Får man säga så här?
Min kompis har en raskatt. Det är hennes sambos mamma som har börjat föda upp. Katten är snart ett år nu och de har haft han sedan han var ett halv år. Egentligen skulle mamman behålla denna men den funka inte ihop med hennes andra katter. Så nu ska han i alla fall ha en vaccination vid ett år och mamman har sagt när de senast måste vaccinera han de har beställt en tid hos veterinären men en vecka efter det mamman sagt. Nu säger hon att hon ska ta tillbaka katten för att de missköter den. Min kompis älskar sin katt över allt annat. Men är nu rädd att mamman ska hämta den när de inte är hemma, hon har nyckel till dom. Kan man anmäla en uppfödare som misssköter sig någonstans? De har haft problem innan med med en som köpt katt av henne då skulle hon också försöka få tillbaka katten. Hon är något slags kontroll freak och min kompis är jätte rädd för henne för hon skriker på katterna och på henne. Hon är inte den bästa att föda upp katter… Hur ska min kompis göra? Hon vill ju inte tat det kommer fram att hon sagt något…
har din kompis stamtavlan och allt sånt? finns det papper på att mamman har överlåtit katten på din kompis?
Är den där mamman medlem i sverak eller idp tycker jag ni ska vända er dit, och höra med eras besvärs nämd.

Står din kompis som ägare på katten så kan mamman inte göra någonting.
ja hon står som ägare… Men om hon ändå skulle göra nåt då?
Då har ju mamman tagit sin dotters egendom = stöld.
Sambons mamma :)
Men hon har inte tagit den ännu… det är bara hot hittills men de vet hur hon funkar
de får väl begära tillbaka deras nyckel ifrån henne ;)
Dom har försökt det men hon säger att hon inte vet var den är… men de tror hon ljuger!
Byt lås ;)
Förresten, säg åt henne att gömma alla papper på katten. ska hon använda katten till utställning eller nåt, så blir liksomkatten "värdelös" utan sina papper.
säger också byt lås, anmäl att ni förlorat nyckel och måste byta, varför ska mamman ha nyckel till dom, och som sagt göm alla papper, och hon kan inte bara ta katten, är lika med stöld Maggan47
Om mamman tar katten gör hon sig skyldig till som allra minst egenmäktigt förfarande. Jag rekommenderar också att de byter lås på dörren så de slipper oroa sig för att hon ska försöka ta katten när de inte är hemma.
Om mamman ändå lyckas ta katten ska hon omedelbart polisanmälas och även anmälas till den kattklubb hon är medlem i.

Håller klart med det de här ovan skrivit… Byt Lås. Det måste ju vara obehagligt att hon har nyckel till dem.
Sedan hörde jag av Gunilla att du Sofia_85 täker starta någe för katter. Jag pratade med Gunilla om en ny regel som träder i kraft & hon tyckte att du kunde behöva veta om den. Det kommer (från o med November iår) att bli lag på att man ska ha nån form av utbildning vad gäller missar för å få starta katthem eller liknande :-S Har skapat en tråd om detta (där även en knepig 3 månaders regel tas upp). Gå gärna in och läs
Den heter: Starta Katthem från Novemer 2008 = Utbildning 

En vecka efter satt vaccinering förstår jag mig heller inte på.
De flesta veterinärer säger idag att det räcker med vartannat år. Vissa t o m vart tredje! Så om sambons mamma säger ett datum och det sker 1 vecka senare, för att sedan ta tillbaka katten, har hon stora problem!
Håller med de andra! Byt lås!!!

#13, är det inte så att första "vanliga" vaccineringen ska ske ett år efter grundvaccineringen och därefter är det vartannat - vart tredje år för kattpest? Mot kattsnuva har jag hört är varje år om man vill ha ett bra skydd för det går ner rätt fort.
Ja, du har fått bra råd här inne. Behjöver inte tillägga något.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
hmm kan man säga att papprerna är borta så har jag för mig att man kan beställa nya men? inte hundra en har för mig att man kan göra det kolla på sverk det va där jag såg det isf. Men om hon står som ägare så har inte hon ett skit att göra med den katten därimåt om dom skulle missköta katten för väl sonen be hans mamma anmäla ang det, o jag tror inte fallet är så hon kommer ju itne lågt :) Å detta med nyckel det är väll bara be henne om nyckeln ska tillbaka om inte får hon stå för priset av förlorad nyckel=bytet av lås. Då kanske nyckeln kommer fram lite snabbare :D
Ja,men märkningen är ju där den är, sen kvittar det med papper. ÄGarbyte måste ju skrivas under av bägge parter, ananrs så är det urkundsförfalskning och det är inte nådigt. OCh som sagt, byt lås, för att vara på den säkra sidan, eller komplettera med ett sjutillhållarlås, kolla vad som kostar minst. För kopior på en nyckel, det kanske redan är gjort, det kan man aldrig veta….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....