OT Kaninpesten :(
Måste bara skriva av mig… Idag när jag kom till jobbet satt en stor kanin utanför, på en gräsmatta. Jag såg direkt att den var sjuk då den inte hoppade iväg fast att det var en människa i närheten. När jag kom fram till den var ena ögat helt igenvarat. Kaninpesten… Jag började ju lipa såklart, ringde kommunen som hänvisade till fastighetsägaren. Jag har mailat dem om det, får se vad som händer nu. Hade helst velat ta den till en veterinär så att den kunde fått somna in istället för att lida. Men för det första har jag ingen bil och för det andra undrar jag om de tar emot kaniner med kaninpest, det är ju väldigt smittsamt till tamkaniner…
Vad ska man göra? Jag kan ju inte gärna döda den själv… Och sen tänker jag på alla de kaniner runt om i naturen där som jag inte har sett. Finns säkert massor som lider. De säger att sjukdomsförloppet är snabbt och att de dör fort, men vad hjälper det. Jag har tänkt på den stackars kaninen hela förmiddagen…

Nu har jag pratat med fastighetsskötarna. De hade varit iväg med kaniner för avlivning hos veterinären. Tur att de är djurvänner! De skulle jaga kommunen för att få dem att komma ut och leta upp och ta alla sjuka kaniner härifrån. Hoppas att det lyckas…
Måste väl vara kommunens ansvar och inte bara fastigheteskötaren, men tur som du säger de var djurvänliga istället för kaninen ska få lida till döds

Ja de är stora djurvänner. De hjälpte mig att fånga in en hemlös katt där i höstas. Hon har nu ett eget hem hos en kompis till mig. Så jag är rätt säker på att de kommer att tvinga kommunen att ta tag i detta! Synd bara att det är semestertider och många verksamheter går på halvfart…

Kaninpesten är hemskt. ca 80% av alla vildkaniner dör och pesten kommer ungefär vart 7:e år. Min sambo hittade en jättesjuk kanin utanför sitt jobb i höstas och efter många samtal förstod vi att man skulle vända sig till kommunjägaren. Alltså vi ringde bara växeln och bad om nr till någon utav deras jägare.
Men vi fick tag på stans största nöt =/ som nonchalant påtalade att det ligger halvdöda kaniner över hela stan och dör i kaninpest just nu, jag kan inte åka ut och skjuta dem alla.
Denna kanin satt helt stilla och hyperventilerade intill en husvägg, blödde ur ögonen och näsan, det vidrigaste jag sett.
Sambons kollga slog till slut ihjäl kaninen själv, de orkade inte se den lida mer.
Så jag tror ni får svårt att få kommunen att komma ut och leta upp och fånga in/avliva alla sjuka kaniner i området, det enda man kan göra är väl att försöka avsluta deras lidande fort, om man hittar någon. Det är en hemskt grym sjukdom och som ägare till tamkaniner kan man tänka på att vaccinera sina kaniner och gärna hålla dem ifrån kontakt med vildkaniner.