kal på örat!
Jagf har en katt som blir sådär om det är mycket fisk i fodret. Har aldrig allergi testat honom, men då jag märker att han är blir bra om det är låg fiskmängd i fodret så antar jag att han är känlig/allergisk.
Kan det vara lika för dig?

Har nyss bytt foder till Orjen..har haft RC förut, kan det vara mer fisk i Orjen tro
jag tror faktiskt att det är mer firre i Orijen. Vet att jag och grannen satt och jämförde innehåll i foder. Minns att jag tyckte orijen verkade kanon, men sedan så var det nån grej det föll på. Eller så blandar jag ihop det med JWB.

Okey, ska ta och kolla upp det.
Jag har sparat innehållsförteckningen på Orijen, men dom anger inte mängd av varje ingrediens vad jag har kunna se (men man kan väl gissa att det finns mycket lax i Kanada..):
Deboned chicken, chicken meal, turkey meal, russet potato, lake whitefish, chicken fat, sweet potato, whole eggs,deboned turkey, salmon meal, salmon and anchovy oils, salmon, natural chicken flavour, sunflower oil, sun-cured alfalfa, dried brown kelp, carrots, spinach, peas, tomatoes, apples, psyllium, dulse, glucosamine Hcl, cranberries, black currants, rosemary extract, chondroitin sulfate, sea salt.

Köpte ju 20 kg Orijen i sommras…alla katter mådde bra av det då. Dumt att det inte står hur mycke det finns av varje ingrediens. Men kan väl förmoda att det finns mest av det först nämda och minst av det sista.
Som #1 skriver kand det vara en allergisk reaktion. Då brukar det bli som eksem på öronens yttersta kanter. Frågan är om han bara är hårlös eller om du märker att det är någon hudirritation också?
Det vanligaste ämnen som katter blir allergiska mot är fisk. Det är vanligt med fiskmjöl i kattmatsfoder. Har för mig att det är det i Orijen och när jag läser innehållsförteckningen ser jag att det är både laxmjöl, fiskolja från lax och ansjovis och lax i sin naturliga form.
Har hårlösheten kommit sedan ni bytte foder? I så fall tycker jag du ska pröva med ett foder som inte innehåller någon fisk alls under en period. Hills veterinärfoder ska vara utan fisk. T.ex Hills w/d. Det finns även vissa foder som är anpassade för katter med allergi. Sedan kan du även göra ditt eget foder baserat på nötkött eller viltkött.
Om öronen är som lite såriga kan han behöva ett veterinärbesök för att bryta cirkeln. En cortison kur brukar göra susen samtidigt som man byter foder.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Örat är inte sårigt, bara hårlöst, så jag kan nog utesluta exem. Kan ju vara att jag nyss bytt foder. Ska gå tillbaka till Rc och se om det hjälper, dom har ju alltid fått det innan.
Om det beror på fodret då är det exem som det handlar om. Foderallergi helt enkelt. Exem kan även uppstå av andra orsaker än foder. Men just foderallergi brukar sätta sig som exem på öronen.
Andra vanliga orsaker till hårlöshet och irritation på och runt öronen är öronskabb och/eller öroninflammation. Även då är det sårigt eftersom det kliar och katten river sig runt örat.
Om örat inte verkar irriterat då är det troligen inte exem. Kan vara andra orsaker. Vissa katter blir hårlösa när de blir äldre.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Min katt började klia lite vid öronen, de var röda och irriterade, så jag brukade dutta på lite kortison salva för att lindra lite, och då brukade det försvinna.
Nu tog det ju ett tag innan jag fattade vad det var som orsakade detta. Värst var det nog när vi hade Hill´s fisk variant tror jag. Nu sedan jag kopplat ihop detta har öronproblemen lyst med sin frånvaro, bara man tänker sig för vad man köper för foder.

Kan ju vara att han börjar bli äldre, han har ju fått en massa gråa hårstrå med. Han är pigg för övrigt. Vet ju inte riktigt hur gammal han är. Konstigt bara att det blev så över en dag. Han sover ju alltid hoss mig på natten så jag ser hur han mår…han har haft rinnade ögon sedan i sommras, men de verkar inte vara irriterade eller så. Det har jag förmodat att det är för att han är äldre.
#11 Du får hålla ett extra öga på det hela - vilket jag förstår att du redan gör. Se hur det utvecklar sig helt enkelt.

Tack för svar! Ska hålla extra koll på honom. Man är ju som en annan hönsmamma!
#13 Håller också lite extra koll på våran Sagas öra. Vet inte om hon rivit sig själv eller bråkat med någon av de andra katterna. De har lite små rangordningsstrider ibland hon och en av de yngre katterna.
Man blir lätt hönsmamma till katterna.
JA är det allergi, så blir det ju kliande sår.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....