Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 926 ggr
vanessa
0

Lagar som måste ändras/följas

Okej, nu har jag gjort ännu en djupdykning i Helena Striwings bok "djur som brottsoffer". Där skriver hon önskemål om förbättringar för djuren.

**1. Det bör vara straffsanktionerat att vägra inspektion.
**Håller med, en djurplågare kan nu motsätta sig inspektioner och kan då piffa till allt till senare dag.

2. Inspektion ska inte föranmälas
Varför ska man säga till när man ska komma? Då får man se en uppsnyggad version, som mer är från sagans värld en denna.

**3. Tvångsmedel till den som tillhanda håller hus/fastighet
**Det ska få folk att tänka efter innan de hyr ut fastigheter. Kanske kan de då även ha sporadisk koll på att saker sköts.

**4. Djur i porr.
**Man skogstokig på detta djurplågeri som enligt dagens lagar inte ens är olagligt. Det måste och ska skärpas enligt henne.

**6, 7, Veterinärers roll, hemtjänstens bl.a.
**Distriktsveterinärer är skyldiga att se till att djurskydd efterlevs. Men inte andra veterinärer. Så hon vill att det ska gälla dem alla. Håller med. Hemtjänstpersonal får inte larma när de märker att djur far illa, får då bryter de mot tystnadsplikten. Men hallå, skulle barn kunna misshandlas, eller partner men vårdhavarens liv ses som viktigare?

**9. Skydd mot familjevåld
**Ja, ni förstår. Idag har djuren ingen rätt.

**10. Brottsoffer
**Idag så betalar brottslingar till brottsofferfonden när de straffas. Däremot så behöver inte de som plågat djur göra det. Låt dem betala och låt de pengarna gå till djurhem.

**11. Straffstadgande
**Okej, att straffen är mesiga är vi alla medvetna om. Hon som kollar detta hela tiden undrar varför drott mot djur som först ska ge fängelse övergår till villkorlig dom.

Detta är några mycket intressanta synpunkter från henne. Vad tycker ni?

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Helt klart både kloka och intressanta synpunkter som Helen Stirwing kommer med! Det är med andra ord en hel del som haltar i Svensk lagstiftning idag.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Medhålles. Tycker det borde vara självklart att man som hemtjänstpersonal osv får anmäla om man ser vanvård. Vi har en sån situation där min mamma bor. Ett utvecklingsstört par som har 6-8 katter samt en hundvalp som far extremt illa. Valpen får nästan aldrig gå ut utan är fastbunden i elementet i badrummet, där den gör sina behov. Det STINKER ammoniak i lgh och gud vet hur katterna mår. Detta har jag fått höra av grannarna som försökt påverka genom att ringa hyresvärden. Jag kommer att ringa djurskyddet i morgon dag för detta får bara inte fortsätta.

Evangeline

Lena
0

#2 Bra att du tar tag i detta Evangeline. Tyvärr får det ofta gå för långt innan något görs……

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Bra Evangelina, du är en ängel som tänker på dem. För så ska varken djur eller deras ägare ha. Prata med djurskyddsinspektören i kommunen. Du ringer alltså direkt till kommunen och ber dem koppla till rätt person. De kan då koppla till miljö- och hälsovård. Brukar vara samma människor ibland. Men blir rätt ändå. Håller tummarna.

vanessa
0

Puttar upp i hopp om fler svar.

evangeline
0

Den eländiga familjen har ju så klart flyttat och ingen verkar veta vart. Suck. Men jag har några krokar ute och håller ögonen öppna…

Evangeline