Tassaligans tillblivelse?
Hej alla!
Skriver ett nytt inlägg med en förfrågan:
Hur många här på hittekatter är från norr? Hur många vill vara med och jobba med Tassaligan?
Vill att vi har ett möte för att strukturera upp vad vi ska göra för att få igång ruljangsen med katthemmet. Därför uppmanar jag alla norrlänningar att klottra sitt namn här så vi vet hur många vi är här som vill/kan/orkar engagera sig.
Här är vi 4, Evangeline m. familj
Evangeline, jag är som jag berättat tidigare, ursprungligen norrbottniska men bor i Stockholm sen flera herrans år, eller hm nästan barnsben.
Kan därför bara bli passiv medlem t ex, eller fadder framöver.
Jag förstår så väl att du vill samla ihop ett lokalt gäng doers som kan prata ihop sig och ta tag i alla nödvändiga turer som krävs.
Hoppas ni hittar varann!
Men du, man behöver inte ha rötter i Norrbotten för att stödja Tassaligans tillblivelse med ditt och datt (har jag hört
)
Det är lätt att förstå hur viktigt och nödvändigt det är att det finns ett katthem däruppe i köldhålet!
/Pelusa

Hej Evangeline!
Påminn mig om att jag ska ringa tjejerna i Gammelstad för att höra om Medborgarförslaget dom skulle lämna in. Förresten, jag ska maila S. nu på studs och bjuda in henne hit till gruppen!
Här är en artikel från Kuriren i våras, del 1:
del 2:
http://www.kuriren.nu/%5CGEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1158617
Vi behöver ju ett stort gäng intresserade, det krävs både folk och pengar…det enda vi har gott om så är det…KATTER!
//Cammo
Har tyvärr varken så mycket kosingar i plånboken eller rätt geografisk placering. Däremot stort engagemang för att Katthemmet Tasseligan blir verklighet. Men först och främst måste ni naturligtvis bli tillräckligt många på plats som kan hjälpas åt att ta ett handtag. Jag hoppas verkligen att ni ska hitta varandra för det där katthemmet behövs ju så vansinnigt väl.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hej igen!
Jag tycker att vi kan bestämma en plats, en dag och tid då vi försöker få ihop så många intresserade som möjligt! Luleå eller Boden? Eller mittimellan…hihi…som sjukhuset!
Cammo** "Tillsammans är vi …fler!"

..vet inte om dessa små illustationer syns, eller om det bara blir röda små X ??
Fniss…jo de syns…..
Självklart får ju alla i hela världen vara med!!! Tänkte bara dra en koll på hur många som finns härifrån som är norrifrån…(snygg svenska där….)
Cammo! Vi kan ju sitta på ängen i Sunderbyn…*asg*….
Evangeline
Hej, jag bor på Porsön i Luleå och skulle gärna vara med. På meritlistan kan sägas att jag och min pojkvän hittills har fångat in 4 hemlösa katter i kattfälla och det är antagligen inte de sista heller 
Bara en liten fundering! När man tittar på redovisningen för katthemmet i Piteå så är både el och sophämtning stora poster som kommunen skulle kunna bidra med utöver lokal - då har man fortfarande veterinärvård samt foder att fixa fram sponsorer till.
För att få kommunen att gå med på att stå för lokal samt el/sophämtning (som är billigare ändå för kommunen) så skulle man som motprestation kunna erbjuda att man hämtar in de hemlösa katter som folk ringer om till kommunen och Polisen. På detta sätt så slipper dom på miljökontoret detta problem vilket måste vara ganska vanligt idag och katthemmet får bättre ekonomi samt goodwill från allmänheten.
Dessutom tycker jag att det är en bra idé att starta en förening, för då kan man påverka om det är nog många medlemmar samt även de som inte bor i närheten vara med och hjälpa till. Har för mig att man kan ha studiecirklar och få bidrag för dessa kurser, det vore kanske en bra idé "Varför man ska kastrera/id-märka sin katt, Hur sköter jag min katt, Vad man ska tänka på innan man skaffar sig en katt, Jag vill ställa ut min katt, hur gör jag?" eller dylika kurser.
Just my two cents 
#6 Ni kan säkert få mycket goda hjälp i form av goda råd och tips från andra Katthem som drivs i föreningsform. Just att bilda förening är ett viktigt utgångsläge då det ger en stabilare bas för verksamheten.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#6 Toppenbra, här finns det idéer ser jag!Då samlar vi snart ihop oss och pratar så att idéer kan få bli verklighet! Vi bör dock ha i åtanke att starta ett katthem inte är gjort i en tassvändning! Tills kattthemmet är en verklighet behöver vi stödhem, stödhem och åter stödhem!
Det kommer att bli många långa diskussioner med myndigheter och kommuner, en mycket viktig uppgift för sådana personer som har den förmågan! Alla kan bidra med sina kunskaper! Och så behöver vi förstås råd från de som tidigare gått igenom samma procedur, så vi kanske slipper göra om miss-tagen de redan gjort och får oss lite lektioner om hur det går till!
//Cammo
Xena! Då är vi ju nästan grannar ju! Bra tänk du har på G där.
Cammo! När skulle hon från stockholm komma upp hit? Som kom från nåt katthem? KKS? Minnet vet du…..
Det går framåt, Cammo skriver du upp alla människor här i din lilla bok? Så att vi har lite koll.
Evangeline

Hej!
Xena..är det du Linda? "Kattfällebyggaren"??
Hur går det med dina hittisar?
Och ja, Evangeline. Cammos lilla bok ska snart vara fulltecknad med namn och idéer!
Jag har inte hört något mer om hon som skulle komma upp hit, men ska försöka forska lite!
Cammo*** hoppas hinna in till Miljö, nu, och hämta fällan! Bara dom har öppet till 17!
#8 Klokt att ha med det i beräkningen att det tar sin lilla tid innan allt går i lås och katthemmet kan starta. Rom byggdes inte på en dag ni vet…. Därför gör ni klokt i att starta stödhem under tiden.
//Lena
funderade också på om det är Linda…det vore ju kul!
Stödhem skulle ju vara bra, men det är inte alla som har utrymmet tyvärr……skulle gärna ha en friggeboda som Cammo. Här på baksidan av altanen, mot skogen. Vad tror ni hyresvärden säger om det?? Vi bor ju i lgh och har inte ett extra utrymme över. Synd, synd för jag skulle gärna ta in fler missar om det bara gick.
Hann du hämta fällan, Cammo?
Evangeline
#12 Vi har också samma situation tyvärr - utrymmet räcker inte till helt enkelt mer än för de permanenta katterna och oss själva. Annars hade man gärna varit stödhem i Göteborgsområdet där det också är ett skriande behov.
//Lena
Hej Cammo, Evangeline, Lena! *vinkar* Det stämmer att det är jag, kattfällebyggaren.. hittade hit också :)
Kom på att vi skulle behöva en samlingslokal eller en plats på nätet för Norrbotten, som man kan annonsera med bla. lappar på anslagstavlor om och där privatpersoner kan anmäla intresse för att bli stödhem ganska automatiserat (samt att de givetvis blir medlemmar i föreningen i framtiden). Att sköta allt via telefon eller mail fungerar inte i längden och en föreningslokal känns som en dröm just nu =/ Är det någon som har några planer på att skapa en hemsida eller dylikt så hjälper jag gärna till!

Hej Xena!
Jag trodde väl det, att det var du! Välkommen hit!!
Hur går det med dina små hittisar? Vi är så nyfikna :)
Och ja, en samlingslokal vore toppen, ett Café kanske, med kattinrikting!(se inlägg av johnnys girl) Svårigheten är ju att Norrbotten är så stort, men det skulle verkligen behövas en knutpunkt, ett Kattcenter, en Kattambassad :) …ett katthem!
När det gäller internet så har vi ju här ett mycket bra verktyg för att nå ut, MEN…ett stort MEN…vi når aldrig ut till många av de lite äldre människorna som skulle passa utmärkt som t.ex stödhem. Jag brukar tänka det när jag är ute och åker , hus efter hus efter hus…där bor det säkert underbara människor som skulle kunna vara stödhem eller permanenta mattar och hussar! Och få den stora glädjen att vara kattägd!
Vi ska snart dra ihop till ett möte, så vi får träffas och börja prata katthem och åtgärder för att informera folk om vikten av att kastrera och märka missarna, vaccinera osv.
Ha det gott!
//Cammo
Hej och välkommen hit Xena! Kul att du hittade hit!
Evangeline, Björx