andras idéer vid kastrering..
min lilla Jullis blev kastrerad i onsdags efter att JAG våndats i veckor innan….. men allt gick toppenbra….det enda som skrämde mej var att hon första dygnet efteråt hoppade upp på en hög bokhylla som jag inte vet hur hon lyckades komma upp på…..kan ju inte vara det bästa så kort tid efteråt….
men det jag funderar på är hur ni andra gjort med tratten efteråt?…. har ni lytt veterinärens order om att tratten ska vara på till 100% i 10 dagar?….med mina tidigare två kastreringar tror jag tratten åkte av vid dag 7….Jullan har fått vila lite under uppsikt redan och vad hon var glad då…. men hon misskötte sej så tratten åkte på fortare än jag egentligen hade tänkt…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag har låtit kastrera både Saga och Tessie med den så kallade titthålsmetoden vilket ger ett litet operationsärr om bara ca 2cm och ett stygn. Då behöver de inte ha tratt och det är mycket smidigare. Tyvärr är det inte alla veterinärer som utför denna metod ännu. Annars är det viktigt att de har tratt, särskilt de första dagarna. Risken för infektioner ökar annars vilket gör att det inte kommer att läka som det ska. Då kan det bli en utdragen process med antibiotika och nedsatt allmäntillstånd.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hihi
Samma här, högt och lågt hela tiden, efter kastreringen.
Ja två av mina tre kattjejer hade tratt hela tiden. Men det gick bra.
Visst får man hjärtat i halsgropen, när de hoppar upp någonstans..
Men det har gått bra.
Jenna

vad glad man blir av en dator som bara lägger av när det passar… så nu tar vi den bärbara samtidigt som Zazza tvångsgosbuffas…..
..
å nu blir vi superglada igen då största stycket bara försvann när jag skulle skicka det……
jo för tredje gången sa jag att det nog är mest matte som är sjåpig…. mitt syskonpar som kastrerades för en sisådär 6 år sedan var väldigt hängiga…. dom började inte dricka vatten frivilligt innan jag "dränkte" in nosarna med vatten…. o dom var max 2 cm höga döre dom hade trattskräck hela tiden… Jullan kan tom hoppa från tak till golv utan att ens nudda med tratten i golvet….. hon ser inte överlycklig ut men det går an tror jag…..

Jag fick rekommendationen att hålla ett öga på katten och om det behövdes sätta på tratten… Prövade sätta på tratten dagen efter, det tog en minut så hade hon klätt av sig den :) Så hon fick vara utan, fick vakta henne ordentligt i några dagar istället. Det gick bra. Direkt när hon kom hem från veterinären fick hon sitta i buren, eller så följde jag efter henne som en skugga och såg till att hon inte försökte hoppa upp någonstans, tills hon piggnat till. Sen såg jag bara till att hon inte gjorde några gigantiska hopp.

Aldrig tratt, annat än vid behov.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
men hur ska man se till dem när man e på jobbet då? jag ska snart kastrera mina katter,tycker ni jag ska kastrera dem samtidgt eller först tex kastrera zorro och sen tiger? måste hanar också ha tratt?
Näe de behöver inte ha tratt.
Ja det är bra om du kan göra det samtidigt. Då är det ju gjort.
Missar är som människor, alla är olika. Det finns missar som inte bryr sig det minsta om såret när det väl har börjat läka och slutat göra ont. Då behövs ingen tratt så klart!
Men det finns missar som inte bryr sig om att det sticker ut ståltråd - utan river ilsket i stygnen, slickar sig - och då kan såret blir svårt infekterat. Har faktiskt hänt på katthemmet ett par gånger att veterinären har fått lägga om stygn ibland och missen har fått knapra på antibiotika en tid för undvikande av infektion i såret.
Kommer oxo ihåg att min Mimmimisse var som litet ilsket manisk efter kastreringen. Hon fick bära tratten i alla tio dagarna, annars hade nog såret blivit infekterat, alternativt hade tarmarna ramlat ut.
FiaLotta å andra sidan brydde sig inte så mycket om såret. Hon behövde bara bära tratten i två dygn.
Bättre bära tratt i tio dagar alltså än att såret blir infekterat och missen blir sjuk!
/Pelusa
kroppsstrumpa funkade lysande här. Milou lät såret vara när hon märkte att det inte var nån idé för hon kom inte åt såret.
Evangeline
Smart med kroppsstrumpa. Hm..undrar bara vad det var för typ av kroppstrumpa. Kan ju vara bra och veta om man skulle ha någon mer katt i framtiden.
Ni som kastrerat katt nyligen. Vad kostar det för en katt?
Mvh Ambrosia

Jag hade tratt på Puma alla de 10 dagarna… Hon fick komplikationer av tråden… hon tålde inte den å hela såret svullnade upp… därför var det extra viktigt för henne att behålla sin tratt eftersom det kilade extra mycket eftersom det behövde läka ihop…
#10 Hankatt kostade på Ale Djurklinink kr 671:- med vaccinering, ID.märkning och kastrering. Kissen blev då även undersökt i öronen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

I Arninge, Täby Stockholm kostade det 1160 för kastrering OCH öronmärkning av en honkatt……jag är jättenöjd med resultatet för såret såg fint ut redan från start och katten var pigg likaså…..så nu längtar jag till tratten ska bort så hon blir helt fri……