Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 8161 ggr
Crisse
0

forts. Hemlösa i Skåne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den andra tråden började bli lång och jag känner att där var för mycket ledsamheter och börjar en ny tråd som jag hoppas blir med lite gladare nyheter.

Länk till första tråden Hemlösa i Skåne

Den stora glädjen här hemma är Frasse ca.10 veckor som är upphittad som ensam kattunge i Staffanstorp och han har varit här i 7 veckor. Det är nog den gladaste och trevligaste kattunge jag har träffat på, han har myror i kroppen och darr i svansen och alldeles för långa ben så han är lite vinglig i bakbenen. Han lägger nosen i allting och har börjat att kunna ta sig upp överallt så det är full fart från morgon till kväll och alla som träffar honom blir förälskade även hunden som låter honom busa i svansen. Han är min tröst i allt det tråkiga som har hänt.

Crisse
0

Den andra bilden på Frasse visar vilken glädje han känner för allting och han behöver inte ha dom andra kattungarna att leka med för han klarar sig själv. Det är alla hans upptåg och glädje som gör att jag kan känna att jag måste fortsätta att kämpa för katterna där ute.

maggan47
0

men vilket gullefjun, förstår att du behöver hitta glädje för att orka fortsätta din kamp, hur går det med kattkillen, den lilla kram Maggan47

chrisse-77
0

Cat And Mouse Tail

Go Frasse!!

Crisse
0

Jo den lille sjuklingen äter nu flera gånger om dagen och jag hoppas att det skall gå på rätt håll nu. Han är fortfarande inte så pigg så att han leker med dom andra men det kommer kanske. Han skall få sin spruta nu om jag bara kan få den rätt så att den inte åker ut på andra sidan för där är inte så mycket att sticka i för han är så mager.

Kittekatten
0

Ser att du har en lika 'fin' ampellilja som jag har hemma Flört Jag hoppas verkligen att du haft nog av elände nu på ett tag.

MariannE11
0

vilken fin Frassekille!….. bra att han kan muntra upp dej… håller tummarna ihärdigt för dian kissar!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Härlig buspojke2 Det är riktigt! Döda blomman!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Crisse
0

Lilla Svartis har slutat äta igen och jag tror inte det finns någon chans för honom för nu är det bara skinn och ben.

mymlanbus
0

men lillen då..

Kram till dig Crisse

Hawknestgrove
0

åH……Hoppas det blir bättre

karins
0

Lilla svartis…Hoppas oxå han klarar sig.

annebeate
0

Tänker på dig och Lille Svartis. Hoppas, hoppas så att han klarar sig.

katt-utan-hem
0

Jag blir lite förtvivlad av läsningen. Har verkligen en veterinär avfärdat dina katters snabba insjuknande att inte kunna vara kattpest  utan att ta kattpestprov? Det är väldigt nonchalant tycker jag. Lena skrev att corona virus inte dödar, corona virus kan mutera till fip och fip dödar.Speciellt blöt fip är väldigt aggressiv. Det finns mkt kattungar kan dö utav men det vore nog bra om du tar en snabb insamling här om du själv inte vill påkosta en obduktion. En obduktion är det enda riktiga. För många katter har nu somnat in och det kan hända fler om du inte får reda på vad katterna dör utav, tex fipprov är ett prov som endast visar korrekt svar vid obduktion.. Dessa ungar är inte de sista du får in i sommar och för att inte riskera katters liv måste du nog ta dessa dödsfall på allvar och ta reda på grundligt vad som felats dem. Lycka till, håller tummarna för att det inte är kattpest, fip eller annan smittsam sjukdom/ virus.jag förstår att du är ledsen över ungarnas bortgång men stanna inte upp och sörj utan använd den tiden till att få iväg ungen på obduktion.

Crisse
0

Ungarna varken kräks eller har diaré det är därför dom inte misstänker kattpest. 3 ungar dog när dom var 11 dagar, 1 unge fick jag avliva när den var 6 veckor, 2 ungar hade inte samma symtom som någon av dom andra. 3 syskon har dött utav samma,dom slutar äta.

Crisse
0

Yes han äter igen, han var vrålhungrig när jag kom upp nu på morgonen.

Hawknestgrove
0

JAg tror nog Crisse väldigt gärna skulle vilja obducera, men det är inte gratis. Det är väl det som är det stora problemet….JAg hade nog dragit mig för det och hellre lagt pengar på vård av katterna…..

annebeate
0

#15 Crisse, vilket glädjande besked nu på morgonen!Glad

katt-utan-hem
0

Svar till Guniilla H.

Lägger hellre pengarna på vård av katterna??? Jag blir helt chockad. Om det smittar så kan många katter dö. Då hjälper ingen vård och många pengar får gå till vård innan katterna dör.Ni är många som känner med Chrisse, ställ då upp för henne och hjälp henne samla in pengar så hon kan obducera om någon mer katt dör. Det är det minsta ni kan göra.

Crisse
0

Jag kan lugna dig med att det är inget som smittar och det är vi helt säkra på. Så du kan vara lugn katt-utan-hem eller det är Lena.

Hawknestgrove
0

Suck, att jag alltid ska missförstås……En obducering kostar väl runt 2-3000 kr i runda slängar. Det får man mycket vetvård för. Och var så lugn, katt-utan -hem, det kommer en slant till Crisse från mig. NU!

Omgående  

HAGA VETERINÄR AB 

35 24 14-7

Till Crisse från Gunilla.H 

100,00

Crisse
0

Gunilla du behöver inte sätta in pengar, jag tänker inte obducera någon kattunge. Eftersom vi inte är helt säkra så har jag inte skrivit det innan men allt tyder på att kattungarna är förgiftade genom mamman antingen av mask eller något hon har fått i sig. När jag sen avmaskade dom så blev dom förgiftade en gång till och det har utlöst det precis som på Kasper han märktes det inget på förrän han blev kastrerad och då förgiftades han av narkosen och sen visade han tecken på förgiftning och han slutade äta, men han är vuxen och klarade det bättre än kattungarna.

Mamman till Sparven och hans 3 syskon är försvunnen och en vuxen katt som finns på samma ställe har oxå slutat äta så allt lutar åt att katterna har fått något olämpligt i sig.

Crisse
0

Sen vad det gäller Tess och hennes 4 ungar där 3 dog efter 11 dagar och lilla Mini som jag fick avliva så berättade dom som fångade henne att hon har varit dräktig många gånger eftersom hon är 6 år så har hon säkert fått 2 kullar om året och det är många kattungar men där är bara en unge som dom har sett och tagit in. När dom förstod att hon hade fått sina ungar så var hon borta i ett par veckor men sen kom hon igen och hon hade aldrig någon unge med sig och kom som vanligt varje dag. Så hon har kanske aldrig fått några friska ungar och skulle hon ha burit på kattpest så hade inte Frasse överlevt för Tess adopterade honom redan första dagen han kom hit så han är uppvuxen med Mini och har hela tiden fått dia hos Tess och Frasse har varit här i 6 veckor.

kattassen
0

Hur ter det sig om katter får i sig råttgift? De levde väl på landet där man troligen kan ha lagt ut detta?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

mymlanbus
0

Så skönt att höra att lille svart äter igen :) han är en liten luring han :)

Crisse
0

Ja dom levde på en gård på Österlen men jag vet att dom inte la ut råttgift men man vet inte vad grannarna gör.

Crisse
0

mymlanbus

Ja det är en liten luring men det tar nog någon dag innan penicilinet börjar verka så det har det kanske gjort nu, så vi hoppas att han fortsätter som idag då han verkade riktigt pigg imorse. Eftersom jag har många helsvarta kattungar så ser jag ibland inte skillnad på dom så jag trodde inte det var Svartis jag såg imorse men jag räknade dom svarta och alla var där och då såg jag att han åt riktigt mycket.

mymlanbus
0

Va bra… så glad jag blir. Hoppas att penicilinet hjälper!

Hur många kattungar har du nu Crisse? Äter alla själva?

Kram

Crisse
0

Jag har 8 kattungar och alla äter själv, den yngsta är ca. 7 veckor.

katt-utan-hem
0

Ja jag är lena O i KKS. Jag fick höra om denna tråd igår kväll och ombads gå in och läsa. Jag är säker på att du gör mycket för katterna men tycker att hela denna tråden tar för lätt på när katter faktiskt dött. Hade det gällt KKS och KKS tagit lika lätt på det och inte velat obducera. Då hade det varit ramaskri här i hela forumet. Jag håller dock tummarna att inte fler dör. Jag hoppas också att om så blir fallet, att alla som skriver och håller sig uppdaterade hjälper dig med den ekonomiska biten så att katterna får vård och ev obduktion. Sjuka katter kostar pengar men då det är många här på forumet så bör det bli många bäckar små.

mymlanbus
0

Oj, va duktiga de är. Är det vanligt att kuttungar äter själva sådär tidigt? Mina katter har ju varit större när jag tog hand om dem, så jag har ju ingen aning.

Märker att jag är väldigt novis när det gäller kattungar överhuvudtaget faktiskt… men det är ju aldrig försent att lära sig!

Crisse
0

Vården av mina katter är det inga problem med, dom får den bästa tänkbara vård dom kan få. KKS tyckte inte det var nödvändigt att obducera Mini vars 3 syskon hade dött för jag skickade en film där dom såg Mini med samma symtom som din kattunge hade som du fick avliva och som du påstod hade kattpest, dom liksom veterinären sa att det var en neurologisk skada. Jag tar inte lätt på när någon katt dör men jag lägger inte ett par tusen kronor på en obduktion i onödan när veterinären är säker på att det inte är pest. Jag vet oxå att KKS har fått in ungar med kattpest men har ändå fortsatt att plocka katter från samma koloni, skulle vi misstänka att mina ungar hade pest så hade jag inte tagit in fler ungar eller katter överhuvudtaget och speciellt inte från samma ställe som dom andra. Så du kan vara lugn Lena jag sköter mina katter och gör allt jag behöver göra för dom och lägger även mina sista pengar på katterna om det skulle behövas och det har jag gjort sista tiden. Och sen ett litet tips, bara för att en katt har en fis på tvären så är det inte kattpest.

chrisse-77
0

Slog precis på datorn och ser att Svartis börjat att äta igen. Så bra. Glad

Jag som har tagit in katterna kan säga att det inte är råttgift och jag är säker  på att det inteär kattpest heller. Det finns två hankatter kvar på landet som vi matar, men det springer även andra katter från andra gårdar som ibland oxå beslutar sig för att stanna till och äta en bit. Hade det varit kattpest hade alla dessa oxå varit sjuka. Nu är det en hankatt som inte riktigt vill äta som han ska men jag misstänker att det är pga avmaskningsmedlet. Fundersam Men det är något som jag kommer att ta reda på så fort jag har möjlighet.

Och som crisse skrev hade det varit kattpest hade alla hennes kattungar varit döda redan. Det verkar faktiskt inte smitta utan har antagligen legat latent i kattungarna. Tro mig detta är inget som någon av oss tar lätt på.

Till sist heja Svartis !!!

katt-utan-hem
0

Till att börja med vill jag säga att en fis på tvären dör inte katter av. Men jag tänker inte blanda in KKS i detta, vet bara att om detta gällt kks så hade folk blivit hysteriskt arga. Detta gäller inte kks utan det finns andra trådar som gör det. Jag påstod inte att den lilla katten med neurologiska problem som jag hade, hade kattpest. Den hade kattpest.

Jag har heller inte sagt att det är kattpest smitta du har men jag har sagt att du tidigare haft symtom som liknas vid kattpest. Men som jag skrev kan det finnas många orsaker till dödsfallen men hade det gällt mig själv hade 2000 kr varit en droppe i havet om det kunnat visa orsaken och rädda andras liv.  jag är säker på att många här hade bidragit till kostnaden då många verkar engagerade.

Chrisse-77. Ditt uttalande att alla katter hade dött om det varit kattpest grundar sig i okunskap. Svaret är nej. Det behöver inte  vara så att alla katter dör när man får ett kattpestutbrott. All kattpest har inte samma grad av agressivitet. Sen är det beroende på kattens ålder, immunförsvar, om den är diande eller inte. Jag tar även förgivet att crisses alla katter utom små ungar även är vaccinerade mot kattpest.

Jag håller tummarna för dig att det går bra nu, tro inget annat. Men jag hoppas att om så inte blir fallet, att du obducerar. Det finns mer än kattpest att oroa sig för. Jag själv önskar ibland att jag fortfarande levt i ovetskap och okunskap för på den tiden levde man olyckligt ovetande om vad som kan lura runt hörnet trodde aldrig att det fanns så mkt som kan orska våra katter sjukdom och lidande. Idag när jag vet mycket mer har jag också mycket mer oro på gott och ont. Nu lämnar jag denna tråd då jag inte hinner med internet. Till er andra, hoppas ni hjälper Crisse om hon behöver.

Katteristan
0

Ny här och lest runt lite trådar och blir förvånad, om nu 2000 spänn är en piss i havet för dig #33 katt-utan-hem varför ger du inte 2000 spänn till #0 istället för att klanke ner. Du har du ju bidrat med nåt vetigt iallafall

Crisse
0

Ja men då glömmer vi detta och det var inte jag som drog upp KKS, man får nog vara beredd när man skriver något att det dyker fram något ur garderoben som svar.

Jag har inte haft några katter med kattpestsymtom för då hade jag eller vi inte varit så säkra på att dessa katterna inte har det.

chrisse-77
0

För att förtydliga så skrev jag inte att alla katter hade varit döda utan kattungarna. Men tack för sparken!!

Bigless
0

#33 Bara en fråga. I vissa andra KKS-trådar "tjafsades" det om att informationen som skrevs kom i andra respektive tredje hands person och för var person förvrängs informationen. Frågan jag ställer är om du själv träffat eller besökt Crisse (själv har jag inte det men skriver inte heller)? Om inte så kanske det är bättre att annan person i KKS som varit involverad och som är registrerad här skriver i tråden för om du inte själv konkret varit involvera i katterna så skriver ju du i andra (eller tredje) hands person. Men du kanske skriver utifrån vad du själv vet.

Crisse
0

chrisse77

Lille Svartis äter som en häst idag så det ser verkligen ut som penicilinen börjar hjälpa, jag har precis gett honom sprutan för dagen och stack mig själv i tummen istället men jag hann inte trycka ut vätskan. Det var likadant med Kasper han började äta igen efter några dagar. Han har även börjat leka lite med dom andra små och försökte ge sig på en av mina stora katter, det såg verkligen roligt ut när denna lilla lyfter tassen och skulle slå till Sammi men nådde inte upp.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#38 känner dig bara genom här men tycker du gör ett suveränt jobb…och bara du vet vad som är bäst för de katter du har i samråd med din veterinär. Kör järnet som du gör och rädda fler goa katter Skrattande

chrisse-77
0

Aj aj! Farliga saker,  nålar!! Dina fingrar råkar verkligen illa ut. ;)

Det hade verligen varit kul om Svartis klarar det. Sista kattungen i kullen. Så jag hoppas att han fortsätter äta som en häst. :)

Crisse
0

Ja Daisy jag kommer att fortsätta som jag gör så länge jag vet att det inte är någon fara för katterna för jag skulle aldrig för mitt liv sätta deras liv på spel. Och ingen här behöver tvivla på att jag inte åker till veterinären, det är det enda jag har gjort sista tiden och nu har jag även fått tips om en veterinär här i Malmö som gör hembesök kvällar och helger så nu behöver jag inte oroa mig när någon katt blir sjuk när inte min veterinär har öppet så nu känns det lugnt.

MariannE11
0

Nervpärs här att läsa….blev glad av att läsa att han äter igen…. o jag gör precis som förut o håller alla tummar……puss på nosen från mej!

Hawknestgrove
0

#34 tack. Du sa vad jag tänkte. det är väl ingen här som kan leka flygplan med tusenlappar? Vilket är viktigast oavsett förening? att ge veterinärvård till katter eller bekosta en obduktion? 2000 kr, kostar det inte mer? Tvivlar jag på. Dessutom, så får man mycket vetvård för 2000 kr. Stå på dig Crisse och slit den lilla slanten med hälsan! Du behöver den så väl!

Crisse
0

Idag har det inte varit något krångel med maten,han äter på samma gång som alla andra och är där ingen mat så säger han ifrån. Ikväll har han busat lite med kompisarna och varit uppe i soffan och busat med mig när jag har tittat på Tv, så jag tror det här skall gå vägen bara han kan ta sig lite i vikt för det är en ynklig stackare som inte väger mer än 500 gr fast han är ca. 7-8 veckor. Nu ser jag tydligare vem som är vem av dom svarta för Svartis är minst och tanigast.

mymlanbus
0

Bra att lille svartis äter bra nu… :) nu håller vi tummarna! Ge de små pussar från mig :)

Kram till dig Crisse!

Crisse
0

Tack Gunilla

Jag måste erkänna att jag blir förbannad när jag läser att folk tycker att jag tar lättvindigt på mina sjuka katter  och att dom hoppas på att mina katter får vård. Jag har på dom senaste 2 veckorna betalat mellan 2.500-3.000 i veterinärkostnader och det är just för att katterna skall få vård även om det inte har hjälpt och jag har med hjälp av er lagt nästan 5000 på Kasper så jag blir faktiskt arg på dom som skriver och tror dom vet bäst vad det gäller mina katter. Så för sista gången, katterna har inte pest eller någon annan smittsam sjukdom utan har tydligen haft oturen att bli förgiftade genom mamman.

isros
0

En björnkram till dig Chrisse för allt du gör för de stakarna.Hoppas det går bra för svartis nu, verkar vara stark fast han gått igenom så mycket.

Crisse
0

Ja nu tror jag faktiskt att krisen är över för lille Svartis, nu kom han in och väckte mig imorse genom att stå nedanför sängen och skrika för han var jättehungrig och eftersom han inte har börjat äta torrfoder och blötmaten tar slut över natten så har han nu lärt sig att säga ifrån. Detta ser bra ut och jag är jättenöjd och kan slappna av lite nu.

mymlanbus
0

HURRA för Crisse och för alla katterna! Pussa lille svart från mig :)

Va bra att han säger till när han är hungrig!

Kram
Malin

anebit
0

Så glad jag blir att läsa att lille svartis mår bra just nu….  Blir även så glad för din skull Crisse så att du kan slappna av lite.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Elcyion
0

#20 Bara som en ren parentes. Jag betalade 1200:- med moms för mig katts obduktion. Detta var 061108. Katten vägde 2 kg, och var inne för vanlig obdukstion. Priset var 820:- + moms. Så mycket kan det väl inte ha höjts på drygt 1½ år?

Crisse: Vad kul att läsa om Svartis Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

Crisse
0

Jag frågade hos veterinären när lilla sköldpaddsflickan dog och dom sa 2000:-, pengar som jag inte hade annars hade jag obducerat henne eftersom det gick så fort, hon var pigg på morgonen och död på eftermiddagen och drack jättemycket men samtidigt förstod jag att hon hade ätit kattgrus för det fick jag plocka ut ur munnen på henne.

Hawknestgrove
0

Crissan, då hoppas vi på denna….

Crisse
0

Gunilla du har redan gjort så mycket för mig och mina skyddslingar så jag tycker att pengarna du får in skall gå till någon annan katt som behöver hjälp. Jag klarar nog dom utgifter som kommer framöver och där är många katter överallt som behöver hjälp. Men jag måste säga att jag beundrar dig för alla du försöker hjälpa med olika sätt att leta upp pengar på och du har gett mig många goda skratt i dina inlägg så tack för att du finns där för oss och alla katterna.

Crisse
0

Alla mina kattungar mår bra och så även lille Svartisen, han är precis lika pigg som dom andra och busar tills dom bara slocknar där dom befinner sig oftast då på trasmattan i köket för det har blivt deras favoritplats. Jag har i min källare sparat olika delar från klösbrädor som jag idag skall försöka bygga ihop till en lagom stor bräda för dom små så att dom slipper använda mig och mina ben som lekplats för nu börjar dom bli så stora att dom skall upp och klättra i allting även så mina gardiner i vardagsrummet som speciellt Frasse tycker det är kul att hänga i så man skulle kunna tro att hans mamma var en apa. Det känns skönt nu när jag vet att mina återstående 8 kattungar är friska och alla äter med god aptit.

helenaroth
0

Det är verkligen glädjande besked att kattungarna är friska och krya

Skrattande

Sylvestris
0

Hej du verkar vara en underbar person som verkligen kan det här med katter. Kan du ev hjälpa en katt i behov här i Staffanstorp? Det finns en katt här på landet där jag bor som verkar sakna hem som jag har matat regelbundet men inte kunnat ge takrum. Det är ev en grannfamilj som äger katten som endast är här om sommaren. Idag upptäckte jag att den mådde riktigt, riktigt dåligt. Den kan knappt stå på benen och verkar ha tappat balanssinnet. Vad ska jag göra? Jag kan ingenting om katter och när vi försökte ha den hos oss blev vi fruktansvärt sjuka.

Telefon 040-79108

Jessica

Crisse
0

Vad menar du att ni blev sjuka?

Det skulle inte förvåna mig om katten har fått något olämligt i sig som det tyvärr händer alltför många utegående katter. Det kan oxå vara så att hon har blivit påkörd och att det då har träffat bakpartiet så att den har fått en förlamning. Mitt råd är att ta kontakt med en veterinär och många av veterinärerna tar inte betalt om man säger att katten är upphittad. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med att ta in katten hos mig då jag redan har fullt som det är men något måste göras för den kan inte ha det så och det kan tänkas att veterinären låter katten somna in om den är skadad eller sjuk.

kattassen
0

#57 Sjuka? Något som skulle smitta djur - människa? Det verkar ovanligt tycker jag eller menar du att ni blev allergiska mot katten? 

Är den så dålig måste du ta den till veterinär omgående.
Steg 1 är att försöka tala med den familj som du tror äger katten till att börja med. Är de där endast på sommaren borde de väl vara där nu kanske?

Steg 2 om du inte hittar ägaren måste katten ändå in till veterinär omgående. Den kan lida oerhört om den inte är i balans och dessutom inte kan gå riktigt.

Sylvestris
0

Ja, vi blev långvarigt jättesjuka. Det började med enorm klåda och slutade men kronisk astma, allergier, brutna revben, operation av näsan samt lukt-och smaksinnet förlorat. Vi håller sakta på att återhämta hälsan med hjälp av en massa hälsokost. Det kan ju vara en slump att sjukdomen kom samtidigt, men min man har lagt skulden på katten och vågar inte röra den alls.

Jag förstår att läget är akut då den knappt klarade av att äta stående och åt inte ens upp all mat. Nu är det försvunnen och det var två dagar sedan jag såg den sist. Jag hoppas den dyker upp igen då jag har bil till förfogande, jag är nämligen strandsatt på landet utan några grannar in på knuten.

Ett hem vore ju underbart, men det var mer en önskan om hjälp hur jag skulle göra med katten.

Lena
0

#34 Jag ber dig att tänka på tonen i ditt inlägg. Inga personangrepp tack!

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

#60 Det verkar inte troligt att alla dessa sjukdomsymtom kom från kontakten med en katt. Allergiska reaktioner kan i och för sig ta sig dramatiska uttryck. Men det brukar inte drabba alla i familjen. Man brukar då redan känna till att man har astma/allergi.

Hur som haver är kissen du berättar om allvarligt sjuk. Neurologiska symtom är alltid mycket allvarliga. Det är inte alltid man kan rädda en katt som är så svårt sjuk. Vad man skulle önska sig är att den fick komma till en veterinär och slapp lida mera.  

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

#60 Ja som Lena också skriver är det nog högst osannolikt att katten har fört med sig allergiska reaktioner som drabbat flera i familjen. Brutna revben har jag inte hört att en katt förorsakat heller;-) (Om den inte är av "tiger-mått" förstås:)

Jag skulle mer tro att ni vid samma tidpunkt som katten var hos er fått ett virus som drabbat er alla. Är det bara maken som drabbats kan det ju röra sig om allergisk reaktion. Då borde han bums gå och testa sig, det gör man med prick-test på armen. 

Allergier går att stävja med mediciner om det måste vara så att katten måste tas in, om än, tillfälligt.

Gör ett försök och hjälp katten till en veterinär och om så erfordras måste den få hjälp där att somna in.

Crisse
0

Sylvestris

Har du sett katten sen i går?

Risken är nog att den har varit så pass mycket skadad att den har gått och lagt sig någonstans för att dö och då kan den vara svår att hitta, naturligtvis så hoppas jag inte på det utan att du kan hitta den och ta den till en veterinär.

Sen är det en sak som jag inte riktigt förstår du skriver Idag upptäckte jag  men i nästa inlägg skriver du   två dagar sedan jag såg den sist men du har skrivit båda inläggen samma dag och jag får inte det att gå ihop.

utan_morrhar
0

Sjukdomar som smittar ifrån katt till människa är väldigt ovanliga.

En skadad katt drar sig väldigt ofta undan och lägger sig för att dö. Det vore jättebra om du, precis som flera andra skriver, kunde fånga in katten och ta med den till veterinär, så den antingen kan bli kurerad, eller om det är nödvändigt få somna in värdigt.

maggan47
0

så glad jag blir då jag hoppar in i denna tråden från jobbet, jobbar hela helgen, 24 timmar åt gången, och lusläser här, just nu,  lilla svarta ligger mig varmt om hjärtat, och Crisse du är verkligen värd alla rosor som finns, för ditt outtröttliga slit för dessa små Maggan47

Crisse
0

Nu har det blivit den 13 Juli och idag fyller min hund 10 år hurra hurra hurra.

mymlanbus
0

Grattis till vovven :)

Jenna-Gun
0

Grattis vovven.

Crisse
0

Jag har precis fått ett telefonsamtal från damen som matar i hamnen som berättar att där är folk som roar sig med att skjuta katterna i hamnen. Det är inte riktiga vapen och jag vet inte vad hon menar för något när hon säger att vem som helst kan köpa sådana i affären men enligt henne så skulle det vara små kulor. Rockys syster är skjuten genom örat så där är ett hål och lilla bebisen har inte varit framme på ett par dagar och Mimmi kallar på den under stenarna, när hon var där nere i går och matade så fanns det inga katter under huset där Mimmi nr 1 bodde, Håkan har hon inte sett på över en vecka, och mamman till dom ungarna vi tog där nere har inte varit synlig. Någon kattförening hade fått ett samtal om en skadad katt i hamnen men när hon som matar har ringt för att ta reda på var katten finns så är där ingen som svarar.

Vi skall köra ner där ikväll för att se om där är något vi kan göra och jag skall ta kameran med mig. Vi kan inte fånga Rocky och Mimmi förrän vi får tag i bebben med risk för att det hinner hända dom något innan dess. Vi vill inte skilja dessa 2 åt för dom är som ler och långhalm och håller alltid ihop annars hade vi kunnat ta Rocky med oss hem.

Det som är skrattretande är att där pågår fortfarande en insamling till Öresundskatterna men där är ingen katt som behöver dom pengarna eftersom ingen tar in dom. Och skulle jag ta in dom så får jag betala själv.

Jag hör av mig när jag vet mer om katterna i hamnen.

karins
0

Vad heter Voven? Grattis på 10 årsdagen!

Crisse
0

Vovven heter Bando. Tack för tårtan det hade varit gott.

GosChippen
0

Det är troligen Soft Air Gun de använder mot de stackars katterna! Säljes i hobbyaffärer och på nätet. Det borde förbjudas!

Googla på det, står massor. 

Puma77
0

Men det ska väl vara 18 årsgräns på dem vapnen och de får inte användas ute i samhället. Det är inte lätt för polisen att se på avstånd om det är soft air gun eller riktigt alltid.

//Pia

Crisse
0

Där har varit ungdomar där nere en längre tid som har kastat sten både på katterna och hon som matar så folk var tvungna att ringa polisen vid ett tillfälle, och enligt henne så har hon ringt polisen flera gånger och dom har oxå kommit dit men då har ungdomarna varit borta. Vi får se när vi kommer ner där ikväll hur det ser ut. Hon skulle ner och mata nu på middagen och om Mimmis unge är framme så skall hon försöka att fånga den och då tar vi Rocky och Mimmi ikväll.

GosChippen
0

Åldersgränser följs tyvärr inte.

Jag hade några grannar för en del år sedan, som köpt till sina barn i 10-12-årsåldern, hela familjen stod på gården och sköt prick på en tavla. Hur lätt är det inte att missa tavlan och skjuta på en förbipasserande! ? 

Plastkulorna är rejält hårda, när de skjuts iväg. 

Hawknestgrove
0

Tror tyvärr att deäven använder luftgevär. Det är också 18-årsgräns på dem, men vem bryr sig…… Fy

Jenna-Gun
0

Usch det låter inte alls bra

anebit
0

SkrikandesGråter       Usch så ledsen jag blir å katternas vägnar,…..

Hoppas att ni får in den lille i kväll så att syskonen kan fångas in till tryggheten………..

Åker till landet i kväll så jag kan ej gå in och läsa här  mer än 1ggr/vecka………………….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Man får sån lust att gå till en leksaksaffär och handla lite för att sitta i hamnen en kväll själv och träna…..dans Skrikandes och jag är ju till och med över 18 år

martdat
0

här på gården har barn i 12 årsåldern sjutit med soft airgun både på mindre barn och hundar… föräldrarna är inte i sikte,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#81 herrejösses de föräldrarna skulle man behöva ta under tuckt och förmaning, låta små ungar leka med sånna saker och skjuta på mindre barn och hundar. Vad är det för fel på vissa vuxna?

Crisse
0

Vi var nere i hamnen men missade hon som matar. Vi såg inte Mimmi och Rocky men dom hade varit framme när hon var där, Mimmi var bara uppe en stund och försvann snabbt ner under stenarna igen. Hon kunde höra Mimmi kalla på ungen och hon tyckte att den svarade men nägot står inte rätt till för ungen hade börjat att äta själv och var uppe dom andra dagarna och åt men inte igår och inte idag.

Under huset såg vi en katt men den vågade sig inte fram fast vi hade satt mat där, där skall finnas en unge kvar under huset och jag har bett henne att fånga den även om vi inte kan ta in mamman men jag är rädd för att det kommer att hända något annars och kattungen är ca 8-9 veckor. jag vet det är för tidigt att ta in den men jag vill inte höra att det har hänt kattungen något sen. Jag vet inte vad vi skall göra med mamman och dom andra vuxna katterna som är kvar därnere men känner sig maktlös när man vet att någon försöker att skada dom och man har ingen plats att sätta dom på.

Vackra Charrez som är vid en annan del av hamnen får förmodligen ingen mat för hon säger att han är så mager men han bor vid badbryggorna och vågar förmodligen inte gå fram för att äta för där är folk hela tiden och säkert oxå om nätterna. Hon har fortfarande inte sett Håkan och det är mer än 1 vecka sen nu det är bara att hoppas att han har flyttat till något annat ställe.

Det mest humana hade varit att fånga in och avliva dom katter som är kvar för det finns ingen lösning för dom och dom lever ett farligt liv därnere. Vi får se i veckan som kommer om Mimmis bebbe kommer fram och hon kan fånga den för sen är det bara att plocka in Mimmi och Rocky, fast där var en som tyckte att dom hade det bättre under stenarna än på min balkong.

Jag skall upp 5.30 imorgon bitti för vi skall ut och fånga 3 katter som skall köras till veterinären och kastreras, det är en bekant till min kompis som matar några katter och vill nu ha hjälp att kastrera dom och det är bra tänkt att hon tar ansvar för dom hon matar.

Hawknestgrove
0

Du är värd allbeundran…..

Crisse
0

Vi fick in en hona idag och har varit och lämnat hos veterinären för kastrering. Vad damen som matar inte visste om det var att där finns 5 kattungar och dom var nog 12 veckor och helvilda. Jag försökte att ta en med händerna men den hade gömt sig upp längs hörnstolpen på ett staket och gudarna vet hur den kunde komma in där, jag höll i den men fick inte ut den. En kattunge var i källartrappan men den slank förbi mig, hade jag bara haft en håv så skulle jag nog klarat det men vi hade inga sådana med oss eftersom ingen visste att där var ungar. Vi kör dit igen imorgon bitti fullt utrustade. Så är där någon i närheten av Malmö som kan vara stödhem ett tag om jag skulle lyckas att fånga någon av dom små vildingarna.

Det hände en lustig sak hos veterinären, jag sa där att jag fick stiga upp 5,30 för att jag skulle på jakt och då stod där en dam som hade hjälpt Kathleen från KKS att komma ner där och den här damen hörde vad vi sa så hon frågade mig om någon av oss skrev på Hittekatter och det var ju jag, Så nu har jag träffat en av alla er som skriver här för det var GosChippen jag träffade. Tänk ändå vad världen är liten.

GosChippen
0

HEJ!

Ja, världen runt Malmö är ju inte så STOR! 

Kul att träffas PÅ RIKTIGT! Glad

annebeate
0

Crisse, du räddar den ena katten efter den andra. Hur jobbigt  du än har haft det,  tänker på alla som kommit till Regnbågslandet, kämpar du vidare. Du måste vara oerhört stark rent själsligen och utrustad med en envishet som få. 

Tänker särskilt på vad du skriver om Charrez. Är han omöjlig att fånga in eller förflytta inom hamnområdet så han i vart fall kunde få mat?

Crisse
0

Han är inte svår att fånga in men det går inte nu under badsäsongen dessutom har vi ingen som kan ta honom. Flytta honom inom hamnen går inte, det enda stället skulle vara under huset men jag tror inte han blir accepterad där för där är redan 3 hankatter så han skulle gå tillbaka till det gamla stället.

Crisse
0

Då fångade vi ytterligare en honkatt nu på morgonen så på fredag skall vi åka och hämta dom 2 honorna och släppa ut dom igen och sen är där 6 katter kvar att fånga men det får vänta tills nästa vecka. Vi såg inte skymten av några kattungar idag men på lördag får vi hjälp av en tjej som liksom jag inte är rädd för att ta katterna med händerna så då hoppas jag att vi kan få in någon av dom. Nu har vi lämnat kvar håvar, burar och fälla så allt är på plats.

GosChippen
0

**Bra gjort, Crisse & Co!
**

essut50
0

Åh va ni kämpar för katterna, ni är helt underbara.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jenna-Gun
0

Oh bara ingen snor grejerna.

Ni är goa

Jenna

Crisse
0

Nej det är ingen risk att någon snor våra saker dom står inne i en trädgård på deras altan det är lättaste så för det är ett fasligt släpande annars.

Crisse
0

Nostalgi

Ikväll gick jag tillbaka till mina gamla trådar för att leta upp när jag fick hem Frasse och läste en del av det jag hade skrivit då och såg att jag har glömt att uppdatera er om vissa katter.

Gammelfarfar på Rosengård såg vi inte till fler gånger och vi avslutade arbetet där ute i samband med att vi skulle skicka iväg katter till Göteborg för då var det bara dräktiga honor som gällde och när vi var där sista gången såg vi ingen katt alls och den gamla damen har inte ringt om fler katter. Jag vet att Kattjouren har fångat en del katter i gatan bredvid så jag har bett dom hålla utkik efter honom och dom 2 röda hankatterna som var där.

När vi var i Ystad och hämtade 12 kattungar där katterna skulle skjutas så har jag fått reda på att det är inte alla katterna som blev skjutna utan där går tydligen någon hankatt och en hona kvar, det var visserligen ett tag sen nu som jag hörde detta så mycket kan ha hänt sedan dess. Jag tog 3 av dom ungarna lilla sköldpaddan som dog och 2 små där den ena av dom oxå dog, nu har jag fått reda på att dom 5 vi körde till ett stödhem där det fanns en kattmamma som adopterade dom små så är det bara 2 som lever för 3 av dom blev avlivade förra veckan då dom inte var friska och i  dåligt skick och jag tror dom hade kattsnuva.  Det var kanske något bland dom ungarna i Ystad fast den lille jag har kvar mår bra nu för han slutade oxå äta ett tag men jag började ge honom penicilin med en gång och det var nog det som räddade honom.

Jag är glad för att alla mina katter är friska nu även lille Svartis men Frasse mår lite dåligt ikväll för han har blivit vaccinerad idag och han har varit lite hängig ikväll och väldigt mammig, det kommer att bli svårt när han skall flytta för det är verkligen en väldigt kär katt.

Imorgon skall vi åka och hämta dom 2 honorna som blev kastrerade och så skall Kasper följa med och ta det sista provet får jag hoppas sen får vi köra och släppa ut flickorna igen.

På lördag skall vi köra ut och försöka att fånga någon av dom 5 kattungarna som vi såg i Limhamn och på måndag skall vi ut där och försöka att fånga 4 katter som även dom skall kastreras och sen är där 2 honor kvar men dom får vi vänta med för dom har ungar.

När jag läste mina gamla trådar så dyker det upp lite överallt berättelser från hamnen och jag måste säga att jag känner mig hemma där nere bland katterna jag lärde känna i julas och saknar mina stunder där. Nu har Mimmis bebbe kommit fram igen så jag får se om Eva kan köra mig ner där i veckan så vi får försöka att få tag i Rocky och Mimmi men vi måste först få tag i hennes bebis, jag såg att jag flera gånger hade skrivit att där var någon som skulle ta hand om dom men det har fortfarande inte blivit av utan dom har dragit sig ur men jag har bestämt mig för att nu skall dom in.

Det här blev mycket mer än jag trodde så jag får avsluta här.

mymlanbus
0

Oh… så många katter du har tagit hand om Crisse… eloge till dig

Kramar

Malin

Crisse
0

Ja du Malin det har blivit några stycken så jag har faktiskt tappat räkningen men jag skulle tro att jag är uppe i 150 katter på 2 år och sen om jag skall räkna med dom som jag bara har hjälpt till att fånga så blir det en hel del. Så du kan tänka så mycket foto jag har inlagda på min dator för dom flesta katter har jag foto på.

Crisse
0

Jag måste bara få visa er Pagans bebbar som har blivit 10 veckor nu och 3 av dom är tingade. Här är första bilden på 2 av dom för man kan inte fånga alla 4 på ett och samma foto för det är riktiga yrväder.

Crisse
0

Nästa foto är på min favorit och det var hon från första början.

Crisse
0

Och så har vi då den sista ungen som oxå är jättesöt.

mymlanbus
0

Är det en tjej eller kille som inte är tingad?

Så himla söta de är… jag vill gosa med alla :)

Crisse… skaffa en extern hårddisk och lägg över alla bilderna där så att inte datorn kraschar och alla bilderna försvinner… please :)

(talar av egen erfarenhet… man blir så ledsen när alla bilderna försvinner)

Kramar Malin som ger Crisse eloge för tappert arbete :)

Crisse
0

Det är den svart/vita killen som inte är tingad.

Jag har skaffat ett USB minne men inte hunnit lägga in mina foto än, jag måste sätta mig en dag och göra det. För ett tag sen så klantade jag till det och tog bort alla program ur datorn och prata om att jag var ledsen för jag trodde att allt hade försvunnit. Jag har en datakille som bor granne med mig som fick programera om datorn och jag hade sån tur att allt fanns kvar.

essut50
0

Vilka snygga kattungar. Hoppas den svart/vita oxå får ett bra hem till slut.

Crisse
0

Nu har vi varit och släppt ut flickorna igen och dom blev naturligtvis glada för det.

Kasper var med och tog blodprov som inte var särskilt bra men det går nog att få rätt på det. Ett av proven på ett ämne i kroppen är för lågt och det påverkar honom så att kroppen tar upp för mycket fett så att han är lite dålig i magen och levern blir påverkad av fettet så istället för att ha gått ner så har leverprovet höjts igen från 6 till 10. Vad jag nu kan göra är att ge honom mat med lite fett i men problemet är att han går och äter av mina katters mat så jag skulle behöva hitta ett stödhem till honom i 2 månader så han kan få specialmat för att hans prover skall bli bättre och det vet man hur det är med stödhem, det finns ingen som inte har katt redan så jag får köpa ett billigt foder som där är lite fett i och hoppas att mina katter äter det och kan må bra på det.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#103, vi fick på Stockholms katthem fick vi in en påse Hills Presciption Diet K/D torrfoder (2kg påse och 1,7 kg kvar) som vi ej har användning för men synd att kasta. Kan det vara nåt för dig och Kasper?

Crisse
0

Det är klart att det är något för Kasper men där finns ett problem maten finns i Stockholm.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag fixar att det kommer ner med flyttlasset som går nästa helg :-D

Crisse
0

Det är snällt av dig att hjälpa mig med mat till Kasper och att du ordnar transporten. Jag hoppas att jag någon gång kan hjälpa dig tillbaka.

martdat
0

#107 Det är det som är så underbart med detta forum, vi hjälper varandra och kisarna.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Crisse
0

Jag känner att det nu är läge att berätta att Malmös nya kattförening har startat. Det är kompisar till mig som har satt igång denna men jag är inte med i föreningen utan kommer bara att vara stödmedlem och vi kommer att jobba ihop precis likadant som innan, dom hjälper mig när jag skall till veterinären och kan jag så hjälper jag dom med lite råd och tips och kanske en katt ibland. Dom har ett koncept som jag tror inte där är någon kattförening i Malmö har och det kan behövas med lite nytänkande. Dom kommer att i huvudsak hjälpa dräktiga honor och honor med ungar för att på så sätt försöka minska antalet hemlösa katter i Malmö. Jag kan nog så småningom när dom har fått igång en hemsida få lov att sätta in mina katter där så att jag kanske kan få ut dom lite fortare. Så mitt samarbete med dom fortsätter som vanligt och jag fortsätter ändå för mig själv på sätt och vis för dom katter jag tar in även om jag hjälper dom med en katt så blir det min katt.

Här nedan är ett utdrag ur en av deras annonser.

SkåneKatten är en nystartad förening som jobbar för hemlösa katter.

I förmedlingspriset ingår en kastreringsdeposion, vilket innebär att när du skickar in intyg på att katten är kastrerad så betalar vi tillbaka 200 kronor av köpesumman. Alla katter är vaccinerade och avmaskade. Du får även ett startpaket av den sorten mat som katten är uppfödd på.

Jag önskar dom lycka till.

mymlanbus
0

HURRA! Äntligen så kommer det fler kattföreningar i Skåne, det är underbart!

annebeate
0

Utmärkt. Det behövs! Jag hoppas att det är en förening som inte har toppstyre. Vet du när deras hemsida kommer?

/Detta inlägg är redigerat. PM har skickats till skribenten.

wobafgkmrns
0

vad roligt! Det behövs verkligen bra kattföreningar!

Crisse
0

Personen som skall göra deras hemsida har semester så det kan ta lite tid. Dom kommer bara att styra över sig själv och ingen annan och kommer att utnyttja vänner och bekanta som stödhem och inte ta in fler katter än dom klarar av och har råd till och överblivna pengar kommer att gå till att kastrera och släppa ut hankatterna och till marknadsföring.

chrisse-77
0

Thumbs Up Låter bra och som en långsiktig lösning.

annebeate
0

Håller med. Det låter bra. Verkar vara en förening som jag kan ekonomiskt stödja.

/Inlägget har redigerats. Skribenten kontaktad via PM.

Morgan-Pettersson
0

#109 Låter intressant för jag söker ju ny verksamhet där jag kan hjälpa, tyvärr långt från Karlskrona men annars lycka till Glad Annars påverka på annat sätt!

Mvh
Morgan

karins
0

Lycka till med föreningen Skånekatten!  

Crisse
0

Det tar naturligtvis ett tag innan föreningen kommer igång riktigt men den är registrerad, styrelsen, kassör, och revisor är klart. Handarbetare är ordnade och bra kontakter med foderleverantörer är knutna. Bössor kommer att sättas upp på några ställen och jag tror nog vi får se dom på någon kattutställning. Dom kommer säkert att hålla det i liten skala hela tiden för att undvika motsättningar inom föreningen och så är dom kompisar till varandra så det kommer nog att funka. Jag hoppas att jag kan bidra med lite hjälp i form av min erfarenhet som kattägare i 30 år. Jag vet oxå att dom kommer inte att lägga 30.000 på en skadad eller svårt sjuk vildkatt utan pengarna kommer att gå till så många katter som möjligt och att dom kommer att få ett värdigt liv.

Crisse
0

Jag glömde bort en viktig sak.

SkåneKatten kommer att ta höga förmedlingsavgifter på kattungar för att försöka att höja kattens status och för att undvika att det skall bli sommarkatter, det är även för lätt att köpa kattungar idag och då är det lätt att kasta ut dom när det inte är söta kattungar längre.

Imasy
0

Vad kul att ni ska starta en förening, det behövs verkligen!

Önskar er lycka till! :)

mymlanbus
0

#119. Ja, det tror jag på… det är ett sätt att höja kattens status! Hur många kattungar skänks det inte bort Gråter det är inte klokt!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Låter toppen. Visst kan ni få ut en lite högre summa för kattungarna, är de bara vaccinerade, avmaskade och vet-kollade så finns köpare som ger lite mer. Och med bra egna avtal mellan er och veterinärer kan ni ändå få en bra slant mellan till vidare arbete och som du säger har folk betalt lite mer kastas katterna nog inte heller ut

Lycka till Skrattande

Crisse
0

Jodå kattungarna blir dubbelvaccinerade, avmaskade och veterinärbesiktigade.

En missuppfattning, jag är inte med i föreningen.

emjon
0

Det behövs ju verkligen en förening som kan hjälpa kissarna till ett bättre liv. Även om du Crisse inte är med i föreningen så kommer ni säkert ha ett bra samarbete.

Önskar Skånekatten stort lycka tillGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#107 det var ödet, skulle bara läsa din tråd innan jag la ut en allmän tråd om fodret…kan ju inte vara annat än ödet att du just skrivit det du hade Skrattande

Crisse
0

Min otur har kanske vänt till tur nu då, det får jag verkligen hoppas.

mymlanbus
0

Nu håller vi tummarna för att det oturliga vänder till tur istället Glad

Kramar
Malin

Lena
0

#109 Det låter ju kanonbra att en ny förening är på gång att starta i Malmö-regionen. Vi skulle behöva minsta 2000 nya katthemsföreningar för att klara av att ge alla hemlösa katter tak över huvudet. Med andra ord kommer ingen förening som inriktar sig på hittekatter att bli utan uppdrag. Och i Södra Sverige verkar behoven vara större än på alla andra håll i landet.

//Lena

annebeate
0

Crisse, jag håller tummarna för att det nu vänt.

Jag räknar med att du håller oss underrättade fortlöpande om den nya föreningen SkåneKatten. Det måste kännas tryggt för de aktiva inom föreningen att ha ditt stöd med all den erfarenhet du har. Glad

Hawknestgrove
0

JA jag önskar dig lycka till och även föreningen av hela mitt hjärta! Givetvis, så kommer även jag att stötta är i mån av tillgång!

Hennum
0

vad roligt att en ny förening ska starta! ju fler, desto bättre borde det ju vara. Bra oxå att olika föreningar har lite olika arbetssätt och olika fokus, på så vis får man nog mer gjort. Jag önskar dem lycka till jag med :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Crisse
0

Överraskad eller?

För 2 timmar sen ringde det på min dörr och det var mina grannar som hade kommit hem från sommarstugan där dom hade varit över helgen, och dom står där med 3 små kattungar i en korg. Ungarna hade dom hittat redan i fredags när dom kom till stugan och dom låg på deras uteplats. Dom väntade hela fredagkvällen och halva lördagen på att där var en mamma som skulle dyka upp och det gjorde där inte, ungarna var hungriga och skrek mest hela tiden och det enda dom kom på att ge dom var Whiskas kattmjölk som dom hittade i affären. Det är 3 gråtigrerade pojkar på mellan 2-3 veckor där 2 av dom har ögoninflammation så nu har jag inte ens toaletten för mig själv och nu är det nappflaska som gäller igen.

Och jag som tyckte att det blev lite lättare här idag för Frasse fick ett permanent hem hos en dam som såg min annons och ringde idag och hon hade fastnat för lille Frasse, så hon och hennes vuxne son kom hit och dom kelade med alla ungarna men det var Frasse som gällde. Hon hade en 1 årig sköldpadda som hon hade tagit med foto på och det var verkligen en söt katt. Frasse var visserligen bara 11 veckor men det var damens sista semestervecka så jag lät dom få Frasse med sig hem för dom var verkligen trevliga och glada för katterna här hemma. Jag har redan ringt dit och kollat så att det gick bra med deras katt och Frasse sprang omkring och lekte och gick husesyn.

Sen åkte lille Svartis på semester med Chrisse 77 som hittade honom och syskonen och hon hjälper mig redan med 3 andra ungar så imorgon åker dom till Österlen på 3 veckor så jag hoppas att dom små kan busa runt riktigt för där har dom större rum att vara på.

Imorgon blir det till att åka iväg och fånga fler katter som skall kastreras och släppas ut igen, jag tror där är 6 st kvar så jag hoppas att vi kan få tag i 3 av dom. När katterna skulle få mat i fredagskväll så var dom 2 som vi hade släppt ut på dagen på plats för att få lite mat och det känns skönt att dom inte var helt chockade av att dom hade varit hos veterinären. Så vi hoppas på fint väder och tur imorgon.

mymlanbus
0

Jadu Crisse… när en åker då fylls det hela tiden på… som alltid så blir jag glad när jag läser om dina missar och ditt ambitiösa sätt gentemot katter och de nya ägarna!

3 nya bebisar, hoppas att det går bra att nappa dem och att de blir av med ögoninflammationen snart.

Sköt om dig och missarna

Kram
Malin

Crisse
0

Här är en bild på dom 3 nykomlingarna.

mymlanbus
0

Men snälla nån… så söta… måste säga att de liknar lille Boll faktiskt :)

Pussa på dem från mig :)

annebeate
0

#134 Underbara!  Du är en ängel Crisse.

Hennum
0

vilka förskräckligt gulligakattungar. hjärtknipande söta ^^  Hoppas allt går bra med dom, och kul att en katt har fått ett nytt hem :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

mymlanbus
0

Vill-ha-begäret gör sig påmint :)

essut50
0

Vilka söta kattungarKyss Tack för att ni räddar dom hemlösa katterna.

Jenna-Gun
0

Men oooooh så söta.

Jenna

mymlanbus
0

Är det väldigt vanligt att småmissarna har det här m-et i pannan?

Har sett det på flera kattungar här inne.

Crisse
0

Jag tror att nästan alla tigré har ett M i pannan.

mymlanbus
0

Aha… tigré.. på Smulles kort står det vilt-tigrerad :) då gillar jag tigrerade katter alltså… eller jag gillar faktiskt nästan alla katter :) husisar i alla fall :)

Crisse
0

Vi fick inte in någon katt i fällan idag. Jag tror bara vi hade tur förra veckan dom andra 6 kommer att bli knepigare att få in. Jag såg bara en kattunge idag och det var på granntomten, det såg ut att vara en svart/sköldpadda på ca. 10-12 veckor och den lilla haltade men vi blev av med henne så hon gick väl in under staketet. Nu skall Eva prova att sätta fällan om nätterna så nu kommer jag inte ut där och kan fånga några kattungar.

Mina nya små har börjat gå på lådan så jag tror dom kommer att klara det själv i slutet av veckan så jag slipper att kissa dom, dom har fått kläm på det här med nappflaska och äter riktigt bra nu.

Jag fick en söt bild på den ena när jag hade fått hit dom igår kväll och dom hade fått välling. Det som inte syns riktigt tydligt är att han låg med framtassarna ihop precis som han bad.

mymlanbus
0

Hoppas att ni lyckas med att fånga in de 6 stycken som inte har varit på check. Lille katten då… kanske att någon annan kan fånga in den lille som haltade?

Oh… oh… oh… jag blir alldeles sjuk… jag vill med sitta med en liten kattbebis sådär :) Vill lukta på dem och gosa med dem och leka med dem… och kela och kela och kela och lära mig ge mat med nattflaska… skulle behöva gå kurs ju!

Har du kurs för hur man tar hand om kattbebisar Crisse? Glad

Kram och sköt om dig och missarna
/Malin

Crisse
0

Nej Malin jag har ingen kurs och det behövs inte för det är inte så svårt, lite vanligt sunt förnuft så klarar man det och det tror jag att du har. Har du aldrig haft sådana små?

mymlanbus
0

Jag träffade syrrans kattungar men jag har aldrig vågat hålla i någon så liten… bara när den ena kattungen blev sjuk och vi åkte till veterinären :( men det var ingen behaglig känsla… mer en känsla av maktlöshet… den var ju medvetslös! Jag grät och snorade ner hela kattungen… så veterinären trodde att vi hade badat den… men det var tårar och snor Generad

Jag skulle vilja lära mig och jag skulle vilja ta hand om… men jag vågar inte… tänk om en liten misse skulle bli sjuk och jag inte har någon som kan komma och hjälpa mig? Jag är så imponerad av alla er som vågar och kan ta hand om dessa småttingarna Glad

Jag har ju fotograferat små kattungar… bara någon vecka gamla, men inte vågat hålla i dem… de är ju så små! Jag är så rädd att jag ska ta i dem för hårt.

Shimena var nog närmare 5 månader när hon kom till oss och Smulle var ju över 1½ år, så någon sådär liten (som du har på bilden) har jag aldrig ägt eller vårdat.

Jag har ju sett massor med bilder på olika hemsidor (om hur man matar kattungar med flaska osv) och youtube har ju en del att visa med… men… det är en sak att se, det är en annan sak att göra i praktiken.

mymlanbus
0

Sorry… jag är en riktig fegis :(

Crisse
0

Ett dilemma.

Jag har lovat att jag skall ta in Rocky och hans syster och redan för ett halvår sedan var där flera stycken som kunde ta Rocky och även systern men hon som matar brukade inte allvar med att fånga dom och som alla vet så är dom kvar under stenarna i hamnen.

Här på gården finns där en kattjej på 10 månader där jag tog in syskonen men aldrig fick in henne, det är en skölpadda och hon kommer varje dag för att äta och där är en granne som går ut och ger henne blötmat annars finns där alltid torrfoder,  när grannen är ute så kan hon klappa henne hur lätt som helst men jag kommer inte nära henne. Nu såg jag häromdagen att hon är dräktig och även att hon haltar så hon har väl en skada på benet.

Till mitt dilemma, vad skall jag göra?

Rocky och Mimmi eller den dräktiga honan. Jag vet att jag kan få vänta länge på Rocky och Mimmi men tar jag in honan så är jag säker på att hon lyckas fånga Rocky för Mimmi måste vi vänta med tills hennes unge vågar sig fram.

annebeate
0

Den dräktiga honan verkar vara i mest behov av hjälp, dräktig och haltande. Kanske  jag har fel men rent spontant känns det just nu för mig som det mest akuta.

mymlanbus
0

Oh så svårt.. att vara tvungen att välja! Gråter

essut50
0

Det är svårt val Crisse, helst vill man ta in allihopa..Men dräktiga honan behöver ju oxå fånga in snarast, men Rocky behöver oxå komma in i värmen..Inte lätt att välja.

Crisse
0

Det svåra är att jag har lovat henne som matar att jag skall ta Rocky och Mimmi men jag tycker det känns som att jag skulle behöva ta in flickan på gården och gör jag det så vet jag en som blir sur på mig. Sen kan det ta upp emot 6 månader innan jag får ut flickan i ett hem och då har vi kommit till vintern igen och Rocky och Mimmi får tillbringa ytterligare en vinter under stenarna.

annebeate
0

Det är inte lätt. Du kan inte beträffande honan få hjälp av dem som är engagerade i SkåneKatten?

mymlanbus
0

Crisse… finns det ingen annan som kan ta dräktiga honan då?

Crisse
0

Nej jag har ingen som kan ta henne och SkåneKatten har inte plats.

mymlanbus
0

Nämen snälla…. hur fasen gör man? Gråter

Finns det ingen annan som bor i Malmö som kan ta hand om en liten dräktig hona? Hallååååååå?

Crisse
0

Det är ju det att här finns hur många dräktiga honor som helst i Malmö men eftersom jag aldrig fick in denna lilla flicka när jag lyckades ta hennes syskon gör att jag känner mig ansvarig för henne. Jag har hela tiden trott att hon som matar henne har gett henne P-piller men tydligen inte. Jag vet oxå att när hon har fått sina ungar så är det inte lätt att få tag i dom för dom är svåra att leta upp och då blir här fler katter på gården. Hennes mamma har fått en kull ungar som jag fortfarande inte har hittat och dom är säkert 10 veckor nu men jag har inte sett mamman på längeså jag vet inte om hon har flyttat på något annat ställe.

mymlanbus
0

Crisse… så svårt! Och jag har ingen erfarenhet och dessutom bor jag ju långt ifrån Malmö… vilket sk*t!

Tänk om man visste någon… Gråter

Crisse
0

Är där ingen av er som kan flytta ner till Malmö. hi hi hi

Ett samtal idag om kattungar i Skanör. Vi kör ner imorgon och ser om vi kan fånga in dom och går det inte så kanske jag fångar en gås istället bara för att fånga något.

Jag kan inte ta in någon vuxen katt på ett par dagar för dom har sagt att det skall bli jättevarmt och då kan jag inte ha någon katt på balkongen så dom som är planerade får vänta.

destiny
0

Betr. balkongen. Det är inte möjligt att göra en stor nätad träram som kan stå innanför glaset fäst på lämpligt sätt någonstans? Ena väggen, tak och golv? Antar att du har inglasad balkong eftersom det blir så varmt. Bara en tanke… Det kan ju vara varmt länge…. pust … nu när jag ska börja jobba igen!  Eller bli varmt igen när du väl fått dit någon katt.

mymlanbus
0

Malmö… mmm, det smakar liksom mjukt… :) Tror faktiskt att jag skulle kunna hjälpa till lite om jag bodde närmare. Skrattande

Får slänga ut barnen och flytta till Malmö, det verkar vara det enda riktiga ju.

Fånga nu ingen gås i morgon… det är kattungar du ska fånga Crisse!

Kram till dig och småttingarna :)

Crisse
0

Det är mycket möjligt att det skulle gå att sätta en träram det som är mindre möjligt är att jag kan inte fixa sådana saker och jag har ingen som kan göra det. I detta huset bor det bara kärringar och gubbar mig inräknad så där är inga händiga personer, jo nu ljög jag där är nog ett par händiga men dom är för det mesta runda unda skorna.

mymlanbus
0

Jag känner att jag skulle behöva komma en sväng till Malmö och kolla in din balkong… och ta med mitt ex som är händig och duktig och kan trolla med det mesta :) och han är aldrig rund under skorna :) (det är dessutom han som har körkort… jag bestämmer bara vart vi ska) Räcka ut tungan

destiny
0

#163 Man kan mer än man tror! Du skulle sett alla mina nätdörrar som jag gjort själv. Jag är en gammal kärring jag med. Flört Jag hade inte gjort något sånt alls förrän jag behövde kunna dela på katterna.

Annars känner du ju en snickarkunnig! Han som var med och hämtade ett helt gäng kattungar (på Österlen?). Han får väl ställa upp! Flört

mymlanbus
0

#165. Mmm, det är sant… man kan oftast mkt mer än vad man själv tror :)

*fnissar* gammal kärring… undrar just när man är det? Jag känner mig purung :)

Crisse
0

Är han snickarkunnig? det kan jag inte tänka mig men jag vet han kan mycket om grisar och det är inte en gris jag behöver snickra ihop.

Crisse
0

# 166

Jag sa inte att jag kände mig gammal, fast jo kanske ibland känner man att man är inte lika rörlig som förut som när man har satt sig ner i gröngräset för att sitta och vänta på att en katt skall gå i fällan och när den gör det så skall man skynda sig upp och det är då man märker att kroppen åldras fortare än sinnet.

mymlanbus
0

Stelhet känner jag också av ibland :) märker det när jag ligger i gräset och ska fotografera katt som smyger och måste ligga länge och sedan när jag ska upp… jösses, vig som ett kassaskåp Generad

destiny
0

#167 Har han inte sagt han kan snickra? Flört Förr ett år sen eller så snickrade han för fullt på en gård i Kristianstadstrakten om jag inte minns helt fel. Till katter. Glad

Crisse
0

# 169 Ha ha du är rolig du.Skrattande

Crisse
0

# 170

Jag har ingen aning, känner honom inte så väl. Hur många katter rymde därifrån sen han hade snickrat färdigt.

destiny
0

#172 Skrattande Jag visste du skulle fråga det. Skrattande Det vet jag inte. Flört

mymlanbus
0

Ibland är jag lite rolig… det kan jag bjuda på Oskyldig

Barnen (yngsta tösen allra helst) tycker att det är pinsamt när mamma ska ta sig upp och står lull där på alla fyra med kameran hängandes runt halsen *flinar* då brukar yngsta väsa… res på dig mamma det kommer folk! Då försöker jag dessutom få bråttom :) och då blir jag väldigt ograsiös Skrattande

Crisse
0

# 173  Det var en självklar fråga för jag kan inte tänka mig honom som snickare. Fundersam

Crisse
0

# 174

Ja då gör du som jag och bjuder på dig själv när tillfälle ges och det brukar bli rätt ofta i rätt sällskap men med okända som åskådare allt som oftast. Göra bort mig, nej aldrig. Generad

mymlanbus
0

# 176

Känner igen Generad Oskyldig men det bjuder vi på… för vi är generösa Oskyldig

Crisse
0

Det är klart att vi bjuder på det.

Det gjorde jag i hamnen en av alla dom gånger som vi försökte att fånga Rocky. Jag hade tagit med mig ett långt snöre och bundit leksaker i för att försöka lura in honom i en transportbur eller fälla.  Jag galopperade där fram och tillbaka med snöret bakefter mig och till saken hör att det var en jättefin dag så där var massor med folk som promenerade längs vattnet men vad dom inte såg och visste om var att där fanns en katt men han satt under stenarna så dom undrade nog vad jag höll på med för många stannade liksom till och tittade.

mymlanbus
0

*fnissar så tårarna rinner* Ja, allt semesterfolk, de undrar nog. De kunde väl hjälpa till, eller försvinna så du fick jogga där ifred med Rocky… dålig stil av alla folk, tycker jag Skrattande

Lille Rocky… hur gammal kan han vara? Hur går det med alla kattungarna? Vill se bilder Flört

Crisse
0

Rocky är ca.10 månader nu och lika söt som han var då.

Det går bra med kattungarna dom mår bra alla 9 och jag fick ett SMS att dom 4 kattungarna som är på semester oxå mår bra och är jättebusiga för dom har fått ett stort rum att vara i. Jag skall ta nya foto nu i veckan för det är tid att sätta in annons igen på 3 av dom för en är 8 veckor och 2 är 10 veckor och sen kan jag sätta in fotona här så du får se.

Crisse
0

Fast jag fick en rätt söt bild häromdagen på en av dom jag skall sätta annons på, den kommer här.

mymlanbus
0

Va skönt att det går bra med småttingarna :) roligt att få se bilder sedan… :) det ser jag fram emot!!!

10 månader bara… lille Rocky. Hoppas att han kan komma in så småningom och Mimmi också… men hur går det med dräktiga honan?

Jösses, är det dags för dem att flytta alltså, så svårt att skiljas från dem… men samtidigt så ger du andra en chans att få komma in!

Jag är så glad att du tar hand om missarna Crisse… du är beundransvärd faktiskt!

Crisse
0

Nej dom kan inte flytta ännu inte förrän dom är 12 veckor men jag brukar sätta ut dom tidigt på annons så att folk kan tinga dom. Sen är det så att jag har 6 helsvarta katter och jag tror att jag kommer att få problem att få ut dom så jag måste börja annonsera tidigt. Och 6 st av mina ungar är inte tama så dom får vänta längre.

mymlanbus
0

Aha…förstår att man måste vara ute i tid…

Är det problem att kunna sälja helsvarta kattungar?

Är det svårt att få småttingarna tama? Är de jätterädda? Blir de inte osams med varandra?

Våra katter… Shimena och Smulle gick inte alls ihop… han slog henne så många gånger och hon blev så rädd att hon kissade ner hela sig! Vi försökte i 2 månader och det blev ingen förbättring. Nu bor Smulle med exet på landet och loppar sig… snacka om att vara en bortskämd kisse! :)

Crisse
0

Jag har fått det för mig att det är svårare med svarta och svart/vita ungar och det har jag gott om. Nej dom blir inte osams det brukar inte sådana små bli. Ja det kan vara svårt att få dom tama när dom har för stor yta att röra sig på men jag vill inte stänga ut dom på balkongen för då hade det nog varit lättare, men det får ta den tid det tar och i och med att jag har nappflaske ungar så har jag mindre tid för dom som inte är tama.

mymlanbus
0

Oh.. hoppas att det inte blir svårt att få dem sålda… men svartvita och helsvarta kissar är fina!

Förstår att det tar tid att mata småttingarna och då blir det såklart mindre tid till de andra små… du skulle behöva vara 2 Crisse :)

Crisse
0

Jag skulle nog behöva vara 4 för en måste gå ut med hunden några gånger om dagen som jag skall göra nu för det är tid för sista rundan och sen skall dom små matas för sista gången idag och sen skall lådorna göras rena och alla dom andra ungarna och 6 vuxna skall ha nattmat.

mymlanbus
0

Jösses… ja, du skulle behöva vara minst 4 Crisse, kan vi clona dig?

Sköt om dig och kissarna och sov gott när det blir dags

Kraaaaaaaaam

Malin

destiny
0

Blir så kattungesjuk…. Flört Jag tycker svarta katter är så vackra, har två stycken kolsvarta själv.Kyss Men jag vet att svarta och svartvita katter är mer svårsålda.

Det är tar sin tid att nappa småttingar. Bilden till vänster är en av fyra i en kull jag nappade i fjol. Mamman kom från en kattsamlare och blev dålig efter det hon fått sina fyra ungar.  Eller hon var väl dålig innan men förlossningen tog för mycket av hennes krafter. Hon tillfrisknade såsmåningom och tog över igen. Glad

Crisse
0

En av mina egna är helsvart och en är svart/vit. Jag glömde räkna den långhårige han är oxå mörk men inte helsvart han är mer brun men honom räknar jag med att hitta hem till rätt så fort när jag väl sätter ut annons på honom men han är en av dom som inte är tam. Så det blir 7 svarta och 2 svart/vita och 4 tigrerade, inte dom lättaste men man kan inte välja färger när man är ute och fångar katter men jag hoppas ändå att jag inte hittar fler svarta.

Crisse
0

Här är en bild på Elvis som alltid skall visa magen.

Crisse
0

Ännu en katt som tycker om hundens svans och då är det en av mina minsta.

Lena
0

#191 & #192 Jättefina bilder på sockersöta småkissar.

//Lena

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#191 ligger han och väntar på gobitar från vovvens matskål tro *L*

Crisse
0

Jag har precis fått ett mail om sjuka kattungar på Almhög där jag har tagit många katter. Damen som har skrivit till mig köpte 2 kattungar av mig förra sommaren och nu hade hon sett en svart/vit kattunge med helt igenklistrade ögon, hon försökte ta den men lyckades inte så nu vill hon att jag skall ta dom här ungarna.

Hjälp  är där ingen som har plats till ett par sjuka kattungar? Jag vet inte hur gamla dom är men hon skriver att dom är fortfarande bebisar och att dom behöver snabb behandling.

destiny
0

Både Elvis och den andre lille är så söta. Kyss 

När jag skulle skaffa min första katt efter det jag flyttat hemifrån (många år sen Fot i munnnen )hade jag bestämt det skulle vara en svart katt. Mina föräldrar hade en katt som fick ungar i den vevan och sparade (så var det på landet Ledsen, tror tyvärr det är samma nu på många ställen, en kattunge sparas och resten avlivas) en röd katt till mig. Den fick dom behålla själva, jag skulle ha en svart katt. Det blev en svartvit.

Önskar jag kunde hjälpa till med dom sjuka kattungarna. Men det är ont om plats här numera!

Crisse
0

Jo det är nog likadant överallt men jag tar in dom om jag skulle lyckas fånga dom och hoppas att där är någon sen som kan ta dom till mig. Jag har ringt veterinären så vi kan isåfall lämna in dom där på vägen ner till Skanör. Jag vet nog vilka föräldrarna är, det är en blå mamma och en svart/vit halvtam jättevacker pappa, så det blir fler svart/vita här isåfall.

helenaroth
0

Önskar att jag kunde hjälpa dig med att ta in kattungar men det är tyvärr omöjligt.

Sätter in en slant till veterinärkostnader.

Du gör ett fantastiskt arbete!!

destiny
0

Hur har det gått idag? Fick du/ni fångat några kattungar?

Crisse
0

# 194

Kattungarna ligger alltid där under hundens matskålar och jag vet inte varför dom bara ligger där och gosar, leker och sover.  Kolla bilden

GosChippen
0

**Det blir ju som ett litet hus för dem, ett gömställe.(de tror väl att ingen kan se dem?!) Och mattan är väl skön att ligga på.
**

Crisse
0

Ja vi började med att köra bort till Almhög för att leta upp den sjuka kattungen men det fanns inte tillstymmelse till katter på den platsen hon sa så vi körde ut en runda till Limhamn för att se om dom kattungarna var framme men det var dom inte. Eva visste om att där låg en glassaffär i Limhamn som jag hade glömt bort så vi körde dit och köpte glass och det måste vara ett par år sedan jag köpte glass i strut för i vanliga fall så är jag inte så glad för glass men idag var jag sugen på en. Men dom hade en massa olika smaker så jag visste inte vad jag skulle välja, jag kände mig som ett barn i en godisaffär. Det blev 2 kulor + mjukglass i en stor strut så jag fick ge 30:- och det hade jag egentligen inte råd med men jag tyckte att händer det inte oftare så må det vara hänt och det var sååååå gott.

Därefter körde vi ner till Skanör för att försöka få in sköldpaddan och den röde ungen. Dom skulle precis gå ner till stranden och grilla så vi blev ensamma i trädgården men innan dom gick fångade vi sköldpaddan och sen försökte vi i 3 timmar för att få in den röde men det gick inte så vi får köra ner imorgon med fällan och hoppas då på bättre tur. Mamman var där oxå även hon en sköldpadda men det som var konstigt med det är att hon har 2 ungar i den trädgården och 2 ungar i trädgården i huset på andra sidan gatan, jag sa till dom att jag trodde det var 2 olika honor men dom svarade att alla 4 ungarna hade varit i samma trädgård innan men det var ett tag sedan. Så mamman springer där emellan och matar sina ungar, jag fattar ingenting, ungarna är nog 12 veckor.

Jag var nog hemma vid 20.30 och ringde då med en gång till hon som hade mailat mig om den sjuke kattungen på Almhög och fick då reda på att vi hade varit på rätt plats och hon hade oxå varit där men kunde inte se någon unge men hon tog på sig och gick dit med en gång när vi hade pratat färdigt. Efter en halvtimme ringer hon och säger att hon hade hittat ungarna och där var 6-7 st och flera av dom är sjuka, där fanns vad hon kunde se en blå, en grå/vit 2 svarta och 2 svart/vita och dom är olika stora så mamman uppfostrar kanske någon annan honas ungar. Jag kan inte ta in 6-7 ungar till utan jag får ta sjuklingarna och lämna dom andra kvar hur jag nu skall klara det men jag har redan för många och jag har inga som jag kan skicka ut i permanenta hem för dom är för små eller skygga. Det är bara att hoppas att inte alla ungarna blir sjuka innan jag har tid att åka dit nästa gång men det blir kanske imorgon kväll.

Morgan-Pettersson
0

#202 Riskera inte något för de katter du redan har hemma, onödigt att, om du inte har möjlighet separera dem ta in dessa sjuka katter.

Fem viktiga ord är "Man kan inte rädda alla". Dessutom känner en avlivad katt ingenting längre. Jag vet, hårda ord men sanna ord.

PS! Ta inte andra stycket jag skrev att jag tycker om att en katt avlivas men i många fall i hittekatt-världen är det ett VÄLDIGT infekterat ämne, för de som är aktiva men sedan gällande katten kan man ju ställa sig frågan.

Morgan

Crisse
0

Det verkar som när hon förklarar det att det är ögoninflammation och då är det penicilin som gäller, jag frågade om hon hörde dom nysa men det hade hon inte men sen vet jag att ögoninflammationen brukar bero på något annat som kattsnuva eller bihålerna. Jag kan hålla dom separerade från dom andra på min balkong för när jag har kattungar där så kan jag sätta i mitt kompostgaller i fönstret för där kan dom inte hoppa upp.

Andra stycket håller jag med om men där är inte många som tänker så och sen brukar jag i alla fall ge ungarna en chans det är annorlunda med vuxna vilda sjuka katter som man vet att man inte kan ta in då är det bättre att fånga dom och göra pinan kort, nu får jag väl många ovänner men jag står för min åsikt och skäms inte för det. Jag tycker det är djuplågeri att låta katten gå kvar ute tills man har plats att ta in den och det kan många gånger dröja länge och ta och sätta den hos en veterinär tills den har frisknat till och sen släppa ut den igen det kan kosta massor och det är pengar som kan gå till andra katter istället.

Lena
0

#24 Vill bara passa på att påminna om och slå ett slag för TNR som är ett alternativ till avlivning av skygga katter. Kontakta gärna Göteborg Katthjälp som arbetar med metoden här i Sverige.

//Lena

GosChippen
0

**Crisse: du använder väl TNR-metoden?
**

Crisse
0

GosChippen  Det gör jag i den mån jag kan för jag är inte gjord av pengar, när inte ens kattföreningarna har råd så hur skulle jag ha det.

Lena  OBS att jag skrev sjuka vilda katter när det gällde avlivning.

GosChippen
0

Crisse: jo jag vet, pengar behövs alltid.

Lena
0

#207 Sjuka katter ställer sig naturligtvis annorlunda. Om man skulle arbetat enligt TNR går en veterinär igenom alla katter som fångats in och gör en bedömning. Svårt sjuka djur avlivas alltid om veterinären bedömmer att det är det lämpligaste. Sådant som kan behandlas i samband med kastreringen behandlas.

TNR är inget enmansjobb. Det bygger på samverkan mellan flera olika parter. T.ex fastighetsägaren och/eller kommunen står för del av finansieringen, en förening organiserar själva arbetet som även innefattar volontärer som sedan hjälps åt med katterna. I Sverige har kommunen lyst med sin frånvaro när det gäller finansiering. I Norge däremot har kommunerna varit med och bidragit och är själva mycket positiva till resultatet.

Crisse förstår att du som privatperson inte kan starta ett TNR projekt. Men det kan ju kanske vara något för den nya föreningen som ligger i startgroparna att fundera omkring. Vill man hämta kunskaper så är Göteborgs Katthjälp den förening som har mest erfarenheter i Sverige.

//Lena

GosChippen
0

**Jag trodde att det var ett slags TNR-jobb, när man kastrerar infångade halvvilda katter och sedan släpper tillbaka dem på den plats man fångade in dem? Har jag missuppfattat?
**

Lena
0

#210 TNR i sin fulla bemärkelse innebär mer än "bara" kastrering. Även om kastrering är den viktigaste delen av metoden. Förutom att kastrera katterna får de erfoderlig veterinärvård och vaccineras. Kattungar och tama katter tar man in för senare omplacering. De förvildade som inte är svårt sjuka får gå tillbaka till sitt gamla revir. Där har en grupp volontärer katterna under tillsyn. Man ger dem mat, vatten och fixar isolerade katthus som katterna kan vistas i vid dålig värderlek. Man har även kontroll över om katter blir sjuka eller om det skulla komma nya katter till kolonin.

På den här sajten kan du läsa mera om TNR.

//Lena

Crisse
0

# 209

När jag skrev om SkåneKatten som har startat så skrev jag att dom när det fanns råd kommer att fånga in hankatter och då kanske även honkatterna som dom inte tar in kommer att kastreras och släppas ut. Det projektet vi håller på med i Limhamn är just ett TNR men det är mataren som betalar kastreringen. Eftersom jag jobbar för mig själv så kommer jag att om jag skulle träffa på en sjuk eller skadad vildkatt ta den till veterinären och avliva den istället för att lämna den åt sitt öde.

Crisse
0

Lite tur skall man ha även om det behövdes en fälla till hjälp.

GosChippen
0

**Fick du en kisse i fällan idag? Var?
**

Crisse
0

Det är kattungen från Skanör.

GosChippen
0

Vad bra att det blev en katt och inte en GÅS!    Glad

Lena
0

#209 Jo det är ju bättre i det läget.

//Lena

destiny
0

Ett tips. Flört En av veterinärerna på Haga är svag för röda katter.  Ska rödingen dit får kanske prinsen på Haga konkurrens. Flört På bilden prinsen på Haga medan han fortfarande bodde hos mamma och syskonen.

Crisse
0

# 218

Vad du vet mycket om Hagaveterinärerna, jag som går där så ofta vet inte att någon av dom har en röd katt.

Crisse
0

Imorgon blir det kattjakt igen och då på dom sjuka kattungarna. Jag har en kompis som kör mig och som även kan ta in ett par kattungar till eftersom hon har fått permanenta hem till 4 av sina andra ungar. Det är skönt att ha sådana kompisar.

Morgan-Pettersson
0

#205 TNR absolut bra i många avseende där det finns fastighetsbolag etc som kan betala alla kostnader/folk som kan hålla kollen samt sköta matning, veterinärvården etc men med alla ärenden som anmäls/anmälts till kattverksamheterna låter det som en god förhoppning men en utopi i realiteten.

Fasthåller att en en del av de förvildade katter som anmäls likaväl kan avlivas istället för att fördröja ärendet då det i en del fall slutar med att katterna inte kastreras (p g a att aktiva inte hinner ta itu med ärendet) och det slutar med att anmälaren/mataren kontaktar om att det kommit nya kattungar.

Morgan

destiny
0

#219 Jag är med mina stödisar ibland på Haga. Prinsen på Hagas mamma blev dålig när ungarna var ganska nyfödda så hela familjen var inlagd en tid på Haga. Det var då en av veterinärerna fastnade för min lille rödning.  En riktig busunge. Kyss På bilden klänger han i vinrankan. Vet inte hur många gånger jag fick plocka ner honom därifrån.

Crisse
0

Den här lille röde skall så småningom till Haga för att vaccineras och besiktigas så man vet inte dom tar kanske min lille oxå.

destiny
0

#223 Man kan ju alltid hoppas. Han får nära till veterinären i så fall…. Flört 

Min (f d min) röding har tre systrar, bl a lillsnuttan på bilden till vänster. Min ögonsten. Kyss

Håller tummarna att det går bra med dom sjuka kattungarna imorgon.

maggan47
0

håller också tummarna för att veterinären fastnar för nästa lilla röding Maggan47 

Crisse
0

Eller min lille Paddy, det är den lille långhårige Birmablandningen för han är väldigt söt och nu börjar man se att han är maskad i ansiktet.

GosChippen
0

**Har du foto på Paddy?
**

Crisse
0

Han ligger i tunnan.

destiny
0

Så söt Paddy är. Kyss Det blir nog inte så svårt att hitta ett hem till honom.

Dom är lika söta hela bunten. Kyss

Crisse
0

Nu har jag varit på kattjakt och fick tag i en av dom kattungar som hade ögoninflammation. Den är svart/vit och ca. 4 månader. Den andra med dåliga ögon är en helblå och det var så när att jag hade fått tag i den oxå men det gick inte. Jag cyklar kanske dit imorgon och gör ett försök till.

Lena
0

#230 Bra att du kunde fånga in den. Verkar den svårt medtagen?

//Lena

mymlanbus
0

Hurra… en till misse räddad :)

Crisse
0

Den är förutom att den är väldigt geggig runt ögonen ganska pigg. Helvild naturligtvis så jag släppte bara ut den på balkongen så får den lugna ner sig lite till imorgon så får jag se då hur den ser ut för det hann bli mörkt innan jag kom hem 22.30. Förutom den blå ungen såg jag 2 helsvarta och en svartvit till. Den ena svarta såg äldre ut än dom andra och den minsta svarta var bara så söt men jag kan bara ta in 2 av dom för min kompis tyckte dom var för gamla så hon kan inte ta någon. Så jag måste lämna kvar 3 stycken om jag inte kan hitta någon som vill ta in dom.

essut50
0

Synd att din kompis tyckte kattungarna var för gamla..GråterVi får hoppas att nån annan tycker om lite äldre kattungar.

Crisse
0

Den nya katten är nog inte så skygg som jag trodde. Jag skulle ha tag i den för att kunna tvätta av ögonen och det blev en kort jakt på balkongen men när jag väl fick tag i den och höll den i en handuk så var den helt lugn. Jag kunde tvätta av ögonen i lugn och ro utan att behöva hålla i den med våld och när jag var klar så kunde jag sitta och klappa den en stund. Det är värre med den röda han har suttit och pipit sen han kom in och jag tror inte han äter och bara jag kommer ut på balkongen så far han runt.

Crisse
0

Idag körde Eva till Limhamn för att sätta fällan ett par timmar på morgonen. När damen som bor där och Eva kom upp på verandan så låg där en kattunge och dom trodde det var en av vildkattungarna men det var det inte, ungen är nästan helt tam den skyggar bara när man skall ta den. Hon har ögoninflammation så hon får medicineras. Hon skall vara här hos mig några dagar och sen flyttar hon till Eva för 3 av hennes katterungar flyttar till permanenta hem denna veckan så hon har bättre plats sen.

mymlanbus
0

Hej Crisse!

Hur går det med alla katterna? Hur har du/ni det i värmen? Hur går det med den lille röde? Piper den massor fortfarande? Äter den nu?

Kram

Crisse
0

Jo då Malin det går bra med katterna. Här är fruktansvärt varmt i min lägenhet så jag gick inte och lade mig förrän kl. 6 imorse och sen blev jag väckt av mobilen 7.30 men personen han lägga på och jag vet inte vem det var och det retar mig. Katterna mår inte bra i värmen utan har blivit dåliga i magen och någon av mina egna har kräkts, dom ligger mest och sover hela dagen och vill inte äta förrän på kvällen. Den lille röde har jag inte hört på hela dagen och om han äter vet jag inte men han håller ihop med katten jag fångade på Almhög och jag vet att den katten springer ut på balkongen och äter så det gör kanske han oxå men jag vet att dom smyger ut i köket när jag har gått och lagt mig.

Den lilla som Eva var och lämnade hos mig igår morse mår inte så bra, hon har kraftig ögoninflammation och så är hon täppt i näsan utan att vara snuvig + att hon förmodligen har feber så Eva körde iväg och hämtade ut penicilin och kom hit med ikväll så det fick jag i henne och så en flaska välling och lite kokt fisk med ris för det får alla katterna nu när dom är dåliga i magen. Hon är svår att fånga in, när vi väl fick tag i henne så högg hon Eva i fingrarna men när jag väl höll henne i famnen i en handduk så var hon helt lugn och försökte inte ens bita när jag stoppade tabletten i munnen på henne. Hon är inte rädd när hon sitter på golvet då kan man gå förbi henne utan vidare men att ta henne det är omöjligt hon hugger direkt. Jag tror tyvärr att det är en tamkatt som har blivit dåligt behandlad för hon är rädd för händer och hon är nog inte mer än 10 veckor så hon har fått en dålig start i livet. Bilden är på henne som förresten har blivit döpt till Kickan.

Crisse
0

Kasper fick besök idag utav tjejen som hittade honom och ringde och anmälde det. Hon hade köpt 2 kg lightmat till honom eftersom han inte får äta fet mat och det tyckte han verkligen om.

Eva kom som sagt på kvällen med medicin till Kickan och jag har en katt som jag kallar för Pipen för han säger alltid ifrån när han vill något och det är rätt ofta, han skall vara med överallt och i närheten hela tiden så Eva tog detta fotot på honom ikväll.

Crisse
0

Ännu ett foto som jag fick ikväll och det är på flickan som var utkastad på Almhög som jag hittade ett hem till. Nu har hon blivit kastrerad och börjar så smått komma överens med deras 2 hankatter. Men kolla in fotot jag har nog inte sett 3 katter som matchar varandra så bra vad det gäller färgerna.

MariannE11
0

tack för alla dina rapporter Crisse… beundrar dej så för allt du gör… visst är det varmt…. hade en kattunge som kräktes lite i morse..vet inte varför… men nu leker han igen med de andra….lycka till med alla dina kissar!

helenaroth
0

Nospussar till Kasper och kramar till dig Crisse för att du tar så stort ansvar för hemlösa katter!!

Sååå söt liten Pipen du har!

Crisse
0

Jag har glömt att visa er katten från Almhög med ögoninflammationen. Detta kortet är taget idag och nu skall jag börja ge den penicilin, så här ser den ut efter dessa dagar den har varit här och då har jag ändå tvättat av ögonen ett par gånger. Jag måste få hem den blå katten därifrån för den ser förmodligen likadan ut men jag måste vänta tills Eva har hämtat lilla Kickan.

mymlanbus
0

Oh Crisse… vilket jobb du gör, jag är så glad att du tar hand om dessa små och ser till att de får det bra. Lilla kissen med elaka ögoninflammationen… det måste göra ont på kissen att ha skit sådär vid ögonen!

Penicillin, får man det via veterinären? Är det alltså tabletter? Hur gör man när småttingarna är sådär små med tabletter? Måste vara svårt att ge dem?

Smulle som är en stor katt vägrar tabletter, han biter mig som attan om jag ens försöker, det blir pasta när jag avmaskar honom. En mardröm om han skulle bli sjuk och jag måste ge tabletter!

Hoppas att du får in den andra med ögoninflammation med så den kan bli bra den med.

En stor kram Crisse till dig och missarna

/Malin

Ankie
0

Eloge till dig!!Glad

Crisse
0

Malin

Det är bara att lägga tabletten i något gott så brukar det gå bra. All medicin till katter ger man beroende på vikten på katten och det brukar inte vara så mycket till kattungar utan nu skall dom bara ha en 1/4 tablett.När jag tog lillan Kickan idag så högg hon inte utan hon var helt lugn. Det var precis som igår att hon bara svalde tabletten utan problem men vad jag förstår nu så äter hon inte kanske bara för att hon inte kan lukta så jag satt och matade henne med blötmat Whiskas junior är små bitar och det var bra att peta i henne, det var inte mycket jag fick i henne men ändå något och så svalde hon ner med vatten och det gick bra.

Glad Glad

Min granne som jag har fått låna kamera av i mer än 1 år flyttar idag så jag sa till honom att jag skulle packa ner kameran så att han fick den med sig. Efter en stund knackar det på mitt fönster och då kom han med lådan till kameran och sa att jag får behålla hans kamera för han behöver den inte. Den har ändå kostat ett par tusen så prata om att jag blev glad.

Denna kommentar har tagits bort.
mymlanbus
0

Vilken snäll granne! Vilken tur att du fick behålla kameran, så vi får se mer bilder av kissarna :)

Lilla Kickan då… tur att du ser till att hon äter den lilla, kommer lukten tillbaka igen tror du?

Shimena äter nästan ingenting när det är såhär varmt, hon ligger på golvet i vardagsrummet och jäser… nu regnar det här lite, så det blir kanske lättare att andas efter regnet?!

Smulles husse drabbades illa idag när han gick imellan i kattslagsmål, han blev sönderklöst över hela armen och huggen ordentligt, så nu är han på väg för att få stelkrampsspruta. Det värsta är att husse fick en ny njure i feb så infektionsrisken är ju jättestor… skit också!

Tur att dina missar fungerar bra med tabletterna och hoppas att de blir bra snart. 

Kram till dig och kissarna
/Malin

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#246 Förhoppningsvis är det en ögoninfektion som du får bort, men min Moa kan se ut så där (inte fullt så lortig) runt ögonen och med tilltäppt nos på grund av att hon har en tårkanal som är stängd och 3 som är alldeles för trånga och det rinner då över hela tiden. Men det är inget hon lider av och jag får regelbundet torka rent ögonen och då och då ge lite ögondroppar. Det i nosen blöter jag upp med lite vatten för att sen peta bort då hon inte själv kan nysa ut det. Jag hör på hennes sätt att nosa då det är trögt med lukten

Vilken härlig granne, hoppas den nya är lika trevlig och bra.

Crisse
0

Jag tror att det är en ögoninfektion och har fått penicilin till katten, jag får skriva katten för jag vet inte om det är en flicka eller pojke. Meningen var att den skulle vara på min balkong men jag har varit tvungen att ha dörren öppen och då går den in och lägger sig under soffan. Jag har lagt tabletten i en bit leverkorv och kastat in under soffan i förhoppning att det är just den katten som har ätit det, jag kan inte få tag i den för den sticker med en gång och jag skulle verkligen behöva tvätta av ögonen. Nu ser det ut som det skall bli regn några dagar här nere så nu får jag försöka få ut den på balkongen så är det lättare att få tag i den.

Ja det var en jättebra granne som hjälpte mig med datorn då jag lyckades plocka bort alla mina program och nu fick jag både en kamera och ny dataskärm av honom. Kvittot på kameran låg kvar i kartongen jag fick och den hade kostat 2.200 men han tyckte att jag hade bättre nytta av den.

Crisse
0

Nu har 2 till av mina kattungar flyttat. Pipen fick ett hem i Falsterbo hos en jättetrevlig familj som hade 2 pojkar och den äldsta av dom hade sparat ihop pengar för att kunna köpa en katt. Mamman hade haft katt redan som barn och även som vuxen så det var en riktig kattfamilj. Den andra kattungen som flyttade var Paddys syster, hon var fortfarande lite skygg men det nya hemmet brydde sig inte. Det bästa är att jag kan träffa henne när jag vill för hon har bara flyttat ett par trappor ifrån mig till en kille som har en gammal katt och som ville ha en katt till, jag tog inte betalt för henne för jag tyckte det var det viktigaste att hon fick ett hem och när det då var här hemma på gården så var det ok. Så nu har jag bara 6 ungar kvar.

essut50
0

Vad bra att två av kattungarna har fått bra hem..Det är dom värda. Vilken snäll granne du har, dom ska man vara rädda om..

Tack för att du skriver om katterna..

GosChippen
0

Det var ju en duktig pojke, som sparade till en katt. Vad fick han betala för den?

Crisse
0

Ikväll tänker jag på Rocky och hans kompisar för det är full storm och vågorna slår säkert upp över dom. Det värsta är att jag vet att det finns kattungar där under stenarna i hamnen så nu är det bara att hoppas på att dom inte spolas med av vågorna. Det var meningen att jag skulle fått hit Rocky igår, hon skulle ner och hämta honom och sen ringa till mig men hon har inte hört av sig.

Idag har jag haft strömavbrott i 6 timmar så jag har inte kunnat laga kaffe eller kunnat använda min dator och det var nästan så jag fick abstinensbesvär. Ha Ha.

kattassen
0

Ajajaj ingen ström det är kinkigt i dessa tider. Hoppas du hör något idag från Rocky!

mymlanbus
0

Crisse!

Jag tänker på dig och alla missarna hos dig och alla de som finns i hamnen… hoppas att de är okej Gråter

Kram
Malin

annebeate
0

Crisse!

Har du hört något om läget för Rocky och de andra efter ovädret?

maggan47
0

tänker också på er i detta oväder, med regn och blåst Maggan47

Crisse
0

Hon som matar ringde idag men det var innan hon hade varit där nere sen har jag inte hört något. Jag vet att när hon var där igår eftermiddag så hade hon gått omkring och kallat på Mimmi för hon har inte varit i stenarna på 3 dagar och inte Mimmis bebbe. När hon gick där och kallade så dök Mimmi upp och hon beskrev det som att Rocky blev så glad så han hoppade runt på stenarna men den lille var inte med så hon vet inte var den är. Jag skall ringa henne imorgon förmiddag för att höra hur det var där nere idag om alla katterna dök upp eller några fattades, det var nog värst för Charrez och Håkan för vinden låg på där dom bor och vågorna måste ha spolats upp över dom stenarna och det är där 3 veckors bebbarna bor. Hon kan nog inte ta reda på hur det gick med dom små eftersom dom bor så långt ner så man inte ser dom. Hon berättade oxå att Timmy är skadad i huvudet men att det såg ut som det hade börjat att läka, det var ett sår mitt uppe på pannan och det kan tänkas att han har fått det i ett slagsmål med en annan katt.

Jag bara väntar på att hon skall ta Rocky innan det händer honom något eller att han blir bortkörd av dom andra hankatterna och Mimmi får vi lämna så länge för hennes lilles skull eftersom den är svår att få tag i och vi inte vet just nu var den finns. Paddys mamma som vi aldrig fick tag i är förmodligen dräktig igen och jag kan inte trolla fram något hem till henne och det kan ta tid innan jag får ut Rocky i ett permanent hem så hon hinner nog föda sina ungar där under stenarna så dom hinner inte bli så gamla innan vintern kommer, jag får försöka att ta in dom ungarna tidigt när dom är mellan 8 och 10 veckor och innan tjejen kommer och plockar dom långhåriga igen och lämnar dom andra, nu läser hon kanske detta här men nu är där desto fler som håller utkik efter henne i hamnen för hon som matar har sagt ifrån till dom andra som hjälper henne att mata att dom skall hålla utkik och hon har även bekanta som bor där nere med fönster just åt det hållet där den mamman bor. Hade hon bara tagit alla ungarna så skulle jag inte sagt något men vad händer om där är 3 långhåriga och en korthårig hon kanske lämnar den korthårige ensam kvar.

.

Crisse
0

Fler utkastade katter.

Jag fick ett telefonsamtal att där finns 3 tama katter på ett område jag känner väl. Katterna har varit där i 2 veckor och kommer varje dag och får mat. Alla 3 är grå och vi vet inte om dom är syskon men dom håller ihop. Jag får åka dit på söndag och se om dom är öronmärkta eller det faktiskt är så att det är utkastade katter. Jag kan inte hjälpa dom mer än att ta foto och sätta ut annons.

Jag har uppemot 20 kattungar i olika åldrar som går ute och jag har ingenstans att göra av dom och somliga av dom har ögoninflammation.

Rocky har fortfarande inte kommit men vi har sagt att vi väntar en vecka till. Mimmis lille bebbe har kommit till rätta igen och där är en dam som eventuellt kan ta in dom 2 och kanske även Rocky men damen är på semester så därför väntar vi tills hon kommer hem innan vi gör något.

Morgan-Pettersson
0

Crisse, samtidigt kan man inte rädda alla katter!

Morgan

Crisse
0

Nej jag vet Morgan men jag försöker hjälpa så många jag bara kan. Jag vet oxå att dom här tama katterna som förmodligen är utkastade kommer att bli skygga efter ett tag då där på området finns mycket barn och som inte alltid är så snälla vid katterna.

destiny
0

Hoppas verkligen dom tre tama katterna inte är utslängda katter.  Rynkar på näsan Är det vuxna katter eller kattungar?

mymlanbus
0

Nä, hoppas att de inte är utslängda utan att de har gått vilse Gråter

Crisse
0

Jag tror det skall vara 3 vuxna katter och jag tror inte eftersom dom är 3 stycken att dom har gått vilse. På det området är det inte ovanligt att folk kastar ut sina katter. Det hände en gång att där kom en man och lämnade av sin katt där för han har förmodligen varit på området innan och sett att katterna där får mat. Jag har under dom 2 senaste åren tagit 9 utkastade katter därifrån unga som gamla. Där går ytterligare en utkastad katt en helsvart som har gått där nu i några månader men den börjar bli skygg. Jag vet oxå att där är andra som har plockat in dessa utkastade katter så hur många där har varit vet jag inte. Någon ringde polisen så dom var och hämtade en röd katt där. Annars finns där mellan 20-30 vildkatter på området varav några är tama mot dom som matar och jag tror att av dom är det 15 kattungar. Där är en svart/vit vuxen hankatt som har börjat komma fram när där sitter folk på bänken och han hoppar upp och ligger och rullar runt hos dom och han är jättekelen så det är oxå en som behöver komma in.

Crisse
0

Här är det spott och fräs.

4 kattungar som en dam hade tagit in flyttade hit igår efter veterinärbesök som hon slapp betala för jag tog över det. Dom har början till kattsnuva och får nu bo på min toalett tills dom är bättre. Det är mycket fräs på dom här ungarna men dom vet nog inte varför dom fräser för dom är lätta att plocka upp. Mamman och en unge är kvar ute så hon skall försöka att fånga dom till helgen då hon skall låna min fälla. Min lille röde som nu kallas för Simon har flyttat till min kompis där han kan stanna tills vi hittar ett permanent hem men det får ta några veckor eftersom han måste äta upp sig. Jag avmaskade honom eftersom han drog baken i golvet vid ett flertal tillfällen och jag tyckte han verkade lite mager.

Jag måste passa på här och tacka er som har satt in pengar hos veterinären till mina katter och dom kom väl till pass nu med dom nya katterna.

mymlanbus
0

Vilka sötnosar! Början till kattsnuva… vad innebär det? Hur lång tid tar det innan de blir bra då? Usch, lille Simon då, han kanske hade massor med mask… lillen… hoppas att han äter upp sig snabbt! Äter han själv nu?

Crisse… vad har du för kontonummer? Kan du skicka pm till mig?

Kram

Crisse
0

Ungarna har lite ögoninflammation men dom har svullna halskörtlar och 40 graders feber. Jag vet inte vad dom har fått att äta för någon av dom var så dålig i magen så när vi skulle flytta över dom från en transportbur till en annan så rann det bara av honom och dom hade fått tvätta av dom hos veterinären. Dom äter som dom skall och det såg bra ut på kattlådan idag så jag vet inte varför ungen var så dålig i magen men det tycks ha blivit mycket bättre. Dom skall ha penicilin i 10 dagar och sen är det säkert okej med dom. Dom här ungarna är ca. 8 veckor och alla 4 är pojkar.

Jag fick lära mig en ny sak igår att katter med kattsnuva har röda fläckar i munnen.

Ja Simon äter själv men han äter dåligt. Min kompis har en dotter som nu har fått i uppdrag att mata Simon med godsaker så ofta som möjligt bara för att få honom till att äta bättre.

mymlanbus
0

Lille Simon… hoppas att han bara får godismat :) så han blir stor och stark :)

Röda fläckar i munnen, det hade jag inte hört talas om, bra att kunna se i alla fall, då vet man ju lättare vad det är för fel.

Sköt om dig nu och alla kissarna med

Kram

Crisse
0

Det första som SkåneKatten tog på sig var TNR projektet i Limhamn där vi lyckades fånga 2 honkatter som vi hade inne och kastrerade. Nu satte Eva fällan i går morse och där var ytterligare en honkatt som gick in. Det är bra att det är honkatterna som går i fällan så där inte blir fler bebbar.

Lilla Kickan som jag skrev om i inlägg # 238 flyttade hem till Eva efter ett par dagar och hon blev inte bättre utan hon dog i torsdags. Hon ville inte äta riktigt och blev sämre så hon klarade sig inte men förklaringen kom kanske i helgen då det hittades en död kattunge i trädgården. Ungen har inga skador utan har dött av något annat och en liten tigrerad unge har inte synts till på länge. En annan kattunge blev infångad i söndags och finns i karantän i Evas kök så vi får hoppas att den klarar sig.

mymlanbus
0

Lilla Kickan… vila i frid lilla kissen Gråter

Simson
0

#268 När de drar baken i golvet/mattan KAN det vara analsäcksinflammation. De försöker tömma analsäckarna manuellt. Bara som tips. Ingen pekpinne.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Crisse
0

Tack för tipset Simson

Simson
0

Om du vill så kan jag leta reda på Atos tråd om när han opererade sin inflammation. Hans analsäck gick sönder.

Crisse
0

Robin Hoods kompis eller syster eller vad man skall kalla henne är inlagd hos veterinären efter att dom upptäckte att hon inte kunde hålla huvudet rakt. Det är SkåneKatten som har henne och hon heter Ariso och nu tror veterinären att hon antingen har fått en propp i huvudet eller att hon har en kraftig öroninflammation. Dom vet inte om hon kommer att bli bra men hon får stanna hos veterinären tills dom har rett ut vad som är fel och sen får dom ta ett beslut efter det.

Ungen från Limhamn som sitter i karantän i Evas kök har nu slutat att äta och ser inte ut att klara sig så man kan undra vad det är för något som har drabbat dom eftersom dom inte visar andra symtom än ögoninflammation.

mymlanbus
0

Nämen… snälla… kan inte världen och allt vara lite godare just nu… snälla… låt lilla kissen blir frisk och hoppas att kissungen äter igen… snälla!

Kramar
/M

helenaroth
0

Hur går det för dina kissar??

Crisse
0

Jo tack Helena tack för att du frågar och är intresserad. Jag har bett Kattjouren om hjälp med Kasper dom skall försöka hitta ett jourhem till honom och senare ett permanent hem. Jag har fått börja stänga ut honom på balkongen om nätterna för dom bråkar hela tiden. Kasper är nog frisk för det är han som bråkar med mina katter så nu kissas det överallt här i protest och så kan jag inte ha det. Jag överlåter honom på kattjouren om dom hittar ett jourhem men dom menade att jag skulle själv sätta annons så att jag fick in lite pengar men jag har betalt så mycket i veterinärkostnader för honom så det känns som det kvittar huvudsaken är att han får ett hem, jag bryr mig inte om dom hundralapparna som jag kan få för honom. Det låter något när man inte har ett nickel men i det här fallet så är inte pengarna viktiga. Alla mina 9 kattungar mår jättebra och jag har kommit förbi min otur det verkar som det vände till slut. Där är 9 kattungar på väg in nu i helgen men det är bara 2 av dom som stannar här hos mig och 4 av dom tar en granne och 3 tar en kompis.

Hon som matar i hamnen ringde idag och frågade om jag kunde ta 4 silverfärgade ungar och deras halvtama mamma som går på ett annat ställe som hennes man matar på. Jag kom på en bra idé jag får köpa jättestora transportburar att ha kattungarna i så får jag hänga upp dom i taket, vad säger du om det? Det verkar som folk tror att jag har en villa med 16 rum och kan ta in hur många katter som helst. Hon menade att om hon tar in Rocky så kan hon ha honom och då är min balkong ledig till mamman och hennes 4 ungar så hon tyckte nog det var ett bra byte 5 mot 1men det tyckte inte jag. Nu är det helt stopp här hos mig och mina stödhem och jag har många skygga ungar så det tar tid att få ut dom men 5 av dom som kommer i helgen är tama så jag får slänga ut en annons med en gång för dom är gamla nog. Så sammanlagt kommer jag att ha 19 kattungar men 8 utplacerade i stödhem så nog har jag att göra alltid.

Jag hoppas att det är bra med Sonja och naturligtvis även med dig själv.

Crisse
0

Jag glömde bort att berätta att min lilla röda Simon flyttade hem till min väninnas mamma tillfälligt för jag tyckte att han verkade lite mager och hängig. Nu äter han som han skall och har börjat busa lite men det bästa av allt är att han själv klättrar upp i hennes knä och han som var så rädd innan. På söndag skall jag ner till Skanör igen för där är 2 syskon till Simon kvar som jag skall ta in nu, en sköldpadda och en tigrerad och sen är där förhoppningsvis inte fler kattungar.

Dom 4 ungarna som jag fick hit i veckan och som bor på mitt badrum är verkligen vackra, den blåtigré är otroligt söt men det är en riktig spott och fräs katt men däremot hans 3 syskon börjar bli tama så dom gömmer sig inte när jag kommer in där.

annebeate
0

Crisse,  vet du hur det är med  Robin Hoods  Ariso?

mymlanbus
0

Jösses, så många missar att ta hand om! Som alltid tycker jag att du gör ett kanonjobb och jag hoppas att det någon gång minskar med katter i Malmö, men det är väl en illusion?

Sköt om dig och missarna Crisse

Kram

Malin

Crisse
0

Annebeate

Jag vet så mycket att det inte var en propp i huvudet utan hon hade en fruktansvärd öroninflammation. Jag vet inte om hon har kommit hem idag eller hon får stanna där över helgen. Jag har inte hört något om den förgiftade kattungen som låg med dropp men jag hoppas att både Ariso och den lille mår bra.

Malin

Vi förstod redan förra året att detta året skulle bli värre och det kan stämma. Där är så mycket kattungar och många av dom är sjuka eller skadade. Min kompis fick en kattunge från Kattjouren igår som alla 4 tassarna är skadade på och ena bakbenet har hon ett stort sår på, dom var iväg med henne på djursjukhuset där dom som vanligt ville avliva henne men Kattjouren ville göra ett försök att rädda denna lilla. Dom vet fortfarande inte om hon överlever eller om veterinären på måndag vill avliva henne men min kompis kämpar på med den lilla och försöker få i henne lite mat, hon får bo i en transportbur så att hon håller sig stilla men jag tror att hon inte kan gå ändå för det är hennes trampdynor som är skadade.

Lena
0

#284 Stackars lilla kissen! Undrar vad den varit med om? Hoppas den klarar sig. Man blir ju riktigt gråtmild. Det är helt enkelt för ledsamt.

//Lena

Crisse
0

Ja vi vet inte vad som har hänt och var dom har fått det ifrån. Det enda vi vet är att systern dog och en kattunge låg död i trädgården och en kattunge saknas. Mamman till den som låg död i trädgården tog sin andra unge med sig och gav sig iväg därifrån.

chrisse-77
0

En liten bild på Svartis som haft semester. :)

chrisse-77
0

Usch, läser en massa tråkigheter här nu. När ska det sluta, med alla sjukdomar och hemskheter för dessa stackars utsatta katter. Blir ju så ledsen. :(

Crisse
0

Lena

Jag missuppfattade dig för naturligtvis menade du lilla skadade kattungen. Vi vet inte vad som har hänt henne men dom var och hämtade henne på en bondgård. Jag har precis ringt och hört hur det var med henne och hon äter och dricker så jag tycker det är ett gott tecken. Hon får penicilin och smärtstillande och försöker gå lite när det smärtstillande har börjat verka och när hon försöker annars så går hon på 3 ben.

Chrisse

Det ser ut som han har varit på semester för länge och blivit en riktig soffpotatis.

chrisse-77
0

Det var en välbehövlig vila efter mkt bus och stoj. HIhihi! :)

Crisse
0

Nu har jag fått reda på att Ariso har kommit hem och hon är mycket bättre men tyvärr så dog den lilla förgiftade ungen.

Jag fick reda på att en tjej hade varit på besök hos min kompis som har den skadade ungen och hon sa att det såg ut som bakbenet var brutet och hon hade en stor varböld på benet. Det såg oxå ut som hon hade bränt trampdynorna för dom var alldeles röda och svullna.

Sen pratade jag med damen som matar i hamnen och hon hade varit nere vid fiskebodarna igår och det är där mamman och ungarna finns som hon vill att jag skall ta. Det visar sig att där finns 5 små bebbar på ca. 3 veckor så nu vet jag inte hur jag skall göra om jag skall familjen till min balkong. Mamman är en minikatt som hon uttrycker det och är så pass tam att det går att bära på henne. Jag har fått en intressent på 2 av mina kattungar men här är fler på väg in, visserligen så kan min granne hjälpa mig med 4 st men då måste dom vara tama.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Oj oj, hoppas du kan övertala din granne till minimamman som om hon är bärbar säkert är en gosig katt om än rädd i början och så små ungar går ju bra att få tama. Man får önska dig en lottovinst så du får 16rums villan Skrattande

Atiz
0

Hej Chrisse!

Kul att du skriver om oss i SkåneKatten.

Jag kan berätta att Arisu (bilden) kämpar på. Det är en del bråk när hon ska ha sin pencilin, men det går. Det visade sej att hon har öroninflamation som hon dolt mycket väl, hon har troligen dragit på den långt innan hon kom hem till mej. Det berodde dock inte på öronskabb. Veterinären tror att detta har lett till att balanssinnet blivit påverkat. Vi får hoppas att det är så, så hon inte har någon neurologisk skada. Hon kämpas dock på med att dia sina egna tre ungar pluss tre fosterbarn. Jag försökte hålla ungar ifrån henne eftersom de är 11 o 13 veckor och hon behövde vila, men se det gick inte lilla Arisu med på. Hon är jätte duktig och har blivit stadigare på benen. Även huvudet håller hon upp bättre.

Vi i SkåneKatten har haft en lite tråkig start med flera kattungar som inte har överlevt och så Arisu, men även med lite anonyma påhopp. Men vi ger inte upp :-)

Ha det Chisse så höres vi

annebeate
0

#293 så skönt att det är bättre med  lilla söta ArisuGlad

Vill också önska er som är verksamma inom SkåneKatten lycka till! Ni behövs!

Atiz
0

Det tackar vi för! :-)

Atiz
0

Hej igen Crisse!

Jag funderar på att skapa en egen tråd här, kan du ge mej lite tips om hur jag ska komma igång?

krilleman
0

#294   alla behövs för att hjälpa katter i nöd. Men sen kan man inte rädda alla. Det måste vi inse.

Crisse
0

Börja första inlägget med att berätta om föreningen. Du kan ju kalla tråden för SkåneKatten jag tror inte där är någon som har något emot att där är en kattförening som skriver på Hittekatter.

Crisse
0

# 297

Du har rätt i att man kan inte rädda alla katter men om alla gör det bästa dom kan för att hjälpa till så blir det bättre. Dom som inte kan ta in katter av olika anledningar kan kanske hjälpa till med kattmat och kattgrus till katthemmen och kanske även en slant ibland. Man får många gånger höra folk säga: Ja det är synd att jag inte kan hjälpa till för………………… , men alla kan hjälpa till på något sätt. Har man bil så kan man kanske hjälpa till med skjuts för många gånger är det problem med transport till stödhem så att man inte kan ta in en katt för den sakens skull eller så kan man sätta in och betala för en annons i dagstidningen för att söka efter stöd eller permanenthem, så där är mycket man kan hjälpa till med om man nu inte vill eller kan ta hand om katterna. Det gäller bara att ha lite vilja och eget initiativtagande och ta kontakt för att få reda på vad som behöver göras.

Lena
0

#293 Lycka till med Skånekatten! Oerhört postivit att ytterligare en förening startar i Skåne. Vi har ju förstått att behoven är hur stora som helst i området.

Uppfattar jag dig rätt att ni fått anonyma påhopp? I så fall är det ju bedrövligt! Vad är det för ynkryggar som håller på med sådant? Varför går inte folk ut och göra lite nytta i den skrala verkligheten istället för att lägga sin energi på att hacka på dem som verkligen gör det?  

//Lena

Lena
0

#297 Med uppskattningsvis runt 100.000 hemlösa katter i landet skulle vi behöva ha minst 2000 nya katthem i Sverige. (Räknat på att dessa är så stora att de har 50 platser vardera). Så tyvärr hur gärna vi än vill räcker inte de drygt 100 katthem som finns idag till.  Bara i Malmö räknar man med runt 10.000 hemlösingar…. Det är en svår situation - men om alla hjälps åt då blir det bättre. Alla kreativa tankar är välkomna.

//Lena

Atiz
0

Ja Lena, du uppfattade rätt! Vi har fått och både telefonsamtal och mail som svar på våra annonser. Både otrevliga och hånfulla.

Men som sagt, vi bryr oss inte, vi kämpar vidare. Behovet är ju så stort så man får sätta sej över sådant.

Crisse
0

Jag har fått bilder på den lilla skadade kattungen som är hos min kompis. Man kan undra vad som har hänt henne.Hon är ca. 8 veckor.

Crisse
0

Så här ser framtassarna ut.

Crisse
0

Det ser ut som hon fattas en tå.

mymlanbus
0

AJ! Vilka skador! Nä… aj så ont det ser ut att göra! Lilla missen :( så ledsen man blir när man ser att de har skador :(

Sköt om dig och kissarna Crisse

Kram
Malin

Atiz
0

Mmm stackars kisse. Jag träffade den lille i torsdags och hon hade ont. Det ser ut att saknas flera klor. Bakbenet stödjer hon inte på, och två stora infekterade sår på det benet. Stackars liten

Crisse
0

Så har jag då fått hem svartisen och hans 3 kompisar och så stora dom har blivit.

Jag har även varit nere i Skanör och fångat in dom 2 sista kattungarna (får jag hoppas) och det är syskon till Simon. Det var en skölpadda och en tabby och den sistnämnde passade på att ge mig ett rejält bett i pekfingret så jag har svårt att böja det. Idag hade jag kunnat fånga gässen med håv för dom gick precis framför oss så jag kände mig som en gåsapiga.

Men av dessa 6 katter så är det bara sköldpaddan som stannar här hos mig och det kan räcka. SkåneKatten tar tabbyn, grannen svartisen och andra pojken och kompisen dom 2 svarta flickorna + 2 av dom 4 jag fick i måndags.

Jag skulle ta in en mamma med 5 ungar men se det gick inte för mamman hann flytta ungarna så nu får vi vänta på att dom blir gamla nog att plocka in.

Meningen var att jag skulle ta 3 tama kattungar från Ystad men jag vet inte var jag skall knöla in dom, jag får se om jag kan lösa det till imorgon.

mymlanbus
0

Jösses Crisse, vilket jobb med alla småmissar överallt, och de verkar bara bli fler och fler Gråter

Skit att mamma katt hann flytta bebbarna, men hoppas att ni får tag i dem när de är lite större. Hur gamla är de nu ungefär?

Kram och som alltid en stor eloge till dig Crisse för allt du gör för alla katterna i Malmö, tack för att du finns där för dem!

/Malin

annebeate
0

Jag har skickat Pm till dig Atiz.

annebeate

chrisse-77
0

Usch, den stackaren. Det måste göra ont. Undra vad som hänt den. E det männsiko som skadat den eller är det en olyckshändelse. Fy så synd om denna lilla krabbat. :( Men det kommer bara att bli bättre eller hur

Crisse
0

# 309

Det är bara små ungar och hon tror att dom är 3 veckor så det dröjer innan vi kan ta dom. Ja där är så mycket kattungar som behöver hjälp och även vuxna katter och jag kan inte ta in fler nu. Nu har jag satt ut ungar i stödhemmen så där kan dom inte ta in fler och jag har inte bestämt mig ännu om jag skall ta dom 3 från Ystad, det kommer att vimmla av kattungar här hemma isåfall.

# 311

Ingen vet vad hon har råkat ut för. Veterinären kommer hem till stödhemmet ikväll och skall då ta ett avgörande om hon skall avlivas eller hon tror att bakbenet blir bra för det är det som är värst och som hon inte kan gå på mer än när hon får smärtstillande.

Crisse
0

Lustigt som det kan bli.

Igår kom Svartis och hans 3 kompisar tillbaka hit och min kompis tog hem flickorna till sig och jag gick upp med svartis och den andra pojken till min granne för hon kunde vara stödhem till 4 katter och dom andra 2 kommer imorgon. När jag släppte ut dessa 2 kolsvarta pojkar ur transportburen så gick Svartis raka vägen fram till hennes hund och började kela med henne och det har han hållit på med sen dess han blev nog kär i henne med en gång. Hunden vågade inte ens röra sig det var bara ögonen hon rörde på och när svartis gick så kröp hon efter honom bara för att han inte skulle bli rädd. Hunden heter Akki och är en blandning boardercollie och labrador så det är ingen liten hund.

Jag såg att det gick bra där uppe för det såg ut som katterna trivdes med en gång men däremot kom inte hennes katter fram så jag gick ner till mig men ringde upp där lite senare för att höra efter så att det gick bra. Jag kunde knappt få ett vettigt ord ut ur henne för hon bara skrattade hela tiden, Svartisen hade fått frispel hon förklarade det som att hon hade aldrig sett en gladare katt, han for upp och ner på det höga klösträdet och sen ner ett varv för att kela med hunden och försöka busa med hennes ena katt som hade blivit nyfiken och kommit fram för att undersöka vad det var som hände. Han höll på så hela kvällen och glömde helt bort sin kompis som bara låg och sov. När han var trött så gick han upp och la sig hos Anne i soffan och sen sov han hos henne hela natten. Idag fick jag beskedet att han får stanna hos Anne permanent och det hade hon bestämt redan 10 minuter efter han hade kommit dit igår. Hon hade tänkt att skaffa en katt till och det pratade vi om i lördags när hon var här men hon ville ha en svart/vit katt så vi var inne på Blocket och letade men hittade ingen som hon fastnade för. Svartisen gjorde ett sånt intryck på henne med en gång för han har en sån personlighet och kom så bra överens med hunden så han får stanna. Som det kan bli och hon som bara skulle vara stödhem och inte tyckte om svarta katter.

Simson
0

Det var bara meningen att han skulle få bo hemma hos henne! Med den lyckan så kan man inte stå emot!!Skrattande

Nu börjar denna tråd bli mycket lång och tung så du får gärna skapa en ny så vi får fortsätta läsa om dina missar.

Den lilla tjejen vill jag läsa mer om. Undrar vad hon råkat ut för och jag hoppas det går bra för henne men främst att hon inte skall ha ont. Kyss

Tack för allt du gör!!! Kram!!

Crisse
0

# 315

Ja jag håller med om att tråden börjar bli för lång så jag startar en ny om ni fortfarande vill läsa mina berättelser om katterna i framförallt Malmö. Jag vet inte vilken gång i ordningen jag startar en ny men det har varit mycket att skriva om och många katter och jag vill gärna fortsätta att skriva om ni orkar läsa.

GodzillaH
0

Bra att katterna får hjälp.

Atiz
0

Jag hoppas mitt svar gått fram till dej annebeate. Har haft lite dator strul

Crisse
0

Jag har gjort en ny tråd nu där mina berättelser fortsätter så länge som ni läser dom.

mymlanbus
0

Jag slutar aldrig läsa :) och beröras :)
Kram

GodzillaH
0

ska bli spännande!

Crisse
0

# 322

Om du tror att dina kommentarer blir viktigare bara för att du stryker under dom så har du fel, det visar bara hur barnslig du är.

Lena
0

Tråden låses på TS begäran, som nu hänvisar till den nystartade tråden; Hemlösa i Skåne 3

//Lena

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer