Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 619 ggr
hanita
0

missarna har mask

har precis upptäckt en liten spya m ljusa långa smala band. är ganska övertygad om att detta är mask.

har såklart antagit att de små stackarna hade mask efter deras liv i det vilda plus att de äter o bajsar hela tiden, men nu när jag såg masken i kräket fick jag lite panik.. hur ska jag kunna få i dessa 5 skygga katter avmasknings medel??

vilket medel är bäst och effektivast? och hur ska lyckas lura i dom detta, de är ju fortfarande jätte rädda för mig å äter oftast när jag inte e där..

Tezza
0

Jag som väntar hem en väldigt skygg katt och hade tänkt avmaska han innan han träffar mina egna djur, undrar precis samma sak, hur ska man gå tillväga, försöka blanda avmaskningsmedel i maten eller?

Lena
0

I den här artikeln kan ni läsa om maskinfektion hos katt:

http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=488faaf4-4a0d-4448-8069-bae2058fa144

Det du beskriver är typiskt symtom på spolmask vilket också är den vanligaste masktypen katter får. Så gott som alla hittekatter som gått ute har det. Det smittar även från mamman till ungarna via modersmjölken.

Bästa medlet är Banthmith som är en pasta och brukar vara lätt att ge. Fast om man inte kan handskas med katterna får man försöka lägga det i maten och se till att de får i sig allting. Man kan även spruta maskmedlet på kattens tass om det går. De slickar då instinktivt bort det och får i sig medlet. Bantmith ha rhög säkerhetsmarginal vilket gör att det inte är farligt om man ger lite för mycket.

Lycka till!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"