Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 498 ggr
[sofia-85]
0

En rättslig fråga

Jag har länge hållt på och pratat med två tanter som har räddat skert 30 förvildade katter ifrån Smögen… detta var innan min katt tid :) Dom har tagit in katterna till sitt hem, kastrerat och allt det där. Sedan har katterna fått nya hem av mest såna dom känner.

Till saken då… Nu har några stora pampar börjat bygga stora lyx sjöbodar där deras katter har varit. Tror alla deras katter är märkta. Vissa har inte halsband då det inte alls funkar med halsband. Dom vägrar ha på sig och trasslar in sig. På senaste har det försvunnit en del vilda katter ifrån detta område. Även en av deras egna lilla Kajsa. Dom har inte förstått vart hon tagit vägen dom har jobbat så hårt med att få henne tamare. Och eftersom det gick så bra så fick hon gå ut. Och nu är hon försvunnen. igår kom det in en tant till Ann-Louise affär och sa: Nu måste ni ju ha mycket mindre katter där ute när dom "rensat". Ann louise förstod inget och sa att en av deras tamkatter försvunnit då blev tanten tyst och gick senare ( det är hennes svärson som bygger bodarna)

Om det nu är så att någon, inte kommunskytten för denna känner dom, skjutit en av deras katter. VAd kan man göra då? De har dessutom skjutit två mammor som nog haft små kattungar som sedan dött… Får man göra så?

Om någon kan hjälpa med tips jag kan säga till dom… Dom vet inte hur dom ska göra nu

Hawknestgrove
0

De har helt klart brutit mot lagn. Tanterna får ta kontakt till en börja med kommunen och höra om de har  varit delaktiga. Sen får de nysta vidare och anmäla den privata person, som bygger. Gärna till polis Och de ska inte ge sig!

Sofia, jag tycker du ska ta och fråga Nore här inne på fokus, vad som gäller. Han är ju själv kommunskytt och vet, vad man får och inte får göra. OCh att skjuta märkta katter, det får man INTE göra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sofia-85]
0

Men det är som sagt inte kommunskytten som skjutit… De har bra kontakt med han och han vet att deras katter går där nere. Han frågar alltid dom först..

[sofia-85]
0

Måste dom inte kolla märkning först?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Även om kommunskytterna inte skjutit så vet nog säkert denne Nore vad man får och inte får göra när man inte är kommunskytt så tror nog det inte är dumt att fråga som #1 säger.

Hawknestgrove
0

Ja han är väl bevandrad i jaktlagen, och vet mycket väl, vad som gäller. ingen jägare vill bli anmäld och fråntagen sina vapen, vilket kan hända i detta fall, om det har gått felaktigt till.

Sofia, det är klart att de måste kolla märkning först. och ändå, så har de inte rätt att skjuta av utan tillstånd, även om katterna skulle sakan märkning.

Hänvisar även till  nills1:s inlägg här om fri juridisk hjälp i djurfrågor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....