Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2549 ggr
Ninjisen
0

Extremt överviktig innekatt

Jag har lite problem med min ena katt… Det är en hona på 2 år… Hon är inne och jag har i hela hennes liv bara gett torrfoder (nutra nuggets) men har sen februari gett henne blötmat också…
Men nu har hon gått upp så himla mkt i vikt… Och det kan inte fortsätta såhär…

Vad ska jag göra???

anebit
0

Här kan du läsa om övervikt hos katter……

Övervikt hos katt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

SagaLina
0

Om du har råd så kan man gå till en dietist hos veterinären, här i Ultuna så är det gratis att gå dit, väga och mäta sin katt. Det som kostar är maten, Hills R/D och kostar ungefär 279 kr per 2 kg har jag för mig.

Annars så kan du ju prova att dels aktivera henne mer och byta till ett foder med högt proteininnehåll och mycket fibrer, det mättar mer nämligen. Royal Canins Light är bra har jag för mig, Iams light har jag också använt. Tror att det är mer fibrer i Royal.

bumbimia
0

Hur mycket överviktig är katten?

Jag hade slutat med torrfoder och bara utfodrat med blötmat.

SagaLina
0

Jag hade istället slutat med blötmaten jag

Ninjisen
0

Vägde henne precis…. 4.6….. Det är lite mkt va?

Mja jag måste försöka hitta ett billigare foder än Hills… Det blir för dyrt i längden… Jag betalar samma pris nu för 7.5 kilo och det räcker 2 månader….

Jag vågar inte riktigt sluta med blötmaten för jag började med den i samma veva som hennes bror dog.. i urinsten…
Han va ännu större än henne… Det va därför jag började för det finns ju mer vätska i blötmat..

bumbimia
0

Blötmat är mycket bättre för en katt att äta än torrfoder. Det är onödigt att ge en katt en massa kolhydrater.

catfoot
0

Jag tycker inte 4,6 är speciellt överviktig katt, men det är väl individuellt från katt till katt

..men det kanske beror på mina tjockisar..ojojojjjj, min Virus..Han är tjock han, vågar inte väga han, är rädd att få en chock,Förvånad både kissen å jag..

Min Tössen, någonstans mellan 8-9 kilo, beroende på årstid, han var tyngre när han var yngre, har krymt lite på ålderns höst..Kram catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

bumbimia
0

Det beror på vad det är för katt, min ena katt en kastrerad huskatt väger nästan 5kg och han är inte överviktig. Den andra katten väger 3kg och hon är inte mager.

Jag skulle absolut sluta med torrfoder helt och satsa på blötmat istället.

Sagolika
0

Blötmat (Mjau, Ica eller Bozitas) eller ännu hellre BARF. Inget torrfoder!

Kittekatten
0

Man kan inte avgöra övervikt genom att väga en katt, det varierar kraftigt från katt till katt vad som är idealvikt. Jag har en tjockis hemma som jag var tvungen att 'ta itu' med nu i början av sommaren. Det som funkar allra bäst på honom är inte lightfoder eller något annat torrfoder utan att bara utfodra med blötmat.

Jag ger honom tre gånger om dagen och visst är han hungrig när han får mat men skulle han leva på torrfoder skulle han vara hungrig hela tiden och återgå till beteendet han hade när han kom in i värmen. Då var han helt hysterisk och gick och åt torrisar hela tiden, dygnet runt, slukade sin egen godismat och roffade åt sig kompisarnas därefter. Han står sig helt enkelt bättre på blötmat.

Dessutom innehåller inte blötmat kolhydrater, något som jag tror är en stor bov i övervikt hos katt eftersom de är rena köttätare och inte är gjorda för de stora mängder kolhydrater vi stoppar i dem via torrfodret.

När man ska banta en katt är det viktigt med regelbunden vägning, jag väger en gång i veckan vid samma tidpunkt. Det är viktigt att bantningstakten är långsam, ca 1% av nuvarande kroppsvikt på en vecka, för att inre organ som lever (sk fettlever) inte ska drabbas. Det tog tid för katten att bli fet och därmed tar det tid för den att bli normalviktig igen.

Mängden mat anpassas så att bantningstakten blir den rätta, man får räkna med en viss invänjningsperiod innan man hittar lämplig nivå. Det är bättre med en mjukstart, dvs att man under några veckor successivt minskar mängden mat och accepterar att viktminskningen dröjer, än att chocka kissen.

Precis som för oss människor är det viktigt att öka förbränningen genom att aktivera kissen. I början går det trögt att få igång dem, och man får vara glad om man kan locka dem att hoppa upp och ner i soffan en par gånger samt en rusning efter bollen, men med tiden blir de piggare och lättare och då kommer leklusten igång av sig själv. Koppelpromenader om det är möjligt, laserpekare, och diverse vippor kan vara bra hjälpmedel för att få igång en slöis.

Tisphe
0

Jag kan rekommendera Orijen i kombination med blötmat dagligen (Mjau sägs vara bäst sammansatt). Jag har två katter med mycket olika behov - en långhår och en sphynx - och detta är det enda foder som tillåter dem båda att hålla idealvikten av sig självt. Orijen innehåller dessutom inget spannmål! Skrattande

SagaLina
0

Jag har efter jag läst olika trådar insett att min kattdietist kanske inte alls vet vad hon gör.

Jag fick absolut inte ge mina katter något blötfoder utan de skulla bara äta hills R/d, jag tyckte inte alls att det fungerade så nu har jag bytt till Royal Canins Lightfoder men gudars vad de äter av det, min ena katt blir dessutom alldeles hård i magen och får det jätte kämoigt på det fodret så imorse var jag tvungen att ge honom av pussie blötmat då det var det enda jag hade hemma.

Frågade sist jag var på djuraffären vad de rekommenderade för foder, de hade Orijen där och jag har ju hört bra saker om det men nej de sa att Royal Canins lightfoder var bättre.

Den ena kattern är också allergisk mot något som faktiskt när jag tänker efter började dyka upp när jag gav honom light foder men han blev inget bättre av hills z/d och visade heller igen skillnad när jag gjorde foderprovokationen.

Funderar nu om kanske blötmat och barf, samt till orijen, dels skulle kunna få dem att bli smalare och dels kanske slippa allergin. Han går nämligen på cortsion nu varannan dag och sist jag var hos veterinären så tyckte de att de hörde ett svagt blåsljud.

Två av mina katter åt färs när de var liten hos sin uppfödare och de älskar blötmat.

kattassen
0

Skaffa en laserpekare så blir det fart på katten, lite motion för våra inomhus-gottegrisar skadar inteSkrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Simson
0

Ni ser vad olika man tycker är övervikt. Min Indy väger 4.2 kg och det tycker jag är magert. Han är tre år snart.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

kattassen
0

Jag har en liten hona på knapp 3 kg, hennes något större bror men dock slank och normalstor knapp 4 kg, samt en koloss på 6,5 kg som är både storvuxen och grovlemmad samt --- fet…Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Inge-elsie
0

Puckot väger c:a 4 kilo och Skruttan nästan 6, och enligt Animalen så är det normala vikter. Så dom behöver inte banta ännu.

Hawknestgrove
0

Lilla Esther är fö tilfället en lien rulta igen. Men nu beror det på bäverrisotton. Men när jag hade henne på hills Allergifoder, så var det bra för hennes vikt. hon väger alltså nuu lite över 4 kg och då är de en liten tjock katt. med hills foder så gick hon ner ordentligt och egentligen, så blir det inte dyrt. Jag satte henne på den mängden som hon skulle ha ifall hon  var av normalvikt, dvs 50 gr/dag. och räknar man då vad kostnaden pe dag blir, så är det inte farligt.  visserligen, så kostar 2 kg 230 kr, men dela det med 40, så blir  det inte mer än 5,75 per dag. Antar att dagskostnaden för din katt med dietfoder hamnar där någonstans också.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fagddu
0

Mina kissar väger 4,9 kg och 5,8 kg. Ingen av dem är överviktiga, men det beror ju på hur de ser ut i resten av kroppsformen. Min mammas bortsprungna kissa väger lite över 3 kg, men hon är så låg och liten så det är ändå normalvikt för henne. Tror det kan skilja enormt mellan katt och katt.

Vad det gäller fodret så är jag ingen expert eftersom mina kissar har fri tillgång på mat men sköter det bra själva. De andra verkar ha en massa bra alternativ.:)

Laserpekaren är ett grymt bra trick för motion och kan fås för ca 50 kr på Biltema. Eftersom man själv börjar skratta så förlänger det livet på matte/husse också. Flört

Solstickan
0

Min katt är 3½ år och väger närmare 6kg, men veterinären sa att 6-7kg är runt det han ska väga…så som fler andra säger, det skiljer MYCKET från katt till katt.

Om jag vore du skulel jag ringa eller åka till veterinär och prata med dem om vilken mat de rekommenderar. Det finsn säkert en massa sidor att läsa på här på internet också.

Men försök som sagt att aktivera din katt så mycket som möjligt. Konstigt nog tycker inte mina katter alls om laserpekare (inte enskattungen!!!), men däremot en tråd med en fjäder i spetsen är det roligaste min vuxna katt vet. Jag drar den upp och ner för kattställningen som går från golv till tak, så kan han hålla på tills han kiknar….Upp….och ner…upp och ner…det tillsammans med koppelpromenader är hans huvudsakliga motion.

Lycka till!

Ninjisen
0

Tack för alla era svar…
Jag har inget bra kort på henne men hon ser verkligen överviktig ut.. Hon är ganska liten i stommen, om man säger så.. Sen har hon massa slapp hud som hänger…
Så alla besökare säger alltid att hon är väldigt tjock.. Men ja, 4.6 kanske inte är så mkt…
Svårt att avgöra, vill ju inte att hon ska få hälsoproblem..

Men jag kanske skulle ta och ta bort eller iaf minska kraftigt på torrfoder…. För där är nog boven…. Den kanske är fetare än jag trodde…. Ska ta och läsa lite mer på paketet…

Simson
0

Min Atos är en lurendrejare…han ser just nu ofantligt fet ut…men det är för att jag inte borstat ur pälsen på länge…när jag trimmar ner pälsen ser han bara stor och kraftig ut. Tungan ute

Kommer ihåg vår veterinärs kommentar första gången han såg Atos. Han sade efter undersökningen att han när han sett honom sagt till sigsjälv att Atos måste banta med den övervikten. När han tagit i Atos och sett vad som gömde sig under pälsen insåg han att det inte fanns något att banta. Glad

När Simson gick bort blev han dock mycket smal av sorgen. Så mycket att tom jag reagerade.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

kattlisa
0

Min katt har blivit lite överviktig och behöver gå ned i vikt. Jag har alltid gett henne Hills sk "helfoder" (veterinären sa att det var bästa kosten) och har nu gett henne Hills lightfoder i några månader. Det har inte gjort någon skillnad på misses midjemått… Katten har också blivit märkbart slöare senaste halvåret och svårare att få igång på lek. Kan det bero på åldern (hon är 7 år)?

Ska jag ge henne blötmat istället? Vad tror ni?

Alexej
0

Jag är ingen expert på kattmat men tror att katter har samma problem som vi människor. För mycket kolhydrater som i sädesprodukter (bröd och pasta).

Tillverkarna dryger ut sin kattorrfoder med kolhydrater/spanmål för det är billigare än kött. Men kolhydrater gör tjocka människor och katter!

Om jag hade en överviktig katt skulle jag bara ge Orijen torrfoder, den enda utan spanmål och i samma prisklass som andra dyra torrfoderprodukter. Mina katter älskar det.

Orijen, mjau på tetrapack (finns i många olika smaker) och ibland lite tonfisk i vatten…Så skulle jag göra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ninjisen
0

Men det är mängden jag funderar på…. Hur mkt Orijen ska jag ge? För dom ska ju banta, men sen vill jag ju inte sätta dom på för strikt diet heller.
Hur mkt blötmat Mjau?

Alexej
0

Här är Orijens rekommendering:

WEIGHT

AGE/grams per day

6-20 wks

5-8mo

8-10mo

10-12mo

ADULT

1 kg

55g - 1\3 c

30g - ¼ c

20g - ¼ c

20g - ¼ c

20g - ¼ c

2 kg

110g - ¾ c

60g - ½ c

45g - 1/3 c

40g - 1/3 c

30g - ¼ c

3 kg

165g - 1¼ c

90g - ¾ c

70g - ½ c

60g - ½ c

45g - 1/3 c

4 kg

-

120 g - 1 c

95 g - 2/3c

80g - 2/3 c

55g - ½c

5 kg

-

150g - 1¼c

120g - 1c

100g - ¾

70g - 2/3c

Så för din katt räcker nog 50g/dag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ninjisen
0

Ahaa okay.. Så 100 alltså för båda mina?
Men hur ska jag göra med Mjau… Hur mkt ska dom ha?