Busan har förlorat sin matte
En honkatt som levt som utekatt då min mamma tog hand om henne som liten. Hon fick ungar och mamma skullelämna henne sedan till katthem för de skulle inte ha katt, hon och hennes man. Men katten hade uppenbarligen valt dem och mamma åkte och hämtade tillbaka henne från hemmet. Hon saknade henne så mycket. Sedan blev de bästa vänner. Och när mamma flyttade från Karlstad till Umeå och en liten lägenhet för hennes man dött flög Busan med henne i planet i en liten väska och det blev sedan en harmonisk innekatt!
Helt otroligt. Och hon nästan vakade över mamma. Sov med på hennes mage när mamma vilade. I midsommar fick mamma en stroke. En kraftig som gjorde henne medvetandesänkt i 3 månader. Jag var hoshenne hela sommaren och länge hoppades vi. Men det gick inte…Och Busan längtade och väntade. Efter 3 veckor tog min systers ena flickas pojkvän hand om henne men han är 19 och bor i en 1a och hade precis lämnat bort sin egen katt för han inte hade tid eller råd.
Vi har nu skrivit ini i Blocket, satt upp lappar och hört med alla vi känner utanför Umeå. Men intet napp.
Min syster vill nu att vi ska låta henne somna in. Och jag börjar tro detsamma. Det kanske är bäst att hon får följa mamma. Vad tror ni?
Hälsningar
Ann1
Åh vilken fin historia om din mamma och katten. Tänk att dom var så goda vänner. Jag har en känsla att katten vill vara där din mamma är, så jag tror att det vore bäst att katten får somna in..
Det är min uppfattning av det hela.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Hur gammal är katten?
Tror ni att katten skulle klara en omplacering? Personligen så är jag emot avlivning av friska djur, men jag tycker också att man ska se tll vad katten/djuret klarar av rent psykiskt också.
Väldigt fin berättelse som tog tag.. Hur gammal är missen och hur verkar hon må i övrigt efter allt som hänt? Jag förstår att både hon och du saknar din mamma väldigt mycket.. Det skulle kanske funka fint om kissen kunde bo hos någon lite äldre kvinna exempelvis som var hemma på dagarna och hade tid för henne. Lite så som hon varit van vid innan, med uppmärksamhet och kel.
Blir helt rörd över närheten och kärleken mellan din mamma och hennes kisse. Ledsamt när sjukdom kommer in i bilden och jag förstår att det inte är lätt nu när din mamma är sjuk.
Det är fint av dig att vilja hjälpa kissen och jag undrar också hur gammal den är. Är helt inne på Kustens linje om det går att hitta ett sådant hem så tror jag katten skulle klara en omplacering bra.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Sätt upp en bild på kissen å berättelsen i PRO:s lokal. Fråga ordförande om det kan vara tillåtet att få göra så.
Önskvärt: att kissen fick flytta till ett äldre par eller ensam pensionär
Många har den uppfattningen att det inte går att omplacera gamla katter. Men det går! Har själv tagit hand om gamla katter från dödsbon, katter som varit utekatter hela sitt långa liv, och efter mattes eller husses död fått bli innekatter. Det har inte varit några problem. Katter anpassar sig. Det är klart att de sörjer sin husse eller matte en tid, vilket är normalt enligt min veterinär, men det går över, och är ingen orsak att ta livet av katten.
Beklagar över din mor, fin berättelse.
Jag personligen tror att det visst går att omplacera gamla katter. Jag tycker inte att ni ska bort kissen, låt henne leva. Klart att katter funderar när inte favoritmatte är där men jag tror att hittar ni någon som vill ta hand om kissen och den får mat och kärlek så blir det nog inga problem
Ingen som din mamma känner heller som kan tänkas ta hand om kissen?

Tack alla för råd och tankar.!!
Jag kände också först att en äldre kvinna skulle varit så bra men ingen i grannskapet eller vänkretsen har möjlighet. Någon är allergisk, en annan reser mycket osv. Men alla tycker de så mycket om Busan ändå. Och de berättade nu hur mycket mamma brydde sig om och pratade om Busan med dem.
Mamma hade en liten kvällsceremoni där hon i sin fåtölj framför Tv:n och gav Busan skinka. Och Busan var ivrig för den stunden.
Hon är en näpen liten katt men flerfärgad, spräcklig med rödbrunt i och jag undrar om inte det spelar in när vi satt upp bild på henne. Hon är 5 år gammal och verkligen jättesöt. Hon började jaga svansen när mamma inte varit hemma på en tid nu i somras.
Ja en del av mig tycker att de ska följas åt och en annan att Busan är så fin och frisk att det vore synd. Jag tyckte att idén om PRO var lysande. Det är ju ett litet samhälle mamma bott i och hon var delaktig i PRO. Mamma hade precis fyllt 74 och förlorat sin bästa vän och granne när detta hände. Det blev för ensamt och för chockartat det som hände. 2 veckor senare fick mamma sin stroke. Tyvärr är det en ny folksjukdom enligt sjukhuset. Var 17e minut får någon en stroke och det är i alla åldrar. Ensamhet och stress spelar in.
Både mamma och hennes syster som inte finns mer heller var som små Dr Dolittles. Hennes syster ännu mer för de hade inte barn.
Jag bor i andra ändan av Sverige och har en egen Birmakatt som vi kanske måste omplacera pga allergi. Det brukar vara lättare med raskatter. Annars skulle jag ta hand om lilla Busan. Hon är mindre krävande än vår bortskämda prins som jamar och väcker och vill busa och protesterar om inte lådan är rensad med att kissa utanför och så…Och som började med kattsnuva och har fått pencillin. De är ju klenare di där raskatterna tror jag. Min mamma hade en låda som Busan kissade i pch en hon bajsade i. Lite udda…men nu går Busan på vanlig låda så hon verkar ju anpassa sig väldigt bra.
Tack ännu en gång gulliga ni. Blev så paff och rörd över alla svaren. Jag ska åka upp till Umeå nu och ska sätta upp en lapp på PRO.
Går inte det så är det inget annat än att låta henne somna. Och det känns inte helt fel heller ändå.
Men hon är ju bara 5 år, inte ska du avliva en frisk katt i den åldern. Försök så gott det går att hitta ett nytt hem, ibland kan det ta tid och kom ihåg att en bild på kissen måste du ha med
Lycka till och hoppas att du uppdaterar oss

#8 Å vad fint du skriver om livet mellan din mor och hennes katt. Beklagar verkligen över din mor, det är tragiskt när det händer så "unga" personer. Ja, det får man väl ändå säga i dagens samhälle där många pensionärer blir gamla nu för tiden och dessutom är pigga och alerta.
Att du kontaktar PRO vore ju jättefint! Jag tror dessutom inte att det är så stora problem att omplacera henne. En padda som det ser ut att vara brukar vara rätt eftertraktade.
Avlivning tycker jag INTE är ett alternativ. Man tar inte adjö av ett friskt djur i sina bästa år. Katten är ju bara 5 år --- en ungdom!!! Hon har många år framför sig och är i den åldern fullt anpassningsbar till en annan miljö.
Hade katten varit ex. vis över 15 år och litt skröplig då hade man möjligen kunnat överväga avlivning, men det måste vara en allra sista utväg där inget annat alternativ är bättre för katten.
Du skrev att allergin mot din Birma hindrar dig från att ha katt. Du har inte testat med Busan - det är ju en korthårig katt och inte säkert lika allergen i sin päls. Vi har det problemet här hemma att korthåriga katter går bra men långhåriga går inte.
Kan ju vara värt att pröva om du funderar på att omplacera Birman ändå så att säga.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Säger som #9 inte ska du avliva Busan. Finns det inga katthem i omgivningarna? Annonsera på Blocket?
Om du vill så kan jag lägga upp henne på min delsida på KKS. Är hon kastrerad, ID-märkt, vaccinerad? Maila bilder, en liten beskrivning av hennes kattlighet och vilken ort hon finns på till stina@kks.nu så lägger jag upp henne direkt.
Oj, ja är hon bara fem år gammal så tror jag att hon har alla chanser att anpassa sig till ett nytt hem. Trodde att hon var gammal, fick uppfattningen att hon hade levt med din mor i många år.
Säger som de andra, sätt upp lappar på PRO, annonsera på Blocket, i matbutiker mm.
Tror att de flesta av os som tidigare svarat tog lite för givet att katten skulle vara äldre och 5 år är ju rena ungdomen. Jag själv är otroligt förtjust i just sköldpaddor och har därför flera stycken.
Om jag vore i din situation så skulle jag definitivt försöka ta hand om Busan själv hon verkar vara en riktig högvinst som anpassat sig så bra.
Ja det är inte lätt. MAn är ju mån om, att kissen ska få ett gott hem också. Så ge inte tappt i första taget och Försök igen på Blocket! Tills vidare, så puttar vi väl för den fina tjejen?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Så fint du beskriver kärleken mellan din mor och hennes misse..så sorgligt att din mor skulle behöva drabbas av detta..beklagar verkligen..inte lätt heller för stackars kisse att sakna sin matte, funderade på om du skulle kunna höra dej för hos pro-föreningar..kanske gå dit på ett möte,eller sätta upp en lapp och beskriva situationen för missen…
Du har skriivt så fint om din mamma och hennes lilla katt. Eftersom katten bara är 5 år gammal så vore det sorgligt att avliva henne, en fullt frisk katt. Om du inte själv kan ha henne så fortsätt leta hem. Sätt gärna in en bild på kissen här på tråden. Kanske någon här på forumet skulle kunna ta emot henne eller känner någon som skulle skulla öppna sin dörr för henne.
Jag kanske låter hemsk nu men när någon anhörig avlider känner jag det som mitt ansvar ta över deras katt och försöka fortsätta ge den, den kärlek den fått innan . Där finns ju ett band mellan den avlidne och den levande katten. kan det vara för tidigt för dig efter sorgetiden, tänk noga över ditt beslut så du inte ångrar dig sen.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Tack igen för er hjälp. Jag ska be min systers dotter om en bild. Hon har tagit en del med sin digitalkamera.
Min syster har en hund, en soft wheaten terrier som hon lärt känna men det är samma sak där. Min syster är allergisk och denna hund är det hon klarar av. Annars skulle det ju vara perfekt då djuren känner varandra.
Läkare misstänker allergi i vår familj också och jag får provsvar om en vecka.
Klart jag tänkt på att det är min mors katt och det är mycket svårt att inte ta sig an henne. Men läget är som det är.
Vi är så slut efter allt och nu återstår en tung tid med rensande av saker och städa ur lägenhet.
Tack för erat stöd. Blir lite mer optimistisk och känner att vi inte ska ge upp hoppet än.
Annonsera på fler ställen. www.katter.nu www.katt.nu och framför allt en annons i tidningen. När jag har hittat nya hem till hittekatter har det skett genom annons i tidningen, blocketannonserna fick jag inte något svar på.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Har inte sett det men det är mammas byxben man ser i bakgrunden på bilden med annonsen. Så var det ju…Alltid nära.
Vilken vacker fin kisse och en van innekatt också, det ska inte vara svårt att få henne till världens bästa hem.
men så fin och stor hon är Busan
Får ni inget svar på annonsen nu så försök igen efter jul. De första månaderna på året brukar vara de bästa när det gäller att hitta hem till vuxna katter.innan kattungeboomen kommer.
Men jag tror säkert att ni kan hitta ett bra hem åt Busan.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Det tror jag med. Just nu är det nog lite knepigt, med allt som hör helgerna till och många som reser bort över jul

En tanke jag burit med mig under kvällen..Tänk om jag kunde få en granne här i Skåne att ta hand om Busan. Då skah jag ju resa ner med henne vilket är en bit. Jag är inte lika modig som mamma var.
Men en idé vore det ju. Att hon hittar en plats här nere och så kan jag hjälpa till att sköta henne. Skulle kännas fint att ha henne nära.
Hon klöser inte annat än på brädan och är ju ett bra sällskap för en äldre dam…som är den jag tänker på…Jag ska fråga henne imrogon. Men hon är gammal och sjuklig. Men go.
ja gör det fråga henne, en mycket bra ide

#27 Det hade väl varit jättebra att få ha närhet till Busan och om någon granne kunde hjälpa dig vore det ju kanon.
Resan ner till Skåne skall väl gå bra då Busan verkade vara resvan.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Går det att ordna med transport till Sthlm? Vet ju att Ham-Madams son letar efter en kisse, och mig veterligen har han ingen hittat.
Hon startade ju en sökestråd här på sajten för ett par dagar sedan.
Tycker att det med damen i Skåne låter jättebra och håller tummar och allt för att det ska ordna sig. Då kan ju du och kissen fortsätta kontakten också.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Putt för vackra Busan!

Blir full i skratt när jag ser Hawknestgr dansa loss och med texten till.
Idag får ni gärna hålla tummarna då jag ska gå ner till damen och fråga…
Åh, tack Ann, för att även du gillar min lilla jazzande kisse! Att jag har den, kan jag tacka Jenna-Gun för.
Då hoppas vi för fulla umuggar att lilla tjejen får ett nytt hem, där hon blir älskad!

Tummar och tassar hålls stenhårt här i Malmö och även Ljungby
.

Nu är det kris.
Min syster som betalat 200 kr per vecka till sin dotters pojkvän säger att det är slut med det efter nyår då dödsboet reds ut.
De har prövat hos några familjer men det har inte gått. En var allergisk och de anade det innan, en annan hade en äldre katt och när de fräste åt varandra vågade de inte . Suck.
Jag får inte tag i någon här i Skåne heller.
Stort hjälp efter vänlig kattgillare. Tycker synd om Busan som nu har fäst sig vid killen.
Vad göra?
Du kan också kontakta
Du får kopiera länken och klistra in den i din webläsare för det fungerar inte i min dator att få länken klickbar såvida inte någon snäll administratör fixar till länken.
Kan pojkvännen ha kvar Busan ett tag efter nyår om någon annan betalar? Jag tror att det är lättare att hitta hem åt henne efter helgerna nämligen. Annonsen som ni har haft ser ju fin ut. Ni kan också skriva akut i annonsen,det finns risk att folk är mer intresserade av klösträd och transportbur än av katten då. men de får man sålla bort. Men det finns nog de som gärna vill hjälpa katten också om de ser att det är ett nödläge.
puttar för katten, finns det någon som är intresserad här inne?
Vart bodde kissen nu då?
Putt för fina Busan!
Putt för vackra Busan!
Lilla Busan, hur har det gått? inte skall hon behöva avlivas en fullt frisk harmonisk innekatt, bara 5 år gammal.
Putt….
Hur har det gått för vackra Busan? Nån som vet?
Putt igen för Busan

Hej
Vi har fortfarande inte någon till Busan…
Har försökt med 2 st i Umeå.
En hade en kattunge och blev livrädd när de skulle sätta sin revirplats och ringde efter syrran direkt. Den andra ville gärna men enabarnet var smått allergisk innan men det blossade ut alldeles akut när katten kom in. Lite stupido kan man tycka…
Jag har inte hört nåt på ett tag om Busan. Vi är helt matta efter utrensning av lägenhet och allt kring det.
putt
Putt för vackra Busan!
Vad ledsamt att ni inte hittat ett hem till Busan ännu. Hon som verkar vara rena drömkissen.

Nu har pojkvännen bestämt sig för att behålla henne…
Han har fått 200 kronor i veckan nu sedan juni och tyckte väl att det var dags . Han känner henne bra nu och hon är så fin. Han är dock en ung kille på 19 så jag hoppas hon får följa honom i livet.
Tack alla puttisar för support.!
åh så bra för busan
Men oj så bra.
Då får nog killen en bra flickvän oxå som ser att katten har det bra hos honom.
Min mamma sa alltid" att de som är snäll mot katten är snäll mot kvinnan i sitt liv". Det stämmer då här hemma hos oss :)
Så skönt att hon får stanna där.
Jenna : exakt så har min mamma alltid sagt oxå och visst stämmer det. 

Kul
Det ska jag hälsa henne:)
Ja det stämmer. Min man hade katt när jag träffade honom. Så det var inga tvivel om att han var snäll :)))
Mitt ex gillade inte alls katter. Men det gick ju åt pipsvängen oxå. Fast det berodde inte på det egentligen