Tillstånd för ladugårdskatter!
Taget från Svenska Jordbruksverkets hemsida:
Behöver den som håller ladugårdskatter på landet tillstånd?
Ja, om det handlar om 10 eller fler vuxna katter (dvs äldre än 12 månader).
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Synd att det inte finns tillsats att man inte får slå ihjäl kattungar…
Många bönder vet inte ens hur många katter det finns hos honom och det kommer knappt någon djurskyddsinspektör dit för att räkna katter.
I Österrike är det lag på kastrering men inte för bönder…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 Fast det där om att man inte får slå ihjäl kattunger står reglerat på annat ställe i Djurskyddslagen. Men får inte döda katter hur som helst. Det ska ske på ett särskilt sätt och bara när kattungen är helt liten. Men man hade naturligtvis önskat ett totalförbud mot sådant barbarsikt handlande.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag ser rött när jag tänker på de bönder som bor runt omkring mig.
Dom bryr sig inte och skjuter av när det blir för många. Ett tag hade dom 40 katter. En mamma hade fått ungar inomhus, när ungarna blev större släppte dom ut dem i stallet att klara sig själv.
Miljö och Hälsovårdskontoret skulle faktiskt kolla upp katthållningen hos bönderna. Hos en bonde släpper även folk som tröttnat på sina katter av dem.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#3 Man kan anmäla sådana bönder till Länstyrelsen som nu har hand om djurskyddsfrågor. Det behövs att kraft tag mot böndernas katthållning den saken är klar.
//Lena