Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 876 ggr
Engla
0

Djurskyddet Sverige

Är det något katthem här inne som är medlem i Djurskyddet Sverige?

Vill ni berätta lite vad det innebär om man som katthem skulle vilja bli medlem där?

Jag ringde och frågade dem, men fick inte så mycket till svar, tycker jag. Mest att man skulle betala en medlemsavgift för varje medlem som föreningen hade.

Berätta gärna om era erfarenheter! Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

gulliver
0

Jag vet inget men hoppas någon vet för det är intressant.

Engla
0

# 1 Ja, det hoppas jag också. Har för mig att det har varit lite blandade åsikter.

Alexej
0

Kolla med Miranda. De var medlem i djurskyddet men gick ur. Då får du höra för-och nakdelar: mirandaoudetanke@telia.com

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sofia-85]
0

Vi är med i Djurskyddet… Det har hittills bara varit positivt. Men ja är inte så super insatt ännu då ja har nog med mitt egna :) Men det finns säkert positiva och negativa saker så e det ju med allt :)

Debattia
0

Vad innebär det och varför går föreningar med i djurskyddet? Är det dom som har tremånaders regeln?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

spookie
0

Mycket bra fråga Engla!

Fördelen med att vara med i Djurskyddet är väl att man som förening kan ansöka om bidrag samt är man automatiskt med i deras kampanjer som t.ex. TV-serien "Hitta Hem".

Det kostar dock rätt mkt för en förening att vara medlem i Djurskyddet. Avgiften är baserad på hur många medlemmar föreningen har.

Djurskyddets största bidragstagare är Djurhemsföreningen som i år fått 300.000:- att fördela till behövande katthem. Det är Djurhemsföreningen som har 3-månaders regeln.

martdat
0

Ska man bli medlem så bör man väll dela deras värderingar nåttsånär kan jag tänka, bla,

_Kattungar som har hanterats av människor före 8 veckors ålder blir i regel tama.
_
_Katter som är födda ute, men som har haft en viss kontakt med människor som t.ex. har matat dem ute sedan de var små kan bli mer eller mindre tama. Ofta fortsätter de dock att vara skygga för andra människor än just de som matat dem. Dessa katter kan därför vara svåra att omplacera hos främmande människor.

Vuxna, förvildade katter som levt hela sitt liv ute, utan närmare kontakt med människor blir aldrig tama. De upplever bara stress vid kontakt med människor och ska därför inte fångas in och försöka omplaceras._

De förespråkar avlivning av förvildade katter har jag för mig,  Läs på deras hemsida rekomenderar jag, det finns bra saker men även knasiga,, enl mig, http://www.djurskyddet.se/djuragare/katt/djurskyddetskattpolicy.asp

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sofia-85]
0

Men det är ju upp till katthemmen vad de ska ha för regler… Bara att Djurskyddet skriver vad de anser.

Alexej
0

Fast det är lite dubbelmoral. Genom att vara medlem i Djurhemföreningen akceptera man deras regler och det är 3-månadsregeln.

Och Djurhemsförening sponsras av Djurskyddet Sverige. Det är som ett tyst godkännande. Och om inte anslutna föreningar protesterar kommer de inte att ändra sina regler.

Ett seriös katthem borde därför bojkottera båda föreningar.

Jag tror att Göteborgs Katthjälpen slutade därför hos Djurskyddet, för att Djurskyddet som sagt sponsrar Djurhemsförening.

Sedan är det nog ingen stor ekonomisk vinst att vara med där för avgifter är nog rätt höga men kommer inte alltid tillbaka som bidrag.

Men det är synd, för det vore perfekt med en stor förening där alla katthem är anslutna för att få stöd och hjälp.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Engla
0

När jag ringde Djurskyddet så sa hon att katthem oftast blir medlemmar i Djurhemsföreningen. Då sa jag att jag trodde att de använde sig utav 3-månaders regeln. Det visste hon inget om…

Jag ska maila Mirandra och fråga henne.

spookie
0

Att Djurskyddet inte skulle känna till 3-månaders regeln är lögn.

Tvärtom är det så medvetna om att det sticker seriösa katthem i ögonen att de inte vill kännas vid att regeln finns.

Djurhemsföreningen i sin tur är i stort behov av fler medlemmar och har insett att regeln inte är så populär. De ska tydligen därför "försköna" formuleringen för att locka till sig fler Djurhem.

Alexej
0

Mirandas svar på varför Göteborgs katthjälpen gick ur Djurskyddet:

Anledningen till att Göteborgs Katthjälp gick ur Djurskyddet Sverige (DS) är flera.   När vi ansökte om bidrag för underhåll av katthem (färg, byggmaterial o.d.) skulle dom skicka vår ansökan vidare till Djurhemsföreningen då det var denna förening som hade hand om bidrag för underhåll av byggnader… ??? Vi har ju medveten inte anslutit oss till Djurhemsförenigen pga deras löjliga 3 månaders regel….Vi ville inte bli medlem heller så då kunde vi inte heller få någon bidrag för underhåll av byggnaderna. Vi kör inte med dubbelmoral, så det blev inga pengar.    

Vidare ska man betala 85 kr för varje medlem man har i sin egen förening. Samtidigt kan man söka bidrag för ca 20 000 kronor per år. För oss betyder det att det kostar oss att vara med i DS istället för att det ger oss någon ekonomisk fördel. Det är väl trots allt av framförallt den anledning dom flesta djurhem är med och att folk ger gåvor och t.o.m. arv, att det ska komma till den praktiska djurskyddsverksamheten? Studerar man DS årsbokslut kan man bara konstatera att en liten del hamnar där det borde hamna.  

Droppen som gjorde att vi gick ur var att dom inte lever som dom lär vad som gäller TNR. I deras kattpolicy står att läsa att DS har accepterat TNR som tillfälligt lösning. Jättebra ju, för det är precis vad det är! Men i praktiken rekommenderas fortfarande avlivning av skygga och förvildade katter. T ex när man kunde chatta med DS efter Hitta Hem var det någon som undrade vad man borde göra med förvildade katter, ja, då var svaret av avlivning var det bästa! Inte ett ord on TNR! Vidare har bland annat Lena Halberg f.d. förbundssekreterare hos DS, hela tiden propagerat sin egen åsikt om TNR istället för att förestå DS och deras policy. Bland annat vid viktiga möten vid länsstyrelsen och i riksdagen sågade hon ner metoden totalt, hon körde sitt eget race medan hon var där som förbundssekreterare som borde förestå DS och deras policy.  

Kort sagt tycker jag personligen att dom är oseriösa och okunniga, titta bara på det sättet dom uttalar sig om förvildade katter! Dom är nog glad att vi gick ur för det var pga oss att dom var tvungen att ta ställning till TNR då vi vid första ansökan inte fick ansluta oss just pga att vi jobbade med TNR. När vid sen skickade en ny ansökan inklusive ett yttrande från djurskyddsmyndigheten att det är helt legalt att jobba med TNR i Sverige var dom tvungen att ansluta oss och ta ställning till metoden.

Engla
1

Nu vet jag med säkerhet att det inte blir något medlemsskap i Djurskyddet för oss. Flört

Alexej
0

Bra inställning, Engla!

Tycker det låter skandalöst. Snart känns det som om man vill vara seriöst och värna om skygga katter då ska man inte vara med i Djurskyddet Sverige.

Fast jag tycker det är jättetråkigt. I Tyskland är alla katthem anslutna till "Tieschutzverein" - Djurskyddsförening. En väldigt stark och politisk huvudförening. Så borde det också vara i Sverige….

Engla
0

Tack för alla svar! Jättesnällt att så många ville svara. Glad