var går gränsen för ett bra kattliv?...
jag har säkert ställt frågan på olika sätt förut….men jag vill gärna veta när jag ska dra gränsen så min lilla prinsessa inte får lida…..för er som inte vet om historien å är prinsessan Zazza minst 11 år….fick konstaterat för ett år sedan att hennes njurar tagit stryk… hon har ätit Fortekor sedan i somras o varit väldigt duktig med att äta Royal Canins njurfoder sedan dess…. tills för ett par dagar sedan då hon bara äter ett par torrisar… matlusten verkar det annars inte vara fel på… vet inte om det är tänderna som inte vill för hon ville inte äta de andras mat heller….o i valet mellan att låta henne svälta ihjäl eller äta fel mat å väljer jag det senare….vikten har rasat rejält… nästan ett halvkilo på 4 månader….hon börjar bli ohyggligt smal o knotig…..hon vill helst ligga i min famn o sova o har fått sitt nattresidens mellan huvudkuddarna i sängen…som ni förstår så iaktar jag ALLT jag ser hos henne… hon har kräkts några gånger men inget alarmerande ofta….hon luktar rätt så fräscht från munnen… häromdagen så lekte hon med ett skosnöre då jag hade kattungespekulanter hemma…. vet inte när jag sett henne leka sist…..
men var går gränsen då jag ska låta min älskling somna in?… hoppas dagen ligger längre bort än jag befarar……som ni säkert förstår så ägnar jag all ledig tid till min prinsessa Zazza….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Tycker också det är jättesvårt. Just för att katten inte visar så tydlig när den lider eller har ont.
Jag har också en katt här där veterinären misstänker cancer. Nu kollar jag henne hela tiden efter förändringar. Känns nästan paranoid.
Nej, jag har tyvärr inget bra svar. 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag hade gått till veterinären igen för att få en ny bedömning och sen rättat mig efter det och om dom anser att där inte är något att göra så är det bara du som kan avgöra när det är tid för henne att somna in.

tror du känner själv när det är dags, svårt att säga när man inte träffar henne själv, man ser liksom på dem när de inte orkar va med mer. jag har inte haft en njursjuk katt på det viset men när min Gullungen skulle somna in så visste man ett tag innan att man skulle va beredd,,,(hon var 18) när hon la sig och inte ville äta elr vara med så ringde jag vetten så han fick komma direkt,, man får va osjälvisk helt enkelt, men hon är ju inte sååå gammal och funkar njurarna om hon äter annan mat kanske nånn annan sort kan hjälpa, handlar det bara om ett par dagar hon inte äter så kan det ju oxå vara nått helt annat, förkylning elr nått, du kan ju höra med vetten, kanske lite pencilin piggar upp, jag fick nått imunförsvarsstärkande plus pencilin när Baloo nu innan jul inte ville äta, Han hadde för små njurar med, och han piggnade till på ett par dar,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag fick låta min Musse somna in i november och hans njurar var då slut och han hade förmodligen cancer i ena njuren. Dom sista 4 dagarna bodde han i badkaret men han åt och gick på lådan som han skulle. Om du ser att din flicka går och lägger sig så att det ser ut som hon vill gömma sig så är det nog dags att ta farväl för då vill hon bara vara ifred.
När det gäller katter med njursvikt hör det till sjukdomsbilden att de får problem med aptiten lite då och då. Men får då försöka truga och fjäska så att de kommer igång att äta igen. Men det är viktigt att man inte ger efter och ger vanligt foder för det är mycket skadligt för deras njurar. Istället kan man köpa njurdietfoder av lite olika fabrikat. Mjukfodren luktar mer och brukar reta aptiten bättre. Handmata med en liten bit i taget. Fjäska, gulla, klappa och prata. Det brukar gå vägen till slut.
En njursjuk kisse behöver lite tätare veterinärkontroller. Då kan veterinären kontrollera om njurarna frösämrats och hur allmäntillståndet är. Förr eller senare kommer naturligtvis den där dagen när det inte går längre.
Vanligt foder till en njursjuk katt gör att den magrar ändå mera. Fodret tar mer energi att förbränna för katten än det ger.
När vi hade vår njursjuka katt Lill-Pelle hände det flera gånger att han fick sådana där perioder när han matvägrade. Men jag fick igång honom med metoderna ovan. Han klarade sig i fyra år efter att han fått diagnosen. Detta tack vara dietfodret.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tackar för svaren…..så viktigt att få input från andra….
hon var på koll hos veterinären för ett par veckor sedan….vetten tyckte hon såg rätt fräsch ut men varnade för att det nu kan gå fort…. nu har jag dåligt minne men på den här utskriften man får så ligger hennes värden ute på högerkanten (om det nu heter mycket för höga värden eller nått)…. fast hon är i början på den skalan…..vetten ville att vi återkommer om 2 månader om inget ändras….
hon har alltid sovit mycket….hon pendlar mellan att ligga på mej i soffan, ligga på varma elementet eller ligga i sängen…. hon njuter av att bli kliad under hakan…men hon gömmer sej inte….
igår kväll tackade hon nej till sitt njurfoder först, nobbade de andras mat men åt sedan mjau med god aptit… sedan har hon faktiskt ätit sitt eget njurfoder så med lite tur så kanske hon bara behövde få igång ätandet…..
att truga henne går inte… jag har försökt o försökt…det är just hennes njurfoder som hon ratat o hon har hysteriskt försökt att få tag på annan väldoftande mat som hon fått sniff på….så matlusten har det inte varit fel på utan själva fodret…tror inte det är läge att försöka med de andra njurfodren för de nobbade hon redan från början….hon åt bara en gnutta blötmat innan hon matvägrade där med…..

glömde säga att det var mest viktminskningen som veterinären mest var bekymrad för….

#7 Nu vet jag inget om hur värdena är på din katt så kolla med din vett, men baloo har ju för små njurar men bra värden, och där är det med vikten som är det största orosmomentet, blev rekomenderad kattungemjölk i zoo affären och min vett tyckte det var ok att prova,baloo spydde av de mjukmat jag tesstade som skulle va bra, jag ger han i napplaskan som följer med, sprutar i munjipan, svårt att väga han på min skitvåg men han känns bättre i hullet .får se, ska tillbaka och ta nya prover och väga hoss vett sen, som sagt. kolla med din vett först om du vill prova då jag inte kan nått om njutvärden.
Marianne jag förstår dina problem när kissen tappar matlusten och inte vill äta njurfoder. Vi tog Mysan till vetten och fick reda på att hon hade väldigt högt njurvärde och hon bojkottade njurmaten helt. Jag visste också att vanlig mat skulle göra henne ännu sämre och hon måste börja äta så då kändes det som pest eller kolera.
Jag köpte färs kycklingbröstfile (absolut inte fryst för den innehåller salt) och kokade i rätt mycket vatten. Det gillade Mysan och de andra kissarna också förstås. Det triggade jag hennes aptit med och började sedan smyga in lite njurfoder och hon fick microportioner.
Vetten ville vi skulle ta ett nytt prov en månad senare för att se om det var tillfällig eller kronisk njursvikt. Provet visade att värdet gått ner men var fortfarande alldeles för högt. Mysans aptit har blivit bättre och hon äter nu Hill's kd torrfoder och blöt mat. Det skall vara minced varianten som jag tillsättter lite kokt kyckling som aptitretare.
När det är dags att hjälpa sin kisse känner man nog bäst själv och för mig är det avgörande att kissen har livskavalitet. Mina egna känslor för hur svårt det är får inte stå i vägen hur jobbigt det än är.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

jag kan meddela att jag för tillfället pustar ut….hon äter gladeligen sitt Royal Canin Renal(?) foder igen utan knussel….tror själv att hon behövde lite hjälp på traven med fel foder…hon har blivit lite piggare åxå….
jag har testat annars alla varianter på njurfoder hos veterinären o alla ratades… trodde faktiskt att det skulle vara kört med Royal Canins åxå men som sagt så godkändes det….nu får vi ta en dag i sänder o kolla hur hon ser ut….om en dryg månad så är det ju dags för nästa veterinärbesök….
Håller tummarna för att det går bra för lilla Zazza!
Skönt att hon äter igen

Vad skönt ändå med en vändning i aptiten. Förstår att du pustar. :)
Håller också tummarna för lilla Zazza. :)
Bra att hon äter.
Det är kämpigt när man inte vet vad de vill ha. Man vill ju så väl. Har en gammal kisse här som får rå köttfärs. För han vill inte äta nått annat. Det går att blanda lite kattmat i färsen så han får i sej de viktiga ämnena.

Har bara ögnat genom tråden eftersom jag sitter på jobbet och smyger… Men vänta inte för länge med att låta missen få somna in. Jag gjorde det. Min gammelkatta gick ner i vikt sakta men säkert, vi var flera vändor hos veten som inte hittade något fel på henne. Hon åt om än lite (provade med allt möjligt och allt var gott några dagar) och var en glad katt. Men hon fortsatte gå ner i vikt. Eftersom hon verkade pigg för en så gammal katt så ville jag inte låta henne somna in för tidigt. Så det blev för sent i stället.
En morgon ville hon nästan inte röra maten och jag såg att nu är det dags. Bara det att det hade det egentligen varit 14 dagar tidigare men jag blundade för det. Efteråt har jag förstått det. Jag ville ju ha henne hos mig så länge som möjligt. Idag ångrar jag djupt att jag var så självisk. Så för din kisses skull, gör inte samma misstag som jag och vänta för länge.
Jag vet hur svårt det är och jag känner verkligen med dig. 

#14 klanda inte dig själv, sen tror jag faktiskt att katten somnar in mer fridfullt om den får vara med tills den visar att den inte vill vara med längre, avlivar man innan den visar det (nu talar jag pga ålder inte sjukdom) blir det nog traumatiskt för den med oro och rädsla om vad som händer, väntar man till den visar själv så tror jag den somnar in i ro, utan att känna rädsla,, så tror jag,, låter som att du gjorde valet vid rätt tidpunkt faktiskt,
Vad skönt att Zazza har börja att äta. Vet hur det var när Tusse blev sjuk, man undrade när man skulle låta honom somna in. I vårt fall så var vi hos veterinäten som vätskade upp honom då han var uttorkad. Men tyvärr efter 2 dagar så ville han inte dricka vattens äns så vi åkte akut till Strömsholm där dom sa att det inte fanns nått att göra hans njurar var helt slut. Vi hade tur att det var samma veterinär som hade vätskat upp honom i Eskilstuna som var på Strömsholms den kvällen.
Nospussa Zazza från oss..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Idag fattade vi beslutet efter att hon börjat matkrångla de sista veckorna… de sista två dagarna har hon nästan bara druckit o den lilla maten som kom ner spydde hon upp…..har gråtit som en stucken gris till o från de sista dagarna då jag pendlat mellan hopp o förtvivlan….men vi fattade beslutet idag för jag ville inte att hon ska behöva lida mer….. kan säga att jag blev chockad över hennes vikt…. bara 2004 g på en kisse som ska väga cirka 3….
men som sagt…. jag känner mej lugn nu för Zazzas skull…. att hon inte behöver plågas…. att vi fick vara med henne till sista stunden o berätta hur viktig hon varit för oss….så ensamt i soffan eftersom det är Zazza som parkerat sej där varje gång jag är där…..
Vila i frid käraste kissa!
Åh så ledsamt. Ja nu får lilla gumman vila ifred, så sorgset när det blir så.. det blir ju så tomt, det är nåt som saknas

kan ju nämna att jag har 4 kissar till men de har bara kommit på tillfälliga besök när Zazza varit ute på patrullrunda…..glad att jag har dom…..o dom 10 åren jag hade med Zazza
Zazza är fri från smärta nu. Hon springer omkring på de vackraste av alla ängar tillsammans med många andra älskade kissar i det vackra Regnbågslandet.
Känner så med dig. Du får tänka att ni fick 10 härliga år tillsammans och att hon nu slipper ha ont ….för som du skrev måste man orka ta beslutet så att det blir ett värdigt avslut oxå.
Massor av tröstekramar till dig.
Tröstekram till dej.
Jag vet att det snart är dags här oxå tyvärr. Jag gråter ibland när jag ser på kissen. Han är så mager nu.
Tur det finns fina vänner här inne.
Sov gott lilla Zazza
Mitt varma deltagande har du Marianne och det är så svårt att ta beslutet men nu har din älskade kisse fått ro och lider inte mer.
Tröstekramar till dig
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Lämnar en stor tröstkram till dig Marianne
Stor tröstekram!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#17 Skickar också många tröstande kramar till dig. När de inte får behålla maten då brukar det vara ett tecken på att det inte går mera. Du tog ett helt riktigt beslut. I det läget är det det bästa man kan göra för sin kisse.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tänker på dig och jag vet hur det känns.

Tröstekramar till dig! 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tröstkramar till dig och din familj..
Zazza som var så vacker, har fått sett henne några ggr hemma hos dig.
Förstår hur ni känner er, man blir så ledsen fast man vet att man inte kan göra nått.
kram
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Tråkigt att höra. Hon har de bättre nu. Tröstkramar till er.

tack allihop!
har haft "turen" att jobba denna helg… känns faktiskt mer än bra det för då fastnar jag inte så långa stunder med mina tankar….
nattis på er!
kramar till dig Marianne, du vet att jag tänker på dig, men Zazza har det bra nu, fri från lidande och många kissar på den gröna ängarna finns det att leka med, frisk och lycklig, alltid det värsta beslutet man fattar, men du som kände Zazza så väl, visste att det var dags att släppa taget, och låta henne vandra över bron,
Maggan47
När tiden kommer…
När stunden kommer och jag blir skör och svag
Och smärtan gör att jag inte kan sova
Fatta då det beslut som måste ske
Den sista striden kan inte vinnas.
Du kommer att vara ledsen, det förstår jag
Men låt inte sorgen hindra dig
För denna dag, mer än de andra
Måste din kärlek och din vänskap klara prövningen.
Vi har fått så många fina år tillsammans
Du vill inte se mig lida ytterligare
När tiden kommer, snälla låt mig gå.
För mig dit någon tar hand om mig
Och var med mig ända till slutet.
Håll mig hårt och prata med mig
Ända tills mina ögon inte ser mer.
Jag vet att med tiden kommer du vara OK
Och att det är en godhet som du gjort mig
Du har räddat mig från nöd och lidande
Känn ingen sorg
Över att det var du som fick fatta detta beslut
Vi var varandra mycket nära under alla dessa år
Låt dig framförallt inte invaderas av sorg.
… din kompis på fyra ben
som tackar dig för att du gett mig ett sådant fint liv!

usch, så tråkigt! Men det var bra att du tog det beslutet. Nu har hon det så bra en katt kan ha det, hoppar och leker och jagar fjärilar på gröna ängar. :)
många tröstekramar!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Maggan, kan jag kopiera dikten till Sorg.ifokus?
det är klart du kan kopiera dikten till Sorg.ifokus
kram Maggan som fick denna dikt när Timjan dog,

ojdå, missat att skicka tröstekramar, ta hur många du vill, vet hur hemskt det är men det är ju tyvärr livets gång, endel tyvärr för tidigt,

#17 Känner så mycket med dej nu i sorgen,…det är så svårt när den här dagen kommer, då man måste skiljas åt..men ditt beslut tog du av sann och äkta kärlek till Zazza, och det tror jag att hon känner…
I julas fick vi hjälp från djursjukhuset med att fatta samma tunga beslut när Josefin var så dålig…nu är dom tillsammans bortom regnbågsbron där gräset är så mjukt för små silkestassar..
Översänder en varm tröst- och styrkekram..