Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 6669 ggr
chigak
0

Introducera katter för varandra.

Då jag nu är på gång att ta 2 eller tre katter härigenom sajten och vi har mammas katt hemma nu så funderar jag på hur man bäst går till väga då man introducerar dem för varandra. Har inte varit med om det tidigare och tänkte därför be er här om lite tips och råd. Vill ju så gärna att allt ska fungera och att katterna ska må bra.

Alexej
0

Är det unga katter brukar det sällan vara problem. Är de äldre är det bra att ha de först i ett rum så att de vänjer sig med er. Röster, lukter osv. Ett mindre rum är alltid tryggare för en katt. Katttoan, mat, sovplats. Låt katten tar allt i egen takt. Den kommer när den känner sig tyggt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

chigak
0

Den katt vi har hemma nu är drygt 1 år och de katter vi är på gång att ta är runt halvåret. Vi funderar även på att ta annelisens gravida hona. Vi får se hur det blir.

Tack för tipsen.

tuska
0

Hoppas ni har stor bostad ifall ni i början behöver sära på dem. Det kan bli lite gruff i början när de kommer från olika ställen och inte känner varandra.

Den dräktiga katten som behöver ett hem med det snaraste, behöver lite ro när hon är ute  för att finna en säker  bo plats till sina kommande ungar och behöver kanske inte utsättas för så mycket stress. något man kanke behöver tänka på.

Ser att ni har ett Gott hjärta till katter, ni vill göra en insats för katter som har det bedrövligt men räkna med att det blir lite "pusslande" innan de lär känna varandra.. jag ser det så att inget får och är omöjligt.  

Uppdatera hur det går.   Jag kommer att med intresse följa den här tråden  // Tuska Inger

chigak
0

#3 jodå vi har stort hus 230kvm och sex rum så visst finns det utrymme att de får ha eget rum i början. Kanon att få lite tips då vi är nya med det här att ha flera katter som kommer från olika ställen. Jag har bara haft en katt eller syskon samtidigt innan.

tuska
0

Alla här på hittekatter hjälper dej med goda råd fråga på om du har funderingar

(kanske ibland för många) så man blir lite vilsen i huvve. 

Ni kommer att själv känna era katter och då får man en alldeles egen magkänsla vad som är bäst för den katten, Alla katter är ju egna individer man kommer att älska dem för vad det är.

Jag är så avunsjuk på er att ha det där stora huset att välkommna dem med.   Säkert blir ni så rädda om era katter att ni gör en rastgård till dem här i vår.

Själv ser mina  rastgårdar ut som  större än mitt lilla husSkrattande

Fagddu
0

Just den gravida honan hade jag nog låtit få ha ett eget rum ett tag. Sen när man ser att hon är lugnare och har funnit sig tillrätta hade jag satt upp en nätdörr emellan så att alla katter kan se lukta och höra, men inte röra. Just för den gravida katten så kan det ju vara viktigt att hon får en egen plats eftersom graviditeten i sig kan göra att hon känner sig stressad från början. Sen får man ju se om hon vill ha besök i sitt rum, hon kanske till och med blir lugnare, det vet man inte, men jag hade tagit det lugnare med henne.

Med din mammas katt och ungkatterna kommer det nog gå mycket smidigare. Det kommer nog att fräsas och morras en del i början, och det är inget att vara rädd för så länge de inte börjar morra på ett aggressivt sätt. Katten är ju ett väldigt nyfiket djur, och om de är runt halvåret/året så är det ju fortfarande väldigt mycket lek i kroppen så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara några problem. Några dagar senare kommer det leka som galningar antagligen. :)

chigak
0

Nu kommer snart Sigge till oss:) Ska hämta honom imorgon ( onsdag) eftermiddag. Ska bli jättekul och spännande. Så nu får vi hoppas att Lisa ( mammas katt) uppför sig och välkomnar honom Glad

tuska
0

Lite gruff från båda hållen får du räkna med,  Låt Sigge undersöka det nya hemmet först, att ge dem godis mat en bit från varandra brukar oxå fungera fast det är lite spott å fräs,

Introduktionen får lov att få ta lite tid.

Lycka till med kissekatten Sigge

chigak
0

tack för era tips.

om ni vill läsa mer om hur det går med sigge så har jag gjort en egen tråd till honom som heter Sigge är här nu. Den ligger under kategorin bilder.

Kramiz Maria & Sigge

chigak
0

Nu behöver jag lite råd från er med erfarenhet av att ta in nya katter när ni redan har katter hemma. Som många av er vet så har ju vi Sigge sedan ett litet tag. Idag kom Mindy och Tiara hem också. Mindy ger sig hela tiden på Sigge och slår efter honom. Hon har klorna utfällda så jag är lite rädd att det ska hända något. Sigge vågar inte säga ifrån.

Min fråga är därför ska vi gå emellan och säga ifrån till Mindy, om vi gör det slutar hon, eller ska vi låta dem reda ut det på egen hand?

Behöver verkligen råd, vill ju bara mina älsklingar det bästa.

tuska
0

Jag tycker inte det låter så allvarligt menat.   kan det möjligt vis vara en inbjudan till lek ?   Det kan bli hårda lekar unga katter imellan.  Jag tror inte du ska gå mellan än iallafall, då kan Mindy bli tuffare. försök att avled dem istället med en rolig leksak,

chigak
0

Nu jagar Mindy alla dem andra katterna. Även Tiara jagar hon och fräser åt.

Ska pröva att leta fram leksakerna och se om det hjälper.

tuska
0

Det är lite spänningar i luften,  allt är nytt å stressar upp henne.

Ta fram transbortburen i fall hon önskar att vara ifred ett tag, eller behöver gömma sej ett tag.   När det smäller här hemma mellan någon katt ja då blir hela gänget griniga, det liksom smittar av sej.

chigak
0

Jo det förstår jag ju egentligen. Bara lite lätt att bli orolig. Just nu är det lugnt. Lisa ligger i husses knä i soffan och Mindy ligger på ryggstödet precis ovanför. Förhoppningsvis blir det lugnare framöver. Så skönt att få lite råd då vi känner oss lite osäkra i denna nya situation.

Men mest av allt är vi bara lyckliga att alla älsklingar är här hos oss nu.

tuska
0

Ni gör det jättebra, kanske blir det Mindy den bestämmande honan, det ska finnas en sån oxå i flockenSkrattande

Det tar lite tid för dem att bli hemma hos er, det blir lite gruff fräs och spott när det blir spända.   jag tycker det låter jättebra jag, inge långsint katt ligger nu fridfullt på ryggstödet.

chigak
0

Nej det har du helt rätt i. Nu känns allt bara fridfullt här. Det är det här vi älskar med att ha katter. Det är så rogivande. För det mesta iafFlört

Tack för dina råd och stöttande ord tuska!

Det är guld värt att ha er alla här på forumet att prata med om allt som uppkommer.

Alexej
0

Det är normalt, de måste göra upp rangordningen. Ofta är det en hona som står längst upp. Sedan är det så att Sigge är kattunge och bli uppfostrat. Och det är viktig för sedan vet alla katter vad som gäller och det bli lugnare för alla.

Det är sällan att det bli allvarliga slagsmål och då får man aldrig gå emellan annars kan du bli illa skadat själv. Bättre att kasta en kudde på de eller nåt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

chigak
0

Låter bra det. Skönt att få höra från er som har mer erfarenhet att det är normalt. :) Verkar ju redan som det börjar lugna sig med.

CatarinaJ
0

När jag fick hem Stisse så tog det ca en vecka innan allt fungerade hundra men de fik ta det i sin egen takt. Det lät mycket värre än vad det var… Jag såg till att båda kunde ha möjlighet att gå undan men att de ändå möttes (som vid matskålarna osv) Idag, ett halvår senare, är de bästa kompisar!

Naquita
0

lycka till med de små liven. Som flera sagt kommer nog Mindy stå högst i rang.  Hon är äldst utav de 3 och tuffast. Hon är stressad och behöver visa vart hon står. Ibland tar det ett tag innan rangordningen är fixad, gå INTE emellan förrän det verkligen är illa. Även om det kan se illa ut för oss när de bara fräser och jagar varandra, är det inte förrän tussar och blod flyger vi ska gå emellan. om vi går emellan för tidigt, kan det förstöra rangordningsfixet en lång tid framöver.

pussa tjejerna från f.d stödmatte!

emjon
0

Även jag tycker att de inte låter oroväckande alls utan ganska naturligt och låt de fixa det själva.

Om du vill hjälpa till lite så är en Feliway adapter inte alls fel att sätta in i början så katterna blir mer harmoniska. Jag tycker det är guld värt när jag ser hur mina katter uppskattar det. Finns att köpa hos veterinär eller Apotek startkit kostar 380:--400:- refil 194:-215:- och räcker ca 1 månad.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Fagddu
0

Jag tycker som de andra. De låter som de bara håller på att göra upp om vem som ska få äran att bestämma. Herre på täppan liksom. Jag brukar skrika på mina katter ibland när de kommer ihop sig, men inte för att skälla på dem, utan bara för att de inte ska låta så mycket och välta ner saker. Själva rangordningen dem emellan lägger jag mig inte i, inte så länge de inser att JAG är viktigast. ;)

Tror att det är därför Sigge inte försvarar sig, han godtar helt enkelt att Mindy är större, starkare och hona. :)

Feeliway ska ju lugna många kattnerver. Adaptern är ju strålande för ett sånt här tillfälle. Sök på det på Forumet om du inte vet vad det är.

Sprayen är också jättebra, framför allt om du måste ut och åka med dina små. Det lindrar lättare fall av åksjuka och stress. :)

Ser fram emot ännu fler bilder och berättelser om alla upptåg. Skrattande

chigak
0

Tack alla för era tips och råd. Det är bara jag som blir lite orolig när man inte är van att ha så många katter i huset. Idag har det varit lugnt hela dagen.

Nu busar de ihop istället. De är sååååå söta.

Alexej
0

Här är artikeln om Feliway!

Simson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina katter bodde ihop i tio år och var vänner. Som ler och långhalm eller vad det nu kan heta. De sov tillsammans när jag gick hemifrån och när jag kom hem. Däremellan hittade jag ibland stora sjok med päls när de "slagits". Mina grabbar brottades brutalt. Två enorma retstickor och två pokeransikten så jag trodde alltid att det var den som kom och skvallrade och var ynklig det var synd om. När jag lurpassade på dem såg jag att det oftast var den som klagade hos mig som startat det hela. "Fulingar" var de! Skrattande

Så det kan som sagt var låta mer än det egentligen är. Glad

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

chigak
0

#24 Jag har läst artikeln nu. Det låter ju jättebra med Feliway.

Jag tror inte vi kommer behöva ha en i huset för idag har allt varit lugnt. Glad Så härligt.

Jag har köpt Feliway spray idag som jag tänker använda i transportburen när vi ska ta med Sigge till veterinären. Han gillade inte riktigt transportburen när han kom till oss så jag tänkte det kan vara värt att prova om han mår bättre då.

chigak
0

Nu kommer jag med frågor igen. När katterna äter så skulle Mindy äta upp all maten om inte vi sa ifrån. De får varsin skål men hon äter supersnabbt och sen kör hon bort de andra från deras skålar.

Är det rätt att säga ifrån så att alla får sin mat?

Borde vi ge dem maten i olika rum kanske?

Alexej
0

Det med olika rum är jättebra. Du menar blötfoder? För torrfoder kan alltid står framme. Men här är det också slagsmål när det bli blötfoder. De älskar det och instinkten att äta så mycket som möjligt sitter ju kvar. Jag brukar ge i några omgånger så att alla få…

chigak
0

Jo jag mena blöt foder. Glad Torrfoder står framme hela tiden på båda våningarna. Ska testa det med olika rum imorgon. Vill inte att de ska känna sig för stressade vid maten.

Gronstedt
0

Fler frågor på temat att introducera katter för varandra:

Vi hoppas ju att Tigern från Stora Höga ska kunna stanna här om det inte går att hitta den rätta ägaren. Men när Tiger åkt hem till partnern igår och Tuffs (huskatten) fick komma in i badrummet, så gick Tuffsen med stela ben, riktigt stridsberedd, och när han luktade på filten där Tiger legat så morrade han. Hela katten var på helspänn.

På katthemmet sade de att han ville vara ensamkatt, att han fått ett hem med en annan katt förut med det hade inte fungerat. Tuffs är gissningsvis tre eller fyra år. När inte andra katter är i närheten är han en försynt kisse som bli ledsen och drar sig undan om man inte aktivt bjuder in honom att komma upp i knät eller i sängen.

Så vad tror ni? Är det kört att försöka få honom att acceptera Tiger? Tuffs var ju här först och det är hans hem.

Gronstedt
0

Puttar för min fråga …

Gronstedt
0

Ingen som har tips kring problemet i #30?

mymlanbus
0

Har inte en aning men puttar…

mariia89
0

Tuffs verkar ha samma typ av beteende som min katt Morris. Vi hade honom själv i ca ett år då han också hälst ville vara ensamkatt, och blev underlägsen ihop med andra katter, och är väldigt osäker i sig själv. Han hatade verkligen andra katter, morrade och hade sig.. Men sen kom det ett litet akutärende från en kompis till mig där hennes kompis inte kunde ha kvar sin katt Freja, en kastrerad hona på ca 8 månader. och jag tänkte att jag får väl prova.. Morris tog väl inte detta så värst bra, han morrade och hade sig (det gör han fortfarande så fort hon går förbi eller kommer för nära, ca 1 år sen hon kom till oss) Men dom slåss aldrig men han ska helt klart markera och visa att han bestämmer. Sen kom alvin in i familjen som helt enkelt bara flyttade in hos oss, och han var en okastrerad hane på 2-3 år och honom accepterade han… Visst dom ligger ju inte ihop och sover men han morrar aldrig åt honom.. katter är bra underliga :) Så man kan aldrig räkna ut om dom funkar ihop eller inte. utan enda sättet är att pröva.. Så jag tycker iaf att du ska ge det en chans!

Maria

emjon
0

#30 Enligt mina erfarenheter under åren så säger jag också att det går inte att säga i förväg för det handlar om kemin mellan katterna. Det har hänt mer än en gång att jag blivit förvånad hur katterna reagerat. Ibland går det bra direkt och en del blir bättre efter en tid när de kan få lära känna andra katter.

Precis som med oss människor vissa älskar man en del kan man fördra och andra tål man inte.

Hoppas att ni kan behålla Tiger om ni inte hittar någon ägare.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren