En fråga om allergi
Jag ska få hit en kompis som är allergisk mot katter… Hon vet inte så mycket om det då hon undviker hem med katter. Hon får kli i ansiktet osv. Sist hon fick det var hon hos någon som hade 13 katter och de var bara inne. Här e ju 5 men de är mest ute. Vad finns det för mediciner? Kan man köpa receptfritt eller måste man gå till läkaren först…
Jätte tacksam om ni som har det eller vet någon som har allergi kan berätta lite tips :)
Det finns många bra receptfria mediciner på apoteket. Rådfråga dem så hjälper dem dig att välja vilken du ska ha. :)

clarityn är en receptfri allergitablett finns på apotek, se till att du har städad ordentligt dammsugit golv o möbler,torka gärna av golven..vädra lite innan hon kommer.lycka till.

"Kli i ansiktet?" Menar du i näsan, dvs hösnuva, eller ögonen eller vad?
Det finns som sagt receptfria tabletter som hjälper mot kliande ögon och hösnuva. Jättebra om hon börjar ta dem några dagar innan hon kommer till dig och dubblar dosen medan hon är hos dig.
Sedan finns medel som hjälper enskilt mot antingen kliande ögon (alltså ögondroppar) eller mot hösnuva (nässpray).
Jag klarar ögonen med vanliga allergitabletter men däremot näsan vill ha en extra skjuts medicin så jag använder tabletter och nässpray. OM hon ska använda nässprayen är det dock viktigt att hon börjar med den ca en vecka innan hon kommer till dig, för att det ska ha bra effekt, så sprayen är bra ur ett långtidsperspektiv (som när man som jag bor med katter på heltid) men inte för en par dagar.
Det kan börja klia runt munnen typ.. Ögon kan klia tror inte det är såna problem med näsan dock.