Katthem, storlek av burar och 90 dagar
Det finns många som med stort engagemang tar hand om hemlösa katter på katthem. I den mån som representanter för olika katthem läser på denna hemsida skulle det vara intressant att se hur katthemmen arbetar från några olika synvinklar. Jag vill inte provocera utan tycker att det helt enkelt skulle vara intressant att få veta. Alltför många människor tycks tro att de som arbetar på katthem är trollerikunniga men så ju tyvärr inte fallet.
- Är man med i Djurhemsföreningen?
- Hur stora är burarna som katterna förvaras i? Är de över 1,5 kvm, är de över 6 kvm, hur många katter per kvadratmeter har man?
- Förekommer det att friska katter som man inte hittar ett hem åt inom t ex tre månader avlivas?
- Tar man emot katter som behöver omplacering på grund av att ägaren ska flytta, att ägaren fått allergi mm?
- Hur många katter tar man in per år och hur många katter hittar man ett hem till?
-Hur många katter kommer tillbaka därför att omplaceringen inte fungerat?
Du ställer jättebra frågor, tycker jag.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Finns det inte en enda person från något katthem och som därför kan svara åtminstone på någon av mina frågor?
Tydligen inte. Men är det nåt jag fått om bakfoten, att burar inte ska ha någon sida, som är kortare än 1,20?
Helt rätt att kortaste sidan ska vara 1,2 meter vilket innebär att den andra blir 1,5/1,2 = 1,25 m.
#2 Ta det lugnt, alla kan inte vara inne på forumet samtidigt som dig. Dom flesta har jobb att sköta oxå..
Du får nog svar men det kan ta någon dag…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Ska bli intressant att se svaren. Hoppas på det bästa för missekatternas skull.
De katthem som är nominerade till oktobers katthem skulle väl i alla fall kunna svara.
JA kom igen nu!! Frågorna är ju väldigt relevanta, OK, att de flesta här inte praktiserar 90dagarsregeln, det vet vi, men de andra frågorna är verklige intressanta!
Hej Kurran jag har läst ditt inlägg och tycker att man gott kan få svar på dom här frågorna,jag själv har svårt att svara på det men det finns säkert många kunniga människor som har det här som en bisyssla att hjälpa alla dessa katter som inte har något hem att komma till,och då tänkte jag i första hand på alla fina katthem vi har jag själv har bara varit på ett katthem och där har jag bara goda erfarenheter att berätta om.
Hej Cuyo
Finns det några som arbetar på katthem eller på annat sätt vet hur något katthem fungerar inne på forumet ikväll då?
Kanske någon från något katthem tittar in på Hittekatter idag i alla fall. Det skulle vara mycket intressant att få veta lite mer om hur det fungerar på våra katthem runt om i landet.
Alla som jobbar på katthem har andra jobb på sidan om så dom kanske inte har tid att vara här så ofta. Så ta det lugnt så kanske nån svarar nångång när dom har tid.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Hej!
Jag brukar hjälpa till på ett katthem ibland och kanske kan svara på några frågor. Jag har hjälpt till där i 2.5 år men jag är inte så jätteinsatt i allt, såsom om man är med i Djurhemsföreningen t.ex. Jag sköter inte några papper eller så, men jag tar hand om katterna.
Storleken på burarna vet jag inte exakt men dom är mellan 1-2 meter breda och räcker upp till taket. Hur många katter vi har i varje bur beror lite på hur bra dom kommer överens och så, oftast så har vi bara 1 katt i varje bur men i dom som är lite större har vi 2 och en av dom största har vi 3 katter i men det fungerar jättebra. Varje dag så släpper vi ut katterna ur burarna och det finns en rastgård för alla katter att gå in och ut ur under dagen.
Vi avlivar aldrig en frisk katt. Vi har haft katter som är jätteskygga, arga och gosiga men vi behandlar alla lika. Ett syskonpar som vi har just nu har bott där i 4 år men vi tar självklart hand om dom tills som hittar ett hem. En av katterna vi har bor där och är inte "till salu". Hon blev utplacerad några gånger men hon ville tillbaka, så nu bor hon där. Henne avlivar vi inte trots att hon aldrig kommer kunna bo någon annanstans.
Vi brukar bara ta emot hemlösa katter eftersom vi har många på kö och då vill vi prioritera dom istället för omplaceringar. Vi tar ibland emot vanvårdsfall också.
Vet inte exakt hur många vi tar in på ett år men vi brukar hitta hem åt mellan 60-70 katter per år.
Under dom 2.5 åren jag har hjälpt till så kanske det är 3-5 katter som har kommit tillbaka men det är bara en av dom som fortfarande bor kvar och det är en hane som var lite fräsig på deras hane dom hade hemma. I 99% av fallen så går det superbra!
Hoppas dom här svaren räcker så länge :)
Mvh Jessica
Intressant att se hur ni har det hos dig. Undrar just hur många katthem det finns i Sverige. En del är ju kända medan andra gör samma jobb fast de inte är kända mer i sin närmaste omgivning.
Ja det var ju ett jättefint och uttömmande svar. Det är ju just de frågorna, som är intressanta….
Hoppas att det finns någon mer än Jessica som har tid att skriva hur man har det på något katthem.
Hej jessica tack för den här utom ordentliga informationen.
Hej Cuyo
Är det några representanter från katthem inloggade ikväll månne?
Putt! Fler som ka sara i dena tråd? Kurran du har PM…..
Någon katthemsrepresentant som är inloggad ikväll?
puttar