Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2787 ggr
MentalDistress
0

Vilka lagar gäller utekatter?

Hej! Undrar om någon här inne vet vart man kan hitta lagar om vad som gäller för utekatter? All hjälp i form av länkar eller kommentarer med info i uppskattas nått enormt!

tack på förhand! /Frida

Imasy
0

en liten fråga bara, menar du om det finns lagar för eller emot att ha utekatt?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

.

MentalDistress
0

#1 egentligen vill jag veta ALLA lagar som rör utekatter, då jag vill veta om det ens finns behov av en namninsamling eller om det finns lagar som gör att jag bara behöver sätta upp lappar här i mitt område så folk som har utekatter vet vad som gäller. Känner att det gått för långt i detta område då det är minst 5 katter som anfaller hundar.

Vill ju att de som har utekatter ska behandla mig med samma respekt som jag bemöter dem och deras djur med. Min hund springer ju inte omkring och skadar deras katter så jag vill vara säker på att deras katter inte skadar min hund. 

Hoppas det blev lite klarare nu med vad det är för info jag söker.

:)

Trevlig helg!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ursäkta att jag frågar men hoppar de utekatterna på din hund bara så där? Verkar udda, där jag bor finns flera katter och hundar med och aldrig jag sett eller hört från någon av hundägarna att de har det problemet.

MentalDistress
0

#4 Inga problem jag svara så gärna. På första stället vi bodde på fanns en katt som låg och vänta i buskarna utanför vårat hus och anföll så fort den fick syn på min hund. Fick senare veta från en av grannarna att katten fått en skallskada och efter det blev knäpp och började anfalla hundar (grannarna hade sett den flyga rakt på en stor amstaff i området)

Nu i detta nya område vi bor i har hittils 5 katter börjat jaga min hund bara de fått syn på honom, han är uppvuxen med en underbar katt min pappa äger och har aldrig hamnat i bråk med den. Jag har dock aldirg varit med om såhär många arga katter nånsin! kommer från början från norrköping och där har jag aldrig blivit attackerad av en katt när jag vart ute med en hund, allt började här i gbg.

Så jag är väldigt förvirrad själv, enligt mina tidigare erfarenheter så springer katter så fort en hund kommer för nära, så nu är jag livrädd för alla katter jag möter ute, jag vet att alla katter inte är så. Men det är svårt att veta vilka som äger dem när de är så aggresiva att man inte vågar närma sig dem för att kolla om de har nått halsband på sig. Fot i munnnen

Imasy
0
Simson
0

Den första katten förstår jag blev ilsken med en skallskada. Hoppas de avlivade den humant så den inte behövde lida mer.

De andra katterna som anfaller fattar jag inget av. Låter helt otroligt att så många på samma sätt är ilskna. Skulle vara att de har dålig erfarenhet av liknande hundar som din då??

Nej jag kan inte hitta på varför de snfaller. Katter brukar som du säger springa iväg åt annat håll när någon hund kommer. Inte gå rakt på. Låter mycket konstigt!!

Att ha sådana katter ute kan inte vara "lagligt" det heller…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

MentalDistress
0

#6 men gud vad sjukt, en omärkt katt får skjutas av märkägaren men en omärkt hund ska polisen ta hand om? Borde det inte vara lika för både katt och hund? :S

MentalDistress
0

#8 det sjuka var att katten var läkt, men tydligen hade den fått nått bestående "men" i huvudet, de tror att katten blivit anfallen av en grävling, men i.o.m hur den betedde sig mot hundar tror jag tyvärr det var en annan hund som gjort det. Fattar dock inte varför ägaren låter den gå ute trots att den anföll så många hundar.

Jag vet att det bor 3 andra staffar/pitbulls här i området men jag har aldirg sett dem bli anfallna, men det kanske är så att de uppstått nån konflikt där som min Kito nu får lida för. Tycker så synd om Kito med, han vil bara hälsa på katter när han stöter på dem, som valp satt han intill pappas katt i fönstret och spanade ut (ett beteende han fortfarande har kvar). Tycker bara det är så orättvist om det nu är så att han ska lida för vad andra hundar gjort :(

Fiddelis
0

Nej det är sant, det brukar vara tvärt om, men många katter kan vara riktigt tuffa, särskilt om de har nåt att försvara och gå till anfall som försvar.

Min andra katt Fredde som bor i Karlskrona med mina föräldrar, brukar normalt inte ge sig på hundar. Han går och gömmer sig om det kommer en hund, men när min hund Lisa levde, så brukade han försvara henne från andra hundar.

Ledin
0

oja jag har sjävl haft en katt Mio hon banga inte för att ge en stor hund en vass tass på nosen han skrek till som bara den, alla anda missar sprang upp i träd men inte hon. Hunden var en bekant som släppte han o givetvis kulle han testa å jaga så han fick aldrig mera vara utan koppel för våran Mizzan vart så rädd att hon var borta i nästan 2 dagar satt väll uppe i ett träd. Så nu har vi helt hundförbjud här inte nån ska skrämma mina katter.

MentalDistress
0

#13 jo jag förstår det att kattägare inte vill få sina katter skrämda, men vad gör vi hundägare när katterna skrämmer våra hundar och går till anfall? Det är ju inte så lätt att veta vem som äger katten så jag känner liksom inte att jag har en rättvis chans att prata med ägarna. :/

Ankah
0

Du har inte någon möjlighet att tala med dessa katternas ägare? Om katterna ändå bara blir stressade av att gå ute så kanske de skulle må bättre som sofflejon. Jag tycker att det låter som väldigt stressade katter om de går på en Amstaff helt utan egentlig provokation, men det är kanske bara jag…

MentalDistress
0

#15 saken är ju den att jag blivit rädd för dessa katter nu, jag springer så fort jag ser en katt ute, jag får verkligen panik! Så jag vågar ju aldrig lyfta dem och kolla halsbanden.. Vet bara ungefär vart en bor, i vilket hus, men det är 6 uppgångar i varje hus här.. Och grannarna jag pratad med vet inte heller exakt utan bara i vilket hus. Men jag har ju funderat på att sätta upp lappar i tvättstugan och på alla portarna där borta om att det är en katt där som anfaller min hund hela tiden och att jag skulle vilja prata med ägaren. Men samtidigt känns det som om ägarna inte kommer bry sig då de redan vet att deras katt anfallit folk innan (Den katten har hållt på länge och anfallit både folk och hundar som går på/förbi parkeringen)

Hawknestgrove
0

Bra att du vill sätta upp lappar. Sätt många på många ställen. Det är absolut inte meningen att katter ska störa någon, lika lite som hundar ska störa någon, eller rökare för att ta exempel. Hänsyn till andra är a och o. Hjälper inte det, så får du väl, tyvärr, kontakta fatighetsägaren.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....