SmillasMatte
0

Hoppas det löser sig för snyggingen. Håller tummar

Lena
0

#28 Var inte för billig bara - ett stort problem är det här med katter som ges bort mer eller mindre gratis eller för en spottstyver. Många gånger tror man kanske att man gör katten en tjänst om man inte tar så mycket betalt. Tyvärr är det många gånger precis tvärtom. Du kan också ha någon form av fodervärdsavtal så att du har kontakt över tid med den nye ägaren. Så gjorde en god vän till mig när hon omplacerade sin kisse som inte kom överens med hennes andra katt. En pensionerad kvinna tog hand om henne och min kompis betalar vissa saker som försäkring och veterinärvård för kissen. Det blev en jättebra lösning för alla parter.

//Lena

[Ambrosia]
0

Ler snällt. Kanske du skulle id-märka Elivis innan du säljer honom. Om inte annat för om nya ägaren kommer ha honom som utekatt och han springer bort.

Det där med foderavtal eller köpekontarakt som lena skrev om, lät ju jättebra. När hundar säljs tex tror jag ett sk köpekontrakt skrivs, med info om nya ägarens tel.nr, hemasress och personnummer och så. Att göra hembesök hos nya ägarens matte är också en bra ide, för att kolla att din katt kommer få det bra.

Ler. Men gör som du vill. Det är bara lite förslag.

Med Vänlig Hälsning

Ambrosia

CamillaAndersson
0

Eftersom att han är döv bestämde vi att det inte behövdes ID märkas pga att han ändå inte får vara ute.

Lena
0

#32 Det är en fördel om alla katter ID-märks. Det är inte alls ovanligt att innekatter smiter ut av misstag genom dörrar, hoppar ut från balkonger eller fönster etc. Om kissen är döv är den dessutom extra utsatt och då är en ID-märkning guld värd. Det händer tyvärr att upphittade katter aldrg kan identifieras och skulle katten vara skadad och behöva veterinärvård är det extra ödesdigert om ägaren inte kan spåras i tid.

//Lena

[helenal]
0

hur mkt kostar det? jag har en annan frga om kastering,mina katter är snart sex månader kan man kastrera dem då?och kan man tex kastrera först zorro och sen vänta n månad och sen kastrera tiger?

[Ambrosia]
0

Till Helenal:

Enklas är nog om ni börjar med att försäkra er katt för kostnader som täcker vetrinärskostnader. Kolla på: http://www.agria.se så hitter du mer information om deras kattförsäkringar. De har en försäkring som heter :

AGRIA BAS Vetrinärvård och förutom kostnader för vetrinörvård vid sjukdom och olycksfall som uppstått under försäkringstiden frå du ersättning för: undersökning, kejsarsnitt, kirurgiska tumörsbehandlingar, FIP (jag vet ej vad FIP betyder tyvärr) när katten varit försäkrad i ett år, vid kattpest.

Sen finns en annan försäkring som heter AGRIA Pllus vetrinärvård, som täcker mera sjukdommar och operationer etc.

Att id-märka en kattoch kastrera en katt vet jag inte riktigt vad det kostar. Men jag återkommer i frågan.

Ps. Kolla Expressen i dag, de har en artikel om hemlösa katter.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=631161Mvh

Ambrosia

Lena
0

#34 Det går att ta en katt i taget när det gäller kastreringen. Ibland kan man dock få rabatt om man tar två katter samtidigt. Ring gärna runt till olika veterinärer och hör vad det kostar. Det kan nämligen variera ganska mycket mellan klinkerna. Ni bor väl i Göteborg? Där finns det en mycket bra veterinär som är speciliserad på katter som jag kan rekomendera. PM.a mig om du är intresserad. Om de snart är 6 månader börjar det bli dags för kastering snart nu. Det kan göras från 6 månader och framåt. 

Kastering av hankatt brukar kosta runt 500Kr. Jag betalade 671:- för kastrering, ID-märkning och vaccination helt nyligen. Det är smart att även vaccinera och ID-märka när man ändå är hos veterinären eftersom det kostar mindre när man gör flera saker på samma gång.

//Lena

CamillaAndersson
0

*putt*

Sidentass
0

Håller fortfarande hårt i tummarna att vackra Elvis snart hittar ett riktigt fint hem, där han har möjlighet att få alla sina behov tillfredsställda..

[helenal]
0

jag hoppas me att de löser sig, är det ng som har hört av sig?

Lena
0

Ja hur har det gått? Är det några som varit intresserade? Han är ju så gudmligt söt Elvis.

//Lena