Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2025 ggr
Debattia
0

Djurens vänner i Göteborg.

Hej!

Var inne och läste en artikel där Djurens vänner i Göteborg avlivade katter med gas. Vad är detta för djurhem, låter ju inte klokt? är det någon som vet ifall dom fortfarande håller på eller om dom har fått stänga katthemmet ?Har god lust att göra likadant med dom som utsätter katterna för detta.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Anna77
0

oj.. i sådana fall kanske de ska ändra sitt namn till Djurens ovänner. Har inte hört om detta.. hoppas det inte är sant.

Hawknestgrove
0

Inga nya nyheter. JAg vet inte om de forefarande håller på, det var ju ett väldans hallå om det nyligen…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Läs gärna trådarna här på forumet som handlar om Djurens vänner Göteborg och här

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Crisse
0

Det är inte bara i Göteborg dom gör så även här i Malmö. Ja man vet ju var djuren är man var är vännerna.

Hawknestgrove
0

Bra essut att du letade fram trådarna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Debattia
0

Varför gör dom så här ?Finns det någon ekonomisk vinst på att ta emot katter och sen bara avliva dem ? Dom får väl föreningsbidrag från kommunen kanske ? Kan det vara lönsamt?

Det verkar ju inte vara några djurvänner så här måste finnas någon annan vinning på detta.

Debattia

Silvestris
0

Jag är helt övertygad om att de som avlivar med gas tror att de avlivar katterna på ett smärtfritt och bra sätt, men det finns ju goda skäl till varför det inte är tillåtet.

Lena
0

#4 Flera föreningar inom Djurens Vänner avlivar katter som de inte hittar ägaren till eller kan omplacera. Det är dock bara Djurens Vänner i Göteborg som använder gas, vilket är en otillåten metod. Malmöföreningen avlivar katter via veterinären. Ibland efter så kort tid som bara 3 veckor. Jag har pratat både med ordföraren i Göteborg och i Malmö, båda hade en oerhört negativ syn där de inte trodde det fanns någon annan väg än att avliva hemlösa katter. Verkar som alla år (över 50 år inom Hittekattsbranschen) fått dem att bli lite för luttrade och tappat all tro på mänskligheten. Det kanske är sådan man blir om man inte passar sig. (Hemska tanke).

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
0

Varje gång jag hör någon skriva att man skall lämna sin egen eller upphittad katt till Djurens Vänner ryser jag. Hört så mycket hemskt  om Djurens Vänner på olika platser i landet. Det bemötande jag  själv fick hos Djurens Vänner i Malmö för några år sedan glömmer jag aldrig. Bad om råd  en vinter när det gällde några herrelösa katter. Fick rådet, strunta i dem de svälter ändå ihjäl. Så hjärtlöst därav min ilska mot dem.  Jag lydde inte deras råd! Jag skulle aldrig lämna min katt till Djurens Vänner.

Imasy
0

ja, när vi fångade in amanda och matilda i höstas imponerade inte vännerna i borlänge speciellt mycket de heller…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#8 använder de fortfarande gas? Det måste ju finnas folk som anmält dem? Låter ju helt horribelt.

Debattia
0

Jag blir mer och mer skeptisk till djur och katthem. Får dom det verkligen bättre ifall dom kommer till ett hem eller blir dom avlivade efter en viss tid, kanske rentav skickade till djurförsök, det har det också varit diskussioner om.

Vilka ska man kunna lita på ? Kanske dom har det bättre ute då, där dom får leva sitt fria liv så länge det funkar för dom ?

Ju mer man gräver och ju djupare  jag kommer in i detta ju mer mörkrädd blir jag.

Debattia

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#12 kan iallafall säga att det finns en hel del katthem som inte har några sådana här sjuka regler, där man tar hand om katterna och ger dem den tid de behöver för att bli upptäckta av egna nya hussar/mattar. Vidrigt att kalla sig djur/katthem och sen ens tänka tanken på att avliva friska djur

Silvestris
0

Djurförsök behöver du inte oroa dig för. Forskare får inte använda försöksdjur som inte kommer från godkända uppfödningsstationer. Det finns inte en enda sådan för katt i Sverige. Hela försöksdjursbiten är oerhört strikt reglerad eftersom ett forskningsprojekt kan stå och falla med de djur som används. Att använda katter av okänd härkomst kan innebära att resultatenblir helt felaktiga och att tiotusentals, hundratusentals kronor kastats i sjön.

Debattia
0

Jag vet bara att det var diskussioner  i en dagstidning där ett katthem beskylldes för att ha lämnat katter till djurförsök, det var tydligen någon som hoppat av dess styrelse som påstod det.

Debattia