Tillsyn två gånger per dag
Enligt nuvarande föreskrifter så ska katter ha tillsyn två gånger per dag och kattlådan ska göras ren minst en gång per dag. Så långt är allt gott och väl men det finns ett men.
Jag har de senaste tre dagarna gett en grannes katter tillsyn två gånger per dag. De har fått nytt vatten, mat och rengjord sandlåda men jag har inte sett till katterna mer än en gång. Jag hittade dem under en säng och då försvann de som ett streck. Det är fråga om heltama familjekatter som inte har någon historia bakom sig.
Grannen har varit bortrest i två veckor och en annan granne har haft hand om dem före mig.
Men kan man kalla det tillsyn att katter får vatten, mat och rengjord sandlåda men att kattvakten inte ser katterna mer än möligen som en svans som försvinner upp eller ner för någon trappa i ett stort hus?
Katterna kan ju bli akut sjuka och behöva veterinärvård på två veckor. De hinner till och med dö om de till exempel har någon infektion som bryter ut i början av ägarens semester.
Jag åker bort ibland men jag har åtminstone en som katterna känner igen som tittar till dem minst varannan dag och då stannar hos dem några timmar men får hjälp av någon granne som bor närmare plus att jag har en som har mycket god kattvana att rådfråga om något allvarligt skulle hända. Jag finns dessutom alltid tillgänglig per telefon även om jag är utomlands.
Vad säger ni? Hur gör ni? Kanske skulle man uppmärksamma Jordbruksverket på den här problematiken?

Klart intressant frågeställning. Tänk vad mycket nytt man får att tänka på här på HKiF! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja jag tycker personligen, att just det där med tillsyn två ggr/ är lite knasigt. Låt oss säga, att jag har en kattvakt, som är bra, typ du, Kurran. Mina katter är ju också folkskygga och gömmer sig för främlingar. Men du kommer in, fixar och donar lite, mockar rent i lådan, tar hand om posten, diskar matskålar och ger mat. Samtidigt så tittar du till mina blommor. Din effektiva tid hos mig är kanske 20-25 minuter varje dag. MEn ska du vara laglig, så kan du hafsa igenom det hela en gång, nästa gång så behöver du bara i princip öppna och stänga dörren. Då föredrar jag det första alternativet. Sen att det kan inträffa sjukdom det är ju något som ingen kan veta.
Fy skäms på mig med, jag var ju bara hos mina grannar en gång per dag när de var på semester. Men kvalitetstid anser jag vara viktigare än att man ska gå dit två gånger. Å andra sidan, så såg katterna lättade ut när jag gick… Skönt att slippa den där larviga kärringen, nu när vi har föräldrafritt…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag måste nog också säga att jag brukar se till dem en gång om dagen då jag är kattvakt. Men den tiden jag är där ser jag till att bli allt från en timme till flera timma. Jag fixar och donar med mat, låda och allt sen kan jag sätta mig i soffan och titta på film. Katterna kommer då antingen upp till mig i soffan eller den skygga ligger och iakttar. Jag kan ta med mig virksaker och sitta och virka samtidigt bara för att vara hos katterna lite längre.
//Pia
Ja kvalitet går före kvantitet även med kissar, anser jag.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Håller med! Lagen har nog dessutom inte helt och hållet anpassats för skygga katter som inte direkt älskar att umgås med främlingar.. Om maten är uppäten och ger resultat i lådan får man hoppas att katterna mår bra.

Ooops, vad jag har varit olaglig. Jag kattvaktar hos min grannfamilj ibland. Och då tar jag hand om "allt" annat oxå, tar in posten vattnar blommor, kollar värme etc. Brukar koka mig en kopp kaffe och sätta mig i soffan och titta på TV. Barnen brukar leka med grannbarnens leksaker. Eller ser vi en film tillsammans med grannens spinnmaskiner. Grannarna brukar vara borta över helgen, och detta sker ungefär var 3:e månad.
Närmsta grannarna har utekatter, de brukar komma hit och äta…
Med mina närmsta grannar delar jag djur/barn/ saker. Jag har nyckel till dem och de har nyckel till oss. Jag har t o m tillgång till deras bilar om min bil mot förmodan inte skulle starta.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#6 Vilken härlig grannsämja ni har..=) Jag har likadant med min närmaste granne. De har nycklarna och tittar till missrna när jag jobbar länge eller om jag ska resa bort odyl. Katterna har vant sig vid dem nästan sen de kom t mig. Skyggisen är tom framme o äter om det bjuds på nåt gott när de e där.
Men när jag och grannen skulle åka på kryssning ihop (= 1 dygn) var jag väldigt osäker på hur jag skulle göra. Hade dåligt samvete redan innan jag åkte men bestämde med en kompis som bara kunde va där en gång. Åkte på kvällen, på morgonen var hon där och jag kom hem på kvällen igen. (hm, blir ju tillsyn 2ggr/dygn..) Men som min vän sa så mådde nog kissarna bättre när hon åkt. De hade tryckt under sängen hela tiden hon varit där (hon hade stannat ett tag eftersom jag var orolig) men det syntes att de lekt och var glada när jag kom hem.
Jag tror att det viktigaste med den lagen är att den kan användas när någon missköter sina djur och som en bra påminnelse till de som anser att katter "klarar sig själva"
.
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
Har en osynlig katt under bäddsoffan. Ser henne varannan dag (om jag har tur) men då vet jag att hon lever.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jag har med kattvaktat,, brukar bli en gång om dan,, nisse, mina färäldrars katt blev så ledsen varge gång jag kom för att han inte fick gå ut så det hadde bara vart taskigt att komma oftare, fler besvikelser, när jag var kattvakt i stan åt en kompis så passade jag på att stanna och städa lite så katterna fick sällskap och det var uppskattat när matte kom hem vill jag lova, tycker med det är bättre med en längre stund än två snabbisar, misstänker att lagen messt har tillkommit för de som inte bor ihop med sina katter stadigvarande, har inte läst förarabetena , vore intressant,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nu har aldrig mina katter varit hemma själv, jag är alltid hemma med dem, har ingen avbytare så att åka bort från hemmet är för mej otänkbart.
Jag har valt det livet och visste innan jag skaffade djur att så kommer det att bli.
Att lämna på ett pensionat skulle kosta en förmögenhet eftersom de är så många. men jag har ordnat för djuren vid ev. sjukdom, det är en trygghet.
Intressant frågeställning du väcker här Kurran! Det här kan man ju se på flera sätt naturligtvis. Tanken med lagen är väl god, det gör det möjligt att ingripa snabbare om någon verkligen lämnar katterna vind för våg när de reser bort. Sedan blir det en markering också att man som kattägare har ett ansvar även när man reser bort. Ser man till kvaliteen är det inte säkert att det blir bättre med två snabba besök än med ett lite längre. Är det katter som är lite blygare av sig borde långa besök en gång om dagen vara att föredra där man hinner kolla upp dem lite bättre. Sedan beror det naturligtvis på hur länge kattägaren är bortrest också.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Efter att ha skrivit min frågeställning så kom jag på en sak till som jag nu fixat för min del. Jag har kontaktat de två veterinärer som finns i trakten och sagt till att om någon, dvs kattvakt, som de inte känner skulle komma dit med en katt som är min så lovar jag att betala även om det inte skulle gå att få tag på mig på en gång. Jag har också angivit vem som får fatta beslut om avlivning om det inte skulle gå att få tag på mig. Mobiltelefoner har ju inte alltid täckning.
De gånger jag har varit kattvakt, har det oftast handlat om en helg, eller absolut max en vecka.
Förutom att kolla till dem morgon och kväll, så räknar jag alltid in dem så jag har sett att alla är på plats och mår bra.
Men visst, skulle jag bara gå in och fylla på mat och rensa låda och sen gå, då kan jag inte garantera att jag skulle se dem alla.

De gånger jag haft kattvakt har jag bett om ett besök per dag, just för att jag har skyggisar som ändå inte visar sig när det kommer folk. Det skulle bara stressa dem i onödan med två besök, och som redan sagts, det går ändå inte att se om en skyggis mår bra när den gömmer sig. Matåtgång och lådbesök får räcka som bevis att katterna mår som de ska.

Vi är kattvakt åt min dotters 2 katter om hon är borta nån helg eller 1 semestervecka. Då är jag dit på morgon/fm och em/kväll och då stannar jag i flera timmar och ibland sover jag över för min man är hemma hos våra.
Tycker så synd om dom om jag bara skulle rensa lådorna och sätta fram mat och vatten och sen gå igen. Nääää, det klarar jag inte.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna