Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1277 ggr
Lena
0

Fler kastreringskampanjer önskas!

Funderar lite över varför det inte är fler kastreringskampanjer i landet än vad det är?

Om fler kastrerade sina katter skulle problemen minska därute. Därför borde mycket mera av krutet läggas på just kasteringskampanjer.

"Kastrera mera så blir inte hemlösa katter flera".

Vinnande slogan från Hittekatter iFokus slogantävling 2007

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bumbis
0

Jag har ställt samma fråga till aktiva inom djurföreningar, och fått svaret att kampanjerna utnyttjats endast av de som ändå hade tänkt att kastrera, fast de passat på under kampanjen när det varit reducerat pris. Även att man ändå inte når de mest oansvariga kattägarna eftersom de ändå inte kostar på sina katter, eller de som är av den åsikten att det inte är "naturens gång" att kastrera.

Min personliga åsikt är att kampanjer gör nytta. Jag har övertalat (tjatat och tjatat) några kattägare att utnyttja kampanjen och i vissa fall fått gehör. De skulle inte haft råd att kastrera sina honor annars.

Lena
0

#1 Beror väl på hur man lägger upp kastreringskampanjen, vilka man når. Vet att Stockholms kattkastreringsgrupp har haft stor framgång när de gått ut i områden med mycket problem. T.ex. Husby. De har då bekostat hela kastreringen och haft med sig veterinär ut i området.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bumbis
0

#2 Bekostas hela kastreringen är det ju kanonbra. Trodde inte att det alternativet har funnits.

Där jag bor får man kanske betala ca 300 för en honkatt. Då ingår vaccination och id-märkning, fast senaste åren har inte föreningen i min kommun ansetts sig ha pengar till en kastreringskampanj. Synd för det skulle ju förebygga en stor del av problemen, det lönar sig ju i längden.

Maria-I
0

Jag håller med!!

Om fler ägare hade tagit sitt fulla ansvar så hade inte de hemlösa katternas population ökat i samma utsträckning som nu!

Jag jobbar med en informativ kastreringskampanj för Skåne just nu och kan nog behöva lite bollplank längre fram!

Önskar att det funnits fler kattorganisationer som inriktar sig på information av olika slag. Ett sätt att hjälpa alla de hemlösa katterna som aldrig kommer in på katthemmen!

maggan47
0

stockholms kattkastreringsgrupp hade en kampanj i Husby i våras, då 28 katter kastrerades, gratis, uppförljning på förra årets kampnj, då över 70 katter fick kastrering gjord, sedan har det varit småkampnjer, typ kattsamlare, som fått kastrering gratis

Maggan47

Bumbis
0

Låter ju jättebra! Är det privatpersoner som fått "ansöka" till kampanjen, eller hur har det funkat? Har det varit först till kvarn eller till bäst behövande?

I min kommun har det väl hänt att någon kattsamlare har fått hjälp med kastreringar, men att det sedan gjorts en betalningsplan, att de ska betala tillbaka beloppet inom en viss tid. Kan ju tyckas att det hade varit bättre att kattsamlaren hade kunnat få lägga de pengarna på mat till katterna istället….om de nu gör det, vill säga…..

nils1
0

Anledningen till att inga fler kastreringskampanjer organiseras är kanske att de flesta katthem går på knäarna vad som gäller ekonomin?
Stockholms kattkastreringsgrupp driver ju inget katthem så dom kan lägga största delen av pengarna på  kastreringar (det är nog därför dom heter kattkastreringsgrupp ;))

Våran erfarenhet (och några veterinärernas) är att oftast dom som har råd men är snåla ansöker om bidrag … :-S
Nu har vi gjort så att veterinärer tipsar dom som har dålig ekonomi om att dom kan få bidrag från Göteborgs Katthjälp för kastrering av deras katt.

majvi
0

Det verkar som det är många som vill kastrera katten men inte har råd.Där finns förstås både de som har dåligt med pengar och de som har pengar men gör av dom på annat, till sig själv.

Har det inte varit insamlingar här för att en del ska kunna kastrera sina hittekatter?

Jag tror också att de djurföreningar som tar hand om hemlösa djur varken har tid,ork och ekonomi för att hålla på med kastreringskampanjer.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

På något sätt känns det som att vi skulle behöva ändra på kursen. Som det är nu går så gott som alla katthem på knäna, medan antalet hemlösa katter inte tenderar att minska alls. Folk forsätter med sin ansvarslösa katthållning och allt går vidare i onda cirklar…..

Kastreringskampanjer kan ju se olika ut. Det gäller nog att hitta lite nya koncept. T.ex. som #7 skriver samarbeta med veterinärer. Ett annat alternativ är flera föreningar lika Stockholms Kattkastreringsgrupp. Ett tredje att katthemmen avdelade viss del av sin verksamhet för förebyggande arbete likt kastreringskampanjer.

//Lena

Kurran
0

Just det, i princip varenda katt måste kastreras ju förr dess bättre. I november-december 2007 samlade jag namnunderskrifter för att försöka få till lite subvention till kastrering:

I såväl Mora som Orsa finns alltför många katter som är okastrerde vilket innebär att det föds oerhört många kattungar, kattungar som i många fall ingen vill ha. Detta innebär att en del små kattungar avlivas på ett eller annat sätt medan en del hamnar hos människor som inte ger dem den omsorg som de både kräver och har rätt till och dessa katter får flera kullar med ungar varje år, som får flera kullar med ungar varje år som får … . Många katter, både honor och hannar, blir strykkatter som lever i ett mer eller mindre förvildat tillstånd och får kattungar som i princip aldríg kommer i kontakt med människor men som får ungar som får ungar som …. Alla dessa katter som ingen tar hand om far oerhört illa. Många avlivas på tvivelaktiga sätt.

Åtskilliga gånger per år uppstår situationer där respektive kommun tvingas omhänderta katter för avlivning där kostanden per katt uppgår till åtminstone 1000:- om tiden för handläggning av ett sådant ärende räknas in.

Vi som undertecknat denna namninsamling begär att både Mora och Orsa kommun årligen speciellt under vintern kraftigt subventionerar kastrering av katter för att minska antalet kattungar som kommer till världen. Varje kattunge som föds ska vara en önskad kattunge som kan räkna med att få ett kärleksfullt hem där man är beredd att ta ansvar för katten i 20 år framåt. Vi begär också att respektive kommun aktivt verkar för att sprida information om vad det innebär att ha en katt vad gäller tid, omtanke och kostnader. Vi begär vidare att respektive kommun uppmanar alla som har förvildade katter strykande runt sina hem att ta kontakt med Miljö- och hälsoskyddskontoret för att överenskomma om hur dessa katter bäst ska tas om hand.

Tyvärr för tämligen döva öron inom miljö- och hälsoskyddsförvaltningarna. Men jag får väl ta en vända till.

Mitt i allt elände för så många katter är situationen i dag kanske ett teckan på att synen på katten sakta har börjat ändras. Förr slog man ihjäl de flesta kattungar utan några som helst betänkligheter och antalet hölls nere. Nu är det kanske så att man drar sig för att tveklöst slå ihjäl kattungar och därför har den oerhörda ökningen av katter och kattungar skett. Nu gäller det att satsa alla krafter på att få så gott som alla katter kastrerade innan de får en enda kattunge! Till det arbetet behövs alla goda krafter. En riktig kraftsamling skulle vara bra under vintern innan katthonorna börjar löpa igen när ljuset hat vänt.

Lena
0

#10 Arbetet med att få kattägare att kastrera sina katter är nog något som måste pågår jämt och ständigt. Däremot gäller det att hitta nya metoder för att nå den där besvärliga målgruppen 'kastreringsmotståndarna' som vi sällan når ut till. Något som är lättare sagt än gjort…..

//Lena

johnnys girl
0

Jag önskar verkligen att det kunde bildas fler lokala kastreringsgrupper enligt samma modell som stockholms kattkastreringsgrupp.(SKKG) Tänk om det kunde finnas ett nätverk av sådana grupper över hela landet.

Aktiva i SKKG är  "vanliga" volontärer, djurvårdare samt en veterinär. Samtliga arbetar ideellt med att kastrera katter. SKKG vänder sig först och främst till ägare med katter och i andra hand till hemlösa katter. Man har genomfört flera lyckade kastreringskampanjer i sk. problemområden. Kampanjerna sker oftast i samarbete med bostadsbolag och hyresvärdar, där bolaget/värden står för information till de boende, tillhandahåller en tillfällig lokal för kastreringsarbetet samt står för veterinärernas materialkostnader. I samband med kastreringen brukar katterna även vaccineras, id-märkas samt få lite allmäna hälsoråd. Tio dagar senare öppnar den tillfälliga mottagningen igen för uppföjning samt borttagning av stygn. Samma typ av upplägg är naturligtvis även möjligt att genomföra tillsamman med kommunen.

Kika gärna in på deras hemsida för mer info.

http://www.stockholmskattkastreringsgrupp.se

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

Puttar upp den här angelägna frågan!

//Lena

Ankie
0

Men precis vad jag oxå har tänkt. Varför? Då jag frågade sa min vet att det var mer i större städer där de hade kastreringskampanjer. Här i lilla Bollnäs trodde han inte att det skulle gå sa han. De vill väl tjäna pengar de med kan jag tänka…

Lena
0

#14 Oftast är det inte veterinären som bekostar en kastreringskampanj utan en förening. T.ex. när Djurskyddsföreningen i Göteborg, som jag har erfarenhet av, står för del av kostnaden så skickar de en rekvisition till veterinären på den summa de står för. Brukar vara 200 kr. Veterinären drar sedan ifrån bidragssumman från totalbeloppet. Kattägaren betalar resten.

Problemet är väl att det oftast saknas föreningar på de små orterna och därför finns det inte någon som kan bekosta en kastreringskampanj.

//Lena