Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4713 ggr
majvi
0

koll med urinstickor

Om ni köper urinstickor på apoteket för att kolla urinen på katterna så se till att utgångsdatumet inte har gått ut när ni använder dem.Ju äldre de blir ju mer fel blir det. Undrar just hur noga dom är hos veterinärerna? Se till att belysningen är bra när ni läsar av stickan. jag jobbar på lab på en vårdcentral och har sett många fel när det gäller urinstickor.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

tuska
0

Nu för tiden ligger de så fint de stickor som man anväder, förpackade en å en.  När jag jobbade på lab va det en burk man öppnade med stickor, (storpack) där stickorna blev utsatta för mycket ljus och med det inte tillförlitliga.

majvi
0

#1 Ligger dom förpackade en och en har man eliminerat en felkälla. När det gäller storpack som har blivit utsatt för mycket ljus är inte dom tillförlitliga även om utgångsdatum inte har gått ut.Jag förmodar om de ligger i enpack att hållbarhetstiden är längre än för storpack.men det finns ämnen i testfälten som kan påverkas med tiden även utan ljus

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

tuska
0

Man köper bara de stickor man behöver.  De vore för hemskt om apoteket skulle sälja det om utgångsdatumet gått ut.   Ja dom ligger i en förpackning på tre.  jag kollar tre dagar i rad å ser om stickorna visar lika, visar det nå galet så har jag bara att tala med min veterinär.

nils1
0

Något att tänka på är att falskt positivt svar på leukocyter är ganska vanligt hos katt

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Rent praktiskt hur kollar/ gör man det? Lite svårt att få dem att kissa i burk Glad

tuska
0

det är för katter som kissar lite var som helst  ex. på golvet el markerar lite här å där å man misstänker att det kan va någon infektion.  jag skulle inte få någon av mina katter att kissa i en burkSkrattande  När man har en sån här "pisse nisse "  som jag har (han strilar)  Så har det hänt han haft en urinvägs infektion, Då tycker jag att stickorna vi pratar om är bra som första koll innan man kostar på en urinodling.  Min "pisse nisse" strilar lite i protest oxå

Sidentass
0

Tack Majvi för det tipset! Jag visste inte att dom fanns förrän igår när det var en medlem här som berättade att dom finns att köpa på apoteket. Ska skaffa sådana att ha hemma vid behov!

nils1
0

urinen man testar ska inte vara förorenat. Man ska tex låta katten kissa i en ren kattlåda utan kattsand. Det finns "massiv" kattsand för engångsbruk som inte absorberar och som är just till för att kunna ta urinprov. Att göra ett urinprov på förorenat urin är helt meningslös.

Sidentass
0

#8 Bra att vi fick veta detta!

tuska
0

Att skicka in ett sånt prov för en urinodling gör man ju inte, men visst kan man kolla med en sån sticka om man misstänker ex blod i urin.  Det är för mej ordinerat från veterinär att hålla den kollen.

Hawknestgrove
0

#8 Var köper man såN?Hade varit bra att ha hemma just ifall att….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nils1
0

Kopierar in en tabell som kan vara till hjälp: 

Table 2. Summary of Dipstick Analysis

Parameter

Expected Results

Interpretation of Results

Causes of False Positives (or Increase)

Causes of False Negatives (or Decrease)

Specific Gravity

1.005 to 1.065

moderate to high levels of protein

alkaline urine

pH

5.0 to 6.0

Acidic: meat diet; acidosis; low chloride; acidifying agents Alkaline: vegetable based diet; bacterial infection; alkalosis; urine exposed to air for extended times; administration of alkalinizing agents; postprandial tide

glucose in urine

Glucose

Negative to Trace

Positive: Chronic or transient hyperglycemia; post administration of certain drugs; rarely-fanconi-like syndrome

hydrogen peroxide; bleach

ascorbic acid; ketones; increased specific gravity; cold urine; expired reagent strips

Protein

Negative to Trace

hemorrhage; urinary infection; intravascular hemolysis; renal disease

alkaline urine; disinfectant residue

dilute or acidic urine

Blood

Negative

Positive: hematuria: trauma, infection, inflammation, infarction, calculi, neoplasia, or coagulopathy hemoglobinuria: myoglobinuria

bleach contamination; high levels of bromide or iodide; bitch in heat

poorly mixed urine

Bilirubin

Negative

Positive: can be normal in dogs; ALWAYS abnormal in cats; indicates liver disease, bile duct obstruction, starvation; hemolysis; pyrexia

high doses of chlorpromazine; etodolac metabolites

ascorbic acid; nitrates

Ketones

Negative

Positive: starvation; insulinoma; diabetes mellitus; persistent hypoglycemia; high fat low carbohydrate diets; glycogen storage disease

pigmented urine

old urine sample

Urobilinogen

0.2 to 1.0 mg/dL

Positive: hemolytic crisis; intestinal or hepatic dysfunction

elevated reagent strip temperature

old urine sample, formalin residue in collection container

Nitrite

Negative

bacterial infection

common in small animals

Leukocytes

Negative

pyuria

common in cats, and if fecal contamination

often occurs; tetracycline; high glucose; high specific gravity; voided sample in animal with pyometra or prostatitis

Hawknestgrove
0

Tack! Kan jag beställa det hos min vet då?

nils1
0

Om den är kund hos Swevet går det säkert bra :)

Hawknestgrove
0

Tack. ska fråga, närjag åker ner och handlar mer Esthermat

majvi
0

#3 Jag visste inte att förpackningen var på bara 3 stickor nu. Förut har det varit flera och det är om man sällan använder stickorna som de blir liggande för länge och utgångsdatumet går ut. Datumet är säkert ok när man köper dom- men det skadar förstås inte att kolla.