Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 9273 ggr
Lena
0

Bästa behandlingen för öronskabb?

Det är ju tyvärr vanligt att hittekatter har öronskabb. Idag finns det en mängd olika behandlingsmetoder och man blir lätt lite förvirrad. Vad är bäst och mest snabbverkande? Vilka erfarenheter har ni?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Marga
0

Ingen erfarenhet alls men jag puttar..

jalla
0

Det som funkade bra på min kisse var frontline spot-on, fästingmedlet för katt.

Sidentass
1

På den tiden jag hade kullar, hände det att dom blev smittade av skabb från sin mamma. Minns ej nu vad medlet hette som jag behandlade med, det var länge sen nu. Men det var droppar som man regelbundet hade i öronen, och det gjorde nytta.

[LucyInTheSky]
1

Jag använde frontline till mina små när dom kom till mig var dom fulla av skabb i öronen.. Stackarna. Men det funkade bra.

chigak
0

Jag använde stronghold till mina som sattes på i nacken. Det fungerade bra.

martdat
0

stronghold använde jag sisst och det var jättesmidigt fasst det krävdes två behandlingar, negativt är att det är recepptbelaggt och ganska dyrt, men jag har snäll vett som skrev ut en hel del på en gång så jag har ,behövde inte ens gå dit med nån katt, han förtår att jag känner ijen skabb när det är illa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

anebit
0

Jag använde stronghold i 2 omg. i nacken på Lillpysen som hade jättemycket öronskabb när jag tog in honom.

Efter 3 månader var han helt ren i öronen utan öronrengöring som jag tyckte var svårt så jag avvaktade och det försvann iaf även om det tog tid.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Barbro55
0

jag har använt Advocate spot-on det finns både till stora o små katter

öron skabben försvann jättefort

Fagddu
0

Använde något medel som man droppade direkt i öronen. Använder man Frontline precis som vanligt eller måste man sätta det i öronen för att det ska fungera?

mymlanbus
0

Putt för fråga i #9.

[LucyInTheSky]
0

Min vet. sa att jag skulle dropa frontlinen i örat men att få dropparna i örat utan att få det överallt var inte lätt.. Var jätte rädd för att han skulle få det i ögonen..

jalla
0

Min vet. sa att jag skulle ge 3 droppar frontline i vardera öra och resten i nacken på han. Hans öron var aldeles svarta av skabben.

Erika91
0

Sverker har provat, advocate spot-on (2 doser), stronghold spot-on, frontline spot on (2 doser), sprutor i nacken (2 gånger) mot öronskabb och djuprengöring utav sina öron mot öronskabben. Men inget fungerar! Han har även provat otoclean och barnolja och av allt han provat så är det barnoljan som gett det bästa resultatet. Vi vet inte hur vi ska bli av med öronskabben och har haft det problemet sen vi adoptera han (snart 3 år sen). Han verkar få leva med problemet tyvärr, men vi ska nu påbörja en 10-dagarsbehandling med barnolja (råd från veterinären eftersom det är det som gett bäst resultat på Sverker).

#9 Vi använde frontline spot-on i nacken. Ingenting la vi i öronen.

martdat
0

#13 oj då, stackars lille Sverker, har aldrig hört maken, han är väll imun på nått vis mot skabbmedel,,,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Magda
0

#13 ni ska inte prova med frontlinet i öronen då? det ska ju inte ha ngn effekt på öronskabb om man droppar det i nacken om det som jag hört stämmer…

mariia89
0

#13När en av våra katter kom till oss hade han öronskabb då fick vi ett medel i en liiten flaska som vi skulle droppa i öronen i 2 veckor morgon och kväll, och han hade kraftig öronskabb, hade till och med fått en liten propp i hörselgången samt ett hål på trumhinnan, och detta fungerade på honom! Vi fick något annat först som inte funkade =/ Minns dock inte vad något av dom hette, men att man skulle droppa det i öronen, det var väldigt fett iaf., hör med din vetrinär!

Maria

Debattia
1

Hur och vad gör man om man har en mycket skygg katt som har öronskabb. Har hört något om att det ska finnas tabletter, någon som vet mer om detta?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Lena
0

När det gäller Frontline är det ju egentligen inte avsett för öronskabb. Det ska dock fungera väldigt bra om man ger det lokalt i örat. Det är dock inte bara att sätta igång och droppa hur som helst. Medlet ska doseras efter kroppsvikten på katten. (Kommer inte ihåg hur dosen var nu). Lämpligen sprutar men in vätskan med en doseringsspruta så djupt man kan i kattens öra. Sedan masserar man utanpå örat en lång stund så att det sprider sig i örongångarna ordenligt. Just masserandet är det som avgör om behandlingen lyckas eller ej. Man låter öronen vara i en månad innan man gör rent dem. Det svarta som kommer ut är rester från skabbdjurens avföring. Det kan sitta kvar ganska länge i örat även om skabben är död. Många veterinärer behandlar med frontline på det här sättet. Som lekman ska man dock veta vad man gör då det kan ha biverkningar om det blir fel utfört. Metoden är som ni förstå inte särskilt bra för skygga katter.

Barnolja fungerar också mot skabb men man måste behandla 2 ggr per dag under en längre tid. Här är det också viktigt att massera utanpå örongångarna för att oljan ska sprida sig ordentligt. Barnoljan verkar genom att täppa till andingsorganen på skabbdjuren. Kräver att man kan handskas med katten.  

Själva har vi använt Stronghold och Advocate till de skygga katterna. Det har först verkat som det inte hjälpt eftersom det suttit kvar svart skräp i öronen ganska länge. Men med tiden har det dock försvunnit. Veterinären behandlat katterna med Frontline vid ett tillfälle. Det fungerade bra.

#13 Är du säker på att det är öronskabb som Sverker har? Vissa katter har ganska mörkt öronvax som kan påminna om öronskabb. Har veterinären tagit prov?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
0

På skyggisar kommer man inte åt och kan ge dem något i öronen.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Atiz
0

Jag har använt frontline i örat. Det  fungerade bra, men då fick jag doseringsspruta av vet + doseringsråd.
Annars så är nog Stronghold det bästa på skygga katter.

Issa
0

Om man har många katter som ska behandlas kan Bimectin vara mer ekonomiskt. En flaska på 50 ml kostar 215:- och räcker till cirka 80 katter. Katten behandlas i 3 veckor med en behandling/vecka. Till en 3-veckors kur går det år 0,6 ml. Veterinär skriver ut recept på medlet.

Kittekatten
0

Jag vill bara varna för att behandla utan att säkert veta att det är skabb, öroninfektion t ex kan se likadant ut. Jag vet för min ena katt har lurat flera veterinärer och de springer iväg med sina tops, säkra på diagnosen, men icke sa nicke.

Erika91
0

#15 Enligt veterinär skulle vi bara ha det i nacken och inte i öronen.

#18 Diagnosen öronskabb har fastställts av fyra olika veterinärer. Den ena veterinären tog även ett prov, vilket visade sig vara öronskabb. Det var då han blev nedsövd för en djuprengöring.

Angående frontline så fick vi doser för små katter eftersom veterinären inte ville överdosera (hon är väldigt noga med det). Men på receptet och anvisningarna vi fick av henne så skulle det bara droppas i nacken, alltså int ei öronen. Kanske inte det fungera?

#22 Vad är risken med att behandla när katten inte har öronskabb?

monsi
0

Hadde en katt i 14 år

Flera vetrinärer sa öronskabb, öroninflamation de tittade på topsen dock inte alltid under mickroskåp.

De som kollade i mickroskåp sa öroninflamation utan tvekan.

Ingen av dem kollade kattens allmäna tillstånd som var sår bakom öronen o i nacken svårt att hålla vickten, gick upp o ner på samma mängd mat.

Detta började när katten var ca 4-5 år o höll på tills jag var tvungen o låta honnom somna in.

Han hadde inte problem hela tiden utan det  kom o gick, kände mig som världens sämsta matte som inte kunde få rätt på hans öron.

Hans kompis hade problem med uprepade varinfektioner i örat ingen viste varför. Två katter med öron problem ingen vet varför

Sista året av hans liv hittade jag en ny vetrinär, hon konsaterade att katt hadde foder allergi, den andra hadde en tumör i örat.

Alla dessa år  av lidande o resor mm.

Sista året mådde min katt bra tjock o fin , med friska öron, tyvärr så slutade han tåla special fodret o den andras tumör blev större så de fick sommna in tillsamans som de bästa vänner de var.

Barnolja ett par droppar 2gr i ca 14 dagar  är det som har fungerat bäst på alla mina djur när de har haft  problem med ex öron skabb.

Det lindrade även besvären på katten med allergin.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Erika91
0

#24 Vad hemskt. Jag beklagar.