Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1010 ggr
Hawknestgrove
0

Fått svar om katterna i Lund...

Hej Miranda och Gunilla !

Jag har fått era mail angående avskjutning av katter i Lund och skall därför försöka svara på era frågor. Först vill jag klargöra att någon "order" om  avskjutning av ett 40 tal katter inte har utgått !

Det ärende som jag tror ni syftar på rör en grönsaksodlare/handlare i ett verksamhetsområde i stadens utkant, som upplever att ett stort antal tillsynes övergivna/förvildade katter förorenar i en sådan omfattning att livsmedelshygienen äventyras.

I Lunds kommun administreras den kommunala skyddsjakten av Tekniska förvaltningen, i detta uppdrag ingår att avliva katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad enligt 7 § lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter.

Någon "ramboavlivning" sker inte - utan den fastighetsägare som upplever sig ha problem med katter vänder sig hit till Tekniska förvaltningen och framför sin klagan. Om det vid samtal med den klagande inte är uppenbart att det är "grannens katt" eller annan katt som den klagande vet har en ägare, kan man få ut kommunens skyddsjägare.

En burfälla sätts då ut på den klagandes fastighet, där alltså katten fångas utan att skadas. Den fångade katten kan sedan lätt besiktigas vad avser märkning och skick likaså kan man se så att den inte är digivande - då naturligtvis avlivning inte kommer på fråga.

I de fall skyddsjägaren bedömer att det är en omärkt katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad kontaktas inre befäl på polismyndigheten - som är den som i varje enskilt fall beslutar om den infångade katten skall avlivas eller ej.

Eventuellt avlivningsbeslut verkställs sedan av skyddsjägaren.

Jag vill med detta påstå att vi bedriver det uppdrag vi har helt enligt gällande lagstiftning och att vi så långt det är praktiskt möjligt gör de kontroller vi kan för att förhindra att katt som har ägare avlivas.

När det gäller den principiella frågan om att överhuvudtaget avliva katter är det något som får drivas den politiska vägen.

Vad gäller det ovan nämnda fallet med ett antal katter som ställer till problem för en grönsakshandlaren, har Kattkomando syd hört av sig och förklarat sig villiga att lösa problemet genom att finna nya hem till dessa katter - någon kommunalt administrerad avlivning är därför inte längre aktuell på denna fastighet. 

Med vänlig hälsning

Tekniska Förvaltningen i Lund.

Lars-Ewert Jönsson

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

De svarade! , Men det är ju bra om de inte ska avliva då, Då fattas bara stödhem och pengar till KKS,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Ja, då har ni i allafall svart på vitt här. Jag sparar mailet för säkerthets skull

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Vad bra att dom svarade er. Nu gäller det bara jourhem och pengar som martdat skriver.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"