Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1179 ggr
marieborg
0

Löst! - Kolla in annonsen (Sthlm)

Blir så förbannad och ledsen för dessa två katter:  

Referat av annonsen; Det hela handlar om två katter som annonsörens mor inte får ta med sig när hon flyttar till äldreboende. Om inte katterna kan omplaceras inom de närmsta veckorna är enligt annonsören enda möjligheten att de avlivas eller släpps ut lösa. Annonsören menar att hon inte kan ta hand om katterna eftersom hon redan har en katt. *

Vad kan man göra? Visst är det olagligt att bara släppa ut dem? Sen kan man ju undra hur ofta de får mat och sällskap, jag tänker på att det i djurskyddslagen står att tillsyn ska ske minst 2 gånger om dagen.

Hjälp!

*Anm. Jag har tagit bort länken till annonsen eftersom det kan bryta mot PUL att länka till en annons som innehåller någon form av personuppgifter. (I det här fallet telefonnummer) - Lena Sajtvärd för Hittekatter iFokus

Alexej
0

Kanske kan de kontakta Livlinan?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
0

men stackars katter som inte förstår något om vad det är som händer. Men finns det ingen här som kan ta emot de? Hon avlivar de säkert om det inte går att hitta någon lösning. Det är jag hundra på med tanke på vad det står

MariannE11
0

det skär så enormt i mitt hjärta….brukar vanligtvis inte titta för noga på sådana här saker för att jag är för känslosam…. vilken skrämd uppsyn…. stackars missar….hoppas hoppas på en bra framtid för dom…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

annebeate
0

Stackars katter, alldeles ensamma. Gråter Är det omöjligt att Stockholms katthem tills vidare  skulle kunna ta in dem, ni som vet?  Finns  annars någon här som kan ställa upp. Katterna kommer säkerligen att avlivas om inte hem hittas  inom de närmsta veckorna.  Annonsen kom in  16/9 och dagarna går fort. Hoppas, hoppas att de kan räddas, mor och dotter.

Debattia
0

Någon som vet hur det har gått? Det är synd att det inte finns äldreboende i Sverige där dom gamla får ta med sina djur. Tragiskt både för människa och djur.

Uppfattade inte i vilken stad detta är ???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Sidentass
0

Men usch så ansvarslöst att resonera som denna annonsör gör…än en gång förstår man inte hur folk tänker..verkar inte som den här personen ansträngt sig speciellt mycket..blir helt förtvivlad när jag tänker på de stackars katterna,.

Lena
0

Hela situationen är djupt tragiskt. Både att mamman inte får ta med sig katterna till äldreboendet samt dotterns inställning till hur hon tänker lösa problemet.

#0 Det är viktigt att hon får veta att hon bryter mot Djurskyddslagen om hon släpper ut katterna. Tipsa sedan om livlinan, annonser på blocket, www.katt.nu samt www.katter.nu men att hon tar bort avlivningshotet. Hon bör ge katterna en chans. Även om katten hon har "inte gillar andra katter" borde det gå att lösa temporärt. Det ä ju ändå hennes egen mammas katter. Hur ska inte mamman känna sig om hon dels skils från katterna och att de sedan dödas eller blir utsläppta vind för våg. Jag skulle gissa att den katt hon redan har kommer att acceptera de andra katterna om det hela bara ges lite tid. Att det blir en del rangordningsstrider i början är bara naturligt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
0

#4  Som det ser ut nu har vi nog ingen möjlighet att ta in dessa stackars kissar. Vi har ett vanvårdsärende på ingång med ett stort antal katter inblandade som kommer att  behöva mycket resurser. Så tyvärr, hur trist det än är så ser det inte ljust ut. Just nu är det flera stora vanvårdsärenden i Sth-trakten och de flesta katthemmen i närheten är fullt upptagna med dem för tillfället.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

Jag har pratat med annonsören. Vederbörande befinner sig i en mycket svår situation då modern akut hamnat på äldreboende där hon inte får ta med sig katterna. Honkatterna är okastrerade och går inte ihop med annonsörens äldre katt. (De har redan provat). Annonsören vill verkligen hitta en lösning. Kontakt har tagits med ett annat katthem i Stockholmområdet som ev kan ta dem mot betalning. Besked kommer imorgon. Den olyckliga formuleringen i annonsen berodde på ren desperation från annonsörens sida.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fagddu
0

Vad tråkigt. Hoppas de får plats på kathemmet i Stockholm. Synd att hon inte bara fick ta med sig katterna.

Ankie
0

#9 Ja man kan ju förstå att hon sitter i en hemsk sits

Bra att du ringer Lena och reder upp saker

annebeate
0

Vi får hoppas på det bästa och  att det löser sig i morgon. Om inte, kommer du Lena att ha fortsatt kontakt med annonsören så vi vet om hem fortfarande sökes?

marieborg
0

Oj, ledsen för att jag länkade.Skäms

Underbart av dig Lena att ringa upp henne! Tack!

Håller tummarna för att det löser sig.

Lena
0

#12 Jag lovade att höra av mig igen till annonsören. Han skulle få besked imorgon från katthemmet.

Vi får hålla tummarna som sagt!

//Lena

lilo-nova
0

Hoppas att kissarna åtminstånde får komma till katthemmet!

Lena
0

#15 Jag återkommer när jag et hur det gått. Under tiden kan ni väl fundera på andra lösningar. Alla goda råd är välkomna.

//Lena

Ankie
0

Ja, är detta utlagt på kattakuten tro? Ska kolla det annars lägger jag ut det där..

Lena
0

#17 Jättebra om du lägger ut ärendet om det inte redan finns där. :)

//Lena

Ankie
0

Nu är det inlagt där

Lena
0

Jag har nu talat med annonsören igen, Han var jätteglad då det hade löst sig under dagen. De båda katterna har nu fått komma till Fisksätra Katthem. Han tackar för vårt engagemang.

//Lena

Simson
0

Underbart!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

MariannE11
0

otroligt skönt att höra..kände en enorm klump i magen för dessa stackars ensamma orliga missar…. bra att dom får komma in i gemenskap igen…. o hoppas snart att det nya Hemmet kommer snart…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Alexej
0

Bra att katterna fick en chans. Men jag hoppas att de snabbt blir förmedlade så att det bli plats för en hemlös…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
0

Härliga nyheter så här på söndagskvällen

Puma77
0

Underbart

//Pia

Sidentass
0

Men du är ju toppen Lena som ringde o pratade med annonsören..ibland händer saker i livet som gör att saker o ting blir fel..som t.ex. annonsens utformning..blev så glad när jag läste att det ordnat sig för kissarna på detta vis!:-)