Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1501 ggr
Solstickan
0

Hur få kattunge rumsren?

Hej!

Jag skulel vilja ha lite proffshjälp och tips från er som kan det här med kattungar då jag själv inte är så insatt i det.

Skriver ett inlägg här också då jag inte vet om ni kommer att se det i min andra tråd "Stödhem för kattunge/kattungar"

Jag kommer om en vecka få hem en kattunge som inte är rumsren. Det verkar bara vara den som inte har lärt sig att vara det. De trodde inte att det fanns något hopp för henne men jag vill inte tro att det är så. Vet inte riktigt hur gammal hon är, men hon är iaf från den första kullen vad jag förstått så hon är nog en 14-16 veckor iaf..

Ni får gärna läsa min tråd "Stödhem för kattunge/kattungar" för att få mer info.

Det jag undrar nu är om ni tror att det finns en chans att hon bara haft det svårt eller om det kan vara så att det är något fel på henne? Det kan väl inte vara vanligt att det bara är en som inte blivit rumsren?

Vill jättegärna ha tips på hur jag ska göra det lättast för henne när hon kommer hit. Känner att jagv ill va så mycket förberedd som möjligt!

Tacksam för alla tips och svar!

Kittekatten
0

Oftast så lär de ju sig själva men visst kan det vara så att vissa individer inte har lika starka instinkter och att det då blir fel, eller att det är någon sjukdom. Läste lite i andra tråden om omständigheterna och det kan ju varit miljön som sådan som inte 'inspirerat' kissen att gå på lådan.

Jag skulle begränsa kattens utrymme till ett, max två, rum. Vilket rum det är beror på, men ett rum där du vistas mest men som samtidigt inte har massa tygprylar som kan agera 'låda'.

Bort med allt som suger upp kiss, mattor, stolsdynor o dyl, och täck över sådant som inte går att ta bort, gärna med vaxduk eller något annat plastigt. Dels skyddar plasten dina möbler och är lätt att hålla ren, och dels är det otrevligt att kissa på för katten får då kiss på tassarna eftersom det inte sugs upp.

Sedan skulle jag sätta lådor i massor i det rum kissen vistas så att det aldrig är långt att gå när nöden trycker på. Man kan testa lite olika sorters sand också, grov- och finkornig t ex.

Till sist skulle jag sätta katten i lådan med jämna mellanrum, t ex efter mat och längre sovpass. Ofta kommer katten hoppa ur den, men ibland kommer den att sätta igång och krafsa och kissa.

Olycker kan säkert hända trots alla förberedelser, och då är det bra om man tvättar (med maskin eller för hand) det kissiga området med ättika. Det är viktigt att all kissdoft försvinner, även för en känslig kattnos, för så länge doftspår finns kvar är det en okej-signal att 'där kan man gå'. Undvik också klorin och liknande då dess doft kan stimulera snarare än avskräcka från att kissa där.

Förhoppningsvis behöver du inte bo i en sandlåda så himla länge, Jag håller tummarna att kissen fattar galoppen snabbt.

destiny
0

Jag fick hem två skyggisar för några månader sedan. Dom gjorde till att börja sina behov både på golvet, i sängen och i en fåtölj.

Jag ställde sängen på högkant, lade gamla kuddar, täcke och överst tidningar i fåtöljen. Och satte en låda i fåtöljen. Gav katterna flera lådor på olika ställen i rummet och plockade upp bajskorvarna och lade i lådorna. Det tog kanske en vecka sen var dom rumsrena. Numera sover båda i både säng och fåtölj. Ingen av dom har gjort utanför sen dom började gå i lådan.

Lycka till med kissen.

Alexej
0

Jag tog bajset upp med en sked och tog katten till en låda- eller hos mig blev det rabatten. La bajset framför katten och tog hans tass och "hjälpte" honom att gräva ner det. Samtidigt berömde jag katten hela tiden.

Och det var också en hopplös äldre kattunge som skulle avlivas för den bajsade och kissade överallt. Efter några gånger blev den rumrent.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Solstickan
0

Hej!

Tack för alla svar. Ska göra så gott jag kan och hoppas verkligen att det går vägen!