Midsommarkransen i Sthl.
Har en bekant i Midsommarkransen i Stockholm som vill ta en av mina skyggisar . Det är en man på 75 år. Han är en stor djurvän. Har haft katter i hela sitt liv. Sista katten avlivades för c:a ett halvår sedan p.g. a. sjukdom .Hon blev 18 år. Jag vet att katten får det mycket bra hos honom men det finns en hake som gör att jag är tveksam.Han är mycket pigg och utåtriktad,håller på med en hel del aktiviteter,men har inget riktigt socialt nätverk. Vad hade ni gjort i den här situationen ?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Jag hadde nog begärt en backupp, dvs någon som lovar ta ansvar för katten om mannen senare inte klarar det, i detta fallet kan ju tyvärr katten överleva husse och om han måsste bo senare på nått äldreboende så är de ju kända för att inte acceptera djur, behöver ju inte vara någon som måsste ta katten, permament, bara något tar ansvaret att ta hand om kissen till nytt hem hittas, låter hårt men om jag ska va realist så tänker jag så, annars låter det ju som ett bra hem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag håller helt med dig martdat. Jag funderar också i dom banorna.
Om han haft någon som haft nyckel till lägenheten, någon man kunnat ringa om han inte svarar, kunnat gå och kolla, ta hand om katten tills man hämtat den eller hittat ett nytt hem .
Han har många bekanta men ingen riktig vän som kan ställa upp i vått och torrt, har varit sambo.o.s.v. men är nu helt ensam.
Funderar också om man kunde ta kontakt med något katthem i närheten och fråga om dom kan ställa upp om där skulle hända någonting?
Debattia
Kanske en äldre omplaceringskatt, t ex från ett dödsbo är lämpligare för honom? En skyggis är ju inte så mycket sällskap som han kanske hoppas på?
Brukar åka till Skåne och brukar hälsa på mina katter. Har fastnat för en som han alltid pratar om. Detta är inte lätt.
Debattia

finns många sidor av saken, om vi är realister på ett annat sätt så får katten tydligen ett bra hem och du kan hjälpa någon annan så får problemet förhoppningsvis lösas när det kommer, om det kommer, det vet man ju i oför sig inte, egentligen skulle varenda människa ha en backupp, man vet aldrig vad som händer med en, ja svår fråga.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det är det som är problemet, att det finns flera sidor av saken.
Han har handlat kattmat,skickat pengar till katterna. Har sagt honom att han måste skaffa någon som kan ställa upp och hjälpa till ifall det händer honom något, sagt han kan gå och ringa på i huset och fråga om där finns någon kattvakt. Han säger att det enbart bor unga människor i huset förutom honom och dom är inte intresserade av katter.
Jag hade kunnat hitta hem till denna katt om jag inte hade tänkt på honom och att han vill ha den. Det är den som är tamast nu, det är märkligt för varje gång jag hittat ett hem till den som blivit tamast kommer alltid en av de andra skyggisarna fram och börjar kela, blir den tamaste.
Debattia
Ja vad jobbigt? Svårt vad som är bäst men om han har fäst sig vid katten och kanske själv är ensam kanske du ändå skulle våga prova?
Du skulle inte kunna tänka dig att själv ta tillbaka den och omplacera den om han skulle bli intagen på hem eller så? Han reser väl kanske inte så mycket så till vardags kanske han inte behöver en back-up?
Sen vet man ju inte. Om katten väl bor där kanske någon granne ändå ställer upp tillfälligt om det behövs även om de inte är så intresserade…. Han kan ju sätt upp lappar i affären efter kattvakt, eller du kan hjälpa honom att leta på www.grannar.se , där kan man hitta kattvakt som bor i närheten.
Tack så mycket för tipset med grannar! Det ska jag kolla upp och själv sätta in en annons.
Debattia
En gammal pigg människa behöver en katt att ge och få kärlek av. Man håller sej friskare å piggare med ett husdjur
Håll kontakten med honom, han vill nog ha någon oxå som han kan få prata med om sin katt. Det lär väl ordna sej om det skulle bli sjukdom med i bilden.