Sårigt och kalt bakben?
Det framgår inte om din kisse är innekatt eller om han varit ute.
Jag tycker det ser ut att kunna vara nån form av svamp, eller liknande.
Och, jag har sett ett liknande "fenomen" här på en av våra katter.
Våra katter är inne sedan drygt 1 månad eller så, och den här kissen är handikappad (kan inte komma upp på möbler, utan håller sej på golvet eller i min säng, dit jag lyfter honom).
Han har idag en framtass som är angripen av något mellan trampdynorna som påminner om det din kisse har på sitt ben.
Jag tvättar (lägger emot) med en bomullstuss med alsollösning, för att hålla rent och torka ut det som ser ut som vätska som kommer inifrån.
Och, på måndag ringer jag veterinären, eftersom han inte varit ute… och det är oroande att detta uppstått inne.
Han har ont, och vill inte gå på tassen - vilket nu gjort att han har 1 (av 4) fungerande ben.
Han är inne katt. jag har läst i katt böcker och funderar också på om det kan vara svamp. värkar ju va smitto samt oroar mig för mina andra 3 katter
Tycker att det ser ut som min farmors gammelkisse, hon fick svamp och slickade sig som en tok där (det kliar nog) tror att den fick antibiotika eller nåt som vi smörjde med…
Hoppas att det ordnar sig för missarna
Det kan även vara slickdermatit. Det är en nervös åkomma där katten börjar slicka sig frenetiskt så att pälsen försvinner, efter ett tag blir även huden irriterad av allt slickande och ser ut som eksem. Slickdermatit brukar uppstå på insidan av benen och på magen. Du bär uppsöka en veterinär för att få det hela utrett. Om det är slickdermatit behandlas det med kortisoninjektion. Åkomman brukar börja om katten varit stressad för något, att något hänt i dess omgivning.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ringorm då? Det är väl också en typ av svamp va?
Har för mig att jag läst någonstans att det syns ofta på tassar/ben/huvud?
Tycker absolut att du skall ta katten till veterinär för att få reda på vad det är den drabbats av. Då kan du få rätt behandling från början och förhoppningsvis blir kissen bra snabbare.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jag tycker du ska kolla med veterinär :)
Tror inte det är ringorm. Men som sagat, snabb vetkoll är påkallat.Då får du veta vad det är.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
slickdermatit har jag aldrig hört talas om men kanske kan stämma, då vår ena katt förvann i 12 dagar. De är inte de allra bästa vännerna men kanske de påverkade honom då truls var borta.
Kan inte ta mig till vet öräns tidigast i morgon kväll då jag arbetar som tim vikarie. Har i alla fall köpt jod och tvättat med och även satt på honom en krage så får vi se om de blir bättre..
När min Elsa kom som akutkatt var hon oerhört stressad och slickade sig extremt mycket på bakbenen. Håret försvann och huden blev irriterad och sårig. Tvättade henne med sårrengöring regelbundet och ju längre hon var här desto lugnare blev hon och slutade med det. Förändring i deras situation kan starta stressen. Hoppas det går bra med din kisse
Ja försök ringa i morron och få en tid. I och med att de är innekatter, så kan vi nästan utesluta något smittsamt. Hoppas för din skull, atd det inte är födoämnesallergi. Men det tror jag inte.
Jag kommer att ringa vår veterinär imorgon bitti ang. Casper's tass.
Jag har sett ett par gånger, igår, att han slickat på (under) tassen. Men, jag såg slickandet efter att jag uppmärksammat att han hade ont, och inte ville sätta ner tassen. Så, jag vet ju inte om det startat med slickande eller om han slickar nu pga att han är pälslös och irriterad mellan trampdynorna.
Det kan ju ha börjat med att han är överkänslig emot parfymen i den nya kattsanden.
Jag har ingen aning om ifall han är överkänslig emot kattsanden. Men, jag vet att vi nyligen la till en annan kattsand - som är parfymerad - för att försöka få en bättre inomhusmiljö här.
Och, det är ju ingen självklarhet att alla katter tål att krafsa med sina bara trampdynor i alla sorts sand.
Så, det KAN ha börjat med att han försökt tvätta tassen efter toabesök, eller nåt.
Men, som sagt… Jag ringer och bokar en tid hos vår veterinär imorgon. 
det är därför jag undviker parfymerad kattsand. Är det rent, så är det rent. Då lukatar det ingetn. Inget kiss kan inget lukta, så lätt är det.
Till en del är det nog så… att inget kiss ingen lukt. Men, har man så "hård belastning" på lådorna som vi har, sedan vi tvingades låsa in dom "for life" så är det inte många minuter per dygn som det är helt rent i alla lådor samtidigt, här.
Kan ju tillägga att det bara är Casper som har detta problem (vad det än må vara) på EN tass (mellan trampdynorna på höger framtass). Och, vi har samma sand i alla lådorna.
Dessutom har vi inte lådorna fulla av den parfymerade sanden, utan av ca 5 cm djup pussi ultra compact kattsand i lådan är det tillsatt ca ½ dl av ever clean.
Ja bäst att kolla upp sånt… Hm…. sår mellan trampdynorna… Hoppas det inte är safylokocker. Sånt hade vi på en jakthund, hon blev aldrig bra. Fick avlivas.