Hjälp Lilla Lisa!!!
Hej igen.
En ny tråd om Stackars lilla Lisa som behöver ett hem akut. Hon är alltså en liten svartsköldpadda som jag hittade i ett stugområde där hon gått omkring i flera månader och tiggt mat o.s.v. Hon var relativt undernärd, men framförallt trött och törstig..Hon har varit hos mig i 3 dagar snart och är världens mysigaste, hon vill absolut inte vara ensam en sekund utan sover vid mitt huvud och ligger på mina fötter när jag sitter nånstans.
Jag har inte en aning om när det är dags för henne att föda..har ingen som helst erfarenhet av detta. Jag bor tyvärr i en liten liten varm etta med två andra katter.
Lisa behöver komma till ett hem som är lugnt och där hon kan få all den kärlek som hon behöver. Jag börjar jobba vilken dag som helst nu och det vore det värsta tänkbara att lämna henne ensam i hel dag när hon är i det skicket som hon är.
Vi finns i västerås..har idag ringt 10 katthem till..är uppe i över 40 st nu. Inget har en plats för lisa..inte ett enda!

**Var det inte ordnat????
**
Jag skulle ju ta henne men så var det en i Västerås som erbjöd sig och det var ju mycket bättre än att köra henne till Sthlm i en varm bil, så jag tog in en skyggisfamilj istället, men så backade den tjejen ur. Om jag inte hade tackat ja till den familjen så snabbt så skulle hon varit inplacerad här.
Lisa

jo, det har varit ordnat, men folk har backat ur i sista stund..=(

jag menade inte att misan backat ur..=) hon har hjälpt mig hela vägen och stöttar/hjälper mig så fort jag ringer och behöver hjälp..tack tack för det =)
Och jag känner mig jätte dum men jag var säker på att det hade ordnat sig. Men det är bara att ringa om du behöver prata om lilltjejen.

Ett stödhem..10 veckor efter att kattungarna är födda är allt som behövs..sen har dom hem och lisa får plats på ett katthem..10 veckor..nån måste kunna…(whyyy ooh whyyy bor jag inte större)
Finns det någon annan än jag som kan ställa upp? Det bästa vore om hon kunde få stanna i Västerås på något sätt.
Annars är ju stödhem i sthlm ganska bra då katthemmet ligger i sthlm. Det enda jag kan erbjuda är en toalett på ca 6-8 kvm. Någon som kan erbjuda något bättre?

jag börjar så smått att inse att jag får ha henne kvar här..tycker bara så synd om henne att behöva vara själv så mycke..:(
Åh, det där är så svårt. Du vet att jag har sagt att hon får komma hit, men frågan är vad som är bäst?
Ursch så svårt. Jag ska ringa akutgruppen så fort jag får möjlighet, men jag är tveksam till att de har möjlighet. Men jag ska ringa och försöka i alla fall.

Här känns det också fruktansvärt svårt…jag har egentligen plats men har lovat mig själv, sambon och mina egan katter att vi ska ha perioder då vi bara tar hand om oss själva. Annars flyttar akutkatter in och ut här hela tiden…men vad gör man när det finns så många som behöver hjälp? Det är svårt att låta bli att ställa upp….man känner sig väldigt självisk..
-Nikita- När du säger så känner jag mig dum att fråga, men finns det möjlighet för dig att kanske dela upp dessa veckor, d.v.s. fem veckor hos dig och fem veckor hos mig?
Fast det är väl ytterst dåligt att flytta på henne så mycket :(

Kajsabet-var bor du någonstans?
Vilket katthem kommer stå bakom? Då jag själv jobbar för Djurhjälpen känns det dumt att ta emot katter från annan förening just nu. Djurhjälpen vet jag har svårt att ta in fler för tillfället, tyvärr. Men värt att kolla upp i alla fall kanske?
Jag bor i Stockholm city. Jag är akuthem åt Akutgruppen, men räknar inte med att de har möjlighet att stå bakom detta. Katthemmet som sagt ja till att ta hand om Lisa med kattungar när de är 10 veckor är Fisksätra katthem.
Jag tror att Jonatan har hört med Djurhjälpen redan? Det verkar vara alldeles för fullt på varenda katthem/kattförening :(
Tyvärr ska du inte lita allt för mycket på Fisksätra de har dragit sig ur allt för många gånger, även när man har stått vid dörren med katten som de lovat att ta emot. Tråkigt men sant.
Det lät ju väldigt oroväckande… för om de drar sig ur så återstår ju 'problemet' med omplacering o.s.v.

det där va inte kul att höra alls..:( precis när man såg ett ljus i tunneln..faktum är att fisksätra ska ta hand om Lisa när hennes barn är 10 veckor, barnen i sig ska komma till miniskansen eller nåt sånt?! nån som vet nåt om det?
Bättre att skaffa ordentliga hem till dem inte till skansen, kanske bara jag som är överbeskyddande.

spontant tycker jag själv att det låter konstigt med miniskansen vid den tiden det isf blir…slutet på juli nu… det blir väl isf i oktober?… o hur kul är det då på Skansen?…
vet inget om Fisksätra alls tyvärr….önskar att jag kunde hjälpa till men jag har redan en kattfamilj på rekreation här…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

o förresten ska Lisas ungar flytta redan när de är 10 veckor?….
Mini-Skansken är en del av Skansen för barn. Det finns många gulliga djur. Kommer ihåg från att jag var liten att det fanns en del med kattungar (finns många olika arter av djurungar) där barn kastade sina gamla nappar till de stackars katterna. Har inte riktigt varit där i vuxen ålder, men när jag tänker tillbaka på det hela så vet jag inte hur bra jag tycker om det. När jag var liten var det jätteskoj att se de söta ungarna.
Kanske bäst att prata direkt med Skansen och höra vad det hela går ut på. Kanske finns information på internet?
www.skansen.se så kan man klicka sig fram till Lill-Skansen. Dit tror jag att katthemmet menade.

Miniskansen ligger inen på Stora skansen, Djurgården i Sthlm. De bor där till beskådan av Skansen besökare och när säsongen är över omplaaceras dem. Mne verkar tveksamt om ungarna hinne rkomma dit då dem int eens är födda? Säsongen ä väll bara till Oktober på Skansen? Lillskansen stänger i alla fall till hösten vad jag vet.

Tror att alla kattungar där får hem eftersom det är många som hälsar på dom o hör sej för om att få bli husse/matte….men tvivlar på hur en blyg kisseunge skulle må där…

jahapp..så va det med det då..:( hemletandet fortsätter alltså för min lilla Lisa..jag har jag har snart varit "sjuk"skriven en vecka för att ta hand om henne..men måste börja jobba igen så snart som möjligt..då kan hon inte bo här..liten liten etta + att jag har två andra katter här med..:/
Det är ju till och med olagligt att flytta ungarna från mamman vid 10 veckors ålder…..

Du din stackare som redan ringt så många katthem…. orkar du ringa en gång till om någon kan ställa upp som akuthem under tiden men som vill ha ett uppbackande katthem i ryggen?.. eller vet du redan någon nu som bad att du kunde återkomma längre fram?….
Löser det sig för lilla Lisa?
*funderar så det knakar*

#26 självklart kommer jag göra precis allt i min makt för att fixa både katthem som stöd och hem till kissarna när dom är stora nog samt för lisa själv..Jag vill bara att hon ska få bo nånstans under lugna ordnade former och föda samt uppfostra sina bäbisar. När dom 12 veckorna gått och barnen hittar nya hem skulle jag kunna ha lisa igen tills jag hittar hem åt henne..är hela den här föda bäbisar biten som inte funkar här hos mig!
#27 Nje, det gör ju inte det..har precis varit iväg å köpt lite mer näringsrik mat åt henne samt en egen bajslåda då mina katter vägrar äta/dricka/sova när dom måste dela med henne..hoppas det löser sig så snart som möjligt..och alla ni som läser detta ska veta att hon är helt galet mysig..sov på min kudde inatt, ligger i mitt knä nu..spinner som en nyservad 4 taktsmotor..
Fungerar lilla Lisa ihop med andra katter?

Jag har henne just nu i min etta med mina två andra katter, vet inte hur hon är mot andra katter för mina är lite speciella..dom bryr sig aldrig om andra djur över huvetaget..lisa sover mitt på golvet å seven och loka leker runt omkring..lisa fräser lite när hon tycker att dom låter för mycke och stör hennes sömn. Men som sagt, mina katter är speciella..haha, dom skulle inte reagera om jag så tog in en giraff i vardagsrummet..

nu mina damer och herrar har vi fått en hjälte till på forumet "emjon" har tagit på sig att ta hand om lilla lisa och hennes små bäbisar eller bäbis..vem vet?! =) Lisa och jag åker imorgon förmiddag. Givetvis kommer jag följa upp varje steg lisa och dom små tar (vill ju vara en del av hennes liv då hon på bara 2 dagar har tagit mig med storm)..forts. följer…
tack föresten alla som varnade mig för fisksätra..hemska heeemska tanke om det inte hade blivit bra för lisa med familj..
Vad underbart att det löser sig, har haft så dåligt samvete.
Underbart! Va skönt! Så glad jag är! emjon… stående ovationer till dig!
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
natanoj…. du är en pärla som hittade någon som kunde ta hand om henne… eloge till dig och alla andra som har försökt att göra någonting… :)
Kram
/Malin

jag tycker emjon redan är en hjälte sedan tidigare….jag känner som Misan att jag har dåligt samvete att inte kunna ställa upp… var ska man dra gränsen mellan ja och nej?….så nu är jag jätteglad att superpärlan emjon ställer upp… kanoners… bättre kan Lisa inte få det…. å vad bra för dej natanoy som behöver tillbaka till jobbet.. stort tack till dej från mej o de 13 kissarna jag har här…
Gud så bra!!! Du har varit så otroligt bra natanoy!
Så skönt att läsa att det ordnar sig, det är så man börjar gråta :D

Ja ett stort lycka till! Hoppas nu att allt går bra framöver.
emjon. du är värd alla rosor som finns.
Tack alla och jag hoppas att det skall gå bra men jag behöver nog mycket stöd från er. Ni vet att min kärlek till kissarna är stor men det här är också första gången som jag tar hand om en dräktig hona. Har ingen som helst erfarenhet av kattungefödsel så jag hoppas att jag inte tagit mig vatten över huvudet.
Jag befinner mig på landet och har hundarna här samt 2 katter som jag hoppas skall välkomna lilla Lisa. Natanoy har jobbat så ihärdigt med att hjälpa kissen så jag kände att jag ville göra en insats.
Fortsättning följer imorgon nu skall jag sova natti nattti
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Berätta för oss nyfikna hur det har gått? :D
Lycka till :)

Idag har lisa fått komma till sitt nya hem =) hon var jättemodig och spatserade runt och utforskade varenda yta av huset..fräste lite när nyfikna kissar ville hälsa men i stora hela var hon kanon på alla sätt å vis..jag såg hur hon verkligen trivdes att komma till ett större ställe där hon inte vad "tvingad " att hela tiden vara i centrum (i min etta är man i mitten oavsett vart man befinner sig) =). Såren runt hennes hals är så gott som obefintliga och hon har blivit piggare/gladare för varje dag..mycke vila, massor av vatten och fått äta sig mätt har gjort henne gott. =) Jag tänkte jag skulle ringa emjon imorgon och höra hur första natten gick för min lilla princessa..ni som har lämnat ifrån er katter vet ju att även om jag bor litet litet med två egna kissar så vart det vääldigt tomt när lilla lisa lämnade oss..hoppas på att få hälsa på henne snart..=)

Vad roligt att höra!! Lycka till prinsessan Lisa!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Lilla Lisa är en goding och så modig och hon har legat hela eftermiddagen ute på den innätade altanen. Vi har vår gamla soptunna står där för där lägger vi de som skall till återvinning. På den gillar katterna att vara och den la lilla Lisa beslag på och när Molly och Trollet närmade sig så fräste och morrade hon. Inte konstigt alls för det är mycket nya intryck för Lisa. Kissarna fick kokt fisk till midag och senare bjöd jag på lite kokt skinka. Det gick hem hos Lisa så då fick Trollet sitta på tunnan bredvid henne utan fräs och morr.
Jag är lika spänd som du natanoy på hur natten blir och som jag sa så är du välkommen när som helst att hälsa på lilla stumpan.

haha så hon låg kvar på tunnan?! =) va söt..det märktes ju att hon gillade den då hon inte ens tittade på mig när jag gick..haha..hoppas ni får det bra inatt..vi får höras av imorgon å se hur ni har det..=) är så glad att hon fick komma till dig ska du veta..=)
och nu väntar vi på bilder och bebbar, eller hur vilken lycka att det till slut löste sig med lilla Lisa kram Maggan47
Helt klart att det blev mycket bättre hos dig än hos mig, här hade hon inte kunnat gå i hela huset på grund av Zelda, det är en elak j-l mot alla, hon mobbar till och med stackars Miranda men hon har lärt sig leva med henne.
Det är därför det är lättare att ta in skyggisar för mig, de sitter inte och gråter när jag lämnar deras rum utan de blir bara lyckliga ;-)
Väntar med spänning på bilder och bebisar
Lisa

Ser att det ordnat sig för Lisa, eftersom jag på semester och inte har egen dator har jag inte kunnat hänga med i nyheterna här.
Önskar Lisa allt lycka till i sitt nya hem:-)
Första natten är avverkad och eftersom jag inte ville stänga in Lisa så sov jag med ena ögat och örat öppet. Klockan 0200 vaknade jag av att Lisa morrade. Jag gick upp och pratade med snälla rösten och klappade Lisa som genast började spinna. Samtidigt klappade jag Trollet och Molly och bad dem gå därifrån och inte störa Lisa. Av någon anledning fungerade det och jag lät en lampa i hallen vara tänd. Somnade om och vaknade 0700 och allt var lugnt och fridfullt.
När jag skulle ge kissarna mat snodde alla tre runt benen på mig och då strök sig Lisa mot Trollet som svarade med att slicka Lisa på huvudet. Med sin utevistelse och vad hon nu har med sig i baget så är det ingen aggressivitet utan enbart osäkerhet. När hon morrar och fräser till de andra katterna går jag direkt dit och klappar henne hon slutar och morra och börjar spinna? Lisa har också börjat förstå att hundarna är inget hot mot henne för de finns här men rör henne inte.
Nu har jag precis pratat med min granne här som kom och kollade på Lisa. Grannen har vana vid både kattungefödslar och hundvalpar så nu kom vi överens om att hon kommer hit och är behjälplig om det så behövs. Även om det börjar mitt i natten så får jag ringa efter henne så nu känns det mycket mer tryggt än tidigare.
Det har varit mycket omställning för Lisa på kort tid så förhoppningsvis blir hon tryggare nu med omsorg och kärlek. Natanoy började och jag tog vid så förhoppningsvis blir det bra för tösen för båda vill vi hennes bästa.
Så kul att höra att allt gått bra:))
//Pia
Kul att höra att allt gått bra :-)

bra rapport… håller tummarna sen när det är dags för födande…
Så skönt att du har stöd om du skulle behöva :)
Har du ingen bild på flickan?

Jag lägger upp några bilder strax, men eftersom min dator tydligen bär på nån form av lindrigt virus så lägger jag dom som länkar här under..=)
haha, så kul å höra att hon är precis som här..hon mår nog bra lilla lisa..hon jagade min Loka en natt här så det stog härliga till, Loka jagade en fluga och kom för nära en sovande Lisa..full fart genom lägenheten efter en mycket förvånad loka..när jag sedan fick stopp på henne..med rest ragg och morrade för fullt så räckte det med en klapp på huvet så la hon sig ner och kurrade så det dånade..=) haha..skön katt det där ju.
Jag vill även passa på att tacka abuelas för den mer än generösa penga donationen till lisa..hon fick tack vare det en ny kattlåda, en ny mat/vattenskål och ett bra torrfoder för blivande mammor..=) plus att hon fick tanka bilen som åkte med henne (trots att hon hatade både mig och bilen och grät i 1,5 timmar) haha..

[http://www.geting.se/viewimage.php?image=115954-Lilla lisa 008.jpg
](http://www.geting.se/viewimage.php?image=115954-Lilla lisa 008.jpg "http://www.geting.se/viewimage.php?image=115954-Lilla lisa 008.jpg ")
[http://www.geting.se/viewimage.php?image=115955-Lilla lisa 024.jpg](http://www.geting.se/viewimage.php?image=115955-Lilla lisa 024.jpg "http://www.geting.se/viewimage.php?image=115955-Lilla lisa 024.jpg")
[http://www.geting.se/viewimage.php?image=115956-Lilla lisa 028.jpg
](http://www.geting.se/viewimage.php?image=115956-Lilla lisa 028.jpg "http://www.geting.se/viewimage.php?image=115956-Lilla lisa 028.jpg")
tre små bilder på Lisa

tack tack..=)
vad söt hon är lilla mammapaddan Lisa, ska bli kul att se färgerna på bebisarna, kan nog bli en fin palett kram Maggan47
gud va fin hon är, kul när småkatterna kommer sen, hon blir nog en underbar mamma!:)

Jättefin kisse! Det dröjer nog inte länge förrän bebisarna kommer. Hon ser tjock ut!

ja paddorna är nåt alldeles speciellt vackra..jag håller på för fullt att kolla runt efter hem och så till lilla lisa sen efter den tiden hon bor med emjon..=)