Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 960 ggr
gulliver
0

VARNING!! Kattplågare i Skåne

Följande mail kom till en katthjälpsförening i Malmö:

Jag bor i vad jag trodde ett lugnt villaområde i gamla Käglinge. Det verkar som om vi fått problem med kattplågare i området! Vi har tre katter som får gå ut och lufta sig en stund efter vi kommit hem från jobb, de kommer alltid in före skymningen och är inne nattetid. Naturligtvis är man orolig när de är ute, men de är lyckliga när de får springa fritt utomhus och det är svårt att ta den glädjen ifrån dem.

I våras (mars) kom katten Lennart hem och hade blivit skjuten med luftgevär i bröstet! Diabolen hade inte trängt in i kroppen, utan orsakat ett fult sår som veterinären tog hand om. Denna händelse chockade oss och jag talade om för våra grannar med fem katter vad som hänt. Jag polisanmälde också händelsen.

Några veckor senare kommer grannens katt Vitnos hem med benet släpande. På djursjukhuset konstaterades att katten var skjuten med luftgevär i höften med två skott! Dessa skott hade trängt in i kroppen och det bestämdes att de fick stanna där och förhoppningsvis läka in eller stötas ut av sig själv. Denna händelse polisanmäldes också.

I slutet av juli försvann två av grannens katter, Mullen och Tiger. Ikväll kom grannen in och berättade att Mullen kommit tillbaka natten till måndag. Eller rättare sagt så låg han utanför dörren svårt medtagen. I hans halsband var knutet ett rep, snurrat kring kroppen och som gnagt sig in i armhålan och orsakat en svår infektion. Man kan bara gissa att han själv slitit sig loss på något sätt för att ta sig hem, men man kan med stor säkerhet veta att en djurplågare finns i närheten! Mullen har blivit opererad idag på djursjukhuset och ska hämtas hem i morgon.

Dessa händelser gör mig så frustrerad att jag känner att jag måste göra något. Jag vet att katthatare finns, men jag kan inte förstå hur man medvetet kan plåga djur. Detta är bortom mitt förstånd.

Att jag vänder mig till er nu är att jag hoppas ni kan råda mig vad man kan göra. Visst är dessa händelser polisanmälda, men vi vet ju att så länge folk skjuter ihjäl varandra på stan så lär inte detta ha någon högre prioritet. Ska man vända sig till någon tidning? Jag vill att folk ska veta vad som försiggår i de idylliska och lugna villakvarteren. Så länge vi är tysta lär ingen veta. Hur ska mina katter förstå att de inte får gå ut mer eftersom jag är orolig att en sjuk människa ska göra dem illa?

Hawknestgrove
0

Ja, det är vidrigt. Men att släppa ut en kisse, är att spela rysk roulette med kattens liv som insats. Alltid.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

lilo-nova
0

Usch fy vilka hemska människor!Skrikandes

essut50
0

Man ska inte ha katter ute har jag förstått i dagens samhälle.

Tycker att alla katter ska vara inne så dom inte blir utsatta för sånt här.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

anebit
0

Usch såna otäcka människor det finns!  Stackars katter!

Tur man har innekatter. Jag skulle aldrig våga ha mina ute hur skönt det än är för katten så är det inte skönt när sånt här händer.

Säger som Gunilla, det är  att spela rysk roulett med kattens liv.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

lilo-nova
0

Kan du inte bygga en stor bur av hönsanät istället!?

gulliver
0

Vi har våra katter både egna och stödisar inne hela skocken. Har märkt att det inte alltid är så lätt att övertyga en del människor om alla faror som finns ute för en liten kisse och då inte bara trafiken.

Detta var alltså ett mail som kom till en katthjälpsförening i Malmö och jag lovade lägga ut varningen här eftersom den föreningen inte är medlemmar på Hittekatter. Fråga mig inte varför.

Hawknestgrove
0

Ja då får vi hoppas, att de som har sina katter och skrivit till föreninge n i fråga kanske läser våra åsikter och tän ker till lite mer.

chrisse-77
0

Men vad har hänt med Tiger då? Är han kvar hos kattplågaren? Åh det gör ont i mig.

Debattia
0

Det är tyvärr helt sjukt  de finns såna människor. Jag tycker du ska gå ut i tidningar och berätta. Det kan vara någon som sett något och du varnar andra.

Det finns också några idioter  i Helsingborg.Kommer inte ihåg vilka områden det var,Berga var med.Läste det i tidningen.

Någon gav katterna eternol  och något förlamningsgift.

Det är katterna som drabbas, dom kanske bor så att dom har möjligheten till att vara både inne och ute om inte dessa stollar fanns.

Undrar ifall någon av dem skulle våga sig på att diskutera hur dom tänker på en hemsida? Om dom tänker för känner kan dom inte göra.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
0

Tiger? HAr jag missat något?

missempty
0

#10, det var ju två katter som försvann och bara den ena kom tillbaka. Tiger verkar fortfarande vara borta :(

gulliver
0

Jag undrade också varför Tiger inte nämndes i mailet. Om h*n kommit tillbaka menar jag. Tycker också att de ska gå ut i tidningarna med detta. Polisanmält är det ju flera gånger men känns som att det inte hjälper mycket.

gulliver
0

Det fanns en artikel i Sydsvenskan i helgen och det kommer en i Kvällsposten nu i veckan.

Hawknestgrove
0

Både bra och inte bra. Just såna grejer kan föda fram fler sadister också……

gulliver
0

Sökte i Sydsvenskans nyhetsarkiv och det fanns artiklar om en djurplågare som slagit till bl a på en 4H gård 2004.

[sofia-85]
0

Va men Gud va hemskt…

Mina katter älskar att vara ute skulle aldrig ta det ifrån dom. Ja hade gått hem till mannen och skjuitit han med geväret! Visste dom vem det va? Ja blev så upprörd att ja måste missat det…

Sidentass
0

Finns inte ord för vad jag känner för s.k människor som beter sig på detta vis…har du möjlighet att bygga en rastgård utomhus för katterna tror du? Samt vore ju bra om alla kattägare i området får reda på vad dom händer..så att man till varje pris försöker att hålla katterna inomhus eller ordna en inhägnad utevistelse för dom..stackars arma oskyldiga missar..man blir olycklig över att det finns sådant här dräggel..

gulliver
0

OBS! DET ÄR INTE MINA KATTER DET HANDLAR OM!!!

DET ÄR EN PRIVATPERSON I OMRÅDET SOM KONTAKTAT EN KATTHJÄLPSFÖRENING I MALMÖ.

JAG ÄR "BARA" BUDBÄRARE.

Fagddu
0

Förstår inte att människor kan göra sånt mot oskyldiga djur. De borde verkligen skjutas. :/

Hawknestgrove
0

Gulliver, jag tror nog, att alla har fattat att det inte är dina. Hoppas jag……Oskyldig

brutt
0

Det är så hemskt med  dessa illasinnade männsikor som bara är ute efter att plåga katter till döds. De måste vara i själ och hjärta sadister, en normalt funtad person skulle aldrig kunna utsätta ett djur för något sådant plågsamt.Gråter