Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1358 ggr
Dakrish
0

Uppdatering om Motor

Nu är Motor kastrerad! Skrattande

Förutom lite krångel med bussen idag, så gick kastreringen snabbt. In i rummet och 15 minuter senare var vi klara. Jag fick stå och titta på under tiden - attan vad det gick undan! Motor blev även vaccinerad och jag fick recept på Flargyl (eller något liknande?) för magen.

Ska göra en sådan där fin tabell över vad jag fått in och specifikationerna på räkningen och så, under nästa vecka. Stressigt just nu.

Motor är lite slö efter sederingen och sussar i soffan nu. Han mår bra, bara trött.

Puma77
0

Å så skönt för både er och honom.

//Pia

Faxlin
0

Vad skönt att höra att det gick bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Åh, var det idag? HAr du hämtat ut Flagylen? Ingen ide att börja idag, han komer nog vara rätt bakis i dag och ropa på Ulrik. Det gläder mig oerhört, att höra att det gick fint! Grattis til dig! Kram på dig och puss på lilla nosen på Motor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Dakrish
0

Ja, jätteskönt nu när det är gjort.

Så snabbt som det gick hade jag inte trott! Bara in i undersökningsrummet där han fick lugnande, raka pungen, lokalbedöva, ögongel, och massor av desinfektionsspray på kulorna, sen skar vetten upp, knöt en massa knutar, skar av testiklarna och slängde dem i papperskorgen. Sen fick Motor vaccinationen, en antibiotikaspruta och uppvakningsspruta. Så in i buren, så var vi klara. 15 minuter, max.

Stackarn är helt utslagen, men verkar annars må bra. Han slickar lite på såret då och då, men inget farligt. Ligger på mitt täcke och sover.

Dakrish
0

Jepps, det var idag.

Hämtar Flagylen imorgon, det tog oss över en timme att komma hem (alla bussar är försenade, vägarbeten överallt) så jag är helt död i huvudet av solskenet. 

Imorgon skulle vi börja den kuren, 1ml 2ggr om dagen i 10 dagar. :)

Hawknestgrove
0

Det där med vägarbeten känner jag igen. De gör inget annat här helelr. Ny E6:a, nya infarter till strömstad bla, bla, nya rondeller… Till Jannes förb****e. Han hatar rondeller. Så är det, när man tagit körkort på landet, man fixar inte rondeller…..

Jenna-Gun
0

Hihi då skulle ni se Östersund uppifrån.

Tänk er OS-Ringarna i dubbel upplaga så är ni i närheten av alla rondeller som finns i stan. Finns snart inte en vanlig korsning i den stan

T o m  här i byn har vi två rondeller.

emjon
0

Vad bra att lille Motor nu är kastrerad och att det gick bra blev han inte ID-märkt också när han ändå var sövd?

Flagyl fick jag utskrivet när lille Athoz (jourkisse) var urdålig i magen och han blev snabbt bättre så hoppas det blir lika bra för Motor.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

Emjon, idmärkningen fick vänta p g a den vanliga frågan, dvs pengar. Vi ansåg, att det abslout viktigaste var, att den lille fick sin andra vaccinering och blev av med klockspelet. Han är ju innekatt, så bedömningen gjordes, att just de prylarna var viktigast. Dels för att vaccinering nr 2 var så viktig, så nr 1 inte skulle vara till spillo given. Och så kastreringen. Men det kommer……

emjon
0

Okej jag förstår det var bara praktiska jag som var framme igen. Ungefär som när man skall knyta skosnörena och undrar om det finns något annat man kan göra samtidigt när man ändå är där nereSkrattande.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Faxlin
0

#10: *Asg* Den var bra.

Audiatur et altera pars

Jenna-Gun
0

hihi haha hoo

Hawknestgrove
0

Ja den var toppen! Jo, meningen var den från början. Men, som sagt, man får ta det som plånboken för tillfället tillåter. Lilla Motor halkade ju liksom in i Dakrishs liv på ett bananskal. HAde hon inte tagit hand om den lille, hade han frusit ihjäl.

Dakrish
0

Ja, lille gubben. Han sover fortfarande.

Fast vetten sövde honom inte, han fick lite lugnande (sådär så att han liksom bara låg och stirrade, helt borta, men vaken - läskigt att se) och sen lokalbedövning i testiklarna.

Han ska märkas lite längre fram i sommar, tror jag. Annars så är han ju bara inne i alla fall. Han är den minst rymningsbenägna katt jag någonsin mött; ve den som stänger en dörr inomhus, men ytterdörren? Den skiter han i, bara att han ligger på dörrmattan som en liten hund när jag går hemifrån.

Hawknestgrove
0

lillen… Så pyton han kommer må sen1 Ja, du har verkligen haft tur, när det gäller det där med att vilja gå ut. Vissa försöker ju på liv och pin, att snika sig ut jämt. Men sedan så finns det enstaka, som han, som inte vill alls. Du ska vara lycklig för det.

Dakrish
0

Ja, jag väntar på att se om han ska pissa, äta eller kräkas. Nåja, det reder sig det också.

Nä, till och med det fjärdedels-öppna fönstret på balkongen, skiter han i. Å andra sidan kan han inte se att det är öppet (som sagt, gardin i vägen, han skulle behöva någon som håller upp den för att kunna hoppa upp där), men ändå.

Hos vetten improviserade jag en sele av mitt jackskärp, så vi knallade omkring på gräsmattan och jagade flugor ett tag innan vetten blev ledig. In och tugga på brännässlor skulle han! Dumma katt.

Hans nya leksak, på tal om gardiner, är de vi har hängande i valvet mellan korridor och vardagsrum. Släppt ner dem för en vecka sedan, och han är tokig i dem. Tar sats, rusar och attackerar dem. Häromdagen var han halvvägs uppe i dem och svängde fram och tillbaka! De är de enda gardiner han bryr sig om, vilket är lite kul för vi har långa gardiner överallt. De är fästa på en bambustång som ligger mellan två krokar, så när han blir lite tyngre lär den ge med sig och han lära sig vad som händer när man leker Tarzan i gardinerna. ;)  

Vi leker med duschgardinen i badrummet också, han går och gömmer sig bakom den och så jamar han tills man börjar peta på gardinen här och där, så han kan få hoppa uppåt och jaga den där lilla irriterande "flugan". När vi går ut därifrån jamar han efter "flugan"…. Kyss

Hawknestgrove
0

Ja, allt komer nog, ska du se. Låt honm bara ligga i lugn och ro nu och vakna till. det där med mat blir nog inte så aktuellt. Om det blir det, så lär det följas av kräks, kräks rätt snart. Jaja, lär du honom att leka i gardiner, så får du skylla dig själv…hahahah! Här har gardiner varit ajabaja hela tiden. Men vi har inga långa gardiner här, så de har liksom aldrig haft en chans

Dakrish
0

Vi sprayar honom om han försöker klättra uppför dem (glömde jag nämna), men leka genom dem eller fånga saker på andra sidan ser jag inga problem med. :)

Han har sovit större delen av tiden sen vi var klara ungefär fem över elva, så om han vill ha en tesked mat om en liten stund så tror jag han kan få det. Nu börjar han långsamt piggna till lite. :)

Hennum
0

vad skönt att det är gjort :D och att det gick så snabbt. går säkert kvickt för honom o vakna oxå :)

låter som en väldigt rolig katt ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Dakrish
0

Motor är helt underbar, söta gosplutten. Han har en enorm personlighet!

Hawknestgrove
0

Ja, vill han äta, så ska han få det. HAn får väl skylla sig själv. Oj, har han inte vaknat än?

Dakrish
0

Jodå, han vaknar till och slickar rumpan lite, sen somnar han om en stund igen. Han ligger mest och kikar runt lite och tvättar sig lite då och då, mest som att han är dåsig.

Nu vaknade han precis till igen och tittar sig rätt piggt omkring, så jag tror han blir vaken en stund igen. Hoppas han vill äta lite och gå på låda… Stackarn har ju inte ätit något sedan tjugo i fem imorse, inte använt lådan sen åttatiden… :-/

Hawknestgrove
0

Ingen fara. Han vinglar nog dit när det går.

Sidentass
0

Så skönt att det hela är över och att det gått bra..nu håller vi tummar för att medicinen gör nytta också!

Dakrish
0

#23 Han vinglade till transportburen och ville pinka där inne… men nu har han varit på låda och ätit lite, verkar mer sig själv. :)

Kat08ja
0

Skönt att det gick bra :)

Faxlin
0

#25: Har du bilder på honom. Och på transportburen med :-)
*nyfiken vet du*

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja hur mår den lille?

Dakrish
0

Han mår fin-fint, är lugnare än tidigare, men äter, leker, skiter och pratar som vanligt. Verkar på honom som om det aldrig hänt, så länge man inte kommer åt rumpan på när man tar upp honom i famnen.

Ska fixa lite bilder igen, men behöver gå och jobba nu. :)

Hawknestgrove
0

Bra. Då ska du se, att han förmodligen komer att bli normal i magen sen. Flagyl vet jag att vi fick när lilla Esther var helkass, men det bet inte. Så det blev Dihydrostreptomycin. Men han fick ju en antibiotikaspruta också? Den ska nog ta, ska du se!

Dakrish
0

Hihi, hungriga Motor rusade till köket nu när jag kom hem med flagylen, jag satte en tsk mat och blandade ner Flagyl. Motor kastade sig över maten, tog en tugga och tittade på mig som om jag precis fått honom att äta kräk. Kväljdes och försökte krafsa över matskålen.

Så nu ligger maten och väääntar. Något annat dyker inte upp och passar det inte om två timmar, så får han en dos i mungipan. Det lär inte vara populärt, det heller. Han lyckades klättra upp på min rygg i panik i morse när jag stack bajs-benet under kranen - tur att jag hade en skitig collegetröja på mig! Så stod han där på min nacke och skulle INTE ner. *suck*

Han fick en antibiotika spruta efter kastreringen (som vetten sa att han alltid ger) och var då fin i magen de två första gångerna han bajsade efter det. Sen vände det på stört igen (har hämtat Flagylen för en timme sedan), så nu ska vi se hur det går.

Dakrish
0

Moahahaha, nu har han fått i sig medicinen. Jag fick i honom hälften i mungipan (som han försökte fradga upp) och hälften genom att blanda med bregott. Liten slickade rent mina fingrar från den gooda bregotten, det lilla som var kvar kladdade jag på tassen.

Så nu ska jag gå och lägga mig och kurera mig själv. Har lyckats bli förkyld… :( Hoppas på att locket för öronen släpper, annars går jag till vårdcentralen imorgon, för jag vill att de fångar en eventuell öroninflamation innan trumhinnan måste spräckas.

Simson
0

Lilla gubben att bli överlistad med bregott så där?!! =)

Hur går det med öronen?? Låter INTE kul med att medvetet spräcka trumhinnan! =(

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Dakrish
0

Jodå, det blev han! Imorse också. Han slickar bregott och medicin från min handflata, sedan kladdar jag bara på det som är kvar på frambenen. Typ "torkar av handen" på honom. ;) Han är en duktig handduk, rengör sig själv och allt!

Skulle han ge upp på bregotten, så tar jag till mitt hemliga vapen: vispgrädde. Tänker som så att jag bryr mig mer om att han får i sig medicinen, än att unvika laktos. Däremot funderar jag på att köra på laktosfri grädde, om jag orkar pallra mig till stora affären vill säga.

Vi fick slut på kattmat här hemma efter att han ätit upp det sista vid fem-tiden. Vid halv nio var han hungrig igen, men jag var fortfarande rätt seg i huvudet. Runt tio snåret börjar jag höra ett ljud som låter som om någon skulle sandpappra någonstans i lägenheten. Kvart över hörs ljudet fortfarande och jag går ut i hallen - där sitter Motor och slickar på underlägget under sin matskål! Förvånad Han är en grisig ätare och det ser oftast helvetiskt ut runt hans skål, där han dragit ut maten ur den… men nu såg det prydligt och fint ut. Han hade slickat upp alla rester. Stackarn, så hungrig, tänkte jag och cyklade genast och köpte mat åt gubben.

Idag hör jag rätt bra igen och har inte ont. Däremot har jag redan använt en rulle toapapper och tre paket näsdukar, så ni kan ju tänka er hur bra huden runt min näsa mår. :( Rösten är nästan helt borta, låter som om jag skulle storrökt i tretti år. Utöver det är jag pigg och glad!

Simson
0

Min Atos är också en som äter "grisigt". Han skyfflar maten över kanten på fatet och sedan är det "slut". Så ligger maten egentligen i en ring runt fatet. =)

Skönt att höra att öronen är bättre!! Jag mår dåligt i hela kroppen när jag hör att någon har ont i dem!! Är min svagaste punkt nästan. Har mycket problem med dem själv så det behövs inte mycket innan det är över maxgränsen.

Kram på dig och hälsa whiskeyrösten… =)

Dakrish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Motor plockar upp maten ur skålen och skyfflar runt den medan han tuggar på den… mumma att se rester på golvet… Fundersam

Jahapp, då… gör jag det jag absolut inte vill göra, påminner er…

Kommer ni ihåg att Motor söker hem? Finns det ingen som vill ha en underbar liten gosplutt?

Jag vet inte alls var jag ska annonsera för honom, bara gjort det litegrann här och på naturalcat. Blocket och eniro totalvägrar jag. Jag verkligen älskar Motor så det värker i hjärtat på mig och varje påminnelse eller annons är helt hemsk att skriva. Samtidigt så vet jag att det inte riktigt funkar med honom hos oss och jag vill hellre att han kommer till ett hem där han är helt uppskattad, än att han stannar hos oss.

Gråter

Dakrish
0

Jag fortsätter att lura Motor. Denna gången blandade jag ner medicinen i halvsmält smör, drog upp i sprutan och gav honom den så. Gick bra, så ska nog göra så med smör/laktosfrigrädde.

Förresten har han bajsat fast idag. Två gånger. Tänk att jag vill glädjde-dansa över bajskorvar!

Simson
0

Ibland kan lite vara anledning till mycket…glädje! Grattis till bajskorvarna!! Skrattande

Hawknestgrove
0

Ja, grattis! Om du tar kontakt med KKS, som är i din närhet, så kanske han kan få gå under deras vingar. Då står du kvar som stödhem, tills nytt hem hittas. Kolla även här inne, och hör med exempelvis Sofia, hon är noga med, var hennes katter hamnar. Har du inte en egen tråd om att MOtor söker ett nytt hem, då kan det vara svårt att se "skogen för alla trän" om du förstår vad jag menar.