Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 4706 ggr
Lena
0

Svar från KKS på kritiska frågor

Det har sista tiden förekommit en del kritik mot KKS. Jag har i egenskap av Sajtvärd för Hittekatter iFokus försökt sammanfatta kritiken i några punkter och skickat till alla aktiva plus styrelsen för KKS. Här nedan lägger jag ut det svar jag fått från Lena O på KKS. i #11 finns det även ett svar från Lena K på KKS. I #83 Kan ni läsa svaret från KKS styrelse och i #84 kommentarer från Birgitta Carlsson på vissa anklagelser som framförts.  

Länk till tråden Klankar ned på KKS som sammanfattningen bygger på.

Detta är punkterna som jag sammanfattat kritiken i:

1. Stödhemmen - brister i stödet för den som är stödhem, brister i kontrollen av dem som är stödhem, katterna får flytta runt onödigt mycket.
  2. Insamlingarna - ibland bristande uppföljning
  3. Policyn vid avlivning av sjuka katter - oklart vad som gäller när en katt är svårt sjuk och veterinären förordar avlivning.
  4. Ekonomin - tar KKS på sig mer än man har medel för?

Här är Lenas svar:

Anledningen att vi inte vill vara på forum är att det ofta är många upprorsmakare på forum som hellre ställer till det än hjälper till. Vi har helt enkelt för lite tid över för forum och vi har ju dessutom en
egen sida där folk direkt kan ställa frågor till oss. Ingen kan kräva att vi ska hålla reda på vad som händer i alla forum som finns. Det går inte tidsmässigt. Det tar också mycket energi från oss, energi som vi behöver till att orka fortsätta. Det är många gånger vad jag förstått som någon slänger ur sig anklagelser av grövre kaliber. Tex stödhemmet där det enligt författaren skulle förekomma droger, katter i burar, mördadade katter etc. I själva verket fanns ingen sanning bakom detta. Hörsägen är något som i varje led det hamnar blir värre. Det händer i stort sett aldrig att det blir positivare.
Men att läsa dessa anklagelser gör att många av oss bara blir nedslagna och känner man att man bara får skit trots slit, tårar och elände för att hjälpa katter så tappar man ju både ork och lust. De som sitter på forum vet inte hur många samtal vi tar om dagen där vi också blir nerskällda av folk som tycker vi ska vara där på fem minuter och ta väck katter, andra skäller för att vi hämtat katter så hur vi än vänder oss finns människor som alltid ger kritik.

Nedan kommer fler svar i turordning.

1. Stödhemmen - brister i stödet för den som är stödhem, brister i kontrollen av dem som är stödhem, katterna får flytta runt onödigt mycket.

Det är alla förmedlares uppgift att ge stödhemmen det stöd de behöver. Vi måste förutsätta att alla förmedlare sköter sin bit. Nu är det ju så att det finns olika sorters människor inom alla föreningar och arbetsplatser. Det finns alltid de som sköter sig exemplariskt och andra som glider undan. När det gäller KKS så har flera förmedlare många katter de ansvarar för och ja, det kan nog brista ibland. Precis som det kan brista i andra föreningar där uppgifter inte hinns med, eller sköts korrekt. Det finns överallt.
Vad det gäller mig själv är det, det administrativa som ibland blir
lidande för katterna går först. Inte bra men tyvärr sant. Lisbeth har ju en extrem arbetsuppgift att klara alla ärenden vi andra
inte tar på oss. En omöjlig uppgift kan jag ju säga. Så visst kan det stämma att vi i vår vilja ibland tar oss vatten över huvudet.

Problemet är att det finns stödhem som har någon romantisk tanke när det gäller att ta hand om katter, de tror sig kunna övervinna alla de problem det innebär att vara stödhem. Jag själv försöker ge en ganska negativ bild av arbetet. Att det är tidskrävande, tålamodsprövande, katter som kan förstöra saker
för att få stödhemmet att förstå vad de ger sig in i. Ändå så finns de som ändå inte velat höra på det örat och sen får man samtal att katterna river på bästa fåtöljen, de är under soffan etc etc. Men blir det sen inte så jobbigt, ja då är det bara en bonus för stödhemmet. Men då tex lisbeth sitter med 10 returkatter så måste hon lösa det. Det är hennes jobb. Och då kan det bli att stödhemmen inte hinner förstå innebörden av tex skygga katter. Sen finns stödhem som inte har något ansvarskännande utan när de ska på semester så ringer de ett par dagar innan och säger att de inte längre vill ha katterna. Jaha…. då måste katten flytta. Så visst har ni rätt i det att det finns katter som måste flytta och det känns inte bra för oss heller.

2. Insamlingarna - ibland bristande uppföljning.

Den frågan vågar jag inte uttala mig om då jag inte alls har kunskap av den biten.

3. Policyn vid avlivning av sjuka katter - oklart vad som gäller när en katt är svårt sjuk och veterinären förordar avlivning.

Vi avlivar katter som inte går att rädda, som lider av sin sjukdom eller olycka. Men både du och jag vet att det finns många veterinärer som enkelt förordar avlivning där det inte är behövligt. Jag har råkat ut för det flera gånger och varit riktigt upprörd. Men drivit min vilja igenom att rädda katten om jag ansett den kunde räddas. De katterna lever gott idag. Men går ingen hjälp att ge en sjuk eller skadad katt, alternativt att lidandet skulle vara större än att få somna in. Självklart ska då katten få avsluta sitt lidande. Jag har hört rykten om att vi inte avlivar. Jag har avlivat flera stycken när det behövts. Inga disskussioner med styrelsen om det. Personligen kan jag inte uttala mig om andra ärenden än mina egna. Men jag har inte haft problem med att få tillåtelse till avlivning när det behövts.

4. Ekonomin - tar KKS på sig mer än man har medel för?

Svar: Ja, det gör vi. Tyvärr. Men det är så att alla förmedlare vill kunna ta sina katter till veterinär när det behövs. Ingen vill bli nekad. Vilken katt ska man säga nej till?  Visst det har hänt att vissa förmedlare fått komma mer i kläm ekonomiskt pga detta. Bla jag själv och några andra förmedlare som jag vet. Vi har fått stora utlägg på egen bekostnad. Men personligen försöker jag nu börja komma ikapp med att själv dra in pengar som jag då får dra av skulden när det blir något över. Nu blir det ju inte ofta det men det är en början för ja, ekonomin är inte bra just nu och vi alla som har tiden och möjligheten måste försöka dra in pengar. Alla kan inte det då en del har så hög belastning av katter att all energi går dit.

Men jag kan säga en sak som slutledning. Att vi gör så gott vi kan.
Vi är inte mer än människor men vi gör allt vi kan att ha resurser till
att hjälpa där andra sviker sina katter. Vi klarar inte hjälpa alla, många får somna in på annat håll då alla kattföreningar arbetar i uppförsbacke gentemot de som avlat bort sin empati och slutat bry sig om djur. Vi kan inte göra om dessa människor tyvärr men vi försöker rädda spillrorna efter dem. Det är inte KKS, forummedlemmar borde agera ut sin ilska på utan dem som svek katterna.

Hoppas du fått svar på några av dina frågor även om det säkert finns de som kan ge dig mer utförligare svar.

Vänligen

Lena Ohlsson
kattkommando syd

_______

Jag vill tacka Lena för det utförliga svaret. Lena Ohlsson är verksam som förmedlare i KKS.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

utan_morrhar
0

Tack både Lena och Lena för de svaren. Jag vet att Lena O på KKS är en av de som arbetar mycket hårt för katterna och vad jag har förstått gör hon det på ett mycket korrekt sätt.

Det hade dock varit roligt att få höra någon ifrån styrelsen som skall representera KKS kommentera detta. För det är trots allt styrelsen som bestämmer i slutändan.

Fick inte heller några kommentarer på den demokrati som råder i föreningen, som är mycket viktig både för katterna, men även för beslut som tas i föreningen, och för att inte tala om alla medlemmar/sympatisörer/donatorer. Varför är stadgarna skrivna så att endast styrelsen och de förtroendevalda som styrelsen utsett får rösta på ett årsmöte?

Går det för KKS att lägga ut styrelseprotokoll, bokslut m.m. på hemsidan? Tror att mycket skulle redas ut om man öppnade upp föreningen och gav mer inblick i vad som bestäms bakom kulisserna.

Ska vi försöka hålla oss lite sansade och stolpa upp fler frågor som vi vill ha styrelsens svar på här i tråden? Och sedan be Lena eller någon annan att åter skicka ett mail med önskemål om svar?

Lena
0

#1 Det är väl en utmärkt idé att vi samlar ihop olika frågor runt KKS verksamhet i den här tråden. Bra om vi kan hålla det hela på en så saklig och balanserad grund som möjligt. Om andra katthemsföreningar vill dela med sig av sina erfarenheter när det gäller dessa områden skulle det också vara intressant och givande.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
0

Jag vill också tacka Lena Ohlsson som är förmedlare inom KKS för att hon lämnat ovanstående synpunkter.

Precis som utan_morrhar #1 efterlyser jag svar från KKS´styrelse som rätteligen borde gått in här på tråden och lämnat svar inom de olika områden där det riktats kritik. Det är nämligen styrelsen som är ansvarig för organisationens verksamhet.

Lena
0

Nu har jag även uppdaterat de verksamma inom KKS om den här nya trådens existens.

Vi får inte glömma bort att vi befinner oss mitt i värsta semesterperioden just nu. Många kan ju vara bortresta helt enkelt. (Sverige står ju liksom stilla nu).

//Lena

brutt
0

Tack Lena O du har så rätt!

Tack Lena L

Jag kommer inte att delta i några frågor till KKS tycker jag får de svar jag behöver genom den förmedlare jag har kontakt med och genom det jag redan har kännedom om.

Bigless
0

#5 Du får ju självklart de svar du behöver då din förmedlare sitter i styrelsen.

brutt
0

6. Är det fel på något sätt då menar du?

Bigless
0

#7 Var i min mening skriver jag att det är fel? Jag skrev ju att du får ju de svar du behöver då din förmedlare sitter i styrelsen och de råd/svar denne ger dig ska ju vara rätt då de väl följer styrelsens beslut. Tydligen kan meningen jag skrev läsas ur två olika sorters glasögon.

Lena
0

Jag har fått ett email från Birgitta som precis har kommit hem från utlandsjobb. Hon återkommer med svar sedan hon hunnit tala med övriga i styrelsen. Svar kommer även vad gäller Robin Hood i särskild tråd.

Själv går jag nu och lägger mig då jag ska upp tidigt imorgon bitti. Kan inte skriva igen förrän imorgon kväll.

//Lena

Bigless
0

Eftersom jag blivit tillsagd att inte yttra mig om KKS då jag slutat inom föreningen så redigerar jag bort det tidigare skrivna i detta inlägg samt kommer inte att komma med fler kommentarer om KKS.

Morgan

Lena
0

Fyller på med svar från KKS förmedlaren Lena Kristiansson som jag fått via email sent igår kväll:

Vid möte tidigare i år så tog vi beslut om att ha en person som
stödhemssamordnare. Alla stödhemsanmälningar går därför direkt till Marianne vilken ska ta kontakt för att få veta mer samt för att informera om vad det innebär att vara stödhem, men stödhem som anmäler sig direkt till förmedlare (utan att skicka in stödhemsanmälan) är det upp till var förmedlare att informera. Det är så pass nytt så jag vet inte säkert vilka arbetsuppgifter som ingår men om jag förstått rätt så är även stödhemssamordnaren behjälplig med stöd. Vissa förmedlare är noga och vissa andra i ständig tidsnöd skulle troligen kunna informera mer än vad som görs. Och ibland spelar det ingen roll vad man informerar då vi människor många gånger omedvetet väljer vad som läggs på minnet. De flesta av våra stödkatter flyttar endast en gång, men tyvärr finns också katter
som flyttar alldeles för många gånger. Ang kontrollen av de som är stödhem så skulle den också kunna bli bättre, men vi behöver bli så många fler aktiva för att hinna med allt som skulle kunna förbättras. Själv har jag tio stödhem för närvarande och jag har bara positivt att säga om dem, likaså om tidigare stödhem, men jag tar sällan ärenden med akuta katter som omgående behöver in i stödhem för det är ofta då som det blir problem - att de akut kommer till stödhem som ännu inte satt sig in i och förstått vad de ger sig in på.

2. Insamlingarna - ibland bristande uppföljning

Det är upp till var och en ansvarig förmedlare att sköta uppdatering avseende de insamlingar man är ansvarig för. Trots uppmaningar om att alla ska se över sina insamlingar så brister det hos vissa pga ständig tidsbrist där livräddning prioriteras.

**
3. Policyn vid avlivning av sjuka katter** - oklart vad som gäller när en katt är svårt sjuk och veterinären förordar avlivning.

Tyvärr är det många veterinärer som anser att hittekatter bör avlivas om de  kostar pengar och när jag började i KKS för många år sedan sa en fd aktiv till mig att om jag frågar veterinären vad de rekommenderar om den sjuka hittekatten var en älskad familjekatt så skulle jag få ett ärligare svar. Det har jag gjort vid några tillfällen och då i stället fått svar om rekommendation av inläggning på djursjukhus. Därför har jag svårt för att direkt lita på rekommenderade avlivningar. Om en katt inte kan bli bra, och lider, så anser jag att den ska avlivas. Jag har också låtit avliva sjuka hittekatter, missbildad kattunge, sjuka stödkatter, och i de fall jag först pratat med styrelsen så har de sagt ok till avlivning.

**
4. Ekonomin** - tar KKS på sig mer än man har medel för?

Ja, vi har tyvärr alldeles för stora skulder. Personligen tror jag ändå inte på ett totalt intagningsstopp (vilket då bör gälla alla katter) men däremot åtgärder för att minska antalet inkommande ärenden.

Hälsningar
Lena K / KKS

utan_morrhar
0

Två återkommande svar verkar vara att KKS tar åt sig alldeles för mycket, både ekonomiskt och resurskrävande. Att växa för fort har sina problem, och man kanske skulle dra ner på takten lite för att strukturera upp det bättre. Som jag sagt tidigare så hellre kvalité än kvanitet.

Ser fram emot Birgittas svar, och hoppas också att Lina i styrelsen svarar med ett officiellt styrelsesvar som hon och styrelsen står bakom.

Lena
0

Jag skickade igår en påminnelse till Birgitta som sitter i styrelsen för KKS om att vi väntar på ett svar från styrelsen. Hon svarar följande:

Hej Lena!

Jag förstår att ni väntar. Jag sitter med ett projekt i mitt jobb som jag måste vara klar med imorgon och har inte haft någon tid över. När det gäller Robin Hood har styrelsen bett Lisbeth att svara, eftersom det är hon som placerade honom i stödhemmet. Vi andra har bara andrahandsinformation.

Det jag kan utlova är att jag kan ta tag i detta först imorgon kväll och hoppas vi kan få ihop något svar under helgen.

Bästa hälsningar
Birgitta/KKS

Bigless
0

#13 och då kanske man ska läsa det svar som Lisbeth skriver i denna tråd, inlägg #35

utan_morrhar
0

En kort sammanfattning av min kommentar ifrån Robin Hood-tråden.

Birgitta hävdar här ovan att hon endast har andrahandsuppgifter. Lisbeth själv berättar att hon också har andrahandsuppgifter om nästan allt förutom själva placeringen, som hon tvingades akut lösa av på order av person X i KKS. Denne person X borde vara den som sitter på förstahandsuppgifter om hela ärendet.

Hawknestgrove
0

Ja, den som sitter ine med förstahandinfo varför talar den inte? OCh det som stod , en sadelkammare. Med en sån kisse, då får man undersöka väldigt noga att inget kryphål finns. Egnetligen, så är väl nästan en sån där stor bur, som man har bak i bilar, en sak att satsa på.Inte lång tid, men tänker man på, att utställningskater ibland får tillbringa två dagar i såna burar, så är det alternativet egentligen inte dumt. Dessutom, så är man ju dubbelsäkrad. Ok, missförstå mig inte igen, KORTA perioder, som nu i detta fall, då det antagligen bara var fråga om två tre dagar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#15 & #16 Nu mina vänner är ni inne och skriver i fel tråd. Vi har ju en egen tråd för Robin Hood. Mycket bättre om vi håller diskusionerna separata för annars blir det rörigt och svårt att följa det hela. I den här tråden är det KKS svar på de fyra punkterna och inget annat som ska ligga.

//Lena

utan_morrhar
0

#17. Det var nog Birgittas svar som rörde till det lite, eftersom hon tog upp Robin Hood i sitt mail.

För att återgå till de fyra punkterna. Tycker en viktig punkt saknas, och det är demokratin i föreningen. Det tycker jag är viktigt, och det borde vara viktigt för övriga medlemmar/sympatisörer/donatorer.

piamaria
0

En katt på ca 20 år som har FIV och problem med sina organ hur gör KKS i ett sånt fall? Omplacerar eller avlivar?

Naquita
0

Jag har inte alls haft med varken Robin Hood eller Högsby(?)katterna att göra, men har ni frågor har KKS både en hemsida med gästbok, mail samt ett eget forum där det är tänkt att sådana här frågor ska tas upp. De aktiva i KKS kan omöjligt hålla reda på allt som skrivs på olika forum. Och vi har inte tiden heller, vi jobbar mycket på fältet och har dessutom egna familjer och arbeten att sköta och vänner att umgås med. och gissa vad, vi är helt vanliga människor, precis som ni!

Crisse
0

# 20

Det var nog en sanning med modifikation eftersom där är många från KKS som är inne och skriver och ännu fler som läser.

piamaria
0

Med tanke på så mycket hjälp som KKS fått från just personerna på detta forumet kanske styrelsen skulle ta sig tid att svara på frågorna som ställs här. Personligen undrar jag om man kanske inte uppskattar hjälpen som kommer från människorna här eftersom man inte bryr sig om att reda ut frågetecknen?

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att dom enskilda förmedlarna jobbar hårt för hittekatter.

Lena
0

#22 Man har från styrelsen sida lovat mig som Sajtvärd ett svar. Det kommer jag sedan publicera i den här tråden. Jag utgår från att man håller sitt ord.

//Lena

piamaria
0

Verkar som "man" behöver slipa en del på det svaret!

Att något är fel i föreningen är väl inte så svårt att förstå. När gamla Medarbetare lämnar föreningen men letar efter andra sätt att hjälpa katter. När man läser tidningsartiklar. När man läser andras erfarenheter av föreningen tillsammans med sina egna….

Men, jag tror fortfarande att förmedlarna jobbar häcken av sig för katterna. Att det sen blir ett och annat fel på vägen… ingen är mer än människa.  Kritiken som framförs drabbar tyvärr även dom som på olika sätt jobbar hårt för att hjälpa katter.

Mitt inlägg #19 är egentligen ingen fråga, jag vet vad KKS styrelse gjorde i ett sånt fall. Men skulle ändå vilja ha styrelsens svar.

[sofia-85]
0

Jag har uppfattat som att det finns väldigt mycket problem i KKS ekonomiskt är det väl värst. Jag har haft en kontakt person innan när ja haft katter därifrån som varit helt underbar. Men också hon haft problem med de "som sitter högre upp" så att säga. Tycker det är väldigt synd att det blir så här. KKS gör ju väldigt mycket bra. Vi människor fokuserar så mycket på allt det dåliga ibland.

brutt
0

24. Är väl så att vi alla människor fungerar på det viset att vi lätt tror saker som vi egentligen inte 100 procent säkert vet orsaken till.

Hawknestgrove
0

Ja, som delvis aktiv för KKS, så efterlyser jag rena fakta, och ärlighet. Det kan ju faktiskt tänkas, att folk slutar köpa grejerna både i Pumas shop och på Tradera om inte ordentlig sanning kommer fram. De kan tro så mycket fel, att det jus  ä r penningproblem. Ja, ni vet hur hönor blir gjorda av fjädrar.OCh intet skulle väl vara värre, än att folk slutade ge?

Sagolika
0

#27 Inte nödvändigtvis. Man kan ju stödja andra än KKS. Det finns ju fler som hjälper katter och på ett mer godtagbart sätt. Då kan man välja att stödja dem istället.

Puma77
0

#27 Frågan är vilka som kommer att lida mest av att folk väljer bort bara för att det är KKS.

//Pia

Sagolika
0

#29 Men det blir lite samma sak som i de fall man vill köpa fri en kattunge som fötts upp under riktigt dåliga & oseriösa förhållanden. Jag har all förståelse för att man vill hjälpa kattungen, men gör man det bidrar man till att uppfödaren kan fortsätta med sin verksamhet och fler katter kommer att fortsätta lida i slutändan. Därför bör man inte köpa en kattunge från en sådan uppfödare. Likaså bör man inte stödja KKS så länge de inte bättrar sig.

Det finns massor av andra katter/katthem/kattföreningar man kan hjälpa istället och som annars kanske gått miste om hjälpen. Så på så vis vägs det hela upp ändå.

piamaria
0

Vilket är det du syftar på?

Sagolika
0

#31 Vad menar du?

piamaria
0

Jag har skrivit inlägg 24. #26 hänvisar till inlägg 24 i sitt inlägg. Jag undrar vilket i mitt inlägg det är som det syftas på.

Sagolika
0

Men jag hänvisade ju till #27 & #29, så det var inget i ditt inlägg som jag syftade på.

piamaria
0

Det är inte du som skrivit inlägg 26 som jag undrar över. Flört

Sagolika
0

Ojsan, jag såg fel. Ska nog gå och sova lite, för två timmars sömn räcker inte på långa vägar, känner jag. Man blir ju helt snurrig Flört

piamaria
0

För att fortsätta på inlägg 24. Gamla Medarbetare som slutar i KKS för att fortsätta hjälpa katter på annat sätt.

Det är inte bara en eller två som gjort så ganska nyligen. Jag känner säkert inte till alla….  men vi känner väl alla till en Medarbetare på hittekatter som slutat i KKS nyligen, Crisse som också skriver här har inte gjort någon hemlighet av vad hon tycker. En entusiastisk person skulle öppna katthem i KKS regi men drog sig ur ganska snabbt. Varför kunde man läsa på KKS forum men den tråden är borttagen!! Jag vet fler f d förmedlare som fortsätter hjälpa katter på andra sätt än genom KKS. Jag läser inläggen på hittekatter och andra forum och hittar tvivel/kritik betr. KKS  styrelse/KKS sätt att arbeta i oroväckande många inlägg. Hade jag tyckt i alla fall om jag suttit i styrelsen!

Varför är det så många avhopp av människor som fortsätter hjälpa katter på andra sätt? När tröttnar fler förmedlare och andra ideella på KKS nuvarande styrelse?  Vad är KKS utan alla sina ideella  Medarbetare?

Lyssnar styrelsen på förmedlarna och andra som jobbar inom föreningen?

annebeate
0

#37 Ditt inlägg innehöll flera viktiga synpunkter och frågeställningar som den nuvarande styrelsen självfallet borde  allvarligt fundera över och ta till sig. Det känns  för nävarande minst sagt oroväckande när det gäller KKS´ framtid. Detta känns extra sorgligt med tanke på alla de hängivna Medarbetare som arbetar troget ute på fältet.

Lena
0

#37 Skulle vilja påstår att minst 90 % av den svenska katthemsverksamheten/föreningsverksamhet är uppbyggd av ideella krafter. Så även när det gäller styrelsen. Som frivillig kraft har man inga juridiska åtaganden (som man har när man är anställd) utan kan avsluta sitt uppdrag när man själv så önskar. Därför är det naturligtvis viktigt att som förening värna om sina volontärer.

//Lena

annebeate
1

Styrelsen borde verkligen tänka på sitt agerande. KKS är helt beroende av alla frivilliga ute på fältet och av allmänheten som lämnar bidrag till föreningen. Saknas förtroende för styrelsen skadar detta självfallet KKS´fortsatta verksamhet.

Lena
0

Länkar till en annan tråd som innehåller kritik mot KKS. Den tråden är låst med hänvisning till denna tråd. Detta för att det inte ska bli för många trådare att hålla reda på.

brutt
0

26.Såg din fråga nu, jag menade den översta delen i ditt inägg.

Lucy
0

#19 Det kan jag svara på. Den hade inte avlivats, fsat att den är jättegammal och kanske i jättedålig kondition, och har FIV.

Jag hade en 22-årig okastrerad hankatt hos kvinan i Trelleborg som var samlare ( hade 41 katter), som hade kronisk kattsnuva, ögon - och öroninflammation, samt FIV, den fick inte avlivas av KKS styrelse. Sedan avlivade jag den, hade då veterinär och djurinspektör på min sida samt länsveterinären. Jag avlivade katten på egen bekostnad, och blev avsatt förmedlare, för jag hade brytit mot KKS stadgar. Jag följde bara djurskyddslagen, men bröt mot KKS stadgar!!! Jag var en kattmördare enligt  några i styrelsen.

Därför har jag helt hoppat ur KKS.

Hawknestgrove
0

Snälla söta rara alla! Puma och jag kämpar och har det ärligt talat väldigt trevligt med Tradera och lilla Pumas fina shop. Det går bra. Så snälla, snälla styrelse, svara ärligt nu! Jag vet, att många bland er tycker att Såna här kommuntities är bara skräp, men denna är faktiskt något lite extra. Här finns många givare, många hantverkare. Utan dessa personer, så lider många katter, då det inte kommer in det magiska PENGAR. JAg har frågat  och jag tror, med en dåres envishet, att man kan förlåta bara man vet vad man ska förlåta! Inte bara kasta ut en stackare att rent ut sagt ta Sk****en och alla ruttna tomater. JAg kanske låter skrytsam nu,men jag har faktiskt den förmågan att skilja på sak och person i alla lägen. Skulle Det vara Usama Bin LAdin eller Hitler, som hjälpte katter, så stod jag på deras sida i det fallet. Tack för ordet

brutt
0

43. Det var en ledfråga alltså då från inlägg 19 som inlägg 43 svarade på.Inlägg 19 skrev ju redan att h..n h…n visste svaret.

Du skriver att du blev avsatt som förmedlare därför att du avlivade en katt.

Sedan skriver du att du helt hoppat ur kks men om du redan är avsatt som förmedlare behövde du ju inte själv säja upp dej så att säga jag menar du slutade inte du blev avsatt.

Tycker väldigt synd om den katten om den hade alla dessa fel och sjukdomar och var obehandlad för dem under kanske 22 års tid. Angående avlivningen vet en utomstående som inte sett veterinärintygen eller katten ifråga ( vad som i det fallet) var rätt eller fel.Katten blev väl medicinskt bedömd innan avlivning?

Morgan-Pettersson
0

#43 Lucy, håller helt med dig . Satt i styrelsen i förra omgången. Angående de äldre katterna så sa jag i samtal till dåvarande i styrelsen att jag ansåg de skulle somna in men tyvärr lättövertalad. Självklart gjorde du rätt beslut med de katterna från kattsamlaren att komma till regnbågslandet. Vi har haft våra duster om detta som du vet…

Mvh
Morgan

GosChippen
0

Ursäkta en troligen dum kommentar från en oinvigd, men är man inte större djurvän om man låter en gammal katt på över 20 år somna in, än att "hålla den vid liv" till varje pris??

brutt
0

47. Jag är inte mer invigd än dej i det fallet så om du frågade mej rakt upp och ner skulle jag naturligtvis svara att en katt på 22 år med alla de sjukdomarna (som 43 skrev att den led av) och (fel på organ som 19.skrev) mår bäst av att slippa sina plågor alltså få somna in.

Men jag frågade bara jag konstaterade inte rätt eller fel angående katten!

martdat
0

Kan bara säga att jag blir mörkrädd när jag hör hur den gammla katten behandlats, tur du lät den somna in Lucy.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sagolika
0

#47 Jo, det är man verkligen. Speciellt som det rörde sig om sjuka katter dessutom!

Lena
0

En fråga bara till #43 & #46 Anmälde ni inte det här fallet med den dödsjuka katten till djurskyddsinspektören? Det borde ni ha gjort tycker jag.

//Lena

brutt
0

49.Det blir jag förstås också på den beskrivningen men jag känner inte Lucy och jag vet inte vad jag ska tro.

Hur visste man att katten var 22 år och hur var alla sjukdomar konstaterade tex. fel på organ?Jag vill gärna veta därför frågar jag,inget annat.

MariannE11
0

tråkig röra det här….. jag är för dåligt insatt o vill att alla frågor o funderingar ska kunna lösa sej så att KATTERNA kan få fortsatt hjälp….hoppas på att alla fel o brister rättar till sej snarast…. för mej som är akuthem till annat katthem så spelar inte namnet på katthemmet så stor roll…. det är inte katthemmet jag hjälper utan de hemlösa kissarna… sen så är det ju en självklarhet att man ska trivas katthem-jourhem osv för att kunna hjälpa till på bästa sätt…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

Jag hoppas KKS styrelse kan komma med ett svar snart! De här KKS-trådarna börjar ärligt talat bli en smula tjatiga nu.

Instämmer med #53 - det enda man önskar är att allt det här får sig en lösning för katternas skull.

//Lena

brutt
0

Och för guds skull nu en gång för alla jag har inte skrivit att jag tycker en dödssjuk gammal katt ska hållas vid liv någonstans för det tycker jag INTE.

Sagolika
0

#43 Du är ingen kattmördare Lucy, utan det var det enda rätta. Bra att du stod på dig!

Däremot är de som motsatte sig avlivning av dessa gamla och svårt sjuka katter djurplågare, som dessutom bryter mot lagen! Det är skamligt av folk som påstår sig vilja djurens bästa att handla så mot dem. Då har det sannerligen gått för långt! Det är ju lika sjukt som när man pga religion inte får avliva ett djur, hur sjukt det än är, utan det ska hellre självdö i plågor (som i Indien). Skrikandes

Lena
0

By the way - alla ni som är så missnöjda med KKS - varför går ni inte samman och bildar en ny förening som verkar för hemlösa katter? Ni har ju så mycket tankar om hur ni tycker det ska vara. Då vore det väl jättebra och konstruktivt att bilda något nytt och frescht istället. Bara en tanke som slog mig.

//Lena

Crisse
0

Lena

Det är på gång i Malmö.

piamaria
0

#57 Vad tycker du om det som #43 beskriver? Sånt ska alltså få fortsätta (dvs KKS agerande) utan att någon försöker göra något åt det eller hur ska jag tolka ditt inlägg?

Morgan-Pettersson
0

Börja med länk 4 och uppåt

Länk1
Länk2
Länk3
Länk4

Om aktuella ärende men andra kan säkert säga mera.

Mvh
Morgan

brutt
0

58.Det låter positivt med en förening i Malmö.

Hawknestgrove
0

#60, som här i Strömstad. Men här gör de ingenting alls.

brutt
0

60. Nu när jag ser det vet jag att jag läst detta tidigare men för länge sedan något eller några år bakåt i tiden.

Det var förfärlig läsning.

anna-lisa51
0

Sluta kasta sten när man själv sitter i glashus.

anna-lisa

Det här inlägget har redigerats då det bryter mot våra skriv- och trivselregler. Det är inte tillåtet att peka ut medlemmar på det sätt som gjorts i detta inlägg. // Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

Crisse
0

# 64

Jag klagar inte på KKS hela tiden, jag skriver bara vad jag har varit med om. Och vad har mina kattungar med KKS att göra? Har du någon bra förklaring till varför mina kattungar har dött?

annebeate
0

#57-58 Som KKS´s styrelse hanterat den kritik som förekommit på forumet under flera veckors tid så kommer det att behövas en ny förening. Styrelsen verkar eller vill inte inse att man genom sitt agerande skadar föreningen. Det är synd om alla som arbetar  så engagerat ute på fältet för KKS.

Du Crisse och andra som varit ute på forumet skulle säkert tillsammans kunna bilda en förening där de aktiva inom föreningen  skulle uppleva att de på ett helt annat sätt än inom KKS skulle kunna få komma med tankar och idéer till gagn för våra hemlösa katter. En förening som m a o  inte är toppstyrd.

annebeate
0

# 64 Crisse kan i och för sig svara för sig på ett utmärkt sätt men jag måste säga till anna-lisa. Ditt inlägg var ett bottennapp och vi borde vara förskonade från sådana här på forumet.

Inlägget du refererer till har redigerats då det bryter mot sajtens skriv- och trivselregler. //Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

Morgan-Pettersson
0

Läste att en ledamot i KKS styrelse ganska snabbt hade svarat på en "Undrandes" inlägg i KKS gästbok så kanske svar kommer även på detta forum.

Mvh
Morgan

Detta inlägg har redigerats då det bryter mot våra skriv- och trivselrelger på Hittekatter iFokus.

Hawknestgrove
0

jag blir så himla lessen av allt detta. Än en gång, det finns underbara människor som är i KKS och som inte är kvar i KKS. Ni har och gör fortfarande ett hästjobb. som både månatlig givare och hantverkare och som den som tillsammans med Puma håller i hantverket, så ber jag,att den sanning, som vi alla här inne önskar oss, får komma fram. Hittekatter är inget vanligt internetforum. Det är lite annorlunda och känns starkare.Så därför så tycker jag att rätt och riktig info härinne är faktiskt vi betjänta av allihopa. OCh att lägga det enkla svaret här inne, kanske skulle få slut på denna diskussion på ett bra sätt, som alla skulle vara förtjänta av.

Hade en sån här grej kommit fram hos mig, så hade jag aldrig låtit det gå så långt. Hade spärrat trådarna och personligen krävt i riktigt elaka ordalag, att få fram det som medlemmarna här inne kräver. Att  jag kan vara riktigt stygg ibland, det vet många av er, men jag är i grunden inte elak. Ni som är ansvariga inom KKS, ni sliter på framför allt Lena, tänker ni inte på det? Detta säger jag inte som kattfantast, utan som medmänniska. Det sliter även på både Puma och mig. Vi sitter mellan barken och veden. Så kom med fakta, så vi får slut på detta trista!

annebeate
0

#68 Morgan, har varit inne och läst i gästboken. Med tanke på styrelseledamotens kommentarer till frågor från  "Undrande" tror jag tyvärr inte vi kan förvänta oss några förklaringar från styrelsen. Det enda som skulle kunna ändra på detta är att vederbördande till slut inser att det gagnar inte föreningen att  styrelsen fortsätter att vara tyst.

#69 Jag håller helt med dig och  förstår din och andras frustration över situationen. Det enda man kan hoppas på   är som sagt att ledamoten inser den allvarliga situation som föreningen är på väg att hamna i.

Denna tråd har redigerats då den bröt mot våra skriv- och trivselregler. / Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

essut50
0

#64 Det där var inte snällt skrivet tycker jag. Undrar vem du är??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Lena
0

#59 Jag tror nog redan att jag har gett uttyck för vad jag tycker i den frågan i #51. Om det är så som #43 & #46 skriver tycker jag att man ska gå vidare med ärendet och låta myndigheterna granska fallet. Det gäller både om det är en privatperson eller om det är en förening som inte ger ett sjukt djur den veterinärvård som är nödvändig, vilket naturligtivis ibland även kan innebära avlivning.

Hur kan du tolka mitt inlägg så som du gjorde? Det förstår jag verkligen inte? Det jag skriver i #57 har ju inte alls med den frågan att göra. Du kanske blandade bort begreppen liten där? För mig är det en självklarhet att man ger husdjuren den veterinärvård de behöver.

//Lena

Lena
0

#69 Ditt förslag att spärra alla trådar som innhåller KKS-kritik vore naturligtvis en lösning. Det skulle nog bli mindre poppis bland skribenterna är jag rädd. Som att hälla bensin på elden….

Eller vad säger ni andra? Vad skulle ni tycka om det? Flört

Men slitsamt är det att svaret dröjjer och att missnöjjet växer. Inte kul när sajten förvandlas till rena rama krigszonen. Helst av allt skulle jag önska att ni flyttade över den här debatten till KKS egen hemsida istället och att vi håller tråden öppen för det svar som vi alla väntar så mycket på.

Tyvärr ser jag att det under natten skett flera övertramp i den här tråden mot våra skriv- och trivselregler på båda sidor i konflikten. Jag vill nu vädja till er alla att läsa på om skrivreglerna och trivselreglerna. Läs igenom det ni skrivit två gånger och ta några djupa andetag innan ni publicerar det. Blir det för mycket arbete för oss som ska moderera forumet blir vi tyvärr tvingade att låsa tråden. OBS! Min vädjan gäller alltså både de som är för och emot i konflikten.

Lena
0

#58 Det låter kanonbra!

//Lena

Faxlin
0

Personligen tycker jag det är viktigt att få svar från KKS styrelse angående dessa frågor. Därför vill jag helst se att denna tråd får hållas vilande från tjaffs och bråk så att man bättre uppmärksammar svaret sedan.
För mig är svaren viktigare än att sitta och argumentera för eller emot i en fråga som egentligen inte blir ett dugg bättre av att vi skriver här.
Kanske skulle de som är mest högljudda skriva till styrelsen själva för att få fram ett svar snabbare. Att skriva i deras gästbok ger inga svar, men ett mail till styrelsen låter väl inte dumt.
Så snälla låt denna tråd vara utan tjaffsande om för eller emot och låt oss som är seriöst intresserade av svaren få läsa dem.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sagolika
0

#75 I stort sett håller jag med dig Åsa. Men jag tror dessvärre att det är många som upplever att de förgäves skrivit mail till styrelsen utan att få något svar.

Om ni ser efter i KKS gästbok, så har det dock kommit svar där. Så tydligen är det ett mer effektivt sätt att få svar från dem tyvärr.

piamaria
0

#72 Man kan tolka ditt inlägg 57 på olika sätt. Det var därför jag hänvisade till inlägg 43 och undrade vad du egentligen tycker om sånt. Tack för ditt svar.

KKS har gjort så mycket bra för katter under åren och kommer troligen att fortsätta göra det. Jag blir ju alldeles tårögd när jag läser "Berättelsen om lille Kalle" som just nu ligger på hemsidan. För att bara ta ett exempel. Men så ung han är måste han tydligen tyvärr gå igenom en hel del för att bli frisk…

När jag läser inägg 43 blir jag  i stället mörkrädd. Nog är det väl djurens rätt att få somna in i såna fall? Till vad räddar man så gamla katter som dessutom är svårt sjuka? Det var näst intill omöjligt att hitta stödhem till Robin H, har man stödhem till 22-åriga katter som dessutom är sjuka i FIV? Eller katten skulle sitta hos kattsamlaren tills den självdog av sina olika sjukdomar? När jag gör den jämförelsen tänker jag på RH som fick sitta så länge hos vet.

Jag har sett en katt som kommer från just den här kattsamlaren. En ung katt på bara något år som var i väldigt dåligt skick men som räddades i tid och idag lever ett bra liv. Den har fortfarande sviter av sitt förra boende men lever ett bra liv ändå. Jag kan ju tänka mig i vilket skick katter som bott där i flera år är i. Styrelsen har vad jag vet inte sett någon katt som kommer därifrån ändå bestämmer styrelsen över huvudet på alla inblandade, den aktive såväl som veterinärer, att det ska hittas stödhem till katter som "dömts ut" av veterinärerna. Överlåt till dom aktiva ute på fältet  som ser katterna (i samråd med veterinär) att avgöra sånt.

#75 Jag tycker det är lika viktigt som du att få ett svar från styrelsen. Men jag är inte så övertygad om att det kommer något…  Mail till styrelsen är ännu lättare att ignorera än det som kan läsas öppet av alla på ett forum. 

Ännu viktigare än ett svar är att styrelsen tar till sig kritik och ändrar sitt synsätt på att alla ska räddas till varje pris! Stödhemmet som kanske tar in en gammal sjuk katt (därmed inte sagt att alla gamla katter ska avlivas per automatik!) kan i stället rädda någon ung frisk katt. Eller det är bättre att den unga friska katten får gå ute tills även den är en gammal sjuk katt och tas in efter flera års lidanden ute? Man kan undra hur styrelsen tänker! Sånt gör ju problemet med hemlösa katter ännu större. Så många katter som kunde slippa födas till ett liv i lidande om den första katten i kedjan tagits in.

Eller katter som opereras gång på gång och kanske kostar 30.000:-- eller mer. Inte nog med att den katten får lida under resans gång och kanske inte blir helt frisk ändå, så många katter som i stället kunde kastrerats för dom pengarna. Och slippa vara upphov till ännu fler hemlösa katter…

Allting har två sidor, man kan inte rädda alla…

brutt
0

Det gäller ju  alla katthem ,föreningar, privatpersoner myndigheter att många katter skulle ha sluppit lida om den första katten i kedjan hade tagits in.Det enda rätta vore om inte folk kastade ut sina katter alls men det gör de ju tydligen mer än någonsin just nu enligt tidningsartiklar jag läst.Vem ska ta hand om dem man mår illa av människors beteende.

piamaria
0

Exakt. Om du läser vad jag skrivit förstår du vad jag menar när det gäller just KKS.

Lena
0

#77 Som stor djurvän och framförallt kattälskare är det för mig en självklarhet att sjuka djur får komma till veterinären och där få den behandling som veterinären bedömmer vara den riktiga. Om jag hade varit i en situation där jag bevittnade en händelse där en svårt sjuk katt vägrades den vård/hjälp den behövde hade jag anmält händelsen till berörd myndighet. Intet snack om saken.

Förstår fortfarande inte hur du kunde förknippa mitt svar #57 Jag citerar mig själv: By the way - alla ni som är så missnöjda med KKS - varför går ni inte samman och bildar en ny förening som verkar för hemlösa katter? Ni har ju så mycket tankar om hur ni tycker det ska vara. Då vore det väl jättebra och konstruktivt att bilda något nytt och frescht istället. Bara en tanke som slog mig.

Det har inte alls att göra med fallet med den dödsjuka katten utan är en allmän tanke jag fick utifrån all den energi som så många lägger på att beskriva sitt missnöjje med KKS. Man kan ju faktiskt använda sin energi på flera olika sätt.

//Lena

brutt
0

Kampanjer mot en förening som sprids runt genom att ta hjälp av olika internetsajters existens uppfattar jag inte som speciellt hjälpsamma i situationen där det i stället behövs många nya föreningar,katthem och människor som överhuvudtaget bryr sej om katternas situation i Sverige.Allt för många gör det redan inte.Är ju jättebra om en sådan här tråd  leder fram till att ännu fler nya föreningar startas ,men gör den det.

kattungen
1

Jag är stödhem och gåvogivare och jag vill inte att mina pengar ska gå till avlivning av privata personers katter. Jag anser att om privata katter är i så dåligt skick så att de bör avlivas så är det upp till ägaren att se till att göra detta. I annat fall bör anmälan till miljökontoret göras. Missförstå mig inte. Om katten är i stödhem så är det en helt annan sak och då bör en lidande katt självklart avlivas om ingen veterinär kan hjälpa.

KKS får in många samtal från privatpersoner som vill bli av med egna katter på ena eller andra sättet och bara för att man kontaktar KKS och ber om hjälp så innebär inte det att katten automatiskt blir en KKS-katt som gåvogivare ska betala alla kostnader för.

Lena
0

Jag har nu fått ett mycket utförligt svar från KKS styrelse som ni kan ta del av här nedan. Jag vill tacka styrelsen för svaret.

Har ni frågor hänvisas ni direkt till: styrelsen@kks.nu 

Till Hittekatter IFokus

Svar från KKS:s styrelse:

Om man har frågor om Kattkommando Syds, KKS, verksamhet kan man vända sig direkt till aktiva i KKS, antingen styrelsen eller andra Medarbetare, via mail eller telefon. Därför är det inte självklart att KKS ska gå i svaromål när det skrivs på andra sajter. KKS har även en egen gästbok.

Flera aktiva i KKS har redan svarat och beskrivit hur KKS arbetar, men eftersom önskemålet kvarstår om att just styrelsen ska svara, ger styrelsen här ett svar på de fyra huvudpunkter i diskussionen som Hittekatter iFokus Sajtvärd Lena Lindell sammanfattat.

KKS är sedan 2005 en självständig organisation med eget organisationsnummer. Tidigare var KKS en del av Djurens Rätts lokalavdelning i Karlskrona, men då KKS:s verksamhet utvidgades till att gälla ett mycket större geografiskt område, fanns det inte längre skäl att ha den organisationsformen. Det innebar att KKS bildade egen styrelse och antog stadgar.

Stadgarna finns utlagda på KKS:s hemsida. Där framgår vilka styrelsens uppgifter är och vilka som har rösträtt. KKS är uppbyggt som ett nätverk med självständiga förmedlare och andra Medarbetare. Det innebär att var och en har eget ansvar för de ärenden man tar sig an, men givetvis sker ett samarbete inom organisationen. Men det finns ingen "överrock" som ständigt granskar hur varje enskilt ärende hanteras.

Alla aktiva har varit välkomna på de gemensamma möten vi har haft. Dessa har blivit fler sedan KKS blev självständig organisation. Omröstning på mötena har skett med rätt för alla närvarande att delta. Detta funktionssätt kan naturligtvis diskuteras från demokratisk synpunkt. Det är inte alltid mest rättvist att alla som kan och vill delta i ett möte har rösträtt. Det är få organisationer som har ett sådant arbetssätt utan det brukar vara ombud för lokalavdelningar eller motsvarande som är röstberättigade.

Enligt våra stadgar, som antogs i januari 2006, är det funktionärer som har rösträtt på årsmöte. Styrelsen utser funktionärer. Vi är just nu inne i arbetet med att fastställa olika funktionärskategorier och kommer därefter att formellt utse funktionärerna, exempelvis förmedlare, ansvarig för ärenderegister, webansvarig, foderansvarig osv.

Vid årsmötet i mars i år, som har nämnts här på sidan, hade således alla närvarande rösträtt. Det är ett felaktigt påstående att några nekades rösträtt. Det finns ett justerat protokoll från årsmötet. Ny styrelse utsågs liksom ny valberedning. Eftersom bokslutet inte hade blivit klart i tid, bordlades ekonomifrågorna. Dessa kommer att tas upp på ett extra årsmöte.

KKS är nog den kattverksamhet som hanterar flest ärenden i Sverige. Det framgår av verksamhetsberättelsen för 2007 att antal registrerade ärenden var över 1 500, och många av dessa ärenden gällde fler än en katt. Eftersom förmedlarna arbetar självständigt, och har stort tryck på sig att klara av de ärenden de tar sig an, har vi inte kunnat upprätta en enkel redovisning för exakt hur många katter som tas in varje år, hur många som placeras ut, hur många katter som sätts i stödhem under året, hur många katter i kolonier som matas respektive tas in, och hur många returkatter som tas emot. Det kräver att alla redovisar varje förändring till vårt ärenderegister samt en hel del räknearbete.

Men vi kunde konstatera att 2007 placerades runt 800 katter i nya permanenta hem. Dessutom var det flera hundra katter som befann sig i stödhem eller placerades i stödhem under året. Till detta kommer ett antal katter som togs in i våra katthem under året (ett är pensionärshem och tar inte in fler katter, ett har fullt och få utplaceringar, så det är de två andra som tar in en del katter) samt de kolonier som matas av aktiva på olika platser.

Fråga 1 om STÖDHEM: Det finns personer som varit stödhem länge och som tagit emot ett flertal katter under åren. Vi söker hela tiden nya stödhem för att kunna klara att hjälpa alla de katter vi blir tillfrågade om, och där livet ofta hänger på en skör tråd. Vissa stödhem har vi mycket kontakt med, andra mycket mindre. Det varierar också från förmedlare till förmedlare. Varje stödhem får skriva på ett stödhemskontrakt. Om vi hade mer tid till förfogande, skulle vi ha mer kontakt med stödhemmen, men det är ytterst stödhemmen som ska kontakta sin förmedlare vid behov. När man erbjuder sig att vara stödhem, ska man vara medveten om att man går in i en frivillig verksamhet, där KKS inte har möjlighet att akut flytta stödhemskatter till nya hem, när stödhemmet av någon anledning inte kan eller vill behålla katten.

KKS kan definitivt bli bättre på att både kontrollera att stödhemmen är lämpliga och seriösa och att informera stödhemmen om hur verkligheten ser ut, det vill säga att det kan ta tid innan KKS kan hitta en ny placering för katten när stödhemmet kräver detta.

I den bästa av världar skulle vi placera katterna i nya hem direkt, men så ser inte verkligheten ut. Det är ett oerhört tryck på KKS att slåss mot deadline för avlivning och för att hitta lösningar för katterna. Och vi avlivar inte katten, därför att ett stödhem inte vill behålla den. Det gäller även permanent placerade katter. Människors förhållanden förändras, ibland är det allergier som uppkommer, och katterna kan inte vara kvar. Då måste vi träda in och hitta ett nytt hem till katten, om vederbörande inte gör detta själv.

Vi har sedan i vintras en stödhemssamordnare och strävar efter att förbättra våra rutiner vid stödhemsplaceringar. I Robin Hoods fall var flera personer inblandade från anmälan till intagning hos veterinär, även utanför KKS, och det var oklart om anmälaren tänkte avliva honom, vilket vi motsatte oss och istället förordade veterinärundersökning. Så småningom togs han till veterinär, men blev kvar där på grund av brist på placering. Till sist hittades ett stödhem för Robin Hood i Skåne, där han skulle placeras rymningssäkert. Med facit i hand lyckades han ta sig ut. Givetvis tar vi inte in en katt, bekostar ögonoperation och övrig veterinärvård, och letar stödhemsplacering, för att katten ska gå ett sådant öde till mötes. Det har fällts många tårar för Robin Hood i KKS och vi är mycket ledsna över det som hänt.

Fråga 2 om INSAMLINGAR: Insamlingarna startas av av den förmedlare som är ansvarig för katten eller någon annan person. Vi påminner förmedlarna om att de ska uppdatera vad som händer, men tyvärr görs detta inte alltid trots påminnelse. Ibland har stödhemmet själv gett återkommande information. En del insamlingar pågår under längre tid, därför att katterna fortfarande befinner sig i en koloni eller stödhem och antingen erhåller veterinärvård, medicineras eller matas, och därmed kostar pengar. Det kan också vara så att fakturan inte är fullt betald, och det behövs mer pengar för att kunna slutreglera fakturan. Eller har insamlingen inte gett så mycket pengar, även om fakturan är betald med hjälp av andra inkomster, och vi behöver mer hjälp helt enkelt. Det går dock för den som är intresserad att kontakta förmedlarna direkt för att få information om kattens hälsa och placering.

Fråga 3 om AVLIVNING: KKS:s etiska policy är klar och nedskriven i stadgarna. Kattens intresse ska alltid stå i centrum. Avlivning ska aldrig ske utom när katten är så svårt sjuk eller skadad att det inte finns någon bot. Veterinär ska göra medicinsk bedömning av kattens tillstånd.

Precis som med mänskliga sjukdomar är det inte alltid lätt för veterinär att ställa diagnos. Vår erfarenhet av veterinärers etik under de år vi funnits är inte odelat positiv. Vi har fått strida för att hemlösa katter ska behandlas, inte avlivas. Vi har också sagt nej till avlivning, när vi inte övertygats om att det är nödvändigt. Vi anser också att katter med funktionshinder eller sjukdomar av olika slag, har rätt att leva vidare, om de kan erbjudas en bra livskvalitet. Exempel på detta är diabetessjuke Jack som medicineras dagligen och från att ha varit i dåligt skick, numera mår utmärkt och har fina värden. Vi kan räkna upp ett antal katter som skulle avlivats om vi okritiskt accepterat veterinärens förslag. Istället har de getts en chans och lever nu i högönsklig välmåga. Nyligen hade vi en katt, Trasan, som skulle varit avlivad om vi lyssnat på veterinärerna och om vi inte bett en annan veterinärklinik ta emot honom för en second opinion. Denna veterinär ställde rätt diagnos på mindre än ett dygn och Trasan fick rätt medicin. Från att ha varit utslagen, blev han en glad kille. Så man måste vara väldigt lyhörd.

Fråga 4 om EKONOMIN: Vår ekonomi är usel just nu. Det innebär vi att behöver ekonomiskt stöd av var och en som bryr sig om nödställda katter. I själva verket är det så att vi inte hade kunnat hjälpa så många katter som vi gjort, om ni som är gåvogivare eller stöder oss ekonomiskt på något sätt, inte hade funnits. Det är en förutsättning för att de aktiva i KKS ska kunna ta hand om katter, hitta placeringar, kastrera, vaccinera och ge katterna veterinärvård vid behov.

Vi har som policy att en katt inte får avlivas av ekonomiska skäl. Även om vi inte har tillräckligt med pengar vid ett speciellt tillfälle, får detta inte avgöra om en katt ska leva eller dö! Vi har för det mesta kunnat lösa dessa situationer med insamlingar och en ständigt pågående verksamhet för att få in pengar. Men ibland blir det kärvare än annars. Vi kan inte förutse hur många katter som blir akut sjuka. Eftersom vi har ganska många katter mer eller mindre permanent i vissa stödhem, och katter som bor på våra katthem år efter år, men även nyintagna katter som visar sig ha olika åkommor, kan ekonomin från den ena dan till den andra ställas på ända.

Under vintern/våren har vi haft ett antal fall med akuta urinvägsinfektioner, där katterna fått läggas in för att så småningom opereras. I vissa fall har vi varit tvungna att betala kontant, eftersom vi redan har skulder hos veterinären, eller det är en veterinär som aldrig fakturerar (exempelvis Blå Stjärnan i Göteborg), och då kan de fakturor som pengarna skulle använts till inte betalas i tid. Vi har även haft katter som drabbats av andra åkommor och kostat mycket pengar de senaste månaderna. Inte sällan insjuknar katten vid helger, då det kostar flera tusen extra med veterinärbesök och inläggning.

Tornado är en katt som fick penisamputeras efter urinförgiftning. Hos Blå Stjärnan är det mycket dyr dygnskostnad och mycket dyrare med olika åtgärder än hos vissa andra veterinärer ute i landet. 26 000 kronor gick slutfakturan på. Vi fick avbetalning endast på en liten del av summan, resten skulle betalas kontant vid hemgång. En av KKS:s aktiva fick ta ett veterinärlån (som inte ges till organisationer) för att vi skulle kunna betala denna helt oväntade faktura från ena veckan till den andra.

Gå gärna in och titta på vår hemsida för att se hur mycket pengar som kommit in till Tornados insamling hittills. Det återstår mycket pengar för att täcka hans kostnad.

Veterinärvårdskostnaderna inklusive medicin, avmaskningsmedel och medicinska specialfoder uppgick 2007 till närmare 1,5 miljoner kronor. Det är alltså stora summor som ska komma in till KKS för att täcka denna utgift.

Vi har nu startat ett system med försäkringsfaddrar med syfte att på sikt få ner veterinärvårdskostnaderna för de katter som finns permanent hos KKS eller som är intagna i stödhem. Vi kommer att intensifiera våra ansträngningar att få särskilt yngre hankatter försäkrade och kommer även att ge råd om foder för att minimera just uringvägsproblem.

Det här svaret från KKS:s styrelse är ett försök att kommentera några av de frågor som debatterats på Hittekatter iFokus den senaste tiden.

Kattkommando Syd behöver fortsatt stöd för att kunna klara sin uppgift att hjälpa katter i nöd. Var och en som har frågor, kan rikta dem direkt till styrelsen@kks.nu

Kattkommando Syds styrelse

Lena
0

Jag har även fått ett svar från Birgitta Carlsson i KKS styrelse som jag lägger ut här nedan.

I ett antal inlägg har jag som driver Hökamåla Katthotell som ett av Kattkommando Syds katthem, hängts ut. Det är inte första gången. Jag har i flera års tid trakasserats av en person som en kort period var aktiv i Kattkommando Syd. De handlingar som "morrhårs"-signaturen hänvisar till hos kommunen är dessa anmälningar. För den som vill ha mer information, rekommenderar jag direktkontakt med mig, birgitta@kks.nu

Så här skrev Sydöstran i en artikel 17 juni 2008:

"Karlskrona kommun medger en miss med klagomål mot ett katthem i kommunen då handlingar inte lämnades ut.

I övrigt förnekar kommunen att ärendet skulle skötts på ett oriktigt sätt.

Justitieombudsmannen, JO, har anmodat miljö- och byggnadsnämnden att göra en utredning och yttra sig över en anmälan mot Kattkommando Syd som tar hand om sjuka, herrelösa och förvildade katter.

Anmälaren har undrat om katterna sköts på ett bra sätt. Kommunen håller sig fortlöpande ajour med vad som händer på Hökamåla kattmotell där ett femtontal katter bor. Skötseln och tillsynen fungerar bra, anser kommunen.

Problemet är att det inte finns något bygglov för katthemmet. Men det är inget som påverkar katternas situation, menar tjänstemän på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Men vad gäller frågan om utlämnande av handlingar om klagomål erkänner kommunen en miss. De inkomna klagomålen har inte diarieförts under huvudhandlingarna och missades därför att lämnas ut när anmälaren frågade."

Till detta kan tilläggas att jag har nio egna katter, f d KKS-katter, som alla är kastrerade, vaccinerade och försäkrade. Dessutom en karantän med plats för fyra katter. Bygglov ska sökas för två husvagnar och en uterastgård, något jag inte kunde föreställa mig var bygglovspliktigt när husvagnarna ställde på plats och uterastgården byggdes.

Birgitta Carlsson

KKS

Silvestris
0

Ställer mig lite undrande till rösträtter. Styrelse utser alltså de medlemmar som får rösta? Styrelsen kan mao. mer eller mindre säkerställa att ingen styrelsemedlem byts ut om de inte vill?

KKS talar om att det är vanligt att organisationer har lokala ombud som röstar, men inom en förening är det väl ändå kutym att alla huvudmedlemmar har rösträtt. Tycker man inte att det är rättvist att endast de som deltar på årsmötet får rösta kan man införa poströstning.

Om den stora majoriteten av medlemmarna aldrig får möjlighet att rösta, hur säkerställer man demokrati? Styrelsen utser de som får rösta och vad är det som säger att de som har rösträtt röstar för den stora massan och inte av egenintresse?

Märkligt uppbyggt faktiskt får jag säga… om jag nu uppfattat det hela rätt.

Lena
0

#85 Ställ din fråga till: styrelsen@kks.nu 

Mvh Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

Lundmark
0

#84 Eftersom jag hängs ut av Birgitta Carlsson så anser jag mig ha rätt att svara.

Jag är inte signaturen utan_morrhar. Jag har inte varit registrerad på hittekatter innan jag började lägga ut mitt fotoalbum.

Ja, jag har anmält en miljöinspektör i Karlskrona kommun till JO, för att inte sköta tillsynen på "Hökamåla katthotell", neka mig tillgång till allmänna handlingar som är offentliga samt att  misssköta diariet, och väntar på svar efter att ha lämnat mitt yttrande till JO om kommunens utredning.

Jag har även polisanmält Birgitta Carlsson för vanvård av katter då Distriktsveterinären (anställd av  Statens Jordbruksverk) slagit fast vid en inspektion att § 2 i Djurskyddslagen inte är uppfylld. "Djur ska hållas väl och inte utsättas för onödigt lidande". En § som gäller oss alla som har djur, för katthem ligger ribban betydlig högre, där krävs ett § 16 -tillstånd vilket inte fanns vid anmälan (jag vet inte om det finns nu, men betvivlar det).

Birgitta Carlsson har anmodats flera gånger att söka bygglov för sitt "katthem"  och även lovat att göra det, men hitintills inte gjort det. Bygglovet har heller inget med tillståndsfrågan för katthemmet att göra. Detta har Miljöinspektören på Karlskrona kommun  fått besked om, av handläggaren på Statens Jordbruksverk.

Jag hade hoppats att inte behöva ge mig in i denna diskussion men eftersom jag pekas ut- felaktigt - så förväntar jag mig att jag får gå i svaromål.

Jag undrar om Birgitta Carlssons påhopp på mig verkligen ligger i linje med de trivselregler som finns på detta forum? Eller gäller särskilda regler för en del?

Vill någon ha mer information angående min JO-anmälan och handläggandet av "Hökamåla Katthotell" är du/ni välkomna att höra av er. Jag har samtliga handlingar både från Karlskrona kommun, JO och f.d Djurskyddsmyndigheten samt Statens Jordbruksverk. Det går också bra att begära ut dem från respektive myndighet, utan att ange något skäl.

Anne-Marie Lundmark

Karlskrona

som inte kommer att svara mer på denna tråd. 

Jag står för det jag gör och det jag säger och använder inga anonyma signaturer utan undertecknar med mitt namn, vilket Birgitta Carlsson är väl medvten om!

Lena
0

#87 Jag vidarebefodrar ditt svar till Birgitta via den mailadress hon lämnat.

När det gäller våra skriv- och trivselregler måste ju Birgitta få gå i svaromål efterom hon har kritiserats flera gånger i dessa trådar. Medlemmarna har ju faktiskt hela tiden efterfrågat svar från henne och styrelsen. Hon nämner inte dig vid namn utan referarerar till den kritik som utan_morrhar skrivit om dessa anmälningar i KKS-trådarna. Om ditt namn hade nämnts så hade det varit ett brott mot skrivreglerna, men så är ju inte fallet här.

Lena
0

Vi kommer att låsa den här tråden inom ca 30 minuter för vidare kommentarer. Istället hänvisas ni till styrelsen@kks.nu med era frågor, kommentarer och synpunkter.

Har ni frågor direkt till Birgitta Karlsson skickar ni dessa till birgitta@kks.nu 

Ni kan även PM varandra om ni har behova att diskutera detta mera.

Hittekatter iFokus kan inte lägga mera tid på dette ämne som blivit så pass infekterat och därför kräver mer tid än vi har för att modereras.

Lena
0

Tråden låses nu med hänvisning till #89.

// Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

annebeate
0

Det har nu efter flera veckors väntan äntligen kommit ett svar från KKS´styrelse. Det är alldeles uppenbart att styrelsen till slut insåg att situationen var ohållbar.  Hanteringen av Robin Hood berörs endast flyktigt och ger ingen närmare information än den sorgliga att han  under sina sista veckor i livet tvingades sitta i en bur  därför att KKS inte visste var man skulle placera honom.

Fallet Robin Hood är värt att minnas länge.

När det gäller hanteringen  av medel till Robin Hoods kostnader har det inte  heller  i styrelsens svar  lämnats någon godtager förklaring varför ingen uppdaterading skedde  i Robin Hoods fall  förrän  efer 1,5 vecka.

Tyvärr innebär svaret för min del att jag alltjämt saknar förtroende för KKS´ styrelse.

Kommentar: Som jag nämnt ovan hänvisar vi dig nu direkt till KKS  med vidare frågor och synpunkter / Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

brutt
0

Jag kommer att bli försäkringsfadder åt någon av kks katter.Det är det minsta jag kan göra för någon katt.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer