Djurskyddsinspektör eller inte
3 hankatter och en hona bodde i ladugården och uthus hos en släkting där de får dåligt med mat .Förra året sent på hösten föddes 4 kattungar och mmamman försökte ju få ihop mat och gav sig på kycklingar som släktingen X hade i ladugården.En sån katt skulle inte han ha kvar och dödade mamman med en yxa.Jag vet inte hur gamla ungarna var då men kanske 5-7 veckor.Jag fick reda på att det fanns kattungar för att min mamma var där och hälsade på.När jag pratade med X så fick jag gärna ta kattungarna utom en liten hona.Nu var det en annan kattvän som tog kattungarna då jag hade två nykastrerade hittekatter hemma.De är långhåriga och gråaktiga , jättefina katter.Vi har ett flertal gånger åkt till X för att få honom att kastrera katthonan och har erbjudit oss att betala för det men han tycker inte att det är naturligt att kastera.Han är en gammal bonde..Kattungen som blev kvar är ganska skygg och nu har hankatterna också blivit skyggare för då anser han att de jagar bättre.Kattungen är nu vuxen-åtminstone tonåring och fick ungar i somras.Det är bara en kattunge som har synts till så om de var fler från början så måste de ha dött.Det finns ju många faror för kattungar som lever utomhus.När jag var dit igårkväll såg jag kattungen och den var alldeles klotrund,Visserligen är den långhårig men den har säkert mycket mask precis som de omhändertagna kattungarna hade.När mamma och jag hälsade på i somras och såg att det hade kommit en kattunge frågade jag hur X hade tänkt sig- han ville ju att det skulle komma kattungar som kan lära sig att jaga och äta råttor.Han svarade att jag får gärna ta den för jag tyckte att det var så kul förra gången.Vi har försökt att övertala honom att vi skulle få ungen tidigt för att den skulle bli tam och lära sig gå på låda ordentligt och då måste vi ju låna mammakatten ett tag också- med syfte att få henne kastrerad.Det gick inte.Jag kommer att ta kattungen men nu kan vi inte plocka mer kattungar.Katterna som är där får inte tillräckligt med mat (Jag har inte kunnat låta bli att ta med en påse med mat när jag har varit där men det är ju bara ibland).En långhårig hankatt ser ganska tovig ut och de är säker fulla med mask allihop.X försökte förresten slå ihjäl en av hankatterna men misslyckades.Ingen av katterna ser skadad ut på det viset så X kanske missade.Om djurskyddsinspektören skulle komma dit är det inte säkert att någon katt skulle visa sig och då är det möjligt att X helt enkelt skulle slå ihjäl katterna så att det inte skulle finnas några katter där vid nästa inspektion.Vi har faktiskt tänkt på att kidnappa honan för att fler kattungar skulle slippa födas men han är ju hemma så mycket och jag vet inte när han är borta.Det finns räv i närheten så man skulle kunna skylla på den.Jag kan tillägga att X är en mycket envis man inte bara i den här frågan.Hur ska jag göra?
r
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Har du pratar med X om att du funderar på att kontakta djurskyddsinspektör? Kanske kan du "hota" med det och ställa ett ultimatum om att antingen så låter han dig ta hand om katterna eller så anmäler du honom. Visserligen låter det som svår person att ha att göra med så det kanske inte går att resonera sig fram till en lösning. Men han borde väl lika gärna kunna lämna katterna till dig som att slå ihjäl dem tycker man. Hoppas du hittar en bra lösning för katterna.
Så länge kanske det kan vara en ide att blanda avmaskning i mat och ställa ut till dem, så kanske de iallfall kan slippa sina maskmagar i väntan på större förändringar. Lycka till!

Gör dom inte oanmälda besök då… så han inte hinner slå ihjäl dem innan… då skulle jag helt klart ringa dem… för att få stopp på eländet!!
Svårt ärende. Du kan ju alltid ringa djurskyddsinspektören och rådgöra med denne hur du ska göra. Mannen ifråga är ju helt klart så olämplig kattägare som man kan bli.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rng Djurskyddsinspektören, och be dem att bara dyka upp för katterna blir ihjälslagna annars. Säg att det brådskar.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

usch… va tragiskt :( hoppas det ordnar sej.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Att bara kidnappa katterna lär inte hjälpa så mycket, han skaffar väl en ny katt istället…
Är inne på samma som de andra, prata med djurskyddsinspektören och hör vad som kan göras. Oanmält besök skulle kanske fungera.
Hoppas också det ordnar sig.
Vid ett oanmält besök är det mycket möjligt att de inte ser till några katter alls ,Katterna är förmodligen ute och jagar och letar mat och de kan befinna sig långt därifrån.
Vad jag är rädd för är att djurskyddsinspektören åker därifrån och att X sedan löser saken på egen hand genom att döda katterna.Annars tror jag inte att det är någon risk för han vill ha katter som fångar möss.När det gäller kidnappning så var det bara honkatten som det gällde för att det inte skulle födas fler kattungar där.
Men om man spekulerar i att djurskyddsinspektören skulle ta katterna. vad händer sedan?Jag har svårt att ta emot 4 vuxna katter då jag har över maxantaler redan nu och Samvetet har för många katter och då är risken att de avlivas.
Sedan är det möjligt att X skaffar sig nya katter eller kollar djurskyddsinspektören hur det är på stället efter omhändertagandet?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Djurskyddsinspektören kommer inte att dumpa katterna på dig, utan förmodligen ett djurhem. de kan också rekommendera ägaren att kastrera katterna. Görs inte det, då tar de katterna. Så det är inte så att de svischar in och rycker katterna ur händerna på honom. De berättar för honom att det han gör är ett brott mot djurskyddslagen som i teorin kan ge fängelse. Detta ger honom en chans till bättring. Så då vill de ha kvitto på att kastrering är gjord. En bra inspektör alltså. De andra skiter väl högaktningsfullt i det hela. Suck. Kidnappa helst inte katten, men om det är det enda som räddar henne så kan jag inte säga emot.
En bra inspektör kollar upp läget också. De kommer dessutom vilja att han vaccinerar, id-märker och ger dem riktig mat. Så det lär svida hos honom.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Har du en kamera, så försök fotografera katterna. Alltid bra med bildbevis. Djurskyddslagen har skärps, så att det inte bara är djur som hålls för livsmedelsproduktion, som det ska värnas om.
Ta en titt på www.djurskyddsmyndigheten.se.
Mettan
-----------------------------------------------------------------
Nya EG-förordningar träder ikraft den 1 januari 2006
Sedan flera år tillbaka har det inom Europeiska unionen (EU) pågått ett arbete med att skapa nya och modernare regler inom livsmedels-, foder-, djurhälso-, djurskydds- och växtskydds-områdena. De nya EG-förordningarna om foder- och livsmedelshygien samt om offentlig kontroll utgör en omfattande reglering av de samhällssektorer som behandlar dessa frågor.
Eftersom EG-förordningar, till skillnad från EG-direktiv, inte omarbetas till nationella föreskrifter gäller samma regler inom hela EU. I EG-förordningarna finns både generella bestämmelser och bestämmelser med hög detaljeringsgrad. Förordningarnas bestämmelser påverkar därmed det svenska regelverket på samtliga nivåer. Några av bestämmelserna riktar sig direkt mot medlemsstaten, som bland annat skall se till att förordningens bestämmelser kan verkställas. Andra bestämmelser riktar sig till myndigheter och anger vad dessa har för uppgifter. En del av bestämmelserna är generella och anger grundläggande principer och mål för den offentliga kontrollen. De anger också hur kontrollsystemet skall organiseras både på nationell nivå och på gemenskapsnivå.
De nya EG-förordningarna träder ikraft den 1 januari 2006. De innehåller inte några specifika regler för djurskyddet, utan dessa återfinns i redan befintliga direktiv, t.ex. värphönsdirektivet, svindirektivet, kalvdirektivet, transportdirektivet. Däremot ställs, i två olika förordningar, krav på att kontrollen av djurskyddsreglerna följs.
De förordningar som framförallt berör djurskyddet är:
- Förordning (EG) 882/2004 (kontrollförordningen) angående kontroll av efterlevnaden av foder, livsmedel, djurhälsa och djurskyddslagstiftningen,
- Förordning (EG) 854/2004 angående särskilda kontrollregler för livsmedel av animaliskt ursprung.
De viktigaste konsekvenserna av förordning 882/2004
- Begreppet tillsyn ersätts av begreppet offentlig kontroll.
- Den offentliga kontrollen ska
- som huvudregel genomföras utan förvarning,
- genomföras regelbundet samt vara riskbaserad,
- vara opartisk, enhetlig och av hög kvalitet,
- vara effektiv och ändamålsenlig, - De behöriga myndigheterna ska se till att någon intressekonflikt inte föreligger för kontrollpersonalen.
- Krav på effektiv och ändamålsenlig samordning mellan berörda behöriga myndigheter.
- Krav på revision av hur den offentliga kontrollen utförs.
- De behöriga myndigheterna ska se till att all personal som utför offentlig kontroll får lämplig utbildning och regelbunden vidareutbildning vid behov.
- Krav på skriftliga inspektionsrapporter.
- Krav på åtgärder från de behöriga myndigheterna vid bristande efterlevnad av regelverket.
- Det skall finnas en samlad flerårig nationell kontrollplan, som bl.a. skall omfatta djurskyddskontrollen.
De viktigaste konsekvenserna av förordning 854/2004
- Besiktningsveterinärer vid slakteri kommer att få ett avsevärt utökat ansvar för djurskyddskontrollen på slakteri samt på transporter till slakt.
- Kommunen och besiktningsveterinärerna kommer, när kontrollsystemet är på plats, att få ett delat ansvar för djurskyddskontrollen på slakteri.
På departementsnivå pågår anpassningar av djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539) till de nya EG-förordningarna.
Djurskyddsmyndigheten arbetar för närvarande med att ta fram en ny föreskrift om offentlig kontroll.
0 Författningar L 1, Djurskyddslag 1988:534 L 2, Djurskyddsförordningen 1988:539 L 4, DFS 2004:9 : Djurskyddsmyndighetens allmänna råd om tillsyn m.m Förordning (EG) nr 882/2004 Förordning (EG) nr 854/2004 Förordning (EG) nr 853/2004 Förordning (EG) nr 852/2004
0 Läs mer PowerPoint-presentation om hygien- och kontrollförordningen PowerPoint-presentation om tvärvillkoren Faktablad från Jordbruksdepartementet Förslag på fyra nya lagar för bättre livsmedelssäkerhet och djurskydd Livsmedelsverkets webbplats : Samlad information om den nya livsmedelslagstiftningen

Vilken jobbig sits för dessa stackars katter! Vilken envis karl du har stött på. Hur många katter har han? Du måste berätta hur det har gått!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis