Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1134 ggr
bumbimia
0

Nu behöver jag hjälp!!

Jag har fått reda på att en människa bor med 3 katter i en liten lägenhet. Det är 2 hanar och 1 hona.

Katterna är inte kastrerade och är dessutom släkt, 1 av hanarna och honan är syskon och den andra katten är deras son.

För några dagar sedan fick honan kattungar, 4 st små bebisar som blev dränkta av ägaren.

1:a kullen blev det 1 dödfödd unge
2:a kullen Blev det 2 katter, den ena dog efter några veckor. Den andra lär kvar hos ägaren.

Och nu den 3:dje kullen som har blivit mördade.

Vad gör man?

Lena
0

Det här verkar ju inte alls bra. Att kattungarna dött beror sannolikt på inavel. Att dränka kattungar är ett brott mot djurskyddslagen. Du bör kontakta djurskyddsinspektören på orten.

Varför kastrerar inte folk sina katter? Tänk så mycket enklare för kattägaren och så mycket bättre för katterna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Anmäler till djurskyddsinspektör på Miljö- och hälsa är en god början. Att vederbörande har avlivat kattungar på egen hand kan vara ett brott om ungarna var större än (jag tror det är) 8 dagar och de blivit dränkta eller på annat oproffessionellt sätt har tagits av daga. Då kan man också polisanmäla händelsen.
Men ta och hör med djurskyddsinspektören i din kommun först.

Vanvård är väl något man kan propsa på i detta fall.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

bumbimia
0

Jo jag förstår inte heller varför människan inte kastrerar katterna. Människan har tom fått pengar att göra det.

Ska ta och ringa till kommunen imorgon och anmäla människan.

bumbimia
0

Kattungarna var inte 8 dagar gamla, någon dag tror jag.

SagaLina
0

Men fy fy fy vad hemskt!!

Alexej
0

Har du läst artikeln om hur man anmäler?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
0

Det spelar ingen roll hur gamla de var, man får inte dränka kattungar.Man får slå ihjäl dom innan de är 8 dagar, jag tror det står ett kraftigt slag mot huvudet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

bumbimia
0

Nej det har jag inte, vart hittar jag den?

Hawknestgrove
0

MAjvi, tro det eller ej, men de har sträckt ut avlivningstiden "med ett kraftigt slag mot huvudet" till 14 dagas ålder….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

lilo-nova
0

Detta är sjuka regler! & sjuka människor! Gråter

majvi
0

Men de håller fast vid samma avrättningsmetod? Slag mot huvudet, skjutning, eller spruta hos veterinären.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

bumbimia
0

Nu har jag varit i kontakt med den ansvariga på kommunen. Hon skulle kolla upp det, och återkomma senast onsdag nästa vecka.

Hon blev riktigt förbannad, vi hade ett riktigt trevligt samtal om djurskydd, katthem.

Så nu får vi hoppas att det händer något.

Alexej
0

Lite sent men här finns artikeln.

Vad bra att du tog kontakt med MoH och träffade dessutom på en bra person:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus