Björne (på bild, bl.a.)
Med lite kreativ belysning lyckades jag ta ett kort på Björnen där han håller till under sängen. Jag tycker att han har lite N. Skogkatt i ansiktet, det är liksom trekantigt med den breda fina näsroten.
Hur som helst så tänkte jag passa på att höra lite här om någon har något knep på vad man kan göra åt ett litet problem som jag har med honom. Han ropar nätterna igenom och går runt och kollar in stället, välter saker osv. Jag förstår varför han gör det - han saknar sin gamla matte, sina gamla kompisar och undrar varför han inte får vara ute i snön, och det har man ju rätt att vara ledsen över, men jag undrar om någon har något knep som man kan ta till för att få honom att känna sig mera hemmastadd lite hastigare? Jag blir så orolig för att han ska skada sig så jag kan inte sova och därför orkar jag inte riktigt upp på morgnarna… Han är inte intresserad av godsaker, eller ens mat, och en feliway sitter redan i väggen och sprider sin glädje.
Han har inte ätit eller bajsat sedan han kom i söndags, kissat en gång bara - Birgitta på KKS sa att jag inte behver oroa mig, det kommer igång (och han kommer icke att dö av svält inom den närmaste framtiden) när han känner sig mera hemmastadd. Tycker ni att det verkar normalt?
Sedan vill jag tillägga att han inte bara är bekymmer - när han väl kommer ut från sitt gömställe så är han världens gosigaste kisse; vill bli kliad ordentligt, framförallt på magen. Han är så tung också så man kan ta i rejält när man gosar, lite som med en hund!

Det är inte jätterent under sängen, och jag använder det lite som förvaringsplats, ni får ursäkta…
Jag har lite samma med mina här… Björne är också från Vislanda väl? Cissi har ätit och varit och gjort alla behov men vill inte komma fram till mig ännu. Lilla Pollita har kommit fram ifrån buren. Ätit ich varit på toa :)
Det kommer ska du se…:) Håller tummarna

Å vad gosig han ser ut din fina Björne!
Jag tror att det kommer sig. Vi var nu i helgen och hälsade på släktingar och vi tog med vår Baffe (rätt lik Björne faktiskt, fast med vita strumpor…:-)
När jag tömde lådan efter 3 dygn låg där tre små kisseklumpar och inget bajs. Hans mage hade helt stannat av, precis som för endel av oss människor när vi är på nya platser.
Baffe låg och tryckte ett par timmar under sängen där nere, men vågade sig till slut ut och fick möta sin "värdkatt".
Avvakta du lite med Björne och ge honom lite tid till. Han lär inte svälta ihjäl och eftersom det inte blir några "inkomster" blir det inte heller några "utgifter". Det kommer sig säkert.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja, här har vi en kisse till, som väldigt sällan går på toa och gör korv, nämligen Esther. Häromdagen så räknade jag till 4 dagar! Men hon har ingen förstoppning, bra konsistens och inga problem att få ut det. Aptiten är det inte heller fel på……Så kul att se henne köra sitt"bajsrace" före och efter toabesöket…. Enda gångerna den katten rör på sig mer än nödvändigt……Så ingen anledning till oro.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Baffes korv-produktion är det inget fel på annars så där tror jag stressen av ny miljö gjorde sitt. Annars kan det ju skilja mycket på frekvensen i korv-produktionen mellan olika katter.
(Ursäkta skitsnacket…
)
Fina stora killen ser så härlig ut och jag tror också att det tar lite tid med omställningen med resa och ny miljö. Har du provat att leka med honom och använda laserpekare som de flesta kissar brukar gilla?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jag har försökt med myntamöss från KKS i snöre, men han bara tittar. Jag har försökt med skinka, men han bara tittar…han är riktigt uppskakad, lille Björnen.
Jag funderar på att tvångsgosa med honom i min säng ikväll, då kan han ju sova där och kanske inte känna sig lika ensam. Jag har varit lite orolig för att tjejerna ska bli sura om jag gör så, men det får de komma över. De är ju välkomna de också, om de kan hålla humöret under kontroll…

Vilken gullig liten Björne du har Ankah. ;) [Som du vet, diggar jag ditt "smeknamn" Ankah, så förlåt om jag överanvänder det! ;P]

så fin kisse

Jag har kommit på ett kneeeeeeeeeeeep!
En lååååååååång kelstund när han börjar gråta does the trick - han blir tyst som en mus. Lille grisen, tycker om när man kliar honom. Kurrar så han dregglar.
Min pojkvän vill behålla honom…oj oj oj… (tror inte att det går)
Vad roligt då ska du se att det kommer gå frammåt och vilken mysig pojkvän du har som vill behålla honom. Kan säga att jag har en viss svaghet för kurrande dreglande små/stora pälsbollar. De är riktigt bra betyg på att kissen njuter i fulla drag.

Åh vad fin han är Björne och han ser så trygg ut som om han alltid haft sin plats där.
Nu har jag blivit nyfiken på vad det var som gjorde att du bestämde dig för att ta Björne till ditt hjärta?

Det är väl inte svårt att bli förälskad i sådana stora gosiga randiga äldre herrar med fyra ben.
#13 och 14 Jag håller helt med er och det är så roligt att det tycks ordna sig till det bästa för alla kissarna i Vislanda.

Vilken sötnos Björne är!

Gud vilken sötnöt han är! Där fick ni nått att bita i ;)
Stor och bastant och ursöt :)

Wooooohooooo!!! Jag hittade just en liten korv i hans låda - den kan EGENTLIGEN lika gärna komma från tjejerna, men jag tro att de föredrar att bajsa i sitt toaletthus, och de är INTE lika noga med sandskopandet som upphovskissen till denna korven varit..! (Är man konstig om man känner igen sina katters korvar..?)

Haha du har i alla fall koll Ankah
Men bra att han uträttat behov nu!

Hur går det med Björne? Ville han sova i din säng?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Han slumrade här i en kvart ungefär, sedan la han sig under sängen igen… Magen verkar ha kommit igång på honom, men har är fortfarande inte intresserad av mat…möjligen har han ätit litegrann, men det kan lika gärna vara Kerstin som varit och norpat… Han är jättegosig när man väl få fatt i honom, men vägrar att komma ut från under sängen på dagarna…så besvärlig, så besvärlig…
Vad tror du om att ge lite kokt fisk? Det brukar de flesta katter inte kunna motstå.

Ja, det är nog bara det kvar….han ratade till och med den doftstarka tonfisken..!!!! Kan nog vara bra att börja lite lugnt med en fiskbit ändå, nu när han inte ätit på snart en vecka…
*nu ligger en bit fisk och värmer sig på köksbänken*

ojdå vill han inte äta alls,, ja det lät ju inte alls bra,, Ring Eva och fråga annars vad som är hans favoriträtter , vissa katter är kräsna, katten min pappa o sambo tog hem från DV, vägrade äta i flera dagar vad de än erbjöd, då ringde de katthemmet och tanten där sa till han att han bara äter hills ,, inget annat, så de köpte det och då åt han direkt.Men säg inte att han inte äter alls för då blir hon helförstörd.de brukar äta rc hoss henne, mest hair and skin tror jag det var,

Här får han också RC, fast light, precis som jag ger Ulla. Nu kokade jag honom en fiskfilé och efter enånhalv timmes gosande och kurrande så slickade han lite på den, men ville inte smaka mer, trots att jag försökte. Kerstin däremot strök omkring och de bondade nog lite över den där fisken, så något bra kom ju av den i alla fall… Han slickar sig och kurrar som bara den, dregglar och vältrar sig, älskar att bli kliad och borstad, men någon mat vill han inte veta av. Jag funderar på att stänga in honom i köket i natt, med en massa mat och se om han äter lite när han får vara ifred.
Eva berättade, när hon var här, att han gillar fisk - särskilt tonfisk. Som du säger blir hon nog väldigt orolig om hon får veta att han inte vill äta och det känns än så länge lite onödigt, så jag skulle gärna vänta lite med det och hoppas att han tar sig i kragen och börjar käka ordentligt.

försök o ge han aptitstimulerande medicin det gav jag blondie när han inte hade aptit kvar
om du vill ha så så kan jag skicka en sån med 10 tabletter
För Djur 2 tabletter i gång dagligen vid behov
men sen vet jag inteo m man få göra så men säg till om du vill testa kan jiu va så att han inte ha hunnit smälta omgivningen lr något sånt :)

Blondieisback; Tack för erbjudandet, det var verkligen snällt!!! Jag tror jag försöker vänta ett tag till och fresta honom med läckerheter - mediciner känns lite väl häftigt att börja med redan.

det är lungt :)
kan ju bara va att han är stressad för den nya miljön o allt nytt går säkert över innan du vet ordet av de så kmr han äta :)

Han åt!
Jag vaknade mitt i natten av ljudet av ett vilt kråssmörjande. Varken Kerstin eller Ulla tuggade, och jag är ganska säker på att det inte var jag själv, så då kvarstår bara lille Björnen. Han åt! Och drack. Han hade inte ätit så väldigt mycket när jag kollade hans skål i morse, men han gör ju inte av med så mycket när han ligger under sängen, heller. Huvudsaken är ju att han åt!

yes!! Lille Björne! Ja om du inte går och äter i sömnen så måsste det ju varit han!

Hehe, martdat, jag vill nog gärna tro att jag inte smaskar riktigt så mycket som han - ätljudet väckte mig!!! ..och jag är inte säker på att RC Light är mitt night food of choice…
Ankah, du är inte alls konsig som känner igen dina katters korvar. JAg känner tom igen mina katters kissklumpar med vägledning av storlek och placering i lådan.
Så jag är nog ännu knäppare än du i så fall….

He he….placering i lådan är en given ledtråd, men jag tycker även att lukten skiljer kissklumparna åt…Björnens kiss luktar lite dammigt (det kanske var mer än vad ni ville veta…)

#33 "Too much information…"
Ha ha här hemma har vi en kiss och bajslåda nästan. Huset är endast bajslåda, när man vill vara lite för sig själv en stund och då det kan ta en liten stund *fniss. Men den öppna använder de nästan bara till att kissa i. Lite bajs ibland men mest kiss och visst änner man igen det. Thindras är långt och smalt precis som hon e. Tudor har tjocka kortare och mjuka precis som han ha ha. Men lukten nja där går jag nog bet.
//Pia
Heh, vi är tydligen bebisar alla här inne. Kissobajssnck…. Vem av er hör, vem som är på lådan för tillfället? JAg känner även igen katternas krafsande…….
Ha ha ja du Gunilla här med. Tudor hamnar snart i Kina som han håller på. Thindra krafsar över lite försiktigt så det inte syns sen e det bra. Men han ska igenom golvet.
//Pia
Måste bara säga att Björne påminner om vår gamla katt musse, fattas bara lite vitt på honom också. Så söt så.
//Pia

har han ätit i dag Björne?

Han äter varje dag, men väldigt lite per gång…det är väl bra att han äter, men det är definitivt inte tillräckligt för att föda en normalstor katt. Jag vet inte riktigt hur jag ska agera - han gillar ju inte godbitar heller! Det kanske räcker att han äter lite, just nu, bara för att hålla igång magen och den aeoba förbränningen. Han har ju ett ganska ordentligt förråd, annars…

om han är messt under sängen så sätt lite mat o vatten där,
HAr du kollat, hur han ser ut i munnen? Så han inte har problem med bissingarna… Annars får du väl köra med sånt foder, som är väldigt näringsrikt….

Nu har han äntligen börjat äta bättre! Han har haft mat och vatten under sängen ända sedan han visade att det var där han ville bo - förstås!
Han är fortfarande arg och ledsen när man försöker "fånga honom", men tycker om när han väl är fångad och får kli. Hur ska jag göra? Tvångsgosa och få honom att förstå att kli hör ihop med att bli fångad, eller ska jag vänta tills han kommer fram självmant?
Toppen…..JA du, kanske en blanding av bägge? Om han lär sig, att det är mysigt att bli hanterad, så komer han og gilladet. Samtidigt, så får man respektera att han är lite skraj….
#43 Mitt råd är att inte tvångsgosa med honom när han direkt visar att han inte vill.
När vi fick hemm våra skyggisar så lät jag dem äta under sängen där de hade sina bäddar. Däremot började jag slänga in lite kokt skinka och räkor som lite mutor. De fick själva bestämma takten på när det var dags att utvidga sina vyer.
Mimmi har vi haft i 1,5 år nu och Mysan i 1 år och Angelica i 7 månader. Alla 3 har blivit mycket bättre på att vara nära och ta emot klappar men ändå ser man att tilliten inte finns till 100%. Jag jäktar inte på dem utan vi tar det i deras takt så får vi se hur långt vi kommer. Kanske Björne kommer ur sitt ide lite fortare och nu är det bra att han äter och dricker.

Emjon; grejen är att när man väl gosar med honom så blir han helt gosvild och kurrar och vältrar sig som den värsta sybariten. Men jag ska sätta honom på gossvält, så får vi se om han inte blir så gosesugen till sist att han vågar ta initiativ till det själv.
Han har ju inte varit skygg hos Eva, vad jag förstår, så det ä nog inte så mycket att han är rädd för människor som att han känner sig otrygg i ny miljö. Han har ju aldrig flyttat förut, lille Björnen!

Vad bra att Björne ha börjat att äta nu! :)

Så gissa vad som hände igårkväll? Jättekissen hoppade bara plötsligt upp i sängen - från att ha legat och surat under sängen hoppade han upp på min mage och KRÄVDE kel. Detta forsatte han med till klockan fem i morse, fick han inget så skrek han….så det blev ingen skola idag…så både roliga och jobbiga nyheter. Det är väldigt svårt att ignorera en närmare tio kilo tung katt (gissar bara, har inte vägt) när den står och trampar på ens bröstben…
Underbart! OCh här bryter solen igenom molnen, när jag läser detta!

Roligt att höra!! Ja 10 kg kan va en bra gissning.
Se där vad bra att han nu förstår att komma själv och ta för sig. När han väl fattat att kel numera ingår blir han nog mindre intensiv. Han har ju inte så många nu som han skall dela uppmärksamhete med.
Oj! Då måste det vara en jäåtte! Jag som tyckte Bamse var stor! 5,8 kg….

Hur går det med lille Björne???
Ja just det… Hur går det med den "lille"