Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 4407 ggr
Nitro
0

Upphittade kattungar!

Våra grannar har sett 2 stycken svarta kattungar uppe på deras loft på uthuset, ca 8 veckor gamla!

Vi försöker nu få tag på dem, de är såklart skygga och det finns mycket bråte att gömma sig under där.
De är väldigt uttorkade och hemskt smala, vem mamman är vet vi inte då ingen synts till där.

Jag ska försöka att få behålla ena om vi får tag på dem, men den andra!? De slås ju ihjäl om jag inte tar dem, vet ni någon som vill ha en liten kattunge i sådana fall!?

Imasy
0

Är de bara 8 veckor så kommer de säkert utan problem att få nya hem vid ca 12-13 v ålder utan problem :)

Har ni ingen mölighet att ta in dem båda, de behöver nog tas om hand omgående om de är i detta skick du beskriver dem i. Det kanske är så illa att de behöver uppsöka veterinär?

Nitro
0

#1 Vi har försökt få tag i dem i 2 timmar nu, vi ska börja nu igen. De klarar sig aldrig mer än någon dag till där uppe, så jag tar in båda även om jag inte får! De måste få mat och vatten, veterinär ringer vi om de blir sämre såklart.

Imasy
0

prova att ställa in en transportbur som är mysigt bäddad, och ställ in smaskig mat, typ tonfisk som "lukatr" litr i kattnäsor.

sitt sedan och smyg på dem, utan att de ser er. om ni har möjlighet, trä ett snörei bur dörren, öppa dörren på vid gavel och trä sedan snöret ut genom motsatta sidan, "baken" på buren.

När de väl har satt sig i buren är det bara att snabbt dra igen snöret och hålla det spännt tills ni kommer fram.

Lägg något tungt uppe på buren så att den inte åker iväg när du drar i snöret.

Nitro
0

Vi har nu fått tag på ena kissen, och oj så liten och rädd! Men den andra är som bortblåst, vi ser den ingenstans. Vi ska prova om en timme igen då den kanske lugnat sig, antar att den sitter och trycker på något minimalt ställe som vi inte ser.

Hawknestgrove
0

Hälsa dem, som har ihjälslagning i tankarna, att så stora kattungar får man inte slå ihjäl. Det är ett brott mot djurskyddslagarna. förut var det 8 dagar, har visst blivit utsträckt till 14 dagar, men definitivt inte 8 veckor!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

önskar verkligen att ni får tag i missen snart…förstår inte vad det är för folk som ens snuddar vid tanken på att slå ihäl oskyldiga små missar..dom rår minsann inte för att dom kommit till…undrar vad som kan ha hänt deras mamma..

kokt fisk..tonfisk brukar lukta gott för små missenosar..

Håller hårt i tummarna!

Nitro
0

vad ska jag ge dem att äta under kvällen/natten och hur ofta?

Den kissen vi fått tag på har just nu ätit lite laktosfri grädde och vatten. Den är så hungrig!! Men vi törs inte ge honom för mycket, utan ger honom ofta istället.

Om det nu är en han..

Nitro
0

Snälla, ni får gärna svara så jag ger dem rätt mat ikväll! Vi har fångat den andra också nu!

Jenna-Gun
0

Men oj så bra. Ni är underbara.

Kram Jenna

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Du vet inte vad vi ska skaffa för mat åt dem? Eller duger det med laktosfri grädde och vatten?
De är så hungriga :)

Hawknestgrove
0

Till att börja med, så är det bra. Kokt fisk köp billig alaska pollock. Sen kan du köpa kattungemat till dem. Mjau har kattungemat, som inte är svindyr. Ljusgrön påse, finns i vanliga butiker, Heter FÖRÄDRAFRITT

Nitro
0

#11 Tack så mycket! Kan de börja äta kattungematen redan?
Syns lite på bilden hur stora de är.

Hawknestgrove
0

Oh, ja, visst kan de det! Men kör först på kokt fisk eller faktiskt, köttfärs.

majvi
0

Du kan ge kattungemat men lite i taget .Om de är mycket magra kan de behöva extra näringsrik mat som Hills a/d.Dricker dom ordentligt? Ibland behöver man vätska upp dom hos veterinär.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

hills Ad är superbra, men också superdyrt….De såg törstiga ut de små. Så nog dricker de tror jag….

majvi
0

Man kan blanda äggula med rå köttfärs, gott och nyttigt.Åtminstone brukar katterna tycka att det är gott.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Ja där fick du ett toppentips! Inte dyrt heller. Men små mängder! de har så små magar….

Sidentass
0

jisses vilken söt liten misse…som andra sagt  här ovan..koka gärna fisk o ge i små portioner..köttfärs brukar man också rekommendera..

Nitro
0

Idag har de ätit ganska bra, och de är mycket piggare än igår. Att bada i gräddvattnet är skoj Oskyldig

Vi har varit och köpt Royal Canins bäbismat till dem, och de äter så glatt, inte mycket då men tillräckligt. Sen har de även fått lite tonfisk för de tycker det är så gott :)

Imasy
0

Har ni fått in båda nu?

Nitro
0

#20 Ja båda är inne, och de är så pigga nu. Det var i grevens tid vi fick tag på dom!

Nu ska jag bara hitta ett hem åt hanen. Den lilla tjejen ska jag behålla!

Hawknestgrove
0

kul! Då hoppas vi på bilder här

Hennum
0

vad underbart att katterna klarade sig! en stor applåd till dig som räddade dom! :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Nitro
0

Ska försöka sätta in lite bilder nu någon dag på lilla Lakrits & Ozzy som vi kallar dem! :)

Engla
0

Vad duktiga ni är! Och vi vill gärna se bilder. Glad När ni säljer den andra kattungen, berätta för ägaren hur viktigt det är med kastrering… ;)

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hawknestgrove
0

Grattis till dig!

Nitro
0

Vi har antagligen hittat ett hem till lilla Ozzy, men han får stanna några veckor till då han måste bli lite större.

Här är en dålig bild på Ozzy när han sover.

Nitro
0

Det är skapligt svårt att ta kort på svarta katter med ljusa tapeter, det blir mest en svart klump! ;)

Nitro
0

Vi går på låda som om vi aldrig gjort annat också!

Nitro
0

De är bra söta i alla fall!

Jenna-Gun
0

Så söta så det är inte klokt.

Vill sniffa på dem sniff sniff