Vetrimoxin till kattunge- dos?
Har en supersnuvig liten kattunge här som ska få vetrimoxin. Dock vet jag ej hur mycket, det är utskrivet till en annan katt (väger lite över 3 kg), en vuxen katt och till henne var det 2 g två gånger per dag. Men denna lilla väger nog en hälften av detta (ska väga henne). Så då borde väl 1 g funka bra?
Men tänkte höra om någon här har gett vetrimoxin till kattunge (ca 12 veckor, möjligen något mindre) och hur mycket ni isf gav?
Bonusfråga (;) ): Tänkte ge Stronghold för kattunge imorgon pga lite löss samt lite skabb. Tror ni det är någon fara? Ska dock ringa vet angående det imorgon.

Hittade dosen på FASS. 1g vetrimoxin till 2 kg katt.
Men strongholden ser värre ut. :/ Står att man ej ska ge till sjuka katter, och det kan jag ju förstå. Men isf måste lilla damen in på "sitt" rum igen, vill ej ha de andra smittade.- Speciellt lössen. Fast dem kanske man kan ta med frontline iofs
1 streck är till 2 kg katt så väg kattungen och ge därefter. Jag brukar spruta ut det på en sked för det är inte mycket den skall ha. Om den är 12 veckor så tror jag inte den väger mer än 1 kg och då är det ett halvt streck. 1 gr är samma som 1 ml
En 12 veckors kattunge väger mellan 1,5 kg och 1,9 kg men väg katten på en hushållsvåg. Vilken form av Vetrimoxin har du? Är det pasta eller tabletter?
Om det är pasta så är det ett ett skalstreck för 2 kg katt vilket är det samma som att vrida "skruven" ett helt varv. Om du markerar en av vingarna på skruven med en färgpenna så är det lätt att se 1/4, 1/2 och 3/4 varv men man ska inte underdosera.
Frågan är om du ska ge Vetrimoxin alls för snuva är nog på katter som på människor orsakat av virus och då är antibiotika helt verkningslöst utom att det lätt slår ut alla nyttiga bakterier i kroppen, t ex i tarmarna.
Stronghold får inte användas på kattungar under sex veckor och enligt Fass: Skall ej ges till djur som är yngre än 6 veckor. Skall ej ges till sjuka katter eller katter som är svaga och underviktiga för sin ålder och storlek.
Jag skulle råda dig att vänta tills i morgon med att ge kattungen några mediciner så att du kan rådfråga en veterinär innan du börjar.
Min kattunge fick det just mot snuva och ögoninflammation.
Jag gav detta till mina katter när de var 13 veckor gamla. De vägde då 1.6 kg.
Veterinären sa att jag skulle ge "nästan ett steck" 2 ggr per dag - morgon och kväll.
Hon sa oxå att det inte skulle vara någon fara om jag skulle råka ge för mycket.

#3 Det är pastan jag har. Men veterinären sa att jag skulle ge vetrimoxin om ögoninflammationen blev värre och det blev den. Snuvan är ju ett virus, absolut men ögoninflammationen blir bättre med med antobiotika.
Kattungen var vid tillfället hos veterinären ej tam så jag fick ej ögondroppar. Nu är hon det så ögondroppar är påväg. :)
#5 skönt att veta om det blir för mkt. Lilla flickan här väger knappt 1,1 kg.
Det stämmer att det inte är farligt att övedosera lite med antibiotika men det får ju inte börja bli 0, 60, 70 % för mycket. Om katten väger 1,1 kg börde det bli bra med drygt ett halvt varv på Vetrimoxinsprutan. Jag brukar märka ena vingen på skruven så att jag tydligt kan se hur mycket som jag vridit fram. Man ska iaf inte underdosera för då kan det bli antibiotikaresistenta bakterier. Du verkar veta hur du ska göra nu så vi får hoppas att den lilla katten snart är bra igen.