Söker Kattunge =)
Hej!
Nu är det så att min mammas katt har sprunge bort & hon vill nu ha en ny katt eftersom vi inte kan hitta han nånstans & jag skulle hjälpa till att kolla runt lite som kan mer om internet än henne.
Hon är inte ute efter nån speciell ras , utan en vanlig bondkatt men hon önskar att den är långhårig då hon tycker långhåriga katter är så fina.
Har du någon kattunge eller vet av någon som har några som ska skänkas bort eller säljas?
Gärna nära Sundsvall så att inte frakten blir något problem.
Jag lovar att den kommer att få ett hem med mycket kärlek då hon är djurälskare.
Mvh
// Cissy
Jo, det ska vara en HANE =)Glömde att skriva de.

Kolla under våra länkar där finns många katthem. Katthemmen skänker inte bort några katter. Och jag hoppas att inte privatpersoner gör det heller.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#2: Okejokej, tack för tippset.
Hoppas verkligen ingen skänker bort några djur,oavsett vad det är för någonting! det bästa är att ta reda på vad det innebär att skaffa ett djur innan man gör det, tänker på din orm som du ska skänka bort.Hoppas du ändrar dig.
Hur länge har din mammas katt varit borta?? Har ni kollat tillräckligt så den inte går och virrar någonstans och inte hittar hem??
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Och det måste vara en kattunge?..Finns så otroligt många vuxna katter som också behöver ett hem..
Och har ni anmält katten försvunnen hos polisen, satt upp lappar osv? Hur länge har katten varit borta?
Maria
Ska kattungen vara innekatt?
Håller med dig Maria, det finns så många långhåriga äldre katter som behöver ett hem..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
BlackieSixx, jag hoppas att du förstår att vi ta katter på största allvar. Ingen katt skänks bort. Katter ska vara vaccinerade och id-märkta innan omplaceringen, vuxna dessutom kastrerade.
Det finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige och med din mammas katt en till. Nu kan inte jag bedömma hur mycket hon har letat efter sin katt. Men det borde alltid vara huvudtanken innan man skaffar en ny katt. Annonser, polisen, katthem, lappar med bild överallt. Är katten id-märkt är chansen mycket större att hitta den igen.
Tyvärr har många den mentaliteten att katt borta, nästa katt.
En utekatt måste vara id-märkt och kastrerad och sedan kan man vänja den långsamt att kunna gå ut. Om man nu bor såpass säker att katten kan vara ute. En hund låter man inte heller springa ute, framförallt inte när det finns bilar i närheten.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4: Tro mig jag vet vad det innebär, vadå? ja vill inte skänka bort min orm men vad gör man då när man inte har plats i nya lägenheten & man har separerat med han man bodde hos förut?`
#5: Jo, hon ville ha en kattunge. Ja det har vi & den har vare borta snart 3 månader.
#6: Det ska vara en utekatt..
Jamen, hon ville ha den sen barn & få vara med i dens uppväxt?
#7: Ja de förstår ja, men det är många som skänker bort katter bara för det så behöver dom inte vara oseriös, den katten mamma hade nu som sprang bort fick hon av en killkompis ja känner.
Tro mig, hon har sökt.. Hon bor i en liten by & hon har frågat runt & hängt upp lappar m.m. & nu har han vare borta i snart 3 månader, hon vill skaffa katt för att hon saknar & ha katt. Skulle han nu komma tillbaka så vad gör det isf att man har 2?
Mamma är djurälskare & har haft alla sorters djur sedan hon var liten, så hon vet vad det innebär & ha djur & hon har mycket kärlek att ge.
Min mamma bor uppe i skogen så det är ett bra ställe att vänja en katt att gå ut.
Hej BlackieSixx!
Så synd att din mamma vill ha en kattunge…..annars så har min mamma en hittekatt på c:a 2 år, som hon haft sedan oktober….men det är en hona!
Denna lilla tjej är en helt bedårande liten varelse som smälter allas hjärtan. Är vit och svart och långhårig med en plym till svans. Hon är otroligt go, social och pratig….följer min mamma vartän hon går. :)
Lilla Tussan som mamma kallar henne, är öronmärkt och kastrerad sedan en tid tillbaka.
Mamma tycker så mycket om denna lilla tjej, men hon lider med katten, att hon inte får vara utekatt och har nu valt att sälja henne.
Min mamma vill inte ge bort henne utan sälja kissen, för då känner hon sig säker att hon kommer till ett seriöst och gott hem.
Med Tussan följer bur och halsband till ett pris av c:a 800:-
Min mamma bor i Sundsvall !!
Mvh. Marie
#12 Det låter ju perfekt:) Har du en bild av Tussan?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Alexej!
Alldeles snart får jag bilder på Tussan….min son skulle skicka över några bilder han tagit av sötnosen.
Återkommer strax! 
Vad fin hon är:) Du kan också lägga henne under: Vi söker ett hem!
#12: Låter som en underbar katt & fin var hon så jag ringde till min mamma & hörde men hon var inte intresserad, hon sa att de är bättremed en kattunge då hon har hund hemme också, då hunden är lite speciell. /= Men superfin var katten, jag gilla den extremt =D
Förlåt att jag säger det, men jag tycker inte det hela verkar seriöst. HAr man blivit av med en kattunge, för 3 månader sedan? OCh ska fylla på med nästa? Helst gratis förstås. Blir faktiskt väldigt ilsk, när jag läser detta. Djur är inga förbrukningsvaror! Att överhuvudtaget släppa ut en kattunge innan den är vuxen, anser jag vara dålig djurhållning. Min personliga åsikt är, att din mamma skulle ha en plyschkatt i stället. Den blir inte överkörd. MEn det är klart, den kostar pengar……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#20: Ingen har väl sagt att det är en kattunge som kommit bort. Jag fattade som att det var en vuxen katt. Och ingen har heller begärt att den ska vara gratis, bara frågat om det finns någon till salu eller skänks.
Hänvisar hit. Innekatt-Utekatt-dödkatt-ingen katt
Läs artikeln skriven 2009-01-08

#22 varning för otäcka bilder,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja det är det. Man kan servera tråkiga saker i fina paket med vackert papper och guldfärgade snören, men jag väljer att inte göra det i detta fall.
HEder åt Göteborgs KAtthjälp, som har den artikeln på sin hemsida. Hoppas de inte tar bort den länken, för den är viktig. Visst, utekatt, men jag anser bara, att detta här inte verkar seriöst.
Damen i Strömstad med alla katter älskar verkligen sina katter också, men hon borde inte ha några levande katter heller.
Vilken bra artikel Gunilla. Hoppas alla läser den och ser hur katterna ser ut när dom blir påkörda..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Nu är det inte min mening att skälla på trådskaperen och dennes mamma, men det är en sak jag inte förstår och som jag hoppas någon kan förklara för mig?
Man hör så ofta att folk vill skaffa katt särskilt vill ha en kattunge framför en vuxen katt, med motiveringen att "man vill se den växa upp" eller "ha den från när den är liten". Påverkar detta verkligen tamheten på katten, eller varför är det så viktigt?
Jag har två katter som båda kommit till mig som vuxna och sällskapligare, mer människopräglade katter får man leta efter, de är som plåster på mig! :-) Har svårt att tro att det hade varit annorlunda om de kommit till mig när de var 12 veckor istället för 6 år. Men vad vet jag?
Nu är jag inte dummare än att jag förstår att kattungar är något särdeles gulligt och ljuvligt att få uppleva, visst är det så! Men en katt kan leva i 20 år, om du får katten när den är 12 veckor är det egentligen bara 3-4 månader av dessa 20 år som den kommer vara liten och kattungelik. Det är bara ett litet försvinnnande kort ögonblick av den långa tid katten ska leva ihop med dig. Varför är det så viktigt?
Köper du en söt liten kattunge så vet du egentligen väldigt lite om vilka egenskaper den katten bär med sig (raskatter med lång dokumenterad stamtavla där personligheten fått styra aveln möjligtvis undantaget till viss del). Du kan i bästa fall få ett hum om vilket utseende den kommer ha som vuxen. Personligheten däremot utvecklas med katten när den växer. Kommer den vara aktiv/lugn, gosig/självständig, barnvänlig/hundrädd m.m. när den är vuxen? Hur vet man det? Det är ju lite som att köpa grisen i säcken.
Med en vuxen katt däremot vet du nästan till 100% vad du får. Det finns dessutom så oerhört många katter att välja mellan som är till omplacering så den som hör sig för på ett katthem eller kollar på lite annonser kan snart hitta en perfekt matchning till sina behov och önskemål. Istället för att köpa en liten kattunge och hoppas på att den kommer bli lugn, gilla att bo innomhus och inte vara rädd för hunden kan du direkt skaffa en vuxen kisse som är hundvan, gillar innomhusliv och mysstunder i soffan. Är det inte hur katten kommer vara i den överhängande majoriteten av ert liv ihop som borde styra valet, inte hur den är de första veckorna?
Alla kattungar är söta, men alla vuxna katter är inte pefekta för alla mattar/hussar. personkemin är väl ändå viktigast?
Som sagt är inte detta menat som kritik mot trådskaparen, och jag ber om ursäkt om det är lite OT, men jag har funderat en del på detta överallt återkommande kattungebegär och jag blir inte riktigt klok på det…
JA essut, tacka Göteborgs KAtthjälp för den suveräna artiklen…..
Jag har tänkt flera ggr att jag ska skriva något i tråden men inte kommit till skott.
Jag tycker att det är onödigt många frågor varför hon vill ha en kattunge och inte en vuxen katt, varför det ska vara en hane och inte en hona.
Det är en ju faktiskt upp till var och en vilken sorts katt man vill ha och vilket kön. Jag förstår inte alls varför hon blir ifrågasatt för att hon har vissa kriterier. Det är en katt som hon eller hennes mamma ska leva med resten av kattens liv (förhoppningsvis) och om hon vill ha en kattunge och hane, låt det vara så. Det finns hemlösa/hittekatts kattungar också därute.
Och det står inte att hon vill få den till skänks utan hon frågar om vi vet någon som är till salu eller skänks. Ingen bra formulering förvisso men hon frågade också om det fanns någon till salu.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Som sagt det var åtminståne inte min mening att kritisera trådskaparen, försökte vara tydlig med det. Men jag tycker det är intressant att diskutera för det är knappast första eller sista gången någon efterfrågar en unge framför en vuxen katt och jag är personligen nyfiken på varför…
Jag hoppas i vilket fall som helst att trådskaparen hittar en katt till sin mamma och att katt och matte kommer trivas och må bra ihop, oavsett vilken katt det blir…
#29 jag menade inte just dig *L* utan det har ifrågasatts flera ggr i tråden och det tycker jag är tråkigt. Man borde rimligtvis få ha egna personliga kriterier över vilken sort katt man skaffar sig.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#30 Det är väl bara det att man tycker att det är så synd, för oftast är det ju kattungar som efterfrågas, Jag sitter med en koloni med katter där alla är max 2 år förutom två som är 4 men inga kattungar.. Känns så tråkigt när alla bara efterfrågar kattungar :( Men självklart ska man kunna få ha sina egna kriterier, jag frågade bara om det var tvunget att vara en kattunge.
Maria
Jag hade ingen tanke på kattunge när det vart dags för ny katt. Jobbiga små busfrön
!
JA för mig, om det blir mera katt för mig, så blir det vuxen kisse.

#32 Lite roligt, för det där sa min mamma också efter hon skaffade sina, ALDRIG mer kattungar :D Visst är dom söta, men gud vilken oreda dom ställer till, Dom rev sönder hennes nytapetserade väggar =/ :P
Maria
JAg tänker faktistk mest på, att jag börjar bli äldre och inte vill riskera att lämna något djur efter mig.
Ja, nästa katt här blir en sliten hittekatt, som låter mina dukar ligga på bordet, mina tapeter vara ifred, inte tugga sönder varje pappersbit som finns, om det sen är pengar eller räkningar struntar mina busfrön i…
Så helt klart en vuxen kisse som behöver nytt hem, nån typ Atlas hängöra…Å sen blir man ju inte yngre precis, så där säger jag som Gunilla…

hm, har nån märkt att ts inte skriver här mer? det här om att ta en vuxen elr unge kanske kan diskuteras i en annan tråd, Vill man ha en kattunge så vill man,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ett av problemen är kanske att den som vill ha en ny katt eller köpa inte själv kan diskutera i tråden.
Är man en äldre människa ska man nog även tänka på ålder så katten inte överlever en själv.
Det här med att det ska gå lättare vänja en hund vid en kattunge tror jag inte riktigt på. Tror en hund har mer respekt för en vuxen katt och katten brukar ofta visa hunden vilka regler som gäller.
Helt klart ska man själv bestämma vilket kön och ålder på djuret men jag tycker den som frågar efter en kattunge i tråden inte verkar tillräckligt seriös gällande djuren, låter lite nonchalant. Tänker först på sig själv och sen på djuren. Tror inte jag skulle vilja placera någon katt där.
Debattia
Eftersom det är ett ombud som ställt frågan, så tror jag inte det går att bedöma seriositeten utifrån det. Tyvärr verkar det ju som om TS och kattsökaren är bortskrämda härifrån nu, och det tycker jag är synd.

#40 Ja fokus försvann lite från det ursprungliga inlägget dessvärre.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#40 ja, det verkar tyvärr så.
Helt ärligt talat så hade ja nog också slutat leta katt här… Fattar inte varför inte folk kan vilja ha en kattunge. Det förstår jag. Man vill känna den ifrån grunden. Det vill jag med me mina första katter. Visst en katt ska inte vara gratis men det tror ja hon förstod efter de 12 första inläggen. Det finns ju kattungar med här inne som letar hem.
Ja, hade jag haft denna spekulant och kollat på kattungar, då hade jag i alla fall nekat köp. Om man ska gå på det som skrivits. För det är, som jag tycker och även någon med mig, dåliga vibbar……….
Blir så less. Bara för att man inte tar äldre katter, skygga katter, vanvårdskatter, honor, hanar mm så innebär det inte att man är oseriös och inte tänker på djuret.
Det finns många sorters kattägare. Sådana som har utekatter, sådana som har innekatter eller huskatter, raskatter, skygga katter ja listan kan göras hur lång som helst. Varför händer detta att vi dömer ut folk för att dom inte är tillräckligt seriösa eller omogna mm. Jag såg inget i hennes inlägg som gjorde att hon förtjänade att bli ifrågasatt på det viset.
Nu har hon säkert ingen lust att vara här längre och det är synd. För vi vill väl ha alla kattälskare här? Och vem vet om hon inte att hade blivit skrämd härifrån så hade hon kanske kunna ta till sig en massa om hittekatts världen och blivit en riktig tillgång. Men istället för att ta möjligheten att hjälpa en hemlös kattunge att få ett hem och en ny medlem att lära känna och kanske till och med lära oss något nytt av. Så skrämdes hon bort för att hon och hennes mamma hade kriterier(önskemål om vilken sorts katt som ska leva med dom närmaste 15-20 åren.
Trist..
# 45
evamojje…..håller helt med dig…..det har varit flera fula påhopp i denna tråd…..trist så det förslår !!
# 1 Blackiesixx….om du mot förmodan läser detta så önskar jag din mamma all lycka med den nya lilla kissen(om hon nu skaffat en), med en förhoppning att den förlorade katten kommer åter också förståss. :)
Kram Mabia
oopps….vilken stor text…..kom åt fel knapp som förstorar text! 
#44 Håller med dig till 100%
Vad jag förstått efter att följt trådar på Fokus så har du din egen katt hemma hos föräldrarna, är det den som försvunnit ?
Debattia
Tyvärr har den här tråden fått en onödigt hård ton på sina ställen.
Jag finner det på sin plats att påminna om våra Skrivregler. Tänk på att behandla andra så som du själv vill bli bemött.
Några utdrag ur våra Trivselregler:
"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artigt och hövligt sätt".
"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"
"Forumet ska endast användas för att diskutera frågor av allmängiltig karaktär."
"Det här forumet blir vad vi alla gör det till!"
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

*50 Bra att du markerar.Tyckte också att det var lite hårda ord här emellanåt.
#20: Seriös, det är mamma till 100%, och du vet inte hur mycket vi har sökt efter katten?
För det andra, den hon hade var ingen kattunge! Och han har vare borta över 3 månader.
plysch?
Jag förstår inte varför dom flesta klagar, jag sa även att hon kan betala!
#21: Tack för att du förstår vad jag menat med det hela. <3
#28: De är de här jag försöker alla & förstå, jag menar inget illa eller något.
Jag bara hper mamma & hitta den katt hon vill ha, & hade jag vare oseriös hade jag inte brytt mej vad det var för katt, vad för kön eller någonting.
Jag har även sagt att mamma kan betala.
Tack för att du förstår.
Välkommen tillbaka, BlackieSixx, trevligt att du inte blev bortskrämd! Som du förstår blir folk här lätt upprörda, eftersom de ser så många kissar som blir illa behandlade av tanklöst folk.
Det är inte riktigt "säsong" för kattungar just nu, eftersom kattor ofta blir dräktiga ungefär nu. Måste det vara en alldeles liten kisse, bara 12 veckor? Annars finns många ungkatter, födda förra sommaren och hösten, som söker hem.
#40: Det är ingen fara, jag har bara inte vare inne här på ett tag men håller på svara så gott ja kan
nu på vad alla skrivitsom är en hel del /=.
Har ni tittat på http://www.sundsvallsdjurhem.se? Där fanns inga kattungar som var klara att flytta, vad jag såg, men det kan ju finnas blivande mammor eller ungar som behöver jourhem. Där fanns en jättefin röd långhårig kisse, men han var nog lite äldre. Ni kan också höra med http://www.djurskyddetsundsvall.com om de känner till några kissungar som behöver hem.
#44: Har du mer & klaga på medans du håller på?
Som sagt, ingen vet hur seriös jag är & min familj är.
Ni vet inte hur mycket vi har sökt efter katten & den är HELT borta.
De kan vara vad som hellst, t.ex lodjur.
För det har vi haft på gården i vinter. Man vet aldrig?
Och det suger isåfall, tråkigt som fan.
Eller de kan va vägen m.m.
Du vet inte vilket kärleksfullt hem vi erbjuder katten, för det är ingen som vare snäll & frågat
om det utan bara slängt massa kritik om allt som ingen vet något om.
Jag är seriös. min mamma är seriös som haft djur sen hon var liten.
Tidigare hade vi även en bondgård med ALLA sorters djur som bara mådde bra.
Hunden hon har nu är i fint skick & utställninghund med bra meriter!
Så hon kan hantera djur, och hon tycker det är extremt tråkigt att vi mist en
speciell katt, men vad kan man göra åt saken? När man gjort allt för att hitta den.
Och hon saknar en katt.
Allt ja gör är & erbjuder en katt ett hem!
Förlåt för allt jag skrivit, men jag ville skriva av mig lite nu!
#45: Tack så jättemycket för att du står upp med mig & försöker förstå vad jag menar med det hela… Jag har precis skrivit av mig till inlägget ovan också.
Ingen fara att jag är bortskrämd, har bara inte vare inne på ett tag. Men tack så mycket <3
#46: Tack tack så jättemycket att nån önskar mig lycka till =)
Än har vi inte hittat nån eftersom hon vill hitta rätt katt, men hon sa även att
vi kanske skavänta till våren för lättare att hitta kattungar då.
Och ja, får verkligen hoppas att Smirnoff (den försvunna katten) kommer tillbaka.
Hon saknar han som bara den..
Kram
// Cissy
#49 Katten som mamma hade var min när jag bodde hemma, men hon fick den eftersom
jag flyttade till en lägenhet i Sundvsall & där har han inte tillgång & vara ute
& han trivs där ute på landet med mamma, men ja.. Det är den som har
försvunnit.
#55: Tack, ingen fara.. Vill bara att alla ska förstå vad jag menar.
Nej, ja vet mamma nämde även för nån dag sedan att hon kanske ska vänta
till våren också för att det är lättare att få tag på en kattunge då.
Jag tar emot alla tips, för det går alltid att prata med mamma. =)
Men låter som hon vill ha en liten kattunge.
#57: Jo, jag har småkollat runt lite där lite då & då.
Tack för tippset =)
Vi har också lo i våra skogar. Så därför så släpper jag inte ut någon katt. OCh det framgår inte, ifall katten skall kastreras.
De frågorna verkar du nästan undvika. OCh det framgår inte heller, om katten som försvann, var kastrerad.
Ingen här och inget katthem lämnar ju ut kattungar utan att begära kastrering och ID-märkning och utan att kolla närmare på det blivande hemmet. När en kisse som BlackieSixxs mamma gillar kommer på fråga, så kommer nog alla de frågorna att ställas och den som säljer katten/kattungen att prata direkt med den blivande ägaren.
Än så länge är det ju bara på förfrågningsstadiet, dessutom genom ombud. Tids nog för information åt båda håll när den tiden kommer.
#64: Jag undviker ingen fråga, men det är jättemånga som skrivit & det är inte så lätt & hinna med & se alla.
Katten var kastrerad.
Ok. Bra. Men som sagt, har man lo i skogen, så är det tyvärr så, att katten blir middag. Det hände min styvson i höstas, med en kisse.
Hemma gick larmet förra vintern: Lospår har setts i snön! Men det visade sig vara huslon hos mig som varit ute och satt spår som vuxit i tövädret
. I samma veva fanns rävspår i min trädgård som var 12 cm långa
. Om det inte var en varulv, förstås …
#67: De behöver alltid inte vara så & vi visste inte ens att vi hade lo förens nu för nån vecka sen när min far såg spår i snön. /=
Ja här vet vi, att det är gott om det och att göban har tagit många katter.