HJÄLP! vad göra??
Nu sitter jag i en rejält konstid och svår sitts.
Det är så att jag bor ihop med en tjej och jag är stödhem åt katter. Jag älskar att vara stödhem åt katter, det är helt underbart. Men nu är det så att min rumskompis inte vill ha nå katter hemma hos oss. Vad gör man? flyttar?
Ah får hybris!!!!!!!!!

är rumskompisen din flickvän eller? om inte, kan du inte flytta till tjejen? eller är ni 3 på er lägenhet/hus/vad ni än bor i?
flytta katterna till någon annan. och försök att flytta isåfall. lycka till.
//Wizy
Jag tycker du ska börja se dig om efter ett nytt boende. Du verkar trivas med att ha djuren omkring dig och mår bra av dem. Har din rumskompis då ändrat sig och inte vill ha djur i lägenhete så blir det jobbigt för alla, även djuren. försök kompromissa lite och sen se dig om efter ngt nytt.
//Pia

Är det din lägenhet som hon bor inneboende i går det kanske att ställa ett ultimatum - vill hon bo kvar får det bli med katter - annars bör väl kanske hon flytta ut.
Är det hennes bostad får du kanske välja att hitta en annan bostad.
Ge inte upp katterna för detta!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag tycker också att du antingen ska försöka se dig om efter annat boende eller byta rumskompis. Eftersom du gillar att vara stödhem blir det fel om du måste ge upp katterna. Tror du kommer att ångra dig då.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vem står för kontraktet? Om det är du, kan du utan vidare kasta ut henmne, men om det är hon, så se dig om efter eget boende.
Står ni båda för kontraktet har ni samma rättigheter och skyldigheter båda. Om ni är sambor gäller sambolagen om ni flyttade in i lägenheten samtidigt. Då är det den som bäst behöver lägenheten som får b ehålla den. Annars har var och en sin egendom och den ska uinte delas.
Är det en bostadsrätt, så är det den som står på kontraktet, som ska ha lägenmheten. Tror inte att det gör någon egentlig skillnad om det finns barn eller ej.
Är tjejen bara inneboende, och lägenheten din, så kan du kasta ut henne när som helst.
Ja, du har fått de svar du behöver här. Ge inte upp kissarna om du inte är lagligt tvungen. är det så att det är din lägenhet, så är det bara att be henne att passar inte galoscherna, så stick. Vem var först? Katterna eller hon?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är hennes pappa som står på lägenheten. Innan var vi väldigt bra kompisar då hon inte hade egen hund. Jag hade en hund som hon brukade låna tills hon skaffade en egen hund som hon absolut inte kan ta hand om på riktigt. Där började jag tröttna på henne och de var bara i början av våran tid tillsammans.
Vi sa till varandra att ingen av oss skulle flytta ifrån den andre då hon har svart att vara ensam. Hon påstår att hon ser spöken överallt och bara det är jobbigt för mig då jag måste erkänna att jag är ganska mörkrädd.
Katterna kom efter ett tag då jag såg en annons i tidningen, då kollade jag upp vilka katthem som behövde mest hjälp. Hon var helt igång på iden om att hjälpa djur då hon går på samma skola som jag fasst med inriktning djurvård.
Men efter ett tag sa hon att hon blev stressad av katterna och jag förstod det då det var ett par väldigt skygga katter vi fått hem så katthemmet fick ta tillbaka dom, sedan fick vi hem en liten katt tjej och hon fick ett nytt hem ganska så snabbt men min rums kompis villa ha in nya katter men efter bara några veckor och några omkull välta blomkrukor så tröttnade hon på dom och nu vill hon ha ut dom.
Jag börjar bli så trött på detta trams, man kastas inte bara runt djur på det sättet, har man sagt att man ska ha dom så har man dom annars är man lika dålig som de förra ägarna. Nu är hon stressad av min hund också som bara ligger och sover hela dagarna. Hon säger att han är jobbig när han vill ut på balkongen, men konstigt att han vill de då, han har ju så sjukt mycket päls..
Men detta är inte det största problemet. Hon gör inte de sysslor hon ska. Jag gör ALLT. Hon ska dammsuga ons och sön och skura sön sen ska jag sitta och göra allt annat medans hon skjuter upp allt en vecka.
Aaaah.. skönt att få skriva av sig lite och få lite sympati…….
oj hoppsan vad mycket jag skrev och säkert massa stavfel hehe.. kram på er och tack för alla svar. Mitt stora problem är ju att jag är så jädra snäll….

Låter inte som att det skulle lösa sig bara för att du slutar vara stödhem. Om jag var du skulle jag leta nytt boende.
#8 Det bästa alternativet verkar vara att hitta en egen lägenhet. Du har ingen som helst skyldighet att stanna kvar för att hon vill ha sällskap. Har man sådana problem med att vara ensam som vuxen bör man (enligt mig) söka hjälp för det. Eller det var tänkt att ni skulle bo ihop livet ut? *ironisk*
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och djuren!
Medarbetare på jack russel terrier
Vill först säga att jag blir glad över din inställning till att ta hand om ett djur och att det också är ett stort ansvar. Din kompis verkar inte alls lika ansvarfull som du så därför tycker jag du skall leta efter annat boende.
Det är underbart att dela sitt liv med katter och särskilt de som är i extra behov av hjälp. Ge inte upp det utan fortsätt på det sätt som känns rätt för dig är mitt råd.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja, flytta. HAr hoin gått med på en grej förut, så får man inte ändra sig bara för att det hela börjar bli besvärligt. Så som sagt, sök dig till ett annat boende. hon verkar sk*tjobbig. Ingen kompis att ha.
Tack ni är underbara.. men hur framför man detta.. jag äär nog för feg…
jag vågar inte ens bli arg på henne om hon inte städar, även fast jag gjort upp en städlista för att hon ska komma ihåg…
Jag äär alldelens för snäll. ska jag bara säga åt henne att jag vill flytta eller???
så ni är inte sambos utan hon ser spöken o du är mörkrädd så ni drar nytta av varandra pga det. Då kan jag säga så här katter ger tröst så du är inte själv utan du får ju mera hjälp av dom än din vän. Sen om det spöka skulle du se det på katterna då dom märker av det mycket snabbare än vi människor gör. Om du har råd till ett eget boende skulle jag söka efter nytt sen har inte hon med katterna å göra, om du gör allt jobb som ge mat,vatten o ren låda så finns det inget som säger att hon blir stressad av katterna det e ju tvärtom katter ger ett lugn :) Men hon har värkar vrida o vända på allt så inse fakta ett eget boende för din del är det bästa. Lycka till.
Ja förklara för henne att situationen är ohållbar, som den är nu. Du är inte kungens lilla piga, som skall hålla snyggt hela tiden. Säg åt henne, att ok, katter och hund skräpar ner, men har man tagit F*n i båten, så får man faktiskt ro honom i land. Detta var ju något hon visste, att du hade hund och att du skulle vara jourhem åt katter. du gjorde det inte utan hennes medgivande, eller hur? Så antingen, så måste du se dig tvungen att flytta, eller så får hon acceptera de som finns och de regler ni har satt upp.
det är riktigt jävla sant.. har ringt morsan och varit in och kollat på lh.. finns bara en lh iof och jag kan inte prata med henne förän jag kommer hem… om 2 veckor typ…
Sådant är skitsvårt att berätta. Du kan inte söka lägenhet så länge medans du funderar? Menar att göra intresseanmälningar, registrera dig i bostadskön osv.
Förstår också att du är arg. Sitter lite i samma sits här hemma med min svåger. Syrran servar honom för det är sååå synd om honom hela tiden. Aldrig att han hjälper till med något. Bara skräpar ner hela tiden.
Du kan inte försöka vinkal det som att du inte känner att det här är bra för er kompisrelation. Att du förstår att det är viktigt för henne att inte behöva bo ihop med djuren längre, men att det är lika viktigt för dig att bo ihop med dem (som det är för henne att inte göra det). Du har funderat på länge och ser ingen annan lösning än att du försöker hitta en annan lägenhet. (Bara ett rent förslag).
Man kan alltid komma med lite vita lögner om de är där för att man inte ska såra motparten.
Medarbetare på jack russel terrier
Jo något måste jag ju komma på… annars kommer hon ju att bli skit ledsen…
Ja men du då är inte du ledsen då.
Tänk på dej och katterna.
Hon får nog börja tänka lite oxå tror jag
Jenna

jmaard: Hoppas allt löser sig för dej. Jag tycker det låter som hon behöver vård/hjälp av nåt slag om hon nu ser spöken och blir sådär stressad. Hon borde kanske gå till nån psykolog och prata ut om vart problemet sitter?Jag tror varken din hund eller kissarna är problemet, det är psykologiskt och sitter djupare än så. Kram på dej!
Ja varför ska du ta hänsyn till henne? Nä ta du den lägenheten, som du fått tips om. Tänk på, att om ingen tänker på dig, så får du själv göra det. Du är ingen privat gratis sjukvårdare, vilket hon verkar vara i behov av. Bättre att hon blir ledesn än att du blir ledesn. Hon har inga djur att ta hänsyn till. De blir också ledsna. Alltså, fyra mot ett. Du, hunden och katterna. Ren demokrati.
Jo dessutom så reagerar hennes hund negativt på allt som rör sig och händer. Hennes egna hund är sjukt stressad och hon blir stressad över två katter och en hund som alltid sover och är lugna… det är konstigt.. nu gäller det bara att berätta för henne och komma på smarta lösningar till detta…

Jag tror det löser sig lite självmant om du tar upp det som du skrev i inledningen. Hon vill inte ha katter i lägenheten och du vill inte ge upp dina katter. Där har du hela eller åtminstone en stor del av problematiken. Det är heller inte svårt att framföra det argumentet, då hon uppenbarligen inte heller trivs i situationen med dina katter.
Rimligen borde ni känna likadant inför ett fortsatt sam-boende.
Lägg fram det ungefär så här; jag har förstått att du inte tycker att katterna är så trivsamma här i lägenheten… och det är ju som du vet ett av mina stora intressen. Funderade därför på om det inte vore bäst att jag och katterna byter bostad? Vad säger du om det?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Det är inte ovanligt att situationen kommer i helt annorlunda dager när man börjar dela lägenhet med en person som man varit bästa kompis med tidigare. Det är inte alltid kompisrelationen fungerar lika bra då. Min son råkade ut för samma sak för några år sedan.
Det verkar ju, precis som andra redan skrivit här i tråden, vara mycket som inte fungerar så bra. Det tycks inte bara vara det här med jourhemskatterna som strular från hennes sida. Det är viktigt som du skriver att man tar sitt ansvar när man har jourkatter, man måste vara beredd att det kräver en hel del och inte ge upp för lätt. Man behöver helt enkelt ha lite fast mark under sina fötter, vilket din rumskamrat inte verkar ha.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
en annan sak som säkert kommer bli bättre om ni bor var för sig är er vänskap, som det är nu verkar den vara på väg ner i botten.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Det här ordspråket används ofta om släkt, men passar bra även här:
Släkt är som färsk fisk. Underbar i tre dagar, sen börjar det lukta…..
Åh jag måste tacka för alla era tips och goda råd, och framförallt erat stöd. Som ni kanske förstått är jag inte så duktig på att säga nej eller säga ifrån överhuvudtaget så jag behöver några puttar lite då och då. Och det har ni verkligen gett mig och tack tack tack….
Kram på er alla……
Ja vi finns här om du behöver
mer peppning
Jag var också en sån "snällis" när jag var yngre och det är faktiskt inte särskilt bra för den egna självkänslan att vara för snäll! Hur mycket man än ställer upp så har man dåligt samvete för att man inte ställer upp mer. Man behöver tänka på sitt eget välmående också och lära sig att säga nej lite då och då, för alla är så vana vid att man ska ställa upp att de tar det för givet! Stå på dig i detta annars mår du bara dåligt och det är ju inte meningen!
Som Casper säger: Stå på dig, för annars så gör andra det!
Tack casper jag känner verkligen igen mig i det du säger…
En sak till bara.. Man har all rätt i världen att säga nej till något man faktiskt inte vill och det utan att behöva förklara varför! De enda jag obetingat ställer upp för numera är mina djur och i viss mån mina barn (ibland tar de också väl mycket för givet..
).
Ni är underbara.. kanske tar upp detta igen samma dag som jag ska tala om detta för henne så jag får lite fart.
Ja gör det. Så kan jag vara blåslampa om du vill. Är rätt bra på att reta upp folk……

#34 Heja Gunilla! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
HAha, Simson, du känner till mina eskapader….
det är bra.. för det lär jag behöva :)
nästa vecka ska katterna flyttas till katthemmet ett tag :(
kommer folk som ska titta på katter och dessa två har ganska stor chans, så jag hoppas för dom så jag kan ta någon ny sen :)
får se om jag väntar tills jag flyttat isånnafall.vad tror ni är bäst? spelar det så stor roll?
Åh, så de blir inackorderade? Men om du får eget boende, då kan du väl ha de små kära vännerna hos dig?
ja som jag skrev i andra tråden så har de stor chans att få hem där näär det kommer folk och tittar.. men får dom inget hem då så får dom komma tillbaka till mig..
Något sjukt har hänt :D
Emma min rumskompis ringde mig nyss, hon lät darrig på rösten så jag visste att det var något allvarligt. Hon inledde samtalet såhär…
"Hej Julia, det är något som jag måste prata med dig om. Detta måste stanna mellan oss och du får inte ta detta personligt"
"aha" Sa jag.
"Det är så att undertiden du varit borta så har jag märkt hur jag ändrats…."
Där började jag asgarva. Jag skratt så jag höll på kissa på mig och utbrast.
"Emma är vi så sjuka att vi tänker på samma sak här?? vi är inte riktigt kloka"
Jag visste direkt vad hon menade och nu är det så att hon har haft det precis som jag, känslan att vilja flytta isär. Jag är så glad så det går inte att beskriva. Vi båda har varit lika oroliga för att tala om detta för varandra..
Tänk hur saker kan lösa sig, vi ska genast börja packa saker (vi har en hel del)..
Tack för alla era underbara ord, och alla här vet hur orolig jag varit, tänk hur glad jag är nu :D:D:D
Emma ska hjälpa mig att hitta lägenhet och flytta då hon förmodligen kommer att bo kvar och flytta ihop med en annan :D
oj vad svammlig det där blev skrivet men men.. jag är ju så glad.. nu ska jag inreda en riktig katt och hund lya :D
några tips hur man kan inreda smart för katter på liten area??
Haha, jättebra ju!! Då löste det sig på det bäsTA! HAr du liten eller stor area, spelar ingen roll, tänkt högt! Alltså högt i den meningen att kissaran gillar höjder. Så införskaffa en bra klöspelare och se till att de har mysiga platser på hyllor, som de väljer själva. Grattis till dig!
vet inte hur stort än men kring 36 m2..
jo jag hade tänkt mig saffa en ny sängram och bygga in tunnlar under den mer typ gångar och massa hyllor och klösbrädor.. finns det inte roligare säkar än hyllor de kan klättra på också?
detta ska bli en super lägenhet för katterna och hunden :)
dom måste kunna få vara ifred från varandra också :)

Jmaard; katter lever ju inte bara på yta, utan på VOLYM! De gillar ju höga utsiktsplatser och så, så det går nog utmärkt med hyllor och katter! =)
Ärligt talat, kunde jag klättra på väggarna skulle jag också göra det!
Ja och inköp en snygg matta att hänga på väggen, så de kan få klättra i den. Vill de itne klättra i den, så kan du alltid lägga den på golvet. Finns snygga billiga på Rusta.
klättra på matta??på vägg?
lär dom inte riva ner den??
Nä, du får förstås fästa den ordentligt i kanten i taklisten och på sidorna. HAr för mig att jag såg nåt sånt på Youtube. de hade jättekul…..
Jepps, där är ett klipp på kattungar som klättrar på en matta.
Om man vill, så har jag hört att man kan fästa vävtapet på en ram och hänga på väggen (fäst ordentligt!), så katterna kan klättra på det. Fråga på Kattforum.se, de har stenkoll.
jag ska se hur det serut när jag flyttar in så kanske det får åka upp en matta på väggen :)
kom gärna med fler förslag..
Före klösmöblernas tid tidigt 80-tal så hade vi två kattungar. Då hade vi 2 bräder i olika höjd som vi klädde med en matta för heltäckning. Bräderna fäste vi på väggen den ena gick från golv till tak och den andra hälften så hög. Katterna älskade att springa upp där och där vässade de också klorna.
Senare satte vi upp sådana bräder vid varje sida av yttterdörren på landet och det blev väldigt uppskattat av alla våra katter. När mattan blev utsliten var det bara att byta ut den.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
nu har jag hipps fått massot av idéer.. måste nästan fota lägenheten om detta går vägen :D
JAG HAR FÅTT EN LÄGENHET NU!!!!
ska skriva kontrakt till veckan.
En kompis till mig fick ta bort sina två älsklingar för en tid sedan då hon blev extremt allergisk mot allt som har med djur, damm och sådant att göra, så nu har jag fått massot av katt saket. Lyx tunnlar, kattlågor, katthus, klösträd med hus och MASSOR mer.
Nu känns det verkligen som att det går frammåt för mig, hundarna och kissarna.

GRATTIS!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Grattis säjer jag oxå.
Kul att se den på foto sedan
Jenna:)

grattis!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Nu är jag bara på jakt efter en riktigt billig soffa och soffbord så är det någon som iprincip skänker bort sin somffa eller soffbord och tvbänk här uppe i krokarna så hör av dig.
Tack alla förresten :D
Kolla på www.bortskankes.se
Grattis till dig. Sorgligt bara om kissarna som fick avlivas…..Men så bra att du får rå dig själv nu! oc som sagt billiga soffor hittar du säkert. Lolla in på www.allaannonser.se så ser du massor av annonser
Lite uppdatering?
Nu har jag flyttat in i min nya lägenhet :)
Det är riktigt fin, ska försöka få min balkong inglasad också :)
40kvm, bottenplan :)
Nä jag fått omtapetserat och fått upp lite saker ska jag fota och lägga in :)
många smilisar det blev :)
Grattis till nya hemmet.
Simlisarna visar ju att du är glad.
Vi gillar glada människor här inne.
Jenna:))))))))))
Grattis till dig!
Skönt att det ordnade till sig :):)
/M
Ja det är verkligen underbart :)
Härligt att du fått en egen lägenhet nu! Det verkar ju kanon med balkong och allt! :)
//Lena
Grattis säger jag också till nya lägenheten, bilder vill vi se, och hur har det gått med katterna och hund kram Maggan47

Din flickvän verkar ha ett stort kontrollbehov. Att inte hjälpa till med hushållssysslorna är ett sätt att kontrollera dig. Du gör ju jobbet för henne=hon har kontrollen. Att begära att slänga ut katterna är även ett sätt att kontrollera dig. Hon är avvundsjuk på det hon inte kan kontrollera. Att vara mörkrädd är bara hennes sätt att knyta dig till henne.
Mitt råd är att skaffa en lägenhet där du känner dig säker oavsett tidpunkt på dygnet. För mig var det att få en port med portkod. Förmodligen kommer du känna dig säker och trygg i en ny miljö. Katterna kommer att vara din bonus.
Inse att vissa vänner tar mycket energi. En kompis var först positiv till katter men sedan på en fest (och berusad) framkom det att katter skulle flås och utrotas mm. Den vänskapen är numera avslutad.
Vill du inte göra slut med din flickvän och ni älskar varandra kanske ni ska vara särbo istället. Ni vill leva tillsammans men kan inte bo ihop… Lycka till!!